چهارشنبه 29 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
29 مرداد» بخش دوم گزارش استیضاح وزیر علوم
29 مرداد» دفاع قاطع روحانی از وزير علوم
پرخواننده ترین ها

مجلس به وزیر علوم رأی اعتماد نداد

وزيرعلوم ، تحقيقات و فناوری رای مجلس را برای ابقاء در پست خود کسب نکرد. نمايندگان مجلس شورای اسلامی در جريان بررسی طرح استيضاح وزير علوم با ۱۱۰ رای مخالف ، ۱۴۵ رای موافق و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ رای به فرجی دانا اعتماد نکردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این خبر به روز می شود

وزيرعلوم ، تحقيقات و فناوری رای مجلس را برای ابقاء در پست خود کسب نکرد. نمايندگان مجلس شورای اسلامی در جريان بررسی طرح استيضاح وزير علوم با ۱۱۰ رای مخالف ، ۱۴۵ رای موافق و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ رای به فرجی دانا اعتماد نکردند.

جلسه علنی مجلس با حضور ۲۱۷ نفر از نمايندگان مجلس به رياست علی لاريجانی رييس مجلس برای بررسی استيضاح رضا فرجی دانا وزير علوم، تحقيقات و فناوری جریان دارد.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای استيضاح وزير علوم صبح روز چهارشنبه با نواختن زنگ جلسه علنی به رياست علی لاريجانی و در آستانه اولين هفته دولت روحانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) مجمع عمومی فراکسيون رهروان ولايت صبح امروز برای بررسی استيضاح وزير علوم تشکيل جلسه داد و در نتيجه آن اعلام کرد که اين فراکسيون مخالف استيضاح فرجی‌داناست.

با اين حال منصور حقيقت‌پور عضو فراکسيون رهروان ولايت مجلس با اشاره به اين جلسه گفت که له يا عليه استيضاح وزير علوم جمع‌بندی صورت نگرفته است.

با به صدا درآمدن زنگ آغاز شدن جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی رضا فرجی‌دانا وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوری به همراه جمعی از اعضای کابينه دولت از جمله اسحاق جهانگيری، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه،‌ سيف، رئيس کل بانک مرکزی، قاضی زاده هاشمی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امين‌زاده، معاون حقوقی رييس‌جمهور و ... در جلسه علنی حضور دارند.

همچنين مجيد انصاری معاون پارلمانی رئيس جمهور، مسعود سلطانی‌فر، رييس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری، علی طيب‌نيا، وزير امور اقتصادی و دارايی، رضا رحمانی فضلی وزير کشور، بيژن زنگنه، وزير نفت، علی جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوبخت، سخنگوی دولت و حميد چيت چيان، وزير نيرو و ... در جلسه استيضاح رضا فرجی‌دانا حضور دارند.

حسن روحانی در جلسه استيضاح فرجی‌دانا حضور نيافت

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور امروز برای انجام هفتمين سفر استانی خود به اردبيل سفر کرد.

پس از توافق انجام شده بين دولت و مجلس برای تعيين روز چهارشنبه به عنوان روز استيضاح وزير علوم، بحث‌هايی در مورد حضور يا عدم حضور رييس‌جمهور در جلسه استيضاح مطرح شد.

عدم حضور حسن روحانی در جلسه استيضاح فرجی‌دانا در حالی بوده که اين استيضاح اولين استيضاح يکی از وزرای کابينه يازدهم محسوب می‌شود.

موافقان استيضاح

متأسفيم که در آستانه هفته دولت راهی جز استيضاح نداشتيم

عليرضا زاکانی نماينده مردم تهران به عنوان نخستين موافق استيضاح وزير علوم به بيان دلايل استيضاح کنندگان پرداخت.

از جمله مواردی که زاکانی مطرح کرد: قانون شکنی، التهاب آفرينی، گروه گرايی، فعال کردن گسل‌های قومی – مذهبی و به کارگيری افراد فتنه‌گر در وزارت علوم بود.

به گزارش ايسنا، زاکانی در ابتدای سخنان خود گفت: يکی از سنت‌های الهی امتحان و آزمون است و به همين دليل استيضاح وزير علوم که خداوند در قرآن می‌فرمايد همه مورد امتحان و آزمون قرار می‌گيرند و به قول و ادعا بسنده نمی‌شود. ما متأسفيم که در آستانه هفته دولت راهی جز استيضاح نداشتيم که با بيان ايرادات اساسی دولت جلوی آسيب‌پذيری ايران، دانشگاه‌ها و مردم را بگيريم.

او ادامه داد: امروز فوريت کشور، فوريت اقتصادی و اولويت آن حوزه فرهنگی است. آموزش، تحول آفرين و شکل دهنده اقتصاد مقاومتی و مصون ماندن ايران از بدخواهان استيضاح وزير علوم. امروز بايد کمر همت بست و از آسيب‌ها و رخنه‌های موجود کاست. از اين منظر نيز آموزش عالی دارای حساسيت بالا است.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز روز امتحان ما است تا معلوم شود تربيت ما انقلابی و اسلامی است يا جناحی و باندی و فرقه‌ای؛ رعايت حال مردم را می‌کنيم يا توجه به جناح و گروه خود.

زاکانی گفت: استيضاح کنندگان حاميان جدی فرجی‌دانا در رأی اعتماد در سال گذشته بودند و امروز برای جهت گيری درست وزارت علوم راهی جز استيضاح نيافتند. اما سوال اينجا است که چرا استيضاح؟ آيا راه ديگری نبود؟ علت اصلی استيضاح، قانون شکنی، التهاب آفرينی، فعال کردن گسل‌های قومی- مذهبی و سياسی، گروه گرايی به جای توليد علم و آراستن دانشگاه‌ها است.

اين موافق استيضاح عنوان کرد: بکارگيری برخی از مسئولان وزارتخانه بدون رعايت قانون استعلام نظر وزارت اطلاعات برای منصوب نمودن در جايگاه‌های مديريتی يکی از دلايل ما برای استيضاح بود. ممکن است آقای وزير با دريافت اخير استعلام خود را تابع قانون اعلام کند، اما چرا بعد از يک سال و بدتر از آن چرا بعد از پيگيری‌های نمايندگان.

او ادامه داد: بازگشت عناصر بی‌صلاحيت به دانشگاه نيز يکی ديگری از دلايل ماست. وزير اطلاعات در همين دولت طی نامه رسمی به سران قوا به بکارگيری برخی سران آشوبگر توسط وزارت علوم و دانشگاه آزاد اعتراض نمودند. جلسه‌ای نيز روز ۱۶ تير با حضور رئيس مجلس برگزار شد و وزير علوم با فرافکنی گفتند دانشگاه آزاد به ما پاسخگو نيست و حسابش از وزارت جدا است. ما به عنوان نمايندگان مجلس با اسامی وزارت اطلاعات کاری نداريم. بلکه سوال ما اين است که چرا اقدام به جذب افراد بی‌صلاحيت در تحصيلات تکميلی می‌کنيد. اصرار ما اجرای قانون بود؛ اين که اين افراد حق ورود به دانشگاه ندارند؛ مگر اين‌که وزارت اطلاعات بگويد که آنها حق دارند.

زاکانی افزود: منطق ما ضابطه است نه سليقه‌ها. اعتراض ديگر ما اين بود که در انتخاب روسای دانشگاه‌ها هم همين رفتار سليقه‌ای و بی‌قانونی عليرغم اعتراض شورای فرهنگی و حتی رئيس جمهور تکرار شد. طبق آيين نامه انتخاب روسای دانشگاه وزير علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی اين وظيفه را بر عهده دارند اما وزير علوم به بهانه نظرخواهی هیأت‌های سه نفره‌ای را به دانشگاه فرستاد که منشأ التهاب آفرينی شدند و آرامش دانشگاه را بهم زدند. ايشان با تغيير صورت نظرخواهی بدون هيچ نظارتی به اسم اساتيد و گروه‌های خاص و آزمون پس داده، تغييرات مدنظر خود را دنبال کرد.

اين نماينده مجلس همچنين گفت: آقای فرجی‌دانا در خصوص جذب رويه جديدی را انجام داد که مورد انتقاد شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. نظرخواهی مهم است اما شيوه وزير غلط است و منجر به التهاب آفرينی و سرمايه سوزی خواهد شد. نکته دوم اين‌که چه کسی بر اين مسأله نظارت می‌کند که به کام گروه‌های فرصت طلب نيفتيم. اين کار تا وقتی که توسط مصوبات قانونی نشود قابل انجام نيست.

نکته ديگری که زاکانی به عنوان دليل استيضاح‌کنندگان عنوان کرد؛ التهاب آفرينی و فعال کردن گسل‌های قوميف مذهبی و سياسی بود.

او گفت: مجوز دادن به نشريات تجزيه طلب، الحادی و فتنه‌گر و فعال کردن تشکل‌هايی که تجربه آشوبگری آنها در دهه ۷۰ مشاهده شده از اين دست است؛ نشرياتی که با پول‌های خارج از دانشگاه و به نام دانشجويان مجوز گرفتند و درخواست تجزيه ايران را دادند و با دعوت به آشوب و درخواست و بی‌اخلاقی در دانشگاه‌ها به فعاليت خود ادامه می‌دهد. آيا اين يک نشريه دانشجويی است که با اين کيفيت چاپ می‌شود و وحدت ايران را زير سوال می‌برد و درخواست تجزيه ايران را مطرح می‌کند.

اين نماينده مجلس ادامه داد: بعد از اعتراض نمايندگان دستورالعمل محرمانه‌ای برای صدور مجوز نشريات دانشجويی ارسال شده که باز هم نمايندگان اعتراض کردند و آن را علنی کردند. در اين بخش به بهانه ضرورت آزادی در دانشگاه‌ها مغاير با اسلام رفتار شد و رفتارهای ناصوابی صورت گرفت. دانشگاه‌ها پرچمدار آزادی‌خواهی بودند و اصرار به سياسی بودن دانشگاه‌ها از خواسته‌های رهبری است.

زاکانی با اشاره به ديدگاه رهبری درباره سياسی شدن دانشگاه ادامه داد: ما پيگير سياسی بودن دانشگاه‌ها هستيم حتی در سخت‌ترين شرايط و حتی در فتنه ۸۸. در آن زمان ما در دانشگاه‌ها می‌گشتيم و می‌خواستيم با مدعيان تقلب صحبت کنيم و کرسی‌های آزادانديشی راه بيندازيم، ولی هيچ کدام حاضر نبودند با ما همکاری کنند. ما طرفدار آزادی هستيم اما فرق آزادی را با سياسی‌گری می‌دانيم.

اين موافق استيضاح در بخش ديگری از صحبت‌های خود با اشاره به بازگشت افراد مشکل‌دار به دانشگاه، گفت: برخی از اين افراد مشکل اخلاقی داشتند. تعدادی از دانشجويان و اساتيد يکی از دانشگاه‌ها به ما مراجعه کردند و طوماری به ما ارائه دادند که نشان از خودکشی سه نفر به واسطه جنايات يک استاد بی‌اخلاق داشت.

اين استاد از دانشگاه اخراج شده بود اما به دستور آقای فرجی برايش کلاس گذاشته بودند، اما با اعتراض بنده درس ايشان لغو شد ولی ايشان با حضور در دانشگاه مسير قبلی خود را ادامه می‌داد. دوباره اعتراض کردم و از ورود ايشان به دانشگاه جلوگيری شد اما ايشان هنوز اتاق دارد و از بيت المال ارتزاق می‌کند.

او اضافه کرد: از اين قبيل، تعدادی از اين اساتيد اخراجی به دانشگاه برگشتند تا بلای جان دانشجويان شوند. آن يک نفر را چون ما اعتراض کرديم اخراج کردند اما مسأله ما اين است که وزارت علوم دغدغه اصلاح ندارد و متأسفانه با توجه به اشکالات فراوان اين افراد مجددا با ابلاغ وزارت علوم بدون توجه به نکات بيان شده در نامه‌ای که ديوان عدالت اداری نوشته بود به دانشگاه برگشت.

زاکانی در ادامه اظهارات خود درباره ضرورت استيضاح وزير علوم با اشاره به بکارگيری عناصر آشوبگر در دانشگاه‌ها، عنوان کرد:‌ وزير علوم گفتند که هيچ کس را از اين عناصر به کار نگرفتند اما فتنه‌گر از نظر نمايندگان کسی است که بعد از سخنرانی رهبری در آشوبگری شرکت و يا ديگران را به آن دعوت کرد. الان کسانی مسئوليت مستقيم يا غيرمستقيم دارند که آشوبگر هستند.

نکته ديگری که اين نماينده مجلس مطرح کرد، کاهش روند روبه رشد دانش در کشور بود که به گفته او در حرکت در مسير تمدن اسلامی تأثيرگذار بود.

زاکانی همچنين گفت: مخالفت ما با کارهای غيراخلاقی، غيرقانونی، سبک و مجرمانه مثل بورس بود. ما و دوستانمان بهره‌ای از اين بورسيه‌ها نبرده‌ايم. اما به نظرم بخش بزرگی از وزرا از آن بهره برده‌اند و مطلوب است. بورسيه شدن شيوه‌ای قانونی است و با تمهيدات قانونی صورت گرفته و حق معلق کردن ۳۵۰۰ نفر بورسيه را ندارند. درست است که احتمال خلاف وجود دارد، اما بايد کميته‌هايی تشکيل ‌بدهند و با تخلفات برخورد کنند که قطعا مجلس نيز حمايت خواهد کرد.

او ادامه داد: با بی‌تدبيری آبروی نخبگان را برده‌اند و حتی توسط رسانه‌های همراه با خود اسامی آنها را رسانه‌ای کرده‌اند. آنچه برای ما دردآور است اين است که لجاجت وزير مشکلات را بيشتر کرده است. آيا معاون آموزشی کردن وزير پيشنهادی قبلی که مجلس به او رأی نداد نشان از تدبير برای اميدافزايی است يا حکايت از بی‌تدبيری.

اين نماينده مجلس افزود: اما رفتارهای مجلس کاملا قانونی بود. از يک هفته بعد از انتخابات و با شروع انتسابات با آقای فرجی‌دانا جلسه گذاشتند و در جلسات متعدد به ايشان تذکر دادند و اعتراض خود را از رويه جذب عناصر بی صلاحيت در دانشگاه‌ها نشان دادند. حتی مجلس به ايشان کارت زرد داد ولی راه ناصواب ايشان اصلاح نشد.

زاکانی گفت: جلسات متعددی با حضور وزير، نمايندگان معترض، رئيس مجلس و ساير نمايندگان تشکيل شد اما راه نادرست در کمال تحير ادامه يافت. مجلس يک ماه به ايشان فرصت داد ولی در اين يک ماه هم کاری انجام نشد بنابراين ما مجبور به استيضاح شديم.

او تأکيد کرد: ‌رسانه‌های همسو با وزير نيز با لجبازی، تهمت سياسی بودن به نمايندگان و مجلس زدند و به اصطلاح با افشاگری مجرمانه و غيراخلاقی خود درباره بورسيه‌ها خواستند مجلس را تحت فشار قرار بدهند و دنبال تطميع نمايندگان بودند. آنها جوسازی کردند و توهين کردند و استيضاح را به سخره گرفتند و در نهايت امر وزير ما را متهم به سهم‌خواهی کردم. ايشان در ماه رمضان در جلسه‌ای گفتند من هم اگر دانشگاه و رشوه می‌دادم نمايندگان با من کاری نداشتند اما آقای وزير ما جز خيرخواهی از شما چيزی نخواستيم.

زاکانی در پايان سخنان خود گفت: من ۱۱ سال است که نماينده‌ام و در هيچ استيضاحی اينقدر تحت فشار نبوده‌ايم. حمايت ضدانقلاب و رسانه‌های خارجی از وزير آزاردهنده است. آقای فرجی‌دانا آيا نبايد بر راهی که رفته‌ايد تأمل کنيد و فکر کنيد دوستان انقلاب را رنجانده‌ايد و دشمنان انقلاب را دلشاد کرده‌ايد؟

وزير محترم نتوانست دانشگاه‌ها را مديريت کند

نماينده مردم بم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اهميت و حساسيت دانشگاه‌ها بر کسی پوشيده نيست و اگر فضای آرامش در دانشگاه‌ها نباشد نه اقتصاد داريم، نه فرهنگ، نه سياست و نه پيشرفت و بايد بگويم که آقای فرجی‌دانا را نيز انسانی متدين، مومن و دانشمند می‌دانم.

به گزارش ايسنا، موسی غضنفرآبادی که به عنوان مخالف وزير علوم، تحقيقات و فناوری سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: باور عميق دارم و خود را موظف می‌دانم که به دولت در انجام وظايف قانونی خود کمک کنم اما متاسفانه بايد بگويم يقين دارم که وزير محترم نتوانست دانشگاه‌ها را مديريت کند و امروز مجبوريم اين را بگوييم.

وی با انتقاد از وضع انتصابات وزير علوم، گفت: ايشان بدون استعلام از نهادهای قانونی انتصاباتی را انجام دادند و دو نفر را که بعدها صلاحيت‌شان تاييد نشد همچنان بر مسند مسئوليت نگه داشتند و در حالی که طبق قانون کسی نمی‌تواند بيشتر از شش ماه سرپرست بماند شما اصرار به حفظ سرپرست در معاونت خود داشتيد. همچنين در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تعدادی از افراد را که واجد شرايط نبودند را دوباره به دانشگاه‌ها دعوت کرديد و ثبت‌نام نموديد.

نماينده مردم بم در مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: متاسفانه وزارت علوم و شخص وزير در ۹ ماه فعاليت خود عليرغم اظهارنظرهای صريح نهادهای اطلاعاتی نسبت به اخراج آنها اقدام نکردند و بر حضورشان پافشاری نمودند.

وی ادامه داد: با ورود عناصر فتنه به دانشگاه‌ها اجازه داده شد اين عناصر در دانشگاه فعاليت کنند و بازی دموکراسی هدايت شده‌ای را در دانشگاه‌ها شاهد بوديم و در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حق رای خود محروم کردند و من به آقای وزير می‌گويم که چرا شما سرپرستانی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرديد به گونه‌ای بودند که شورا نتوانست به آنها رای بدهد و در مقابل بر نظر خود لجاجت کرديد و شورا را با اظهارنظرهايی مورد خطاب قرار داديد.

غضنفرآبادی تصريح کرد: در زمان رای اعتماد به شما آقای حداد شما را انسانی متدين و توانمند خواند و ما به رای دادن به شما ترغيب شديم و در زمان فعلی نيز دکتر لاريجانی تلاش‌های زيادی برای عدم اعلام وصول استيضاح کرد اما متاسفانه شما به همه اينها بی‌توجه بوديد و آقای وزير آيا شما فتنه را درک کرده‌ايد؟ و اگر درک کرده‌ايد چرا بکارگيری عناصر موثر در اتفاقات سال ۸۸ را در وزارتخانه خود دنبال نموديد و افرادی نيز از اين کار شما حمايت کردند و وزير خارج‌نشين دولت اصلاحات رفتارهای شما را تاييد نمود.

وی با انتقاد از اينکه وزير علوم مجلس را باور نداشت، گفت: متاسفانه دکتر فرجی‌دانا چشم تيزبين مجلس و قدرت نظارتی مجلس را باور نکرد و مجلسی که هنوز صدای امام در گوش و جان نمايندگان آن پيچيده شده است را جدی نگرفتند و بايد بداند که در مقابل شهدا، ايثارگران و آزادگان بايد پاسخگو باشد و ايمان داشته باشد که در درون مجلس نهم، مجلس ششمی بيرون نخواهد آمد.

نماينده مردم بم در مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد: فرجی‌دانا اولين کسی بود که چرخ‌های اعتدال دولت را از ريل خارج کرد و متاسفانه عملکرد ايشان برای نمايندگان رضايت‌بخش نيست.

دانشگاه دارد آبستن فتنه جديدی می‌شود

يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است دانشگاه دارد آبستن فتنه جديدی می‌شود و دانشگاه‌ها در خطر هستند.

به گزارش ايسنا، سيد حسين نقوی حسينی در سخنان خود در موافقت با استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوری گفت:‌ ما نسبت به يکديگر شناخت داريم و طی کار در اين دوره از مجلس مواضع، گرايشات و جريانات يکديگر را شناخته‌ايم.

وی روابط دولت و مجلس را روابط بسيار خوبی ارزيابی کرد و افزود: می‌توان ادعا کرد همراه‌ترين دولت و مجلس همين دولت و مجلس فعلی است؛ همان‌طور که روز يکشنبه وزير اقتصاد لايحه‌ای به مجلس آورد و مجلس بدون هيچ مخالفتی به آن رای داد.

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اينقدر در بوق روابط تيره دولت و مجلس نکوبيد،‌ اين همه تهديد و تهمت و توهين به استيضاح کنندگان برای چيست؟ استيضاح کنندگان چه می‌گويند؟ چه می‌خواهند؟ چرا اينقدر توهين می‌کنيد؟ چرا اينقدر تهمت می‌زنيد؟ مگر استيضاح وظيفه قانونی مجلس نيست؟

نقوی حسينی خطاب به وزير علوم گفت: آقای فرجی دانا چه کسی از شما رانت و دانشگاه و رشته خواست؟ مگر پشت پرده چه می‌گذرد؟ آيا خود من هيچ‌وقت با شما ملاقات کردم و چيزی خواستم؟ چرا تهمت می‌زنيد؟

وی افزود: ما همه اصولگرا هستيم، اصولی داريم و بايد از اصول‌مان دفاع کنيم. اينکه انتخابات چه می‌شود و اينکه ما نماينده می‌شويم يا نمی‌شويم، اينکه وزير بعدی چه می‌شود چه اهميتی دارد؟ اينکه ما را تهديد کنند اگر وزير برود بدتر از اين می‌کنيم و ادامه خواهيم داد مهم نيست و ما مکلف به تکليف هستيم و مکلف به نتيجه نيستيم.

اين نماينده مجلس با بيان اينکه امروز در دانشگاه‌ها خطر وجود دارد اظهار کرد:‌ دانشگاه‌ها دارند آبستن فتنه جديدی می‌شوند بعضی می‌گويند دولت با شما بد می‌شود، پروژه‌های شما را متوقف می‌کند، نامه‌های شما را جواب نمی‌دهد. همه اين بلاها سر ما بيايد، اما ما از اصول‌، نظام و اسلام دفاع خواهيم کرد.

نقوی حسينی خاطرنشان کرد: ما از خون شهدا و حجابی که همين همسر آقای فرجی دانا که خانم محجبه‌ای هستند دفاع می‌کنيم. امروز اين ارزش‌ها زير سوال است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری مراسمی در ۱۷ تير سال جاری در يکی از دانشگاه‌ها گفت: در اين مراسم همايشی برگزار می‌شود و هزاران دانشجوی دختر و پسر در اين مراسم جمع می‌شوند که نه قبل از انتخابات رياست جمهوری است و نه قبل از انتخابات دکتر روحانی که سخنران در اين مراسم می‌گويد که تا کی صداوسيما بايد يک طرفه حرف بزند و تا به کی بايد برای فرستادن نمايندگان واقعی به مجلس يا به مسند رياست جمهوری يا به مسند مجلس خبرگان چشم‌مان به دهان جنتی باشد که چشم ايشان به دهان کس ديگری باشد.

نماينده مردم ورامين در مجلس در ادامه بيان کرد: دانشجويان با شنيدن اين صحبت‌ها کف می‌زنند و دريغ از يک تذکر يا اشاره به اين سخنان از طرف آقای فرجی دانا.

نقوی حسينی يادآور شد: اين سخنران همچنين در جای ديگری از صحبت‌های خود می‌گويد که همه پول مملکت را به سپاه و بسيج و اطلاعات می‌دهيد و باز هم حاضران با شنيدن اين صحبت‌ها کف می‌زنند.

وی همچنين به برگزاری افطاری انجمن اسلامی يکی از دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در اين مراسم افطاری نوری‌زاد يکی از مهمانان آنهاست که همه او را می‌شناسيم که در اين مراسم خاطره‌ای تعريف کرده که روی وبلاگ خود نيز گذاشته، اين خاطره را برويد ببينيد.

اين نماينده مجلس خاطرنشان کرد: اين دانشگاه ما و انجمن اسلامی ماست. چه کسی است که نوری‌زاد را نشناسد. بنابراين آنقدر نگوييد که اين استيضاح سياسی است. من می‌پرسم آيا من برای گروه اقليت مجلس هستم؟ آيا آقای کوثری سياسی هستند؟ اينها کسانی هستند که دست و پای خود را برای مملکت داده‌اند.

نقوی حسينی در ادامه گفت: سخنران در اين مراسم می‌گويد نمی‌توانيد در دانشگاه‌ها را ببنديد. نمی‌تواند دهان مردم را ببنديد و باز هم حاضران دست و هورا می‌کشند و سوال من اين است آقای فرجی دانا آيا شما وزير بوديد يا نبوديد؟ آقای وزير ما از بی‌تفاوتی شما گله‌منديم. چطور اينقدر بی‌تفاوت و آرام از کنار اين اتفاقات می‌گذريد؟

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس همچنين به ارسال ايميلی محتوی يک سری تصاوير از سوی سيستم مجازی دانشگاه برای بيش از ۴۰۰ هيات علمی دانشگاه اشاره کرد و افزود: اين تصاوير اهانت به همه ملت ايران به شهدا، به رزمندگان، به علما، به مجلس و به روحانيت و قوه قضاييه است.

وی خاطرنشان کرد: آقای دکتر سليمانی در همين راستا با شما جلسه می‌گذارد و می‌گويد اين کار توهين به ملت، امام و نظام است و می‌پرسد چرا با چنين موضوعی برخورد نمی‌کنيد، اما شما توجهی به اين موضوع نمی‌کنيد که آقای سليمانی طرح استيضاح را مطرح کرده و با شما جلسه می‌گذارد و شما تازه به فکر می‌افتيد.

نقوی حسينی با بيان اينکه من اين تصاوير را در اختيار نمايندگان قرار می‌دهم اظهار کرد: شما هيات‌هايی را برای مشورت و نظرسنجی از دانشگاه‌ها، اساتيد و دانشجوها برای انتخاب رييس دانشگاه‌ها انتخاب کرديد که می‌روند نظرسنجی و سوال می‌کنند که اين ظاهرا خيلی خوب و دموکراتيک است.

وی ادامه داد: اما عضو اصلی اين هيات کسی است که سه سال به خاطر معاندت با نظام بازداشت بوده و کسی همچون ه - ت که همه او را می‌شناسند و من نمی‌خواهم اسم او را اينجا ببرم برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها مذاکره می‌کند. و حتی يک بازداشتی فتنه را در دانشگاهی مسئول می‌کند تا افراد پيشنهادی خود را به اين هيات تقديم کند.

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی با بيان اينکه ما از دولت تدبير و اميد دفاع می‌کنيم گفت: ما همان طور که رهبری گفتند با تمام توان خود از کابينه، از دکتر هاشمی و آقای ظريف که در صورتی که در چارچوب خطوط قرمز حرکت کند دفاع و حمايت می‌کنيم.

نقوی حسينی همچنين با اشاره به معرفی آقايان توفيقی و ميلی منفرد به مجلس برای وزارت علوم اظهار کرد: اول صحبت بود آقای توفيقی و آقای ميلی منفرد وزير علوم شوند اما اينها از مجلس رای نياوردند اما در زمان وزارت شما اين دو نفر انتصابات مهمی گرفتند که حتی دوستانشان به من گفتند آقای توفيقی است که همه برنامه‌ريزی‌ها را انجام می دهد و آقای فرجی دانا را نجات دهيد.

وی در پايان با انتقاد از تغيير افراد در زمان کوتاه در برخی از دانشگاه‌ها گفت:‌ متاسفانه به عنوان مثال در دانشگاه قزوين ۱۲۰ نفر طی چهارماه تغيير کردند و آيا در ميان اينها يک فرد متدين علمی نبود که اينگونه با آن‌ها برخورد شد و من متاسفانه نگران شما و وزارتخانه شما هستم.

به گزارش ايسنا در بخش پايانی سخنان نقوی حسينی فيلمی که توسط اين نماينده آماده شده بود در صحن علنی پخش شد.

پخش کليپی عليه فرجی دانا در جلسه استيضاح

حين سخنرانی نقوی حسينی که به عنوان موافق استيضاح صحبت می‌کرد کليپی عليه فرجی دانا وزير علوم پخش شد.

به گزارش ايسنا، در اين فيلم که مربوط به جلسه تشکل‌های دانشجويی با حضور وزير علوم بود، دانشجويان در رابطه با انتساب سرپرست دانشگاه شهيد چمران و دانشگاه اصفهان از وی سوال داشتند که وزير گفته بود، متاسفم که سيستم اطلاعاتی مملکت اينقدر عقب مانده است.

همچنين در اين کليپ رعايايی، سرپرست فعلی دانشگاه شهيد چمران اهواز را نشان می‌داد که به گفته‌ی آنها در تجمعی در سال ۸۸ حضور داشته و در حال قرائت بيانيه فتنه گران بود.

بر اساس اين گزارش، وی همچنين صحبت‌های توفيقی، مشاور وزير علوم را نشان داد که در جمع متحصنين سال ۸۸ سخنانی را برای آرام کردن متحصنين ايراد می‌کرد.

وضع رشد علمی کشور نگران کننده است

نماينده‌ی بجنورد، مانه و سملقان در مجلس گفت: وضع رشد علمی کشور نگران کننده است و رتبه‌ی دانشگاههای ايران در سال جاری در سطح جهانی به شدت کاهش يافته است.

به گزارش ايسنا، قاسم جعفری که به عنوان مخالف وزير علوم در جلسه استيضاح امروز مجلس سخن می گفت،‌ افزود: متاسفانه اين هشدار مهم است که آهنگ حرکتی ما در رشد علمی کند شده است البته نمی‌گوييم که همه آنها مربوط به وزير فعلی است اما اين يک هشدارجدی به مسئولان است و ما فکر می‌کنيم ديگران وزير علوم را مشغول به خود کردند.

وی با بيان اينکه در ده سال گذشته حرکت علمی بسيار خوب بوده است واين سرعت نبايد کاسته شود گفت: دانشگاهها مکان بسيار خوبی برای رشد علمی و پژوهش است و اين رفت و برگشت کار و علم بين نيروهای مسلح و دانشگاه برکات زيادی برای کشور دارد و ما به شدت نگران اين موضوع هستيم.

وی افزود: امروز اقتصاد فرهنگ و پيشرفت علمی مساله‌ی اساسی کشور ما است اما متاسفانه عده‌ای می‌گويند که مردم مشکل معيشت دارند و شما به دانشگاهها می‌پردازيد و بنده نيز می‌گويم که در بخش معيشتی حرکتی موثر و کاربردی نديديم، حداقل دانشگاه وفرهنگ را حفظ کنيم.

وی افزود: مگر نه اين که رهبری فرمودند فرهنگ از اقتصاد مهمتر است پس چرا می‌خواهند کسانی اين موضوع را به حاشيه برانند.

جعفری خاطرنشان کرد: متاسفانه در دوره اخيراز ۴۸ طرح کلانی که بيش از ۱ سال مراحل تحقيقاتی را پشت سر گذاشته بود ۸ طرح به مرحله اجرا درآمده است و سهم پژوهشی دستگاهها در بودجه حذف شد و متاسفانه وزارت‌خانه‌ی علوم تلاشی برای برگرداندن آن نکرد و رتبه‌ی علمی و شيب پيشرفت نيز به مانند فواره به سمت پايين نيل دارد و اين يک هشدار است.

وی با بيان اينکه دشمن شناسی بسيار مهم است گفت: ما فکر می‌کنيم ديگران وزير را به خود مشغول کردند و به وزير می‌گويم که آقای فرجی دانا دشمن شناسی بسيار خوب است و ما نگران اين روحيه شما هستيم و متاسفانه دغدغه‌هايی که رئيس مجلس به شما منتقل کردند نظير استفاده از افراد معتدل و اين که بعضی از افراد که موضع تندی دارند اگر کنار شما نباشد چه می‌شود را مورد توجه قرار نداديد و بسياری از نگرانی‌های رئيس مجلس در مورد اساتيد ودانشجويان ستاره دار، بورسيه‌ها ، برخی از معاونان ومسئولين وزارت علوم و صحبت‌های ديگر اين چنينی را جدی نگرفتيد.

نماينده‌ی بجنورد در پايان تاکيد کرد: متاسفانه عده‌ای می‌خواهند وزير را به حاشيه ببرند وامروز شاهد آن هستيم که آن شد که نبايد می‌شد و وزير نيز به هشدارها در اين رابطه بی توجه بوده است، در حالی که من به عنوان يک روحانی در زمان رای اعتماد برای شما رای جمع کردم امروز در زمان استيضاح مخالف حضور شما هستم و نگران وضع فعلی علمی کشور هستم.

برخی جريان های سياسی از دانشجويان استفاده ابزاری می‌کنند

نماينده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های پس از پيروزی انقلاب به ويژه بعد از جنگ تحميلی و سال‌های بعد از ۷۶ دشمنان اسلام سعی کردند دانشگاه‌ را جلوی نظام قرار دهند.

به گزارش ايسنا، محمدحسن آصفری که در موافقت با استيضاح وزير علوم سخن می‌گفت عنوان کرد:‌طرح دشمن اين بود که چون دانشجويان در زمان شاه با حکومت وقت مبارزه کرده بودند دانشجويان را به مبارزه با جمهوری اسلامی دعوت کنند و به انقلاب لطمه وارد کنند. از سال ۷۶ به بعد بعضی جريانات سياسی سعی کردند با استفاده ابزاری از دانشجويان کسب قدرت کنند.

وی ادامه داد: اين مساله به جايی رسيد که در انتخابات مجلس ششم شعارها انتخاباتی نبود بلکه براندازانه بود و منجر به قائله ۱۸ تير شد که مردم آن را به ياد دارند. البته بسياری از دانشجويان در همين سال‌ها در مقابل اين جريانات ايستادند و جريان‌های فرصت‌طلب نتوانستند دانشگاه‌ها را در مسيری که می‌خواستند قرار دهند.

اين عضو کميسيون امنيت ملی خاطرنشان کرد: ۱۰ سال بعد همان جريان در فتنه ۸۸ به دنبال دانشگاه‌ها رفت و حوادث تلخی را رقم زد و مردم در ۲۳ تير ۷۸ و ۹ دی ۸۸ جواب فتنه‌گران را دادند تا همان اندازه که دانشجويان چشم طمع داشته باشند، نظام چشم اميد داشته باشد. نظام دانشجو را سياسی می‌خواهد و تاکيد دارد که بايد محيط پرورش علم و پشتوانه اقتصاد باشد و نبايد تشنجات سياسی دانشگاه‌ را آلوده کند.

آصفری خطاب به وزير علوم گفت: با اين انتصابات و بی در و پيکری و انتصابات افراد مساله‌دار نمی‌شود دانشگاه را علمی کرد. ببينيد که از سوم مهر ۹۱ تا ۲۳ خرداد ۹۲ چه اتفاقی در دانشگاه‌ها شکل گرفته است. اگر تدبير نيروهای دلسوز نبود قائله‌ای چون کوی دانشگاه را پيش رو داشتيم. کسانی که برای رسيدن به اهداف شوم خود، دانشگاه را بهترين مکان برای ترويج عقايد ضد دينی و سخره گرفتن آرمان‌هايی که مردم برای آن خون دادند می‌بينند در فضای علمی رخنه کرده‌اند.

نماينده مردم اراک مسائلی چون «توزيع شب‌نامه منافقين، انکار علنی معاد و باورهای دينی، زير سوال بردن واقعه عظيم عاشورا، توزيع شب‌نامه‌های سياسی، ممانعت از برگزاری مراسم ۱۳ آبان که روز مبارزه با استکبار جهانی است، جمع‌آوری بنرهای ضدآمريکايی، ترويج کتب پوچ‌گرايی و التقاطی، حمايت از زندانيان و ضدانقلاب» را جزو اقداماتی دانست که نمايندگان مجلس با آن‌ها مخالفند.

او گفت: آيا غير از اين است که با اين اقدامات بخواهند قائله‌ای مانند ۱۸ تير را از دانشگاه‌ها شروع کنند و به سطح جامعه بياورند؟ بازگرداندن دانشجويان آشوب‌گر که علی‌رغم نظر وزارت اطلاعات که به صراحت گفته بود نبايد بيايند چه معنايی دارد؟ اينها کسانی بودند که حکم آن‌ها معاند و معارض و بعضا قاچاقچی مواد بود. به نام دانشگاه نشرياتی را در بيرون از دانشگاه و با عنوان نشريات سلام چاپ کردند. ما هنوز قائله نشريه سلام را فراموش نکرده‌ايم.

آصفری در ادامه نمونه‌ای از استادانی را که به دانشگاه برگشته‌اند مثال زد و گفت:‌ ايشان از عناصر فعال دانشگاه در فتنه ۸۸ و تنها هيات علمی حامی ميرحسين موسوی در تهران هستند و سابقه دستگيری در سال‌های ۸۸ و ۷۸ را دارند. ايشان در جريانات فتنه دست داشتند. نمونه‌ای از سخنان ايشان است: ما بايد دانشجويی تربيت کنيم که ۱۶ خرداد و سوم تير بيافريند. اسلامی شدن دانشگاه‌ها موضوعی دسته چندمی است؛ اين استاد دانشگاه به دين و مقدسات حرمت‌شکنی کردند و گفتند که ريش مال انسان نيست بلکه مال حيوان است. اينگونه انتصابات و به کارگيری اين افراد چه مفهومی دارد؟

اين عضو کميسيون امنيت ملی جمله ديگری از يک استاد کانون را مثال زد و گفت: ايشان می‌گويند من شکلات نيستم، مرواريد نيستم، عامل فساد مردها نيستم، وسيله تفريح مردها نيستم، ناموس نيستم بلکه يک زن هستم و انسانی هستم که برابر آفريده شده‌ام. نه بهشت زير پای من است نه جهنم. افتخار فرستادن مردان به معراج نصيب کس ديگری شود. من می‌خواهم خودم به معراج بروم.

آصفری اين صحبت‌ها را خلاف احاديث و روايات پيامبر و روايات قرآنی دانست و افزود: انتصاب افراد مساله‌دار و سوءاستفاده از شبکه‌های ارتباطی نيز مسائل ديگری است که بايد عنوان کرد. اين افراد با استفاده از شبکه‌های رسانه‌ای به صورت گسترده مطالبی را برای اساتيد ارسال می کردند. يک نمونه از آن‌ها که برای ۴۰۰ نفر از اساتيد دانشگاه ارسال شد اين است: خروج يک کمپرسی جوانان ۱۸ و ۱۹ ساله از اوين در سال ۶۷ هيچ تعريفی جز جنايت نداشته، من که سال‌ها پيش اين را ديدم و به اسم ضرورت انقلابی تعبير کردم کور بودم؛ چرا سياه‌نمايی می‌کنند. چه کسی اين را ديده؟

او به نشريات دانشجويی نيز اشاره کرد و ادامه داد: اين نشريات در آينده به چالشی برای جريان دانشجويی تبديل می شوند. نمونه‌های بارز آن نه فقط در تهران بلکه در شيراز، اصفهان و مشهد هم هستند و در اکثر دانشگاه‌ها هيچ نظارتی روی آن‌ها نيست؛ گرچه وزير می‌گويد در هيات نظارت و کميته‌های انضباطی بررسی می‌شوند اما هستند نشرياتی که اصلا مجوز نگرفته‌اند. ولی با کاغذ و پول دانشگاه مطالب انتقادی و ضددينی را به خورد دانشجويان می‌دهند.

آصفری همچنين عنوان کرد: بعد از اينکه آقای فرجی دانا درخواست ملاقات از آيت‌الله مکارم شيرازی را داشتند و ايشان قبول نکردند يکی از روسای دانشگاه‌ نامه‌ای برای ايشان می‌نويسد و می‌گويد ما دانشگاهيان با شما حوزويان اختلافات اساسی داريم که هيچ‌گاه قابل حل نيست. شما از تشخيص مصالح نظام عاجزيد. ايشان نامه‌ای دوصفحه‌ای سراسر اهانت به اين مرجع تقليد نوشتند.

نماينده مردم اراک در ادامه اظهارات خود ترويج فرقه‌ بهاييت و وهابيت را از موارد ديگری دانست که در دوره فرجی دانا رشد کرده، او همچنين به قبح زدايی از آشوبگران، ترويج مارکسيسم، سياه نمايی عليه مجلس، نمايندگان و سازمان صداوسيما، کمرنگ شدن نقش استعمار در وقايعی چون ۲۸ مرداد، زيرسوال بردن پشتوانه نظری انقلاب، تمجيد از آيت‌الله منتظری و مخدوش دانستن نظريه ولايت فقيه، پرداختن به خواننده‌های مساله‌دار خارج از نظام، زيرسوال بردن تسخير لانه جاسوسی اشاره کرد.

آصفری در پايان با بيان اينکه در ۱۶ آذر سال گذشته به نظام توهين شده گفت: امروز مجلسی وزير را استيضاح می کند که تعامل خود را با دولت نشان داده و پيش از اين بيشترين رای اعتماد را به وزرا داده است. بنابراين اگر امروز مجلس تصميم به استيضاح گرفته تکليف ديگری ندارد.

[ادامه گزارش را با کلیک اینجا دنبال کنید]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016