چهارشنبه 29 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بخش دوم گزارش استیضاح وزیر علوم

[بخش نخست گزارش را با کلیک اینجا بخوانید]

ایسنا :
پخش کليپی از مراسم شانزده آذر ۹۲ در جلسه استيضاح

در ميان سخنرانی موافقان استيضاح وزير علوم، محمدحسن آصفريکليپی از مراسم شانزده آذر سال گذشته را در مجلس به نمايش گذاشت.

به گزارش ايسنا، اين کليپ که ظاهرا مربوط به سخنرانی محمدرضا خاتمی در مراسم شانزده آذر دانشگاه تهران در سال گذشته بود، بخش‌هايی از سخنرانی محمدرضا خاتمی را نشان می‌داد که وی در آن گفته بود «اينها زور دارند، پول دارند ولی عقل ندارند».

در اين کليپ همچنين محمدرضا خاتمی گفته بود «اينها بخش‌های بسيار کوچکی از جريان‌های سياسی کشور هستند و نبايد اصولگرايان را با آنها يکی بدانيم».

در حاليکه محمدحسن آصفری گفته بود مدت اين کليپ سه دقيقه است علی‌اصغر زارعی که به عنوان يکی ديگر از موافقان استيضاح قرار بود سخنرانی کند خواستار توقف پخش اين کليپ شد تا بتواند فرصت بيشتری برای بيان استدلالات خود در مورد وزير علوم داشته باشد.

پيش از اين در زمان سخنرانی نقوی‌حسينی يکی ديگر از موافقان استيضاح وزير علوم کليپی عليه فرجی‌دانا در صحن علنی به نمايش در آمد که بخشی از آن مربوط به جلسه فرجی‌دانا با تشکل‌های دانشجويی بود و بخشی از آن به سخنان توفيقی در جمع متحصنين سال ۸۸ اختصاص داشت.

ادعای ۳ هزار بورسيه واقعيت ندارد

نايب رييس کميسيون آموزش و تحقيقاتی مجلس گفت: ادعای سه هزار بورسيه در نهايتا با بررسی و به اذعان خود مسئولين وزارت علوم نهايتا به ۱۹۰ نفر کاهش پيدا کرد.

به گزارش ايسنا، علی اصغر زارعی در سخنان خود در موافقت با استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوری گفت: من در رای اعتماد جزو کسانی هستم که برای آقای فرجی دانا تلاش کردم که خود ايشان هم شاهد هستند، اما فرآيندی پيش آمد وبيش از ۶ ماه طول کشيد، بخصوص در چهار ماه گذشته که من خودم در ۶ جلسه حضور داشتم و در اين جلسات از مجلس بسياری از افراد حضور داشتند.

وی ادامه داد: من بحث خود رابه بحث بورسيه ها محدود می‌کنم، بحث ما در ابتدا بحث‌های ديگری بود اما به يک‌باره دکتر صديقی معاون دانشجويی وزارت علوم مصاحبه‌ای کردند مبنی بر اينکه ۳ هزار بورس غير قانونی در دولت گذشته صورت گرفته است.

نايب رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خاطر نشان کرد: در همين راستا اعضای کميسيون از وزير دعوت کردند تا در اين رابطه توضيحات خود را ارائه کنند که ايشان تشريف نياورده و خود دکتر صديقی آمدند، کميسيون آموزش مسئولان سابق امور دانشجويی را نيز دعوت کرد که در همان جلسه معلوم شد وقتی آقايان گزارش دادند برخی افراد زير معدل ۱۴ و بعضا ۱۶ بورسيه شدند، مسئولان قبلی نيز اعلام کردند که شورای مرکزی بورس که طبق قانون مجلس تشکيل می شود در همه‌ی دولت‌های گذشته مصوباتی دارد که آن مصوبات نيز بايد مد نظر قرار بگيرد.

زارعی افزود: کميسيون آموزش کميته ويژه‌ای تشکيل داد و ما دو جلسه در سازمان امور دانشجويی بوديم و دو روز نيز خود من شخصا پرونده‌ها را مطالعه کردم.

وی با بيان اين که از ابتدا مشخص بود که ليست‌ها با عجله تنظيم شده است تصريح کرد: در جلسه اول قرار شد ليست‌ها کامل شود چرا که فقط نام و نام خانوادگی افراد در آن موجود بود و هيچ اطلاعاتی از افراد بورسيه شده وجود نداشت که دوستان هم پذيرفتند برای جلسات بعد آنها را آماده کنند.

نماينده‌ی مردم تهران خاطرنشان کرد: در همان جلسه مطرح شد که شما چرا گفتيد فرزندان مسئولين در اين بورسيه ها بودند واين موضوع نيز در سايت‌ها منتشر شده که آنها پاسخ دادند، ما اين را نگفتيم و دستگاههای نظارتی اين کار را کردند که ما گفتيم پرونده‌ها را بياريد ما ببينيم.

زارعی در ادامه بيان کرد: در جلسات بعد پرونده‌ها اما در تعداد محدودتری به کميسيون ارائه شد که وقتی ما اين پرونده‌ها را بازبينی کرديم در هيچ يک موضوع خاصی نبود و دوستان نيز مدعی بودند چنين ادعايی نداشتند وفقط در يکی از پرونده‌ها فرزند يکی از روسای دانشگاهها يک سال سن بالاتری داشته است.

وی همچنين گفت: در جلسات بعدی ليست‌ها اصلاح شدند، بر اين اساس بنا شد که شورای مرکزی بورس که مسئولين قبلی مدعی بودند آنها را اعمال کردند بازنگری شود که در مجموع بعد از آن جلسه مدير کل امور بورس وزارت علوم نامه‌ای را خطاب به بنده تهيه کردند که طبق آن اعلام کردند اين مصوبات کميسيون قبلی که بيان شده در خصوص معدل وضعيت تبديل به خارج‌ها به شرح ديگری شده است.

نايب رئيس کميسيون آموزش با اشاره به اين تبديل وضعيت‌ها گفت: از ۲۲ نفر به ۴ نفر ، از ۲۱۳ نفر به ۳۴ نفر و به همين روال تبديل شده بود و به دليل کمبود وقت بايد بگويم که در مجموع تمام ادعای دوستان ما به ۱۹۰ نفر کاهش پيدا کرد که اگر تمام مصوبات شورای مرکزی بورس اعمال شود به کمتر از يک دهم تقليل پيدا کرد.

زارعی در ادامه اظهار کرد: به استناد دوستان اين عدد ۳ هزار نفر واقعيت ندارد، در صورتی که ما معتقديم هر که تخلف کرده بايد با آن برخورد شود و ما ادعا داشتيم که چرا فضا را خراب می‌کنيم و منتشر می‌شود که برای بورسيه آشنايان نمايندگان مشکل ايجاد شده و به همين دليل می‌خواهند وزير را استيضاح کنند.

وی در پايان گفت: برای خود بنده گفتند که ۳ تن ازبرادرانمان از اين بورسيه استفاده کردند در حالی که يکی از برادران من در ابتدای انقلاب به شهادت رسيد و دو نفر ديگر نيز بازنشسته هستند واصلا دانشگاه نرفتند سوال من اين است که چرا بايد چنين فضايی ايجاد شود و برخی از نمايندگان که قبل از دوره نمايندگی بورس بودند و بعد وارد مجلس شدند بورس خود را متوقف کردند، اين فضا سازی‌ها و بداخلاقی‌ها جزو دلايی است که ما را به اينجا رساند.

پس از پايان اظهارات موافقان استيضاح وزير علوم، رييس مجلس شورای اسلامی مطالبی را بيان کرد.

لاريجانی: رييس جمهور از بورس استفاده نکرده است

رييس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز درباره اظهارات زاکانی که به عنوان موافق استيضاح وزير علوم صحبت کرد توضيحاتی داد و گفت: رئيس جمهور از بورس استفاده نکرده است.

به گزارش ايسنا، علی لاريجانی بعد از سخنان علی اصغر زارعی به عنوان موافق استيضاح وزيرعلوم در توضيحاتی با اشاره به سخنان زاکانی به عنوان ديگر موافق اين استيضاح، گفت: آقای زاکانی در سخنان خود گفت به نظرم بخش زيادی از وزرا و معاونان رئيس جمهور از اين موهبت بورس بهره‌مند بوده‌اند که در اين زمينه حجت‌الاسلام والمسلمين انصاری معاون پارلمانی رئيس جمهور در نامه‌ای که به دست بنده رسيد اعلام کرده است اين سخنان خلاف بوده و دکتر روحانی از بورس استفاده نکرده است.

وی افزود: من گفتم اين را تحقيق کردند ونوشته‌ی آقای زاکانی که از روی ورقه می‌خواندند اين بود که بخش زيادی از وزرا و معاونين رئيس جمهور بورس بوده‌اند اما وقتی من گفتم فيلم را ديدند غير از اين بود و آقای زاکانی گفتند به نظرم بخش زيادی از وزرای محترم و معاونين ايشان و رياست جمهوری از اين موهبت استفاده کردند.

لاريجانی همچنين بيان کرد: ظاهرا سبق لسانی صورت گرفته ، در نوشته چيز ديگری بوده و در بيان اشتباه گفتند.

رئيس مجلس ياد آور شد: علی اياحال رئيس جمهور از بورس استفاده نکردند و اگر اشتباهی در بيان بوده تصحيح می‌شود.

بيانيه فراکسيون روحانيت مجلس درباره استيضاح وزير علوم

فراکسيون روحانيت مجلس شورای اسلامی دربيانيه ای اعلام کرد: ادامه مسئوليت آقای دکتر فرجی‌دانا را به مصلحت نمی‌بيند.

به گزارش ايسنا، در اين بيانيه آمده است:

همکاران محترم نمايندگان ملت شريف ايران

السلام عليکم و رحمه‌الله و برکاته

با شروع کار دولت يازدهم و رای اعتماد به آقای دکتر فرجی‌دانا برای تصدی وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوری، با بکارگيری برخی از فعالان در جريان فتنه و منحرفين در مسئوليت‌های مهم و تغييرات وسيع و بکارگيری آنها در سطح گسترده وزراتخانه و دانشگاه‌های کشور به گونه‌ای که شرايط التهاب‌آفرين و پرتنش دانشگاه‌ها را در سال‌های ۷۸ و ۸۸ تداعی کرد، بحث استيضاح ايشان مطرح شد.

پس از اعلام وصول استيضاح، رياست محترم مجلس آقای دکتر لاريجانی، آقای دکتر حدادعادل و نيز شورای منتخب استيضاح‌کنندگان، برای برطرف کردن مشکلات موجود، جلسات متعددی را تشکيل دادند ولی متاسفانه همکاری مطلوبی از جانب ايشان حاصل نگشت لذا اکثريت قاطع فراکسيون روحانيت برای دستيابی به پاسخ شايسته و ندای مراجع عظام تقليد، عالمان، فضلا، دانشگاهيان و عموم ملت شريف و انقلابی ايران اسلامی، ادامه مسئوليت آقای دکتر فرجی‌دانا را به مصلحت نمی‌بيند.

مخالفان استيضاح

ساماندهی آموزش عالی در ۹ ماهه حضور فرجی بسيار مثبت است

نماينده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در روز رای اعتماد به وزير علوم نگران از اين بوديم که کشتی آموزش عالی کشور و توسعه علمی در ساحل بدنامی به گل نشيند و دغدغه من آن بود که خاکريز مقدم توسعه کشور ناشيانه آلوده به وسوسه‌های جناحی نشود لذا ۹ ماه پيش نمايندگان را به پرهيز از سراسيمگی و انتخاب وزير علوم فرا خوانديم.

به گزارش ايسنا، هروی که به عنوان مخالف اول استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوری سخن می‌گفت، بيان کرد: حال بر حسب وظيفه به نکاتی رسيده‌ام که جای تحسين و سپاس از وزارت علوم در عملکرد ۹ ماهه خود دارد و در تمام ايام حضورم در مجلس از نزديک با مباحث و موضوعات آموزش عالی مشهود بود و نقاط قوت و ضعف آن را لمس کرده‌ام و از نزديک با وزير جلسات زيادی داشتم.

وی افزود: برخلاف بسياری از عزيزان و حتی رسانه‌ها که مدعی‌اند وزارت علوم تعامل ضعيفی با کميسيون داشته است بايد اذعان کنم که مطلوب‌ترين و محسوس‌ترين تعامل را در زمان جناب آقای فرجی‌دانا تجربه کردم و ارائه آمار و اطلاعات، راهکارها، همفکری‌ها و ساماندهی‌ها از جمله مواردی است که مستندات آن موجود است و ما طی جلسات عديده‌ای که برای توزيع اعتبارات به دانشگاه‌ها داشتيم حاکی از عزم وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی بود.

نماينده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد: اين وزارتخانه در جهت تحقق عدالت آموزشی کارهای بسيار خوبی انجام داده و برخی از نمايندگان در اسنای جلسات کميسيون تلفيق شاهد آن بودند که کميسيون آموزش تلاش گسترده‌ای را برای توزيع عادلانه بودجه آموزشی با وزارت علوم انجام دادند و احتمالا دوستان در کميسيون تلفيق اطلاع دارند که ليستی که در دست بنده است حکايت از توزيع ناعادلانه بودجه در بين دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته است که وزارت علوم در دوره فعلی تلاش مضاعفی برای رفع اين مشکل انجام داده است.

وی ساماندهی آموزش عالی را در ۹ ماهه حضور وزير بسيار مثبت ارزيابی کرد و گفت: اين را می‌دانيم که توسعه کمی آموزش عالی در کشور متاسفانه به صورت اصولی انجام نشده است و از وزير و معاونين ايشان در کميسيون آموزش دعوت کرديم تا يک بازنگری جدی را برای ساماندهی توسعه علمی کشور جلساتی را تحت عنوان ساماندهی آموزش عالی کشور برگزار کنيم و اين موضوع با استقبال مناسب وزير و معاونين روبرو شد و بدون هيچ جناح گيری و سياسی بازی در اين جلسات شرکت کردند و به صورت با نمايندگان همکاری نمودند.

هروی ادامه داد: دقت وزير و معاونين در پيگيری بحث توسعه علمی و عدالت آموزشی بسيار قابل تقدير است و نشان از برنامه‌ريزی دقيق وزارت علوم در پيگيری برنامه‌هايی دارد که در آغاز آقای وزير به آن تاکيد داشتند. همچنين ماموريت آموزش عالی که بسيار مهم است توسعه حوزه‌های علمی به جای حوزه‌های نفتی است و مگر قرار نبود که ما به صدور انقلاب بپردازيم و امروز خط مقدم ما حوزه‌های علمی است و برنامه‌ريزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزايش عدالت آموزشی، افزايش استانداردهای آموزشی در محيط‌های دانشگاهی و برنامه‌های سازنده ديگر عينا در دستور کار وزارت علوم بوده و به صورت جداگانه مورد پيگيری مديران جديد وزارتخانه بوده است و انصافا اين کارها در وزارتخانه به صورت جدی پيگيری شده است.

نماينده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه وزارت علوم در طول چند ماه گذشته به طور شفاف به موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخته است، گفت: گام عملی وزارتخانه در مقابل شعارزدگی برای تحقق اين موضوع قابل تقدير است و بحث ارتباط دانشگاه با صنعت که سال‌ها در عمل مورد غفلت قرار گرفته بود در دور اخير عملياتی شد و تفاهمنامه همکاری آموزشی و پژوهشی ميان وزارت علوم و وزارت دفاع، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ساير نهادهای کشور گام‌های جدی است که انجام گرفته و وزارت نفت، وزارت بهداشت، سازمان پدافند غيرعامل همه و همه از نهادهايی هستند که مستندات آن برای اجرای عملياتی اقتصاد مقاومتی توسط وزارت علوم موجود است که تفاهمنامه‌های اجرايی با آنها بسته شد.

وی با اشاره به عملکرد ۹ ماهه وزارت علوم در تحقق اسناد بالا دستی، گفت: آنانی که مدعی‌اند در ۹ ماهه گذشته کار عملی انجام نشده است استنادات موجود را چگونه می‌توانند رد کنند، عملکرد ۹ ماهه وزارت علوم در نوع خود در شاخصه‌های آموزش عالی کشور در سال‌های اخير بی‌نظير است ،بنابراين ارتباط دانشگاه با صنعت که منزوی‌گونه و غريبانه در گذشته نمود داشت امروز شکلی عملی پيدا کرده است و تفاهمنامه‌های رسمی حکايت‌گر اين تلاش بی‌ادعاست ولی متاسفانه عده‌ای غيرمنصفانه می‌گويند در وزارت علوم هيچ کاری صورت نگرفته است.

هروی تصريح کرد: يکی از نخستين وزارتخانه‌هايی که در ماه‌های گذشته به سرعت به تبيين و تدوين وظايف خود در راستای اقتصاد مقاومتی پرداخته وزارت علوم است و انتشار کتاب و اسناد اجرايی مويد همين موضوع است و انتشار اين کتابچه جز اعتقاد عملی به منويات رهبری چيز ديگری نيست.

وی در ارتباط با بحث بورسيه‌های وزارت علوم، خاطرنشان کرد: ما در اين بحث معتقديم هر تخلفی که صورت گرفته بايد با آن برخورد شود و بنده که عضو کميته بررسی بورسيه‌ها بودم به اين موضوع اشراف دارم. اصل موضوع بورسيه از سال ۸۰ به بعد داوطلبان بورس عملا دو گروه بودند؛ يکی نخبگان و دوم مربيان تمام وقت دانشگاه و امکان ورود افراد ضعيف در بنيه علمی وجود نداشته است لذا يک فيلتر اساسی بوده است به نام آزمون دوره دکترا و از سال ۸۵ دستورالعمل شورای بورس است که موضوع بررسی در شورای بورس را جايگزين آزمون اعزام می‌کند و اين خودش يک تصميمی است که زير سوال است.

نماينده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تمام مدت سال‌های گذشته آنچه که تحت عنوان بورسيه‌های تبديل به داخل انجام می‌گرفته است عملا از نگاه وزير بيرون بوده و خود وزرا از آن خبر نداشتند و سوال اساسی اين است که چگونه در يک مملکت وزرا از اينکه چند هزار نفر بورس می‌شوند خبر نداشتند.

وی افزود: همچنين از سال ۸۷ در دستورالعمل شورای بورس يک نکته اضافه می‌شود و اينکه آنهايی که خدمات برجسته فرهنگی دارند نيز می‌توانند از بورس استفاده کنند، مشکل اساسی اين است که ما در کنار بحث آزمون و سنجش رسمی کشور يک رانت غيرعلمی را داشتيم و يک پديده غيرعلمی، بی‌ضابطه و بی‌قانون را شاهد بوديم.

وی ادامه داد: اگر در سال‌های پيش فقط نخبگان و شاگرد اولی‌ها از بورس استفاده می‌کردند بعد از تصميمات خاصی که به آنها اشاره شد موجب شد هر کسی که نور چشمی بوده و يا می‌توانسته از اين فرصت استفاده کند وارد بورس دوره دکترا می‌شد و نکته بدتر اينکه کسانی که می‌آمدند و دکترا می‌گرفتند بلافاصله استخدام می‌شدند و اين آغاز يک رانت ناعادلانه بوده است که وزارت علوم در دوره فعلی دست روی آن گذاشت و قصد برخورد با آن را داشت بنابراين بعد از پديده نامبارک پذيرش در دوره دکترا شاهد پديده ديگری به نام جايابی يا استخدام غيرقانونی انجام می‌گرفته و در ميان اين افراد افرادی وجود دارند که مدرک کارشناسی‌شان با معدل زير ۱۲ بوده است و کسانی کارشناسی ارشد گرفتند با معدل زير ۱۴.

وی ادامه داد: اين پا روی قانون گذاشتن است و مدارک معادل معدل‌های پايين و تخلفات ديگری نيز در موضوع بورسيه‌ها وجود دارد که عده‌ای با اين شرايط وارد مقطع دکترا شدند.

نماينده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضع پژوهش در دوره فعلی، گفت: آنچه که ما در بحث آمارها و مستندات رسمی علمی در کشور داريم اين است که معمولا ما به مراجعی مراجعه می‌کنيم که اينها مرجعيت علمی بررسی رتبه‌های علمی در کشور را داشته باشند.

تعجب می‌کنم که عزيزان به برخی از آمارهای غير رسمی استناد می‌کنند

نماينده‌ی قائنات تاکيد کرد: طبق اسنادی که توسط موسسه پايگاه استنادی علوم جهان اسلام آی اس سی منتشر شده آمده است که توسعه‌ی علمی کشور از يک روند معقول و مطلوب در سال گذشته برخوردار بوده و متاسفانه افرادی که در حوزه علوم، اطلاعات اندکی دارند در مورد نرخ رشد علمی کشور اظهار نظرهای ناثواب کردند و اکنون که حدودا هشت ماه از سال ميلادی سپری شده است نرخ توليد علم در ايران ۱.۶۵ است و در ماه‌های گذشته با يک رشد قابل تامل مواجه بوده است. و من تعجب می‌کنم که عزيزان به برخی از آمارهای غير رسمی استناد می‌کنند.

وی افزود: بر خلاف گفته‌ی بسياری از رسانه‌های مغرض و برخی از حرکت‌های تندرو که مدعی بودند که در ۹ ماه گذشته حرکت علمی صورت نگرفته و وزارت علوم تنها فعاليت سياسی انجام داده‌اند اسناد نشان می‌دهد در بحث حمايت از طرح‌های کلان ملی مبلغ ۳۰ ميليارد تومان را در مقابل ۲ ميليارد تومان سال ۹۱ داريم و در بحث حمايت از شبکه‌های آزمايشگاههای علمی ۵۰۰ ميليون به چندين برابر رشد يافته و آمار حمايت از مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری از رقم ۳ و نيم ميليارد به ۱۷ ميليارد تومان رسيده است.

اين عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: ما چطور می‌توانيم اين آمار را ناديده بگيريم در حالی که تاريخ بر آنها صحه می‌گذارد و ما فردای قيامت در مقابل کتمان آنها بايد پاسخگو باشيم. بر اساس تمام مستندات مراجع اصلی کشور آنچه که در ماه‌های گذشته صورت گرفته است چيزی جز رشد علمی نبوده است و اين که ما بر اساس ادله‌ی چند روزنامه‌ای که دستيابی به منابع رسمی ندارند بخواهيم اظهار نظر کنيم ناثواب است و رشد علمی کشور در طی ۹ ماه اخير جای تقدير و تشکر جدی دارد و بايد بگويم مردم، نمايندگان و دانشگاهيان نياييم تصميمات پر هزينه بگيريم تصميماتی که رشد علمی کشور و سکان آموزش عالی کشور را دچار تلاطم کنيم و بايد با تامل و منطق حرکت کنيم و کشور را به چالش نکشيم چرا که متاسفانه برخی از گروههای افراطی در هر دو جريان از اين قضيه بسيار بهره می‌برند و بايد هوشيار باشيم و با حرکتی آرام تصميمی بگييم که مردم، تاريخ و رهبری آن را بپسندند.

استيضاح بدترين راه حل ممکن است

نماينده مردم رشت در مجلس درمخالفت با استيضاح وزير علوم گفت که استيضاح وزير بدترين گزينه برای حل مشکلات است.

به گزارش ايسنا، غلامعلی جعفرزاده ايمن آبادی، اظهار کرد: دوستانی که به عنوان موافق صحبت کردند، همکاران دلسوزی بودند که دلشان برای نظام و انقلاب می‌سوزد و دغدغه‌هايی که دارند دغدغه‌های همه همکاران ما است و حتی می‌توانم شهادت دهم که جزو دغدغه‌های وزير است.

او ادامه داد:هيچ کس نمی‌تواند اين دغدغه‌ها را منکر شود اما اختلاف نظر بين موافقين و مخالفين در شيوه و روش است، کسی نمی‌تواند ادعا کند که وزيری منصوب کند که ابدا مشکلی نداشته باشد اما شيوه حل اين مشکلات در استيضاح نيست و برای برطرف کردن دغدغه‌های نمايندگان بدترين گزينه يعنی استيضاح انتخاب شد.

اين نماينده‌ی مجلس خطاب به نمايندگان گفت: ببينيد چه کسی از نتيجه استيضاح خوشحال می‌شود؛ ببينيد افراطيون فراری خارجی از کشور چه بوق و کرنايی راه انداختند ما می‌خواهيم چه کسی را از گردونه خارجی کنيم؟

جعفرزاده‌ی ايمن آبادی گفت: مطالبی که در وصف خصوصيات آقای فرجی داناست را از همين دوستان موافق استيضاح شنيديم، من قبلا ايشان را نمی‌شناختم، مگر خودتان نگفتيد تکليف‌مدار و ولايت مدار است و حتی نماز شب می‌خواند. پس چه شده است که او را استيضاح می‌کنيد؟ حتما پاسخ اين است که در نتيجه‌ی عملکردش چيز ديگری مشاهده شد، اما اگر نتيجه‌ی استيضاح طوری شود که از گردونه مديريتی دولت دهم خارج شود چه کسانی خوشحال می‌شوند؟ افراطيون فراری خارجی و داخل، معاندين؟ چرا آب به آسياب دشمن بريزيم؟

اين نماينده‌ی مجلس اشاره‌ای نيز به پخش فيلم‌هايی نيز عليه فرجی دانا در صحن علنی مجلس کرد و گفت:‌ اين فيلم‌ها مال چه زمانی است؟ چرا اين‌ها را نمی‌گوييم؟ اين فيلم بعد از جريان کوی دانشگاه است که به آقای توفيقی دستور داده شد ميان دانشجويان برود و توضيحاتی بدهد؛ احتمال دارد که ايشان در بيان مطالب خطايی کرده باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او همچنين به فرجی دانا نيز تذکر داد: اگر ابقاء شويد بدانيد اين رای را از مجلس اصولگرايان گرفتيد و نمايندگان اصولگرا شما را ابقاء کردند؛ نه کس ديگر. کسی حق مصادره اين رای را ندارد.

جعفرزاده‌ی ايمن آبادی خصوصيات فرجی دانا از جمله عضو موسس سپاه استان فارس و حضور در جبهه‌های جنگ برشمرد و افزود: اگر اشکالاتی وجود دارد که دارد امروز از زبان موافقان و مخالفين شنيده شد و براين اساس بايد نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرد.

اين نماينده مخالف استيضاح وزير علوم درباره‌ی بحث بورسيه ها هم توضيح داد : بورسيه‌ها بحث داغ استيضاح هستند، ۳ هزار نفر در اين کشور بورسيه شدند وآقای فرجی دانا می‌گويند که بر حسب وظيفه‌ی قانونی احترام گذاشتيم اما بايد آنها را با قوانين و آيين نامه‌ها تطبيق دهيم؛ ۷۰۰ نفر با هيچ قاعده و قانونی و تابع هيچ ضابطه‌ای بورسيه شدند و در پرونده ۲۷۰ نفر از بورسيه‌ها حتی يک برگ وجود ندارد چه جوابی می‌خواهيم به جوان‌هايی که قصد دارند بورسيه شوند بدهيم؟ بگوييم در پرونده ۲۷۰ نفر حتی يک برگ وجود ندارد ؟ هيچ کس نمی‌تواند از آنها دفاع کند.

او اضافه کرد:‌در روند انتصابات نيز ايراداتی را به آقای فرجی دانا گرفتيم، اما اگر روند انتصابات را صد در صد به وزير تفويض کنيم از او هم پاسخ بخواهيد، ولی وقتی که نمی‌تواند صد در صد اظهار نظر کند وشورای ديگری بايد پاسخ گو باشد چرا يک نفر بايد جواب دهد؟ ما داريم برای محيط دانشگاه تصميم می‌گيريم در نتيجه نمی‌شود به صورت انتصابی صفر عمل کرد.

وی افزود: جرم آقای فرجی دانا اين است که از جامعه‌ای که می‌خواهد برايش مدير تعيين کند مشورت گرفته حالا ما برای چنين مديريتی جلسه تشويق بگذاريم تا استيضاح و تنبيه؟ بايد به او بگوييم از شما ممنونيم که حافظ ارزش‌های نظام بوديد.

جعفرزاده‌ی ايمن آبادی گفت: ايشان در انتصابات از جامعه دانشگاهی نظر گرفته چرا اينقدر روی انتصابات بحث می‌شود؟ ۶۴ درصد کسانی که در اين دولت از گردونه خارج شدند پايان دوره مديريتی خود را طی می‌کردند؛ ۸ درصد استعفا دادند و ۲۸ درصد هم برکنار شدند، هر کدام از اين ها حداقل ۶۷ ماه به طور متوسط در پرونده خود سابقه‌ی رياست داشتند، در آغاز فعاليت دولت نهم ۲۰ از روسای دانشگاهها برکنار شدند در اين دولت در مدت مشابه فقط ۴ نفر تغيير کردند.

اين نماينده مجلس، به دفاع از وزير علوم در مقابل ادعای موافقان درباره‌ی نشريات دانشگاهی پرداخت و عنوان کرد: اين طور نيست که فقط يک نفر به نشريات مجوز دهد، برويد از کسانی که مجوز می‌دهند سوال کنيد،يک عده می خواهند بين دولت يازدهم و مجلس فاصله بياندازند ببينيد چه کسی از نتيجه استيضاح خوشحال می‌شود؟ مجلس نشان بدهد که دلسوز نظام است و اين جلسه برای برطرف شدن مشکلات بوده است.

او بار ديگر تاکيد کرد:‌هيچ کس نتيجه اين استيضاح را به نفع خود نبيند ما نمايندگان بعد از اين استيضاح و در جلسات بعدی به دنبال رفع گرفتاری‌های اساسی مردم، مثل اشتغال، خروج از رکود و خروج از بيکاری خواهيم بود.

جعفرزاده ايمن آبادی در پايان خطاب به نمايندگان گفت: ۸ سال به آن دولت کمک کرديد ، يک سال هم به اين دولت کمک کنيد.

تغيير شرط معدل بورسيه‌ها در دوره زاهدی

با پايان يافتن سخنان اولين مخالف استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوری نايب رئيس مجلس شورای اسلامی اقدام به قرائت نامه‌ی وزير علوم و تحقيقات و فناوری در دولت دهم کرد.

به گزارش ايسنا، محمد حسن ابوترابی فرد در جلسه علنی روز چهارشنبه گفت: دکتر محمد مهدی زاهدی، وزير علوم، تحقيقات و فناوری دولت احمدی نژاد در خصوص صحبت‌ها و آمار مستند شده در سخنان آقای هروی نامه‌ای به بنده نوشت.

وی با قرائت نامه‌ی وزير سابق گفت: آقای هروی در سخنانشان گفتند وزارت علوم از سال ۸۵ اشرافی بر بورسيه‌های دانشجويی نداشته است؛ در حالی که شورای بورس آيين نامه‌ای تدوين کرد و بنده اين آيين نامه را برای اجرا تاييد و ابلاغ کردم. تاييد بنده نيز در قالب پاراف اين نامه انجام شده است.

رئيس جلسه ادامه داد: بر اساس نامه‌ی زاهدی، در دوران وزارت ايشان معدل مقطع ليسانس ۱۴ و معدل کارشناسی ارشد ۱۶ در نظر گرفته شده بود تا افراد بتوانند در بورسيه دانشجويی استفاده کنند.

در پايان اظهارات مخالفان استيضاح که تعدادی از آن‌ها وقت خود را به فرجی دانا دادند، وزير علوم دفاعيات خود را مطرح کرد. اين اظهارات همزمان شد با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحانی در جمع مردم اردبيل که در آن به دفاع قاطع از فرجی‌دانا پرداخت.

جلسه استيضاح وزير ادامه يافت

در بين اظهارات فرجی‌دانا رييس مجلس شورای اسلامی برای ادامه جلسه استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوری از مجلس رای‌گيری کرد که از ۲۷۱ نماينده، ۲۳۱ نماينده با ادامه جلسه استيضاح و عدم موکول شدن آن به جلسه بعدازظهر موافقت کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016