سه شنبه 28 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

استقرار گارد ملی آمريکا در فرگوسن و خواست اوباما برای حفظ آرامش

• رئيس‌جمهور آمريکا از مردم و نيروهای پليس شهر فرگوسن خواست آرامش و امنيت اين شهر را حفظ کنند. اوباما وزير دادگستری آمريکا را به اين شهر فرستاده است. همزمان ۲۰۰ سرباز گارد ملی در فرگوسن مستقر شده‌اند.

دویچه وله ـ شهر کوچک فرگوسن در ايالت ميسوری آمريکا ده روز پس از مرگ يک نوجوان سياه پوست همچنان ناآرام است. مايکل براون نهم اوت ( ۱۸ مرداد) در پی شليک گلوله يک پليس سفيد پوست محلی جان باخت. مرگ اين نوجوان خشم مردم شهر کوچک فرگوسن را برانگيخت و اوضاع شهر را از کنترل پليس محلی خارج کرد.

رئيس‌جمهور آمريکا دوشنبه شب (۱۸اوت/ ۲۷ مرداد) گفت که خشم مردم را از اين حادثه درک می‌کند. او در عين حال تصريح کرد که "با غارت، حمل سلاح‌های گرم يا حمله به پليس" تنها تنش و هرج ‌ومرج دامن زده می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اوباما همزمان تأکيد کرد که هيچ پوزشی برای استفاده غيرضروری از خشونت توسط نيروهای امنيتی قابل پذيرش نيست.

باراک اوباما وزير دادگستری خود، اريک هولدر را برای بررسی وضعيت فرگوسن به اين شهر کوچک فرستاده است. به نقل از وزير دادگستری آمريکا بيش از ۴۰ نيروی پليس و اداره تحقيقات فدرال "اف‌بی‌آی" مأمور بررسی حوادث شهر فرگون شده‌اند.

با افزايش تنش در اين شهر، گارد ملی آمريکا نيز به درخواست فرماندار ايالت ميسوری به منطقه اعزام شده است. سربازان گارد ملی در شرايط جنگی تحت فرمان رئيس‌جمهور آمريکا هستند، اما بر اساس قانون اساسی آمريکا در داخل اين کشور تحت فرمان فرمانده‌هان ايالتی عمل می‌کنند.

اکثريت جمعيت ۲۱ هزار نفری شهر فرگوسن را سياه‌پوستان تشکيل می‌دهند. معترضان از اينکه پليس ضارب بازداشت نشده‌ و تنها از پست خود معلق شده است، خشمگين هستند.

اين پليس در مکانی نامعلوم به سر می‌برد. با اين حال به نقل از دادستان منطقه در هفته جاری در مورد گشودن پروند‌ه‌ای عليه او تصميم گرفته خواهند شد.

همزمان برخوردهای خشونت‌بار نيروی پليس آمريکا و هر چه بيشتر نظامی شدن چهره اين نيرو به بحثی جدی در محافل عمومی آمريکا تبديل شده است.

نمايندگان کنگره آمريکا قانونی را مطرح کرد‌ه‌اند که در صورت تصويب تحويل رايگان تجهيزات ارتشی باقی مانده از جنگ‌های عراق و افغانستان از جمله خودروهای زرهی به پليس آمريکا را متوقف خواهد کرد.

با اين حال پليس شهر فرگون شب دوشنبه نيز برای متفرق کردن معترضان بار ديگر از گاز اشک‌آور استفاده کرد. دو خبرنگار آلمانی که حوادث فرگوسن را پوشش می‌دادند نيز بازداشت شدند.

اين دو خبرنگار که دوشنبه شب با دست‌بند به زندان منتقل شده بودند، سه ساعت بعد آزاد شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016