پنجشنبه 30 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارش آژانس اتمی از "پايبندی" ايران به تعهدات توافق تمديدی

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترين گزارش خود تاييد کرده که ايران برای اجرای تعهداتش در توافق تمديدشده با شش قدرت جهانی اقدام کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ از زمان توافق اوليه ايران و کشورهای ۱+۵، آژانس اتمی به طور ماهانه گزارشی درباره ميزان پايبندی تهران به اين توافق تهيه می‌کند.

گزارش تازه که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری‌ها رسيده است، می‌تواند به مذاکرات ماه آينده ايران و قدرت‌های جهانی کمک کند.

مذاکرات ماه گذشته ايران و آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه، فرانسه و آلمان در وين برای رسيدن به يک توافق نهايی هسته‌ای به جايی نرسيد و اين هفت کشور توافق کردند که مهلت مذاکرات برای دست‌يابی به چنان توافقی را تا ٣ آذر/۲۴ نوامبر تمديد کنند.

غرب درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ايران ابراز نگرانی می‌کند. اما تهران می‌گويد برنامه‌اش صلح‌آميز و برای توليد برق و استفاده دارويی و تحقيقاتی است.

گزارش تازه آژانس می‌گويند چنان که ايران و ۱+۵ در زمان تمديد مذاکرات توافق کرده‌اند، ايران شروع کرده است ذخيره اورانيوم با غلظت بالا را به سوخت تبديل کند. کارشناسان می‌گويند با اين اقدام، استفاده از اين مواد برای توليد سلاح هسته‌ای دشوارتر می‌شود.

طبق اين گزارش، ايران ۳.۵ کيلوگرم از اورانيوم ۲۰ درصدی‌اش را که اکسيد کرده بود، برای توليد سوخت به کار برده است.

ايران به آژانس اتمی گفته است که بيش از ۴ تن گاز اورانيوم غنی‌شده را هم به دو درصد ميزان فعلی کاهش می‌دهد.

در روزهای گذشته يوکيا آمانو، مديرکل آژانس برای دومين بار در يک سال گذشته به ايران رفت و در پايان آن گفت که تهران عمل به تعهداتش را آغاز کرده است.

"گام بزرگ"

ماه گذشته و در پی توافق ايران و شش قدرت جهانی برای تمديد مهلت مذاکرات و تعيين تعهدات جديد برای تهران، يک مقام عالی‌رتبه آمريکايی به خبرگزاری رويترز گفته بود که اين تعهدات جديد، "گام بزرگی به پيش است".

طبق جزئياتی که دولت آمريکا کليک منتشر کرده است، در دوره تمديدی مذاکرات، ايران از يک سو به ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار از درآمدهای نفتی مسدودشده‌اش می‌رسد و از سوی ديگر بايد اورانيوم غنی‌شده ۲۰ درصدی‌اش را از بين ببرد.

ايران در شش ماه گذشته نيمی از اورانيوم غنی‌شده ۲۰ درصدی را که داشت، رقيق و نيم ديگر را به اکسيد تبديل کرده است.

بر اساس متنی که وزارت خارجه آمريکا منتشر کرده، ايران تعهد داده است در چهار ماه آينده همه ذخيره اکسيد ۲۰ درصدی خود را به سوخت برای رآکتور تحقيقاتی تهران تبديل کند.

گزارش‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در مدت پس از توافق اوليه ژنو، حاکی از پايبندی ايران به تعهداتش بوده است.

پيش‌تر باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا نيز از اين بابت ابراز رضايت کرده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016