دوشنبه 27 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روانچی: ظريف و اشتون اوايل سپتامبر ديدار می کنند، مقدمات بازگشايی سفارت انگليس در حال انجام است

تهران- ايرنا- «مجيد تخت روانچی» عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای گفت: ديداری در اوايل سپتامبر بين خانم کاترين اشتون مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا و دکتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه برگزار خواهد شد.


به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، معاون اروپا و آمريکای وزير امور خارجه امروز (دوشنبه) در حاشيه همايش واکاوی روند پيشبرد سياست هسته ای در دولت يازدهم در جمع خبرنگاران درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات ايران و ۱+۵ افزود: ما به طور قطع نشستی در سطح کارشناسی برگزار خواهيم کرد؛ ضمن اينکه ديدارهای دو جانبه ای را نيز ترتيب خواهيم داد ولی زمان و مکان آن هنوز مشخص نشده است.

معاون اروپا و آمريکای وزير امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره زمان بازگشايی سفارت انگليس در تهران اظهار داشت: هنوز زمان بازگشايی تعيين نشده است اما اميدواريم که اين اتفاق به زودی بيفتد چون سفارتخانه اين کشور در تهران تعطيل است.

روانچی در عين حال گفت: راه اندازی مجدد سفارت نيازمند مقدماتی بوده که در حال انجام است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به اين سوال که پايان اين هفته زمان بازگشايی سفارت انگليس عنوان شده بود، اظهار داشت: آنچه مطرح شده بود، گمانه زنی رسانه ای بوده و زمان درج آن هنوز مشخص نشده است.

وی ادامه داد: البته کاردارهای ترددی ما تا زمان بازگشت شرايط عادی به سفارتخانه ها در حال رفت و آمد و فعاليت هستند ضمن اينکه سفارتخانه ما در لندن نيز خدمات خود را به ايرانيان مقيم ارايه می کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضوع پرداخت غرامت به سفارت انگليس گفت: هنوز بحث جدی در اين خصوص مطرح نشده است. هر وقت مذاکرات در اين خصوص جدی شد درباره آن گفت و گو می کنيم.


سفر چند وزير خارجه اروپايی به تهران

معاون اروپا و امريکا وزير امور خارجه در پاسخ به سوال ديگری درباره روابط دوجانبه با کشورهای اروپايی گفت: چند وزير خارجه از کشورهای اروپايی به منظور ديدارهای دوجانبه ظرف يکی دو هفته آينده به تهران سفر خواهند کرد اما تاريخ آن هنوز مشخص نشده است.

وی از نام بردن اسامی اين کشورها خودداری کرد و گفت: دکتر ظريف نيز طی هفته های آينده چند سفر به کشورهای اروپايی خواهد داشت.


طرف مقابل زياده خواهی نداشته باشد، می توانيم به توافق برسيم

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای افزود: ما برای شرکت در بازی برد - برد که هم حقوق مان را تامين کند و هم به طرف مقابل نشان دهد که حرکات ما در زمينه هسته ای در چارچوب مقررات بين المللی است، عمل می کنيم و اين رويکرد تيم مذاکره کننده فعلی است.

وی اظهار داشت: ما تصور می کنيم اگر طرف مقابل حسن نيت و آمادگی داشته باشد و مواضع حداکثری و زياده خواهی پيش نگيرد، می توانيم به توافق برسيم اما اينکه بتوانيم بگوييم در نهايت به توافق ميرسيم يا نه زود است.

معاون وزير امور خارجه درباره تفاوت تيم مذاکره کننده هسته ای در دولت يازدهم در مقايسه با گذشته توضيح داد: رويکردی که ما داريم اين است که هم به حقوق مان برسيم و هم در عين حال علاقه مند هستيم که اين تضمين را به طرف مقابل بدهيم که حرکت ما صلح آميز است.

وی به فتوای مقام معظم رهبری درباره عدم استفاده از سلاح های هسته ای اشاره کرد و گفت: ايشان فرموده اند که ما به هيچ وجه به سمت سلاح هسته ای هم از جهت توليد و هم از جهت ذخيره نخواهيم رفت و اين گفته ايشان مواضع ما را در مذاکرات روشن کرده است.

روانچی گفت: وقتی ما چنين دستورالعملی داريم، بنابراين مواضعمان در مذاکرات مشخص و روشن است.


گزارش های آژانس پايبندی ايران را به تعهدات تاييد می کند

معاون وزير امور خارجه در پاسخ به سوال ديگری درباره تاثير گزارش های آژانس بين المللی انرژی اتمی بر روند مذاکرات گفت: آنچه مشخص است اين است که گزارش های آژانس به عنوان اسنادی بين المللی مورد توجه کشورها و اعضای اين آژانس است.

روانچی افزود: گزارش های آژانس به خوبی و به روشنی تعيين می کند که ايران به تعهدات خود در مذاکره با ۱+۵ عمل کرده است.


صحبت از نژادپرستی در قرن بيست و يکم خنده دار است

اين مقام وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره نژادپرستی در جهان و وقوع رخدادهای اخير در امريکا اظهار داشت: نژادپرستی يک پديده شوم در جهان است و امروز در قرن بيست و يکم صحبت کردن از نژاد پرستی چندان جالب نيست اما متاسفانه می بينيم در برخی جوامع غربی، نمونه هايی از نژادپرستی ديده می شود و اين جای تاسف است که کشورهايی که ادعای حقوق بشر می کنند چنين رويکردی را پيش گرفته اند.

وی اضافه کرد: درخصوص اتفاقات اخير و اعتراضات ضد نژادپرستانه در آمريکا بايد بگويم ما تاکيد می کنيم که بايد حقوق شهروندان رعايت شود و مردم بتوانند به صورت مساوی از امکانات و آزادی برخوردار باشند.


رفع تحريم ها طبق برنامه اقدام مشترک در حال انجام است

روانچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رفع تحريم های غيرقانونی عليه ايران گفت: اين اقدام به صورت مرحله به مرحله و طبق چارچوب توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) در حال انجام است. مثل رفع تحريم های پتروشيمی ضمن اينکه در کنار آن نيز به صورت مرتب در طول اين ۶ ماه و ۴ ماه آينده توافق شده دارايی های ايران در حال آزاد شدن است.


اجرای پروتکل الحاقی در حال حاضر در دستور کار نيست

معاون وزير امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت: اين سفر در راستای همکاری های ايران و آژانس صورت گرفته است و طبق توافقات ايران و ۱+۵ پيش می رود.

وی همچنين درباره پروتکل الحاقی گفت: اجرای پروتکل الحاقی در حال حاضر در دستور کار نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016