پنجشنبه 30 مرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: از استيضاح کسی نبايد عصبانی شود

رئيس‌جمهور گفت: تحريم‌ها مربوط به يک فرد يا يک دولت نيست که رئيس‌جمهور بگويد می‌خواهم آن‌ها را بردارم يا خير. بلکه تحريم يک فشار ظالمانه غيرقانونی و غلط بر گردن تمام مردم ايران است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اعزامی به اردبيل، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی در مراسم ديدار با ايثارگران، نخبگان و برگزيدگان استان اردبيل با بيان اين‌که «امروز اولويت‌های همه مردم يکسان شده است»، اظهار کرد: افکار عمومی جامعه در حال نزديک شدن به يکديگر است و در همين ارتباط شاهديم هيچ کس نمی‌گويد مسأله هسته‌ای را رها کنيم و همه بر پيگيری جدی مذاکرات تأکيد دارند.

وی با بيان اين‌که «تحريم‌ها باری بر دوش يک شخص نيست بلکه بر دوش کل ملت ايران است»، افزود: در بخشی از حوزه‌ها تحريم‌ها برداشته شده است؛ از جمله در کشتيرانی که به طور مثال تفاوت آن با قبل از برطرف شدن تحريم‌ها برای هر کانتينر حدود ۷۰۰ دلار هزينه بيشتر بود که اين هزينه به مردم تحميل می‌شد؛ چراکه دولت خزانه‌دار مردم است. البته می‌دانيم که هنوز در تحريم هستيم و همه تحريم‌ها برطرف نشده است.

وی با بيان اين‌که «تمام مردم از دولت می‌خواهند که در چارچوب قانون و با حفظ حقوق مردم تحريم‌های ظالمانه را بردارد و اين اولويت همه ماست»، گفت: ان‌شاألله دولت اين کار را انجام خواهد داد و در تمام مسير ملت حامی دولت بوده و هست و مقام معظم رهبری هم همواره دولت را در اين مسير تأييد کرده و خواهند کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «دولت وظيفه سنگينی در قبال جوانان و بانوان دارد» خاطرنشان کرد: ما می‌دانيم امروز پايان تحصيلات، سرآغاز گرفتاری جوانان است و يکی از معضلات بزرگ جوانان ما بيکاری و اشتغال است. همچنين دولت از آغاز کار خود می‌دانست عدم رونق توليد و اقتصاد و بيکاری جوانان مهم‌ترين معضل جامعه ماست. اما اين نکته را هم می‌دانيم که امروز ديگر در شرايطی نيستيم که چشم همه خيره به يک ساختمان باشد و همه کار و زندگی‌مان را از يک ساختمان بخواهيم چون امروز ما در دوران مدرن هستيم و مردم بايد به صحنه بيايند و دولت تنها بايد پشتيبان مردم باشد.

وی با تأکيد بر اين‌که «درست نيست همه چشم‌مان به دولت باشد و دولت هم چشمش به چاه‌های نفت باشد»، ادامه داد: چاه‌های نفت ناپايدار است و دائمی و ابدی نيست و امروز با اقداماتی که دولت انجام می‌دهد ما تازه می‌توانيم ۵۰ درصد از نفت‌مان را بفروشيم. اما بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که نفت سرمايه‌ای نيست که ما آن را تمام کنيم، چون نفت سرمايه‌ای بين نسلی است و بايد به سرمايه مولد تبديل شود نه اين‌که حقوق کارمند را پرداخت کند.

وی با بيان اين‌که «کشور ما از معضلات بزرگی رنج می‌برد که برخی از آن‌ها ساختاری و مربوط به ۵۰ سال پيش است»، تصريح کرد: نمی‌گويم که نمی‌توانيم مشکلات را حل کنيم اما يک خواهش دارم و آن اين است که همه ملت ايران اولويت‌ها را فراموش نکنند.

روحانی با بيان اين‌که «زمانی بين مرکز و پيرامون حاکميت و در دوره‌ای بين نخبگان جامعه و توده مردم فاصله وجود داشت»، افزود: در اين يک سال با سفرهای استانی که داشته‌ام به اين نتيجه رسيده‌ام که شکاف نخبگان و توده در جامعه بسيار کم شده است و تقريبا" خواست و مطالبه مردم در سراسر کشور يکسان است. يعنی همه توسعه، رونق توليد، توجه به زيرساخت‌ها، آبادنی، حل بيکاری و رعايت اخلاق را می‌خواهند.

وی با بيان اين‌که «در همه دنيای شاهديم که همه از افراط خسته شده‌اند»، تصريح کرد: سال گذشته فکر می‌کردم تنها مردم ايران به اعتدال رأی دادند اما امروز شاهديم در ترکيه هم شعار مردم اعتدال است و کشورهای عربی و اروپايی هم همين را می‌خواهند؛ لذا قطعنامه‌ای‌ که ايران در سازمان ملل پيشنهاد داد با عنوان جهان عاری از افراط و خشونت، بدون نياز به رأی گيری به اتفاق آرا تصويب شد.

وی با اشاره به اين‌که «همه دنيا از افراط خسته شده‌اند» اظهار کرد: امروز شعار ايران اعتدال است و رهبری هم در سخنان خود در ماه رمضان به آن تأکيد کردند. پس همه بايد راه اعتدال را پيش بگيريم، حتی همان اقليت کوچکی که فکر می‌کنند بايد راه افراط را در پيش گيرند.

رئيس دولت تدبير و اميد با تأکيد بر اين‌که «همه بايد در چارچوب قانون قواعد بازی را بپذيريم»، گفت: بر اساس قانون يک وزير رأی اعتماد می‌گيرد و ممکن است وزير ديگری استيضاح شود اما کسی نبايد عصبانی شود چون همه پذيرفته‌ايم که می‌خواهيم با هم کار کنيم. البته من خيلی دوست داشتم وزير علوم من باز هم رأی اعتماد بگيرد؛ چراکه جزو فرهيختگان دانشگاهی ما بوده و هست و بايد از تجربيات ايشان استفاده کنيم چه با عنوان وزير علوم و چه امروز با عنوان مشاور رئيس جمهور.

وی با تأکيد بر اين‌که «ما در چارچوب قانون رإی اکثريت نمايندگان هرچه باشد می‌پذيريم و در مورد قانون‌گذاری نيز تسليم هستيم»، گفت:‌ اگر از چارچوب قانون خارج شويم ضررش بيشتر است و لجبازی و مقاومت بيجا نتيجه نخواهد داشت پس همه قوا در کنار هم بايد با توجه به رهنومودهای رهبری کار را پيش ببريم.

وی همچنين به وظيفه سنگين دولت در قبال جوانان و بانوان و سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره کرد و گفت: در سفر خود به استان اردبيل تصميمات مهمی برای توسعه استان اتخاذ شده است که اجرايی می‌شود و تأکيد می کنم اين دولت هر قولی که به مردم دهد بر اساس بررسی و کار کارشناسی است.

رئيس جمهور همچنين در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اين‌که «امروز بالاترين افتخار ما اسلام‌، قرآن و سنت پيغمبر و اهل بيت(ع) است»، تصريح کرد: هيچ چيز با غلامی حضرت اباعبدالله معاوضه نمی‌شود و در طول تاريخ آن‌چه به ياری اين کشور و ملت آمده فرهنگ عاشورايی بوده است و همه می‌دانيم که بدون فرهنگ عاشورا نهضت و انقلاب ما پيروز نمی‌شد و شعار مرگ بر شاه از عاشورا و تاسوعای ۵۷ سراسری شد؛ بنابراين اساس پيروزی نهضت اسلامی در عاشورای ۵۷ بسته شد.

وی افزود: در جنگ ۸ ساله و در شب‌های عمليات با زيارت عاشورا و نام امام حسين(ع) روح‌های ما به پرواز درمی‌آمد و تابلوی کربلا و امام حسين(ع) بود که سنگرهای ما را در برابر دشمنان مستحکم می‌کرد پس ما اگر کنار خاندان رسالت باشيم در برابر مشکلات پيروز خواهيم شد.

وی با بيان اين‌که «همه ملت ايران در عشق به امام حسين (ع) يکپارچه هستند»، تصريح کرد: امروز ۱.۵ ميليارد جمعيت شبه‌قاره هند در روز عاشورا به عزای امام حسين(ع) می‌نشينند و گاندی و آن‌هايی که در نهضت استقلال هند تلاش کردند امام حسين (ع) را رهبر آزادگان جهان می‌دانستند؛ امروز حدود ۲ ميليارد نفر در جهان در روز عاشورا به امام حسين (ع) احترام می‌گذارند. به اين نگاه نکنيد که امروز يک مشت تروريست در منطقه به جان مردم افتاده‌اند و شايد بسياری از معضلات امروز دنيای اسلام به اين خاطر است که از خاندان رسالت فاصله گرفته‌ايم.

روحانی با بيان‌ اين‌که «ايثارگران افتخار ما هستند و سند جاودانه ايستادگی يک ملت تنها در برابر دنيا به حساب می‌آيند»، خاطرنشان کرد: جانبازان و خانواده‌های شهدا روزهای سختی را می‌گذرانند و گاهی که به بالين برخی از جانبازان می‌روم می‌بينم که چه روح بلندی دارند و با چه دلسوزی ما را نصبحت می‌کنند و فکر می‌کنم که خداوند خواسته است که ايثارگران کنار ما باشند تا ملت بدانند يک انسان با ايمان به حق می‌تواند همه چيزش را از دست بدهد اما روحی بلند داشته باشد.

وی افزود: با يکی از جانبازان صحبت می‌کردم و به من تأکيد کرد روی قول‌های خود بايستم و بدانم که آن‌ها کنارم هستند و مبادا عده‌ای بخواهند در مسيری که انتخاب کرده‌ام مرا به عقب‌نشينی وادار کنند. البته او جملات تند ديگری را هم گفت که من تکرار نمی‌کنم اما همين افراد هستند که به مسئولان و ملت روحيه می‌دهند.

روحانی با بيان اين‌که «قدم‌هايی که دولت در طول يک سال برای خدمت به ايثارگران برداشته است وظيفه ما بوده است»، افزود: اميد مشکلات سياسی و اقتصادی را حل و فصل کنيم و بتوانيم در برابر ايثارگران پس از چهار سال شرمنده نباشی. البته می‌دانيم که اجر و مزد واقعی شما با خداست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016