چهارشنبه 29 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دفاع فرجی‌دانا از خود در جلسه استیضاح مجلس

وزيرعلوم با اشاره به يکی از موارد استيضاح که «کند شدن روند پيشرفت علمی کشور» عنوان شده گفت: آنچه در صحنه آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم می‌کنم نتيجه سياست‌ها و عملکردهايی است که ۴ تا ۶ سال قبل آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رضا فرجی دانا در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس که برای بررسی طرح استيضاح وی برگزار شده بود اظهار کرد: امام بزرگوار مجلس را در راس امور اعلام کرد و بر همه ما واجب است که احترام مجلس را به حد اکمل داشته باشيم.

وی افزود: من برای پاسخگويی به دغدغه کسانی که با خلوص نيت و برای اصلاح امور دست به طرح استيضاح زده‌اند خدمت شما حاضر شده‌ام و گزارشی از نه ماه فعاليت وزارت علوم ارائه می‌کنم که بعضا ممکن است نقاط ابهام و چالشی ايجاد کرده باشد و اميدوارم بتوانم اين نقاط تاريک را روشن کنم.

از خدا خواستم آنچه خير است و عاقبت به خيری دارد بر زبان من جاری کند

وزير علوم ادامه داد: من از خدا خواستم آنچه خير است و عاقبت به خيری دارد بر زبان من جاری کند.

فرجی دانا ضمن گراميداشت ياد شهيدان رجايی و باهنر در آستانه هفته دولت گفت: امروز مطلع شديم که دور جديدی از حملات به غزه شروع صورت گرفته که جای تاسف دارد اگرچه با شهدايی که غزه تقديم اسلام کرده خون تازه‌ای در رگ‌های مقاومت جاری شده است.

وزير علوم همچنين از نمايندگان خواست با ذکر صلوات و قرائت فاتحه‌ای روح شهدای غزه را شاد کنند.

وزير علوم با تسليت سالروز شهادت امام جعفر صادق خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) موسس مکتب جعفری و شخصيتی است که بر تارک علم جهانی می درخشد، همچنان که امام راحل نيز در وصيت‌نامه الهی و سياسی خود می‌گويد که ما مفتخريم که مذهب ما جعفری است، حوزه نفوذ مکتب امام صادق تنها منحصر به فقه نبود بلکه علوم جديد هم از علوم ايشان سرچشمه گرفته و موجب شکوفايی علم در جهان اسلام شده است.

وزير علوم در ادامه يادآور شد: آنچه برای علم و فناوری در زمانی انجام می‌شود ، در سال‌های بعد بار می‌دهد و اگر خدای نکرده خطايی در سياست‌گذاری يا فعاليت‌ها رخ دهد بعضا ده‌ها سال بعد آثارش نمايان می‌شود.

وی با اشاره به اينکه «کند شدن روند پيشرفت علمی کشور از محورهای استيضاح است» افزود: براساس آمار و با توجه به اينکه ايران يک درصد از جمعيت جهان را دارد به جای اينکه سهم يک درصد در حوزه مقالات علمی داشته باشد سهمش در سال ۲۰۱۴ به ۱.۶ درصد رسيده است،می‌توان اين طور برداشت کرد که آنچه ما در نه ماه گذشته در وزارت علوم انجام داديم چنين اثر شگرفی به جا گذاشته است.

فرجی دانا با بيان اينکه نبايد بگذاريم سکه‌های قلب به جای سکه‌های اصل در بازار رواج پيدا کند اظهار کرد: آنچه در سال ۲۰۱۴ ديده می شود بعضا نتيجه کاری است که ۲ تا ۴ سال پيش انجام شده است و اين به فرآيند توليد علم برمی‌گردد، من می‌خواهم نتيجه بگيرم آنچه در صحنه آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم می‌کنم نتيجه سياست‌ها و عملکردهايی است که ۴ تا ۶ سال قبل آغاز شده است.

وی همچنين گفت:‌اگر رکودی می‌بينيم که هنوز ديده نمی‌شود به واسطه سياست‌های است که سال‌ها قبل آغاز شده و من خوف آن را دارم که چنين رکودی در حوزه فناوری ايجاد شود، تمام سعی خود را به کار می‌برم که تمهيداتی بينديشيم که رکودی را شاهد نباشيم.

وزير علوم با اشاره به اينکه دانشجويان در مقطع فوق ليسانس ۲ تا ۲.۵ سال و در مقطع دکترا ۴ سال را پشت سر می گذارند اظهار کرد:‌ما در مورد يک فرآيند ۱۰ ساله صحبت می‌کنيم تا کسی که توليد علم را انجام می‌دهد به صحنه بيايد، بنابراين آنچه الان می‌بينيم به دولت نهم و دهم هم برنمی‌گردد و دولت‌های هفتم و هشتم اين سرمايه گذاری ها را کرده اند.

فرجی دانا اضافه کرد: وقتی ما در سال ۶۵ يا ۶۶ به عنوان بورس شاگرد اول برای ادامه تحصيل اعزام شديم ۱۰ سال از زمان اعزام گذشت تا توانستيم در صحنه علم و فناوری نقش آفرينی کنيم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، رضا فرجی دانا در ادامه سخنان خود در جلسه استيضاح با استناد به مقالات چاپ شده در آی اس آی و روند رشد علمی کشور گفت: روند رشد از ۲۰۰۰ مقاله که زير يک استناد بوده است به ۷.۹ استناد رسيده و اين برای کشور غرورآفرين است.

متاسفانه در سال ۸۶ منحنی رشد در ثبت پتنت از ۱۰ هزار در سال به ۳۰۰۰ افول کرده است

وزير علوم، تحقيقات و فناوری با تاکيد بر اين که بنده اينجا مدافع برخورد علمی با فضای توليد علم و فناوری هستم گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکيد داشتند بايد نتايج تحقيقات به سمت کاربردی شدن سوق يابد. لذا در همين راستا اولين گام برای توليد فناوری، توليد پتنت است که متاسفانه در سال ۸۶ منحنی رشد در ثبت پتنت از ۱۰ هزار در سال به ۳۰۰۰ افول کرده است و اين نشان می‌دهد چرخه‌ی پتنت که بايد به سمت تجاری سازی پيش رود معيوب است.

وی با بيان اينکه يکی از برنامه‌های اين وزارت‌خانه گام برداشتن در جهت اقتصاد دانش بنيان است گفت: قانونی که مجلس در مورد شرکت‌های دانش بنيان مصوب کرده‌ متاسفانه معلق مانده بود و پنج سال است که در معاونت علمی رياست جمهوری خاک می‌خورد. لذا بنا داريم که ميزان بکارگيری شرکت‌های دانش بنيان را تا پايان برنامه‌ی پنجم به ۲۰ هزار برسانيم.

فرجی دانا با تاکيد برتحکيم روابط مجلس و دولت اظهارکرد: اگر خطايی در اجراييات از من فرجی دانا سر زده است، با رفتن به سمت اصلاح آن از نصايح مشوقانه شما نمايندگان هم می‌توانيم استفاده کنيم و اگر می‌گوييم اصولگرا يا اصلاح طلب چنين اصلاحی را مد نظر داريم.

وزير علوم با اشاره به اين که يکی از افتخارات مجوز فعاليت بيش از ۷۰۰ شرکت دانش بنيان است افزود: البته متاسفانه از سال ۸۴ تا ۹۲ تعداد موسسات آموزش عالی رشد جهشی عجيبی داشتند و سال ۸۴ که ۹۵۰ موسسه آموزش عالی داشتيم به بيش از ۲۲۵۰۰ موسسه رسيده است. در واقع طی ۸ سال سالی ۲۰۰موسسه اضافه شده اما کاسه آموزش عالی همان کاسه‌ای است که از سالها قبل بوده است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه آنچه انجام می‌دهيم در آينده ايران اسلامی خود را نشان می‌دهد و ما بايد نگران آن باشيم چرا که مورد قضاوت تاريخ قرار می‌گيرد اظهار کرد: همه آنچه که به عنوان نقاط ضعف گفته‌اند بايد تبديل به تفاهم شود.

فرجی دانا در ادامه سخنان خود به افزايش ميزان نسبت دانشجو به اعضای هيات علمی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اشاره کرد و گفت: به طور کلی زمانی که سال گذشته مجموعه دانشگاهها را تحويل گرفتيم ۱۳۰۰ ميليارد تومان بدهی وجود داشته است به عنوان مثال حتی يک دانشگاه کوچک ۳۰ ميليارد تومان بدهی دارد در حالی که ما بايد تلاش کنيم برای توسعه هدفمند و هدايت آموزش عالی در استانهای محروم و رشد کيفی گام برداريم.

به شهادت وزير کشور امروز فضای دانشگاه‌ها در امن‌ترين و آرام‌ترين شرايط قرار دارد

رضا فرجی‌دانا در ادامه سخنانش در جلسه استيضاح گفت: به شهادت وزير کشور که مسئول برقراری امنيت کشور است امروز فضای دانشگاه‌ها در بهترين وضعيت ممکن از نظر امن‌ترين و آرام‌ترين فضا قرار دارد.

وی افزود: تحرکات تنش‌زا در ۹ ماه گذشته به ۱۴ درصد کاهش يافته است در حالی که اين عدد در سال ۸۸، ۳۳ درصد بود. اعتراضات دانشجويی در نيمه اول سال ۱۳۹۱ پنج درصد، در نيمه اول سال ۹۲ چهار درصد و در نيمه اول سال ۹۳ به سه درصد کاهش يافته است. دانشجويان ما به مبانی نظام اعتقاد دارند، ولی وقتی در سن ۲۲ سالگی حکم سنگين انضباطی می‌گيرند از حيض انتفاع ساقط می‌شوند و به دليل کم سن سال بودن رفتارهای احساسی نشان می‌دهند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاه‌ها ۲۵۰۰ دفتر دانشجويی و ۲۳۱ تشکل دانشجويی وجود دارد که در سال جاری ۱۸ تشکل جديد به آنها افزوده شده است. برای مقايسه فضای حاکم بر دانشگاه‌ها نگاه به نشريات دانشجويی منتخب نسبت به کل نشريات اهميت ويژه‌ای دارد.

فرجی‌دانا ادامه داد: در طی ۹ ماهه گذشته فقط ۵۸ درصد روسای دانشگاه‌ها تغيير کرده‌اند؛ پس چطور ادعا می‌شود که به تشکل‌های آشوب‌طلب مجوز داده شده است؟ در سخنان يکی از استيضاح‌کنندگان احيای تشکل‌های آشوب‌طلب با ۴۰ تشکل عنوان شد، ولی در حقيقت تعداد تشکل‌ها ۱۸ تشکل است که ۹ تشکل شامل تشکل‌های دانشجويی است و بقيه تشکل‌ها نيز عناوين ديگر دارند که کاملا قانونی اقدام کرده و مجوز گرفتند.

وی نشاط دانشجويی در ۹ ماهه گذشته را در وضعيت خوبی دانست و افزود: امروز نشاط دانشجويی در دانشگاه‌ها که در ابتدای مردادماه مورد تاييد رهبری قرار گرفت و در حد قابل قبولی است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری با اشاره به حرمت‌شکنی در دانشگاه‌ها در دولت گذشته، گفت: برگزاری نمايش‌های سخيف، رخدادهای نامتعارف عيد نوروز، مچ‌اندازی، انجام برنامه‌های نمايشی با پای برهنه بر روی چمن دانشگاه و ديگر برنامه‌های مبتذل در دانشگاه‌ها در اين دوره رشد زيادی پيدا کرد و البته دکتر علی‌اصغر زارعی خيلی خوب به اين مسائل آگاه است. آيا آنچه را که بيان می‌کنم مورد تذکر نمايندگان قرار می‌گيرد؟ ۹ بار خدمت شما رسيدم اما در اين موضوعات خاص که ما و شما هر دو بر آن هم‌نظريم، آيا شد که به تذکرات بنده توجه کنيد؟

مقام معظم رهبری در اين ديدار در قالب گفتمانی، تحمل مخالف را مفيد دانستند

وزير علوم، تحقيقات و فناوری با يادآوری ديدار مقام معظم رهبری با دانشجويان در ابتدای مرداد ماه، گفت: مقام معظم رهبری در اين ديدار در قالب گفتمانی، تحمل مخالف را مفيد دانستند، اما آيا وضعيت نشاط در زمان تحويل وزارتخانه با شرايط فعلی قابل قياس است؟ طی چند سال گذشته توجه به فضای فرهنگی و سياسی دانشگاه‌ها در دو بيانيه بسيج دانشجويی يکی بيانيه بسيج دانشجويی دانشگاه علامه طباطبايی و ديگری بسيج دانشجويی دانشگاه تهران به خوبی بيانگر فضای حاکم بر دانشگاه‌ها در دولت گذشته است.

فرجی‌دانا ادامه داد: اولين بيانيه در ۳۱ تير ۸۸ توسط بسيج دانشجويی دانشگاه علامه طباطبايی صادر شد. در اين بيانيه از اخراج اعضای بسيج دانشجويی تا کار گذاشتن شنود در دفتر بسيج دانشجويی و تا تمرد از اجرای حکم ديوان عدالت مبنی بر لغو بازنشستگی اساتيد گويای فضای نامتعارف و نامناسب اين دانشگاه است.

وی ادامه داد: در بيانيه دوم که در ارديبهشت سال ۹۱ توسط بسيج دانشجويی دانشگاه تهران صادر شد نگرشی مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گرفت که در اين نگرش به بهانه آرامش فضای دانشگاه‌ها از هرگونه طرح مسائل سياسی جلوگيری شد. محدوديت‌های زيادی برای دانشجويان به اجرا در آمد و جلوی حضور چهره‌های سياسی در دانشگاه‌ها گرفته شد که اين اقدامات مورد اعتراض قاضی و مخالفت دانشجويان قرار گرفت ولی اين اتفاقات در دولت گذشته در دانشگاه‌های کشور اتفاق افتاد پس چرا نسبت به اين مسائل توجهی نشان نداديد.

در يک سال گذشته سالم ترين فضا در دانشگاه‌ها با بيشترين نشاط حاکم بوده است

وزير علوم در ادامه دفاعيات خود در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس گفت: يکی از نمايندگان گفتند که دانشگاهها می‌توانند خطر باشند، حتما اين کلمه تسامحا از زبان ايشان بيرون آمده است، هر چيزی بالقوه می‌تواند خطر باشد ولی دانشگاهها نقطه قوت و پشتيبان نظام هستند و استادان دانشگاه نيز پشتيبان نظام هستند. چرا القا کنيم که اين ها ضد ما هستند و فضای امنيتی ايجاد کنيم که آنها را کنترل کنيم؟ به کجا می‌رسيم؟

وی افزود: در يک سال گذشته سالم ترين فضا در دانشگاه‌ها با بيشترين نشاط حاکم بوده است.

وی با اشاره به پخش فيلمی از سوی موافقان استيضاح خاطر نشان کرد: فيلمی مربوط به سال ۸۸ پخش شد، قبل از فرمايشات مقام معظم رهبری تجمعی در اعتراض به حمله به کوی دانشگاه بود، رئيس دانشگاه اعلام تحصن کرده بود و همه ما آنجا حضور يافتيم و آقای توفيقی هم فرمايشی در آنجا داشت، همچنين جلسه‌ای که من با دانشجويان در حال صحبت هستم اين صحبت‌ها ادامه دارد چرا ادامه‌ی آن را قطع می‌کنيد؟ ما از بی‌اخلاقی طرفی نمی‌بنديم، چرا که اساس دين ما بر اخلاق است.

فرجی دانا ادامه داد: من نمی‌دانم اين افشاگری از کجا در مرام دينی ما آمد؟ شما نمايندگانی که سنتان به اندازه‌ی من است می‌دانيد که اول انقلاب چپی‌های کمونيسم اين کارها را می‌کردند آيا ستارالعيوب بودن از صفات خدا نيست؟ آيا امر به معروف و نهی از منکر براساس افشاگری است؟ چه کسی گفته افشاگری حلال است؟ بردن آبروی افراد وقتی کسی مجال دفاع از خود را ندارد کجای دين ماست؟ ما به کجا می‌رسيم؟ اين تذهبون؟

وزير علوم همچنين افزود: ما تجمعاتی داشتيم و بعضا هم توهين‌هايی به مسئولان عالی رتبه‌ی نظام انجام شده است.

متوسط اينها درتجمعات ده مورد در سال در طول ۴ سال گذشته بوده که در سال تحصيلی گذشته به ۵ مورد کاهش يافته است، ما می‌دانيم که دانشگاهها می‌خواهند مورد هجوم دشمنان واقع شوند، مگر می‌شود ما غافل از اين موضوع باشيم اما بايد با گرفتن دست دانشجويان در دست خود اجازه‌ی رسوخ ضد انقلاب در دانشگاه را ندهيم، نه اين که بگوييم دانشگاه خطر است و به خاطر يک بی نماز در مسجد را ببنيدم.

وزير علوم با نمايش نموداری در مورد درصد تحرکات اعتراضی غير قانونی دانشجويی در ادوار مختلف تصريح کرد: البته آن چيزی که عزيزان می‌گويند از روی دغدغه است اما آمار توهين به مسئولان عالی رتبه‌ی نظام در تجمعات تقليل يافته است، چه کسی می‌تواند اين اتفاق را در دانشگاه تحمل کند؟ هيچ کس اين را تحمل نمی‌کند اما وقتی رخ داد همه بايد برای آن چاره جويی کنيم.

وزير علوم در ادامه با اشاره به نمودارديگری در مورد ميزان حضور تشکل‌های دانشجويی در اعتراضات اظهار کرد: در سال تحصيلی گذشته که من مسئوليت وزارت علوم را بر عهده داشتم بيشترين فضای عملياتی متعلق به تشکل‌های منتسب به جريانات اصولگرا بوده که ۳۳ مورد بيانيه و اعتراض دانشجويی داشته‌اند و تشکل‌های اصلاح‌طلب ۲۰ مورد و دانشجويان قوم گرا و کسانی که ايده‌های خاصی در مورد قوميت‌ها دارند ۷ مورد بيانيه و اعتراض دانشجويی داشته‌اند و ساير بيانيه و اعتراضات هم که صنفی بوده ۷ مورد بوده است، اين نشان می‌دهد فضا برای دانشجويان اصولگرا در اين دولت بازتر است و مااز اين استقبال می‌کنيم.

فرجی دانا با اشاره به فعال بودن ۳ هزار و ۶۸۱ نشريه دانشجويی تاکيد کرد:‌عزيزان بسيج می‌گويند يک سوم اينها متعلق به بسيج دانشجويی است، همچنين ۳ هزار و ۵۹۵ نشيره تخلفی نداشتند. . قانون مطبوعات می‌گويد نشريات قبل از انتشار مميزی نمی‌شوند. نشريات دانشجويی ۵۰ تا ۱۰۰ تيراژ دارند وحتی نمی‌توانند از دانشکده‌ای به دانشکده‌ی مجاور بروند و يا از دانشگاه بيرون بروند. بنابراين درست نيست که وقتی نشريه‌ای تنها ۵۰ تا ۱۰۰ شماره از آن منتشر می‌شود آن را ملاک سياه نمايی عرصه دانشگاهها در انتشار نشريات دانشجويی قرار دهيم. چرا که تنها ۸۶ نشريه تخلف داشتند و با آنها برخورد شده است.

وزير علوم ادامه داد: من که مسئول آموزش عالی هستم ، سالها رئيس دانشگاه بودم و رئيس دانشکده فنی دانشگاه تهران بودم اين فضاها را نشناسم! اين دغدغه را نداشته باشم! آيا چنين چيزی ممکن است.

وی افزود: حقيقتا برای من به عنوان وزير علوم مايه تاسف و تاثراست که نتوانستم در طول اين مدت آن مايه از تعامل و شناخت از خود را برای نمايندگان محترم ايجاد کنم تا تعلق خاطر و غيرت اينجانب بر مبانی دينی و منافع ملی مورد خدشه وترديد آنان قرار نگيرد.

فرجی‌دانا ياد آور شد: ميدان دادن فرجی دانا به گرايشات ضد دينی و تجزيه طلبانه اتهام بزرگی است و برای اين حقير که عمر خود را در جهت تقويت عقايد دينی و منافع ملی سپری کرده‌ام بسيار تلخ است البته من اين را ضعف خود می‌دانم اما دوستان عنايت کنند که به اين فضای سياه نما تن در ندهند، چرا که ما با همدلی جلو می‌رويم.

وی با اشاره به رقابت شديد در صحنه‌ی علم و فناوری در جهان تاکيد کرد: اگر همه ما جمع بشويم و بدون مشکل به سرعت آنها بدويم تازه فاصله‌ی حفظ می‌شود، لذا بايد بيشتر فعاليت کنيم و همديگر را تقويت کنيم.

وزيرعلوم استيضاح را حق قانونی نمايندگان دانست و در عين حال گفت: چقدر از وقت و انرژی وزير علوم صرف اين مسائل شود؟ همين فضای ده روز گذشته آيا همه‌ی فعاليت‌های ما تعطيل نشده است؟ البته ما بايد توضيحات لازم را بدهيم اما چقدر می‌توانيم توقف ‌های مکرر اين لوکوموتيو را داشته باشيم. ما برای تحقق شعارها احتياج به فضا داريم و مهمترين فضا فضای همدلی و اتحاد است.

فرجی دانا با بيان اين که حضرت امام اعتقاد راسخ به وحدت کلمه به عنوان رمز پيروزی داشت يادآور شد: ما جلسات متعددی با نمايندگان داشتيم و من از فرصتی که با درايت آقای لاريجانی فراهم شد استقبال کردم و به نمايندگان گفتم که با وجدان راحت اينجا هستم چه بمانم و چه بروم از هيچ کوششی برای اين که به دغدغه عزيزان دغدغه دار پاسخ داده شود فروگذار نکردم.

وزيرعلوم ادامه داد: عزيزان گفتند وزارت خانه در بخش‌نامه‌ای در مورد فضای فرهنگی سياست‌های خود را تبيين کند، در اين بخشنامه در مورد اعطای مجوز به نشريات و نظارت بر فعاليت آنها مواردی آمده و تاکيد شده که بايد از درج مطالب موهن پرهيز شود. دغدغه عزيزان اين بوده که من با ترکه‌ای راه بيافتم و اين افراد را تنبيه کنم. آيا اين امکان پذير است؟ من بايد حساسيت سيستم را بالا ببرم تا به اين چيزها حساس باشد که اين کار انجام شده است، اين اولين دغدغه‌ای بود که عزيزان ابراز کردند و ما سعی کرديم به آن پاسخ دهيم.

گزارش تمام اقدامات به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود

ميزان تغييرات روسا نسبت به دولت نهم کمتر بوده است

به گزارش ايسنا، وزير علوم، تحقيقات و فناوری اظهار کرد: همچنين هيات‌های سه نفره اعزامی جهت بررسی به دانشگاه‌ها اعزام شدند، برخی تعبير کردند که با اعزام هيات‌های سه نفره اخلال در روند آموزشی و پژوهشی ايجاد می‌شود و اين هيات‌های سه نفره برای آبرو بردن اعزام می‌شوند.

فرجی‌دانا افزود: مگر بنده پاسخگو نيستم؟ مگر شما نمی‌گوييد فلان دانشگاه چرا شلوغ شده است؟ پس بدانيد که بيشتر اعضای هيات علمی مطالبه داشتند که روسای دانشگاه‌ها تغيير يابند و اين در حالی بود که دولت هم عوض شده بود.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده پنهان نمی‌کنم چرا که چندين مورد بوده که به دليل کثرت مطالبات در دانشگاه‌ها کنترل خارج شده است و بنده هم از اين موضوع مطلع بودم لذا ۵۴ هيات اعزام شدند و ۵۸ دانشگاه مورد بازرسی قرار گرفتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير علوم، تحقيقات و فناوری خاطرنشان کرد: آيا مورد قبول نيست که آرامش فراهم شود؟ آيا اگر چنين نشود دانشگاه‌ها ملتهب نمی‌شوند؟

فرجی‌دانا در ادامه اظهار کرد: تمام اقداماتی که انجام می‌شود گزارش آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود و در ۱۰ ماهه نخست دولت روحانی به مشابه دولت نهم تعدادی از روسا تغيير کرده‌اند که ميزان آن نسبت به دولت نهم کمتر بوده و ۴۴ رييس دانشگاه را شامل می‌شود و اين نشان می‌دهد که ما نمی‌خواهيم تغيير ايجاد کنيم.

وی افزود: چرا می‌گوييد اصولگرايان در دانشگاه‌ها نيستند در حاليکه اينگونه نيست.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری ادامه داد: حتی يکی از نمايندگانی که استيضاح بنده را امضا کرده بود در حوزه انتخابيه‌اش وقتی فرد غيربومی تغيير کرد به بنده گفت شما آرامش را به شهر ما برگردانيد؛ بنابراين در نظر داشته باشيد که افراد معتدل و متدين چه شيوه‌ای خلاف آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پيش گرفته است را در نظر دارند.

رای و نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ما حجت است

هيچ کار تقابلی با شورای عالی انقلاب فرهنگی نشده است و نمی‌شود و نخواهد شد

فرجی‌دانا با بيان اينکه ما برنامه‌ها و حرکت‌هايمان را ذيل شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظيم می‌کنيم، گفت: در مورد درخواست اعضای هيات علمی هم تعداد زيادی از اعضای هيات علمی به بنده ايميل فرستادند و هيچ کس نمی‌داند که چه کسانی برای دانشگاه‌ها کانديدا بودند بنابراين رای و نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ما حجت است و ما در شورای سه نفره‌ای که بنده، مسئول نهاد نمايندگی رهبری در دانشگاه‌ها و مسئول شورای بازرسی حضور داريم افراد را بررسی کرده و آن فردی که به تاييد می‌رسد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود البته در برخی دانشگاه‌های مشهور نيز افرادی که برای رياست انتخاب می‌شوند مستقيما به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شوند.

وی در ادامه به بازبينی قانون هيات‌های امنا نيز اشاره کرد و افزود: هيچ کار تقابلی با شورای عالی انقلاب فرهنگی نشده است و نمی‌شود و نخواهد شد.

فکر نمی‌کردم که برای صدور حکم دو مديرکل نياز به استعلام باشد

وزير علوم، تحقيقات و فناوری در ادامه سخنانش در جلسه استيضاح، گفت: طی ۹ ماه گذشته شانزده نفر حکم سرپرستی دانشگاه از بنده گرفتند و چهارده نفر نيز در آستانه گرفتن حکم سرپرستی هستند، فرآيند سرپرستی برای اين انجام شده است که علاوه بر تغيير رييس، آزمون مديريت برای سرپرستان گذاشته شود.

وی با اشاره به تخلفات وزير علوم، تحقيقات و فناوری دولت احمدی‌نژاد گفت: رييس دانشگاه داشتيم که از هفت تا ۹۰ ماه حکم سرپرستی داشتند، بنده اين پرونده‌ها را در حال رسيدگی دارم تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی ببرم، فهرست اين افراد را به هيات رييسه می‌دهم، آيا کسی به وزيری که اينگونه از ادامه رفتار خلاف قانون جلوگيری می‌کند سوال می‌پرسند؟ بنده سعی دارم به حکم قرآن در اين باره عمل کنم.

فرجی‌دانا با اشاره به انتقاد استيضاح‌کنندگان به انتصاب توفيقی و نيلی منفرد به عنوان معاونان وزير علوم، تحقيقات و فناوری، گفت: درباره انتصاب معاونان و ارتباط آنان با جريان فتنه يادآور می‌شوم بنده هفت معاون دارم که دو نفر از آنان از دوره قبل باقی مانده‌اند، دو نفر مقبوليت دارند و قبل از بنده حکم‌شان صادر شده است و بنده فقط حکم سيدضياء هاشمی معاون فرهنگی، دو معاون ديگر و دو مديرکل را صادر کرده‌ام، بنده فکر نمی‌کردم که برای صدور حکم دو مديرکل نياز به استعلام باشد، البته بنده در نامه‌ای اعلام کردم اگر وزارت اطلاعات هم‌اکنون به بنده اعلام کند اين افراد با فتنه ارتباطی داشته‌اند بنده اقدام مقتضی را انجام خواهم داد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری با يادآوری توافق انجام شده با استيضاح‌کنندگان، گفت: با صحبت با استيضاح‌کنندگان توافق کرديم در خصوص موقعيت شغلی اين افراد مجددا استعلام کنند ولی حالا اينگونه با بنده رفتار می‌شود، روز سه‌شنبه اعلام کردم که صلاحيت اين افراد تاييد شده است اما گويا استيضاح‌کنندگان انتظار شنيدن اين سخنان را از بنده نداشتند.

وی خطاب به استيضاح‌کنندگان متذکر شد: اگر شما اينطوريد بنده اينگونه نيستم، به هر جهت استعلام دوستان اکنون در دستم است، علاوه بر آن نامه ديگری را که به وزير اطلاعات نوشتم را در محضر شما به رييس مجلس می‌دهم و چون مهر محرمانه دارد متن آن را نمی‌خواهم تا فردا نگويند که وزير نامه محرمانه را افشا کرد.

فرجی‌دانا با بيان اينکه فضای شايعه توسط برخی سياسيون در دانشگاه‌ها القاء می‌شود، گفت: ما و شما در دو سوی يک ميز نيستيم بلکه هر دو در يک سوی ميز علم و فناوری نشسته‌ايم اما برخی با جوسازی‌های خود به گونه‌ای القاء می‌کنند که گويا فتنه‌گران وزارت علوم را اداره می‌کنند، پس از سفری که انجام شد بيانيه‌ای با امضای ۸۴ بسيج دانشجويی به بنده واصل شد، من به آقای زاکانی گفتم اگر رييس دانشگاه‌ها باقی‌مانده گذشته هستند و خلافی مرتکب شده‌اند به بنده اعلام کنيد تا بنده آنان را تغيير دهم اما اگر اينطور نيست بايد بگويم جريانی وزارت علوم را فشل می‌کند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری سپس نتايج استعلاماتش را به لاريجانی تحويل داد و لاريجانی نيز به شوخی گفت که از صبح يک خروار نامه در اينجا جمع شده است.

فرجی‌دانا تصريح کرد: انقلاب ساده و بدون هزينه به دست ما نرسيده است، مصلحت اين نظام بر چيزی مقدم نيست، وقتی اين‌چنين است کسانی را دعوت به کار کردم که تجربه کار ستادی دارند اما به نظر می‌رسد يکی دو نفر از عزيزان مورد حساسيت برخی نمايندگان قرار دارند ولی اين عزيزان کارآمدی خود را برای حفظ نظام و دستاوردهای آن به کار گرفته‌اند و بنده اين مسائل را شهادت می‌دهم.

وی ادامه داد: امروز اين عزيزان که پس از طی فرآيندهای لازم استعلامات‌شان انجام گرفته است اعلام می‌کنم که هيچ نقشی در فتنه نداشتند اما اگر اين عزيزان همچنان مورد حساسيت برخی افراد و جريان‌ها قرار داشته باشند حاضرم از حق خود گذشت کنم و از اختياراتم استفاده کنم، بنده عملکرد، دغدغه‌ها و استعلامات انجام شده را هم‌اکنون به رييس مجلس می‌دهم هر چه ايشان تصميم گرفتند همان کار را انجام می‌دهم.

ترکيب هیأت نظارت مرکزی گزينش دانشجويان تغييری نکرده‌ است

به گزارش ايسنا، وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوری در ادامه سخنان خود به موضوع دانشجويان ستاره‌دار نيز اشاره کرد و گفت: نمايندگان محترم می‌دانند دانشجويان ارشد و دکترا پس از شرکت در کنکور يک مرحله گزينش هم دارند و سال‌های سال است که مصوبه در اين زمينه وجود دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی آيين‌نامه آن را نوشته است و هیأت نظارت مرکزی گزينش دانشجويان مرجع صدور حکم قرار دارد.

فرجی‌دانا با بيان اين‌که اصول ۳ و ۳۰ قانون اساسی تصريح دارد که همه آحاد ملت حق ادامه تحصيل دارند و کسی را نمی‌شود از اين حق محروم کرد، اظهار کرد: هیأت نظارت مرکزی گزينش دانشجويان ترکيبی دارد که سال‌های سال است اعضای آن تغيير نکرده‌اند. در دولت جديد هم اين ترکيب تغيير نکرده و مانند سال‌های گذشته است. به عنوان مثال يکی از اعضا ۲۲ سال است که در اين هیأت حضور دارد و منشأ خير و برکت بوده و آخرت را به دنيا نمی‌فروشد.

وی افزود: در سال ۶۴ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که گفته می‌شود اگر وزارت اطلاعات وابستگی برخی افراد به گروه‌های محارب، الحادی و منافق را اعلام کند پس از اعلام مراجع مزبور وقتی اين مسأله مشخص شد هیأت مرکزی گزينش دانشجو می‌تواند آن را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ايسنا، فرجی‌دانا در ادامه گفت:‌ ترکيب اين هیأت سالها است که تغيير نکرده و در آمدن دولت جديد نيز با همان ترکيب سال‌های گذشته فعاليت می‌کند و يکی از اعضای اين هیأت ۲۲ سال است که منشأ خير و برکت است، افرادی متدين که بنده خود شخصا آنها را می‌شناسم و می‌دانم کسانی هستند که آخرت خود را به دنيای ديگران نمی‌فروشند.

وی افزود: پس از استقرار دولت تعداد ۳۸۹ درخواست به ستاد نظارت می‌رسد که آمار دقيق آن را به کميسيون خدمت نمايندگان عرضه کرده‌ام که پس از بررسی هیأت مرکزی گزينش پس از اخذ استعلامی که آمده در سال ۶۴ مصوبه ۶۰ شورای عالی گفته می‌شود اگر وزارت اطلاعات وابستگی آنان به گروهک‌های محارب الحادی و منافق را اعلام کند پس از اعلام مراتب مذکور هیأت مرکزی گزينش دانشجو نيز بايد اين محدوديت را بپذيرد، اما اگر اين‌گونه نبود نمی‌توان حکمی صادر کرد.

وزيرعلوم خاطرنشان کرد: هیأت تشخيص می‌دهد و از آن تعداد ۴۰۰ نفر که کمتر از اين هستند، ۱۲۶ نفر مردودی‌های سال ۹۰ و ۹۱ به دانشگاه می‌روند که عزيزان نسبت به اين موضوع دغدغه‌ای داشته‌اند که نکند در اينجا افرادی باشند که مخالف قانون صادره باشند.

فرجی‌دانا در ادامه بيان کرد: در اينجا قرار شد وزارت اطلاعات فهرست را بررسی کند و اگر مواردی وجود دارد ذيل کليدواژه‌های موجود به وزارت علوم اعلام کند که اين موضوع به درازا انجاميد و بحث استيضاح پيش آمد.

وی افزود: مواردی که وزارت اطلاعات به ما اعلام کرده بود انجام شد و استعلام آن ۱۲۶ نفر آمد و طبق نامه وزير اطلاعات که من يک کپی آن را به رئيس مجلس نيز می‌دهم اعلام شده که پيرو استعلام درباره فهرست ۱۲۶ نفر دانشجويان تحصيلات تکميلی طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ که در آغاز سال تحصيلی ۹۲-۹۳ با قيد تعهد به تحصيل برگشته‌اند به استحضار می‌رساند طبق روال معمول در صورت وجود مصاديق بندهای سه‌گانه محروميت از تحصيل در ليست‌های ارائه شده اسامی آنها اعلام ميشود که عدم اعلام موارد به معنای عدم وجود مورد می‌باشد و اين نامه توسط وزير اطلاعات امضا شده است.

وزير علوم با بيان اين‌که استيضاح‌کنندگان گفته‌اند ما هيچ قدمی در راستای رفع دغدغه‌ها نداشته‌ايم، تصريح کرد: ما همه اين مسيرها را برای اين رفته ايم که همه اطمينان حاصل کنند که هيچ کاری بر خلاف قانون انجام نمی‌شود و مر قانون ملاک ما برای عمل و حرکت است و من از شما رأی اعتماد گرفتم که بر قانون بايستم و بر آن پافشاری کنم و ايا شما از من می‌پذيريد که من برخلاف قانون عمل کنم؟ و من می‌دانم که مشی مجلس محترم اين است که از قانون و از کسانی که از قانون حمايت می‌کنندف حمايت کند.

اميدوارم موضوع دانشجويان ستاره داربرای هميشه از فضای مطبوعاتی خارج شود

فرجی‌دانا خاطرنشان کرد: من اميدوارم موضوع دانشجويان ستاره دار و اختيارات هیأت مرکزی گزينش دانشجو يک بار برای هميشه از فضای مطبوعاتی خارج شود چرا که اين موضوع برای آموزش عالی دغدغه ايجاد می‌کند، يک نظام قانونی با توجه به حقوق شهروندان و اصولی که در قانون اساسی است تمام تلاش خود را می‌کند تا حقی از کسی تضييع نشود و رأی اين هیأت نافذ است و همه ما بايد آن را اجرا کنيم.

وی در ادامه گفت: پرسشی برای برخی ايجاد شد که چرا اين هیأت با همان ترکيب قبلی پيش از اين رأی را داده بود اين دغدغه درستی است اما من بايد پاسخگوی وزير قبلی باشم؟ من پاسخ دادم من که وزير نبودم اما شما که نماينده بوديد بايد می‌پرسيديد که چرا حق ۱۲۶ نفر را ضايع کرده‌اند.

وزير علوم همچنين بيان کرد: اين تصوری که عده‌ای دارند که هیأت مرکزی گزينش تنها يک ابزار دارد و آن هم استعلام وزارت اطلاعات است، تصور اشتباهی است چرا که دوستانی که در دانشگاه هستند می‌بينند محققين هیأت مرکزی گزينش در ايام اعلام اسامی قبولان دکترا مرتب در دانشگاه‌های حل تحصيل مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستند.

وی افزود: اگر قانون‌گذار می‌خواست اين استعلام فصل‌الخطاب باشد می‌گفت سازمان سنجش استعلام را دريافت کرده و خود فرد محروم از تحصيل را اعلام کند، اما گذاشتن اين هیأت برای صادر کردن رأی و تجديدنظر در آن است.

فرجی‌دانا خاطرنشان کرد: نمايندگان می‌دانند که در کار نظارتی به جز تحقيق و تفحص به پرونده‌ها دسترسی پيدا نمی‌کند اما به دليل ايجاد تعامل پرونده‌ها در اختيار قرار گرفت تا نقطه ابهامی در عملکرد ما وجود نداشته باشد.

به ضد انقلاب باج نمی‌دهيم

وزير علوم، تحقيقات و فناوری تاکيد کرد: اگر به قانون تکيه کنيم همه مشکلات حل می‌شود، تکليف ما نيز اين است که متناسب با قانون پيش برويم، ابزارهای خارجی از اختيار قانون را نمی‌توانيم به کار ببريم و قانون در اين زمينه ما را محدود می‌کند.

فرجی‌دانا در پاسخ به انتقادی که توسط زاکانی مطرح شد، گفت: بحث ايميل ارسال شده به ۴۰۰ نفر را مطرح کردند و محتوای آن را توزيع می‌کنند، فکر می‌کنند اين محتوا مورد تاييد بوده و موضع رسمی وزارت علوم و فرجی‌دانا بوده در حاليکه اين ايميل را يک فرد ضدانقلابی ارسال کرده و پرونده اين فرد نيز به وزارت علوم آمد و آن فرد اخراج شد، ما با کسی شوخی نداريم و به ضد انقلاب باج نمی‌دهيم.

وی ادامه داد: مورد ديگری که مطرح می‌کنند در مورد دانشگاه بين‌المللی امام خمينی قزوين است، اين مورد از همان زمره است، فردی از مرجع بدوی حکم گرفته و تجديدنظر شده و به بازخريد از خدمات محکوم کرده و در حقيقت اخراج شده است، او به ديوان عدالت اداری شکايت کرده و توقف اجرای حکم را تا زمان رسيدگی گرفته است اما رييس دانشگاه به دليل مصلحتی که دارد به او گفته ما نمی‌توانيم حقوقت را قطع کنيم پس حقوقت را بگير ولی حق ورود به دانشگاه را نداری.

فرجی دانا افزود: دوستان می‌گويند دفترش در دانشگاه است خوب چکار کنيم، دفتر او را خراب کنيم؟ دفتر او به فرد ديگری داده می‌شود، اين هم موردی بود که رييس دانشگاه آن را توضيح داد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری درباره بازگشت استادان اخراجی هم توضيح داد: از دو کميسيون امنيت و آموزش به من نامه نوشتند و متوجه شدم که دارد در اين مورد فضاسازی می‌شود، فهرست استادان اخراجی پيش ما نيست که بخواهيم آن را اعلام کنيم، کسانی که به ديوان عدالت اداری تقاضای بررسی داده باشند پرونده‌شان بررسی می‌شود و اين ديوان مستقيما حکم را به دانشگاه می‌فرستد اما ما از دانشگاه‌ها خواستيم فهرست استادان اخراجی که به هر دليلی اخراج شد‌ند و برگشتند به ما بدهيد، اين تعداد به تعداد انگشتان دو دست هم نرسيد.

عده‌ای تکليف شرعی می‌بينند که وزارت علوم را مشوه جلوه دهند

وی ادامه داد: اين پرونده برگشت استادان اخراجی به صورت وسيع مطرح شد حتی من در نماز جمعه بودم و خطيب گفت شکی نيست که وزارت علوم دارد اين افراد را برمی‌گرداند البته من بعدا توضيحاتی را برای خطيب فرستادم، عده‌ای تکليف شرعی می‌بينند که وزارت علوم را مشوه جلوه دهند از اين کار چه سودی می‌برند؟ مجلس هم سودی نمی‌برد، مگر می‌شود يک قوه از تشويش فضای قوه ديگر سود ببرد.

سياه‌نمايی ما را به جايی نمی‌رساند

فرجی‌دانا گفت: هر جا که می‌روم فهرستی از مطالب قبل از من به آنجا برده شده، چرا اينقدر بر طبل اختلاف می‌کوبيم؟ به کجا می‌خواهيم برسيم؟ با اختلاف به جايی نمی‌رسيم، چه من باشم يا نباشم. وحدت کلمه رمز پيروزی است، يقينا ما اشتباه داريم و من هم اشتباه دارم هر وقت دوستان راهنمايی کنند سر تسليم فرود می‌آورم، سياه‌نمايی ما را به جايی نمی‌رساند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری بار ديگر تاکيد کرد: فهرست استادان اخراجی بازگشته به دانشگاه به کميسيون آموزش و امنيت داده شده و تعداد آن به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد، اينها به رای قانونی ديوان عدالت اداری آمدند و ما هم نمی‌توانيم با حکم قوه قضاييه مخالفت کنيم و به هيچ وجه هم نبايد تضعيف قوه قضاييه را بپذيريم، روسايی داشتيم که حکم انفصال را دريافت کردند؛ برای بنده افتخار نيست که بگويم حکم قوه قضاييه را اجرا نمی‌کنيم. وقتی حکم داده می‌شود، تجديدنظر می‌شود، نهايی و ابلاغ می‌شود به همراهش اين است که اگر آن را اجرا نکرديم چنين مجازات‌هايی را در پی دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016