شنبه 25 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پايان حضور هواپيماهای اروپای شرقی در ایران

روزنامه ایران - با سقوط هواپيمای ايران ۱۴۰و صدور دستور رييس جمهوری برای لغو فعاليت اين نوع هواپيماها، در حال حاضر هيچ هواپيمای مسافری شرقی در ناوگان هوايی کشور مجوز پرواز و فعاليت ندارد و تمام هواپيماهای مسافری، ناوگان هوايی غربی هستند.

شرکت های هوايی درطول دوره ای که مجوز فعاليت می گيرند تحت مسئوليت خود موظف هستند طبق ضوابط پرواز را انجام دهند اما اگر عدول از مقررات را مشاهده کنيم، با آن شرکت براساس قوانين موجود برخورد می کنيم در يک سال گذشته مواردی بوده که به دليل مطمئن نبودن از رعايت ايمنی استاندارد، برخی پروازها با وجود اعتراض مسافران لغو شده است و جلوی پرواز را گرفتيم اگر هواپيمايی استانداردهای لازم را داشته باشد، طبق مقررات با آن برخورد می کنيم و اگر باز هم براساس ضوابط و قوانين سازمان هواپيمايی کشوری، هواپيمايی اين استانداردهای لازم را نداشت براساس دستور دولت از پرواز آن جلوگيری می شود؛ در مورد ايران ۱۴۰ نيز منتظر اعلام بازرسی ها هستيم

دستور ممنوعيت پرواز هواپيمای ايران ۱۴۰ به دنبال سقوط يک فروند از اين نوع هواپيما، متعلق به شرکت هواپيمايی سپاهان اير و کشته شدن ۳۹ نفر در اين سانحه، از سوی رئيس جمهوری صادر شد. اين سومين سقوط اين نوع هواپيما در دوازده سال گذشته در ايران بوده است. هواپيمای آنتونف-۱۴۰ که مونتاژ آن در داخل کشور است تا به حال پنج سانحه مهم داشته است که سه مورد آن در ايران بوده است و چهار هواپيمای ايران ۱۴۰ ديگر نيز پيش تر به خاطر نبود قطعات يدکی زمينگير شده اند. ايران ۱۴۰ نخستين و تنها تجربه ايران در ساخت هواپيمای مسافری است؛ سال ۱۳۸۷ توليد اين نوع هواپيما در ايران با توليد ۱۲ فروند در سال آغاز شد؛ اما تاکنون تنها ۹ فروند از اين نوع هواپيما در کشور مونتاژ شده و به گفته يکی از مجريان اين طرح، خط توليد آن همچنان ادامه دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بعد از حادثه آتش گرفتن ايران ۱۴۰ اظهار نظرهای مختلفی در مورد امنيت و استانداردهای پرواز در اين هواپيما ها شنيده شد، از اظهارات رئيس بخش تحليل ايمنی مؤسسه آسکند اينترنشنال لندن که آنتونف ۱۴۰ را هواپيمايی ناامن توصيف کرد تا سخنان برخی نمايندگان مجلس که تأکيد می کردند پيش تر و بعد از بازديد از خط توليد ايران ۱۴۰ نگرانی خود را در مورد امنيت اين هواپيماها ابراز کرده بودند.

گزارشی از ناامنی ايران ۱۴۰ دريافت نکرديم

اما رئيس سازمان هواپيمايی با تأکيد بر اينکه در يک سال گذشته گزارشی مبنی بر غيرامن بودن ايران ۱۴۰ به سازمان هواپيمايی کشور داده نشده گفت: البته اين سازمان به طور مداوم بر شرکت های هواپيمايی و هواپيماها نظارت می کند و تنها به اين گزارش ها بسنده نمی کند.

به گفته جهانگيريان سازمان هواپيمايی طبق روال و استانداردهای اين سازمان نظارت های دوره ای و نظارت هايی موردی را برای اطمينان از امنيت پروازها انجام می دهد. رئيس سازمان هواپيمايی کشوری، گفت: بعد از سانحه هواپيمای ايران ۱۴۰ و دستور رئيس جمهوری برای لغو فعاليت اين نوع هواپيماها در حال حاضر هيچ هواپيمای مسافری شرقی در ناوگان هوايی کشور مجوز پرواز و فعاليت ندارد و تمام هواپيماهای مسافری ناوگان هوايی غربی هستند.

به گفته جهانگيريان تنها هواپيمای شرقی که در ناوگان هوايی فعاليت می کرد هواپيمای آنتونف ۱۴۰ (ايران ۱۴۰) بود که ديگر فعاليت نخواهد داشت.

وی در توضيح نظارت دوره ای گفت: اين نوع نظارت يک بار در سال از شرکت های هوايی و هواپيماهای شرکت ها به طور معمول انجام می شود.

وی افزود: نظارت موردی، بازرسی از هواپيماها را شامل می شود که به طور مداوم انجام شده و بازرسان هواپيماها را در فرودگاه ها مورد بازرسی قرار می دهند که اين بازرسی به صورت سرزده در فرودگاه ها، شرکت های هواپيمايی و سيستم ايمنی شرکت ها انجام می شود.

جهانگيريان با بيان اينکه بازرسی موردی از ابتدای امسال ۵۰ درصد افزايش يافته است، گفت: شرکت های هوايی درطول دوره ای که مجوز فعاليت می گيرند تحت مسئوليت خود موظف هستند طبق ضوابط پرواز را انجام دهند اما اگر عدول از مقررات را مشاهده کنيم با آن شرکت براساس قوانين موجود برخورد می کنيم.

رئيس سازمان هواپيمايی با تأکيد بر اينکه امنيت پرواز از هر چيزی مهمتر است گفت: در يک سال گذشته مواردی بوده که به دليل مطمئن نبودن از رعايت ايمنی استاندارد، برخی پروازها با وجود اعتراض مسافران لغو شده است و جلوی پرواز را گرفتيم.

وی خاطرنشان کرد: در ۴ ماه گذشته بخاطر مسائل عراق و اوکراين برای حفظ امنيت پروازها، از پرواز هواپيماهای کشور از محدوده های خطرآفرين جلوگيری کرديم.

انکار شرکت سازنده از اشکال ايجاد شده در موتور ايران ۱۴۰

رئيس سازمان هواپيمايی در بخش ديگری از گفت و گوی خود با ايران با اشاره به موضوع رعايت استانداردها در هواپيمای ايران ۱۴۰، گفت: داستان هواپيمای ايران ۱۴۰ به ۱۸ سال قبل برمی گردد و در اين مدت کش و قوس های مختلفی در مورد آن وجود داشته و افراد اظهارنظرهای متفاوتی در اين خصوص داشته اند.

جهانگيريان با تأکيد بر اينکه سازمان هواپيمايی تمهيدات لازم را برای افزايش امنيت پروازها انديشيده است، گفت: تاکنون هيچ موردی در خصوص اظهار نگرانی افراد از امنيت ايران ۱۴۰ نداشتيم.

وی افزود: اين هواپيما محدوديت پروازی داشته و فقط در ۲ مسير می توانست پرواز کند. اين هواپيما ابتدا به مدت ۲ سال در جنوب کشور پرواز می کرد اما در بازرسی از موتور آن مشاهده شد بخاطر رطوبت و نمک هوا مشکلاتی در موتور آن ايجاد شده اما شرکت سازنده اين مشکلات را انکار می کرد و موضوع را عادی اعلام می کرد. اما کارشناسان سازمان اجازه پرواز را به ايران ۱۴۰ در جنوب کشور ندادند.

وی افزود: اين هواپيما همچنين بخاطر نوع موتور در روزهای گرم سال محدوديت تعداد مسافر را داشت و شرکت هوايی موظف بود در اين روزها تعداد مسافران را کاهش دهد.

جهانگيريان در پاسخ به اين سؤال که آيا علت سانحه اخير برای هواپيمای ايران ۱۴۰ تعداد بالای مسافر بوده گفت: شرکت مربوطه اين موضوع را تأييد نمی کند و سازمان هواپيمايی بعد از انجام بررسی های کامل علت را اعلام می کند.

با ايران ۱۴۰ طبق ضوابط برخورد می کنيم

جهانگيريان در پاسخ به اين سؤال که آيا ممکن است مجوز فعاليت ايران ۱۴۰ برای هميشه لغو شود گفت: اگر هواپيمايی استانداردهای لازم را داشته باشد طبق مقررات با آن برخورد می کنيم و اگر باز هم براساس ضوابط و قوانين سازمان هواپيمايی کشوری، هواپيمايی اين استانداردهای لازم را نداشت بر اساس دستور دولت از پرواز آن جلوگيری می شود؛ در مورد ايران ۱۴۰ نيز منتظر اعلام بازرسی ها هستيم.

جهانگيريان گفت: اطلاعات جعبه سياه هواپيمای ايران ۱۴۰ که يکشنبه گذشته سقوط کرده استخراج شده و نتيجه آن زودتر از زمان اعلام نتيجه هواپيماهايی که قبلاً سقوط کرده بودند، منتشر می شود.


گرانفروشی بوئينگ تأييد نشده

رئيس سازمان هواپيمايی در خصوص اظهارنظر يکی از اعضای کميسيون عمران مجلس در اين خصوص که قيمت پيشنهادی شرکت امريکايی بوئينگ برای فروش قطعات هواپيما به ايران سه برابر قيمتی است که ايران در حال حاضر با دور زدن تحريم ها می پردازد، گفت: نمی توانم اين موضوع را تأييد کنم، بايد بررسی های کامل از منابع موثق انجام شود سپس گرانفروشی بوئينگ را تأييد يا رد کنيم.

اظهارات اين نماينده مجلس سه هفته بعد از انتشار خبر توافق شرکت بوئينگ برای فروش قطعات هواپيما به ايران ايراد می شود. خبرگزاری فرانسه به نقل از اسناد و مدارک عمومی شرکت بوئينگ در اول مردادماه از عقد قرارداد بوئينگ، برای نخستين بار در ۳۵ سال گذشته، با هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران برای تأمين قطعات هواپيما و خدمات مربوط به ايمنی پرواز خبر داده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016