سه شنبه 28 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آمار قتل امدادگران در جهان به بالاترين رقم رسيد

سال گذشته، آمار حمله و قتل امدادرسانان در کشورهای مختلف افزايش داشت و افغانستان دارای بالاترين آمار قتل کارکنان سازمان‌های بشردوستانه بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ روز سه شنبه، ۲۸ مرداد (۱۹ اوت)، گزارشی در مورد امدادرسانی بين المللی به نقاط مختلف جهان انتشار يافت که در آن آمده است در سال گذشته ميلادی، ۱۵۵ امدادرسان در کشورهای مختلف جان خود را از دست دادند که بالاترين رقم تلفات امدادگران تا کنون بوده است.

اين آمار نسبت به سال قبل از آن، ۶۶ درصد افزايش را نشان می‌دهد.

علاوه بر اين ۱۷۱ امدادگر هم طی سال گذشته به شدت زخمی و ۱۳۴ تن ديگر ربوده شدند.

براساس اين گزارش که توسط گروه مشاوران "نتايج عمليات بشردوستانه" منتشر شده، بيشترين تعداد امدادگران در سال گذشته در افغانستان به قتل رسيدند.

در طول سال گذشته ميلادی، ۸۱ امدادگر در اين کشور جان خود را در اثر اقدامات خشونت‌آميز از دست دادند.

در سال ۲۰۱۳، سه چهارم اقدامات خشونت‌آميز منجر به قتل و زخمی شدن امدادگران در پنج کشور افغانستان، سوريه، سودان جنوبی، پاکستان و سودان روی داد.

به گفته نويسندگان گزارش، افزايش درگيری در سوريه و سودان جنوبی شرايط مرگباری را برای امدادگران پديد آورد و باعث افزايش شمار امدادگران قربانی خشونت شد.

در سال گذشته، شبه‌نظاميان در سودان جنوبی ۶ امدادگر را به قتل رساندند. از اين تعداد، ۳ تن جان خود را در حمله ناگهانی افراد مسلح از دست دادند. علاوه بر اين، ۱۱ تن از کارمندان سازمان ملل نيز در حمله به يک پناهگاه تحت حمايت اين سازمان در نوار غزه کشته شدند.

در ماه ژانويه سال گذشته، سه کارمند محلی يک سازمان خيريه چک در اثر اصابت خمپاره به محل استقرار آنان در شهر حلب در شمال سوريه کشته شدند.

در سال جاری هم، روند تلفات امدادگران همچنان ادامه داشته و براساس آمار مقدماتی، بين اول ژانويه تا اواسط اوت امسال، ۷۹ امدادرسان کشته شده‌اند که در مجموع، بيش از تمامی تلفات امدادرسانان در سال ۲۰۱۲ ميلادی بوده است.

روز سه شنبه، که با سالروز حمله خونين سال ۲۰۰۳ به مقر سازمان ملل در بغداد و قتل ۲۲ تن از کارکنان آن مصادف است روز جهانی بشردوستی نامگذاری شده و قرار است شورای امنيت سازمان ملل در جلسه‌ای، موضوع افزايش حملات خشونت‌آميز عليه امدادرسانان را بررسی کند.

سازمان‌های غيردولتی به خصوص خود را تحت فشار احساس می‌کنند تا با حضور در مناطق جنگی، به غيرنظاميانی که در صحنه عمليات نظامی گرفتار آمده‌اند کمک کنند در حاليکه حضور در اين مناطق، خطرات جانی جدی برای امدادگران به همراه دارد.

بيش از نيمی از اقدامات منجر به قتل امدادگران در سال گذشته ميلادی شامل حمله مسلحانه يا انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای بود در حاليکه بهبود مديريت ايمنی عمليات بشردوستانه نتوانسته است فضای امنی را برای فعاليت سازمان‌های بشردوستانه فراهم آورد.

گزارش سازمان نتايج عمليات بشردوستانه خواستار نوآوری برای حفظ امنيت امدادگران شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016