شنبه 1 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

علی یونسی، مشاور روحانی: اغتشاشات ۸۸ کار ضدانقلاب بود

7392733438823.jpg
تسنیم - حجت‌الاسلام علی یونسی بیش از همه مسئولیت‌هایی که داشته یا دارد بیشتر با عنوان وزیر اطلاعات دوم خرداد شناخته می‌شود و با روی کار آمدن دولت یازدهم نیز مدتی حرف رفتنش به وزارت کشور بود تا اینکه رئیس جمهور حکم مسئولیت "دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب" را برای وی صادر کرد.

دوره مسئولیت وی در کسوت دستیار ویژه رئیس جمهور با طرح مسئله نماد "شیر و خورشید" برای دولت یازدهم حاشیه ساز شد؛ به نحوی که بسیاری از منتقدین، یونسی را جزو حاشیه‌سازان اصلی از درون برای دولت نامیدند.

گفت‌وگوی ما با یونسی به فتنه 88 هم رسید. یونسی می‌گفت در آن زمان صدای هیچ کس شنیده نمی‌شود، وگرنه من هر فتنه‌ای را محکوم می‌کنم. او می‌گوید: "آن زمان هم مخالف اغتشاشات بودم و از این که دوستان، فرزندان و افراد وابسته به من، در آن اعتراضات شرکت کنند، مطلقا آنان را منع می‌کردم" با این حال حسن یونسی، فرزند حجت‌الاسلام علی یونسی در 1 اسفند 88 در جمع پراکنده و غیرقانونی میدان انقلاب حاضر شده بود که توسط نیروهای امنیتی و انتظامی دستگیر می‌شود.

همین حاشیه‌های دستیار ویژه رئیس موضوع گفت‌وگوی ما با وی شد و باعث شد یک ساعت‌و‌نیم پای صحبت‌های حجت‌الاسلام علی یونسی بنشینیم. البته مشروح گفت‌وگو قبل از انتشار در اختیار حجت‌الاسلام یونسی قرار گرفت که بخش‌های زیادی از مصاحبه توسط وی حذف شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تسنیم: آقای یونسی اگر اجازه بدهید با بحث شیر و خورشید که مطرح کرده بودید، شروع کنیم. آقای رئیس جمهور هم در این مورد یک صحبتی با شما داشتند و شما گفتید که تذکری نبوده و آقای رئیس‏ جمهور نظرشان را گفتند. در این باره بیشتر توضیح دهید که چه مطالبی را آقای رئیس جمهور گفتند؟

یونسی: جوابش در اصل همان چیزی است که قبلاً گفته‌ام. بیشتر از این فعلاً توضیح نمی‌دهم ولی به شما قول می‌دهم در زمان مناسبی کاملاً همه جوانب امر را باز کنم و دلایل آن را بگویم زیرا معتقدم که این یک موضوع انقلابی، اسلامی و شیعی است. مستندات و دلایل کافی هم برای ادعایم وجود دارد. باید صاحب‌نظران و کسانی که در حوزه مسایل تاریخی و فرهنگی، کار کرده‌اند، بحث کنند. در حوزه کارشناسی، تقریباً اختلافی نیست.

تسنیم: مطلب مهمی که این وسط وجود دارد و در مصاحبه شما با ایسنا به آن اشاره نشده بود، تصریح حضرت امام (ره) در این مسئله بود. امام خمینی(ره) به صراحت مخالفت خود را با نماد شیرو خورشید بیان می‌کنند و تاکید می‌فرمایند که این نمادهای نحس باید از ادارات و... جمع شود.

یونسی: سخنان حضرت امام (ره) همانند سایر سخنان بزرگان اسلام، قابل تفسیر است. ما تردید نداریم که منظور اصلی حضرت امام (ره) علایم رژیم شاهی و طاغوتی بوده است... نه مطلق علایم و آثار گذشته. اگر مرادشان مطلق علایم بود، پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی هم از گذشته وجود داشته است.

تسنیم: آقای یونسی شما در مصاحبه گفتید که از 12 سالگی عمرتان را در مبارزه با گروهک‏‌ها و ضد انقلاب گذراندید ولی در سال 88 اتفاقاتی رخ داد که همان گروهک‌ها از افرادی که در خیابان‌ها بودند یا آن وضعیت را به راه انداختند، حمایت می‌کردند ولی شما هیچوقت نیامدید از بانیان و بیانیه‌دهندگانی که مردم را با دروغ تقلب به خیابان‌ها دعوت می‌کردند اعلام برائت کنید. چرا در فتنه 88 شما سکوت کردید؟

یونسی: در آن موقع صدای هیچ‌کس شنیده نمی شد، صدای من نیز آن موقع به گوش کسی نمی‌رسید زیرا من آن زمان هیچ مسئولیتی نداشتم و تریبونی در اختیار بنده نبوده است.

تسنیم: شما چه می‌دانید که صدایتان نمی‌رسید؟ صحبتی کردید که جایی شنیده نشد؟

یونسی: امکان بحث، در این باره، فراوان است. من به شدت مخالف هرگونه تحرک غیرقانونی، تشنج خیابانی و شعارهای خلاف قانون و مصالح جمهوری اسلامی بوده و هستم. آن زمان هم مخالف بودم و از این که دوستان، فرزندان و افراد وابسته به من، در آن اعتراضات شرکت کنند، مطلقا آنان را منع می‌کردم.

آن موقوع (همان اوایل) یکی از دوستان ما (که نباید اسمش را ببرم)، مطرح کرد که به نزد آقای موسوی برویم. من گفتم برای چه؟ گفت برای این که نصیحتش کنیم و از او بخواهیم که کوتاه بیاید.

تسنیم: بعد از 22 خرداد؟

یونسی: چند هفته بعد از انتخابات. من گفتم نمی‌آیم زیرا فضا آنقدر فتنه‌آلود است که اگر ما آن جا برویم متهم می‌شویم که رفته‌ایم تشویقش کنیم به ادامه اعتراض. اتفاقاً آن آقا رفت و متهم شد، با وجود اینکه با حسن نیت رفته بود تا نصیحت کند.

تسنیم: در حال حاضر شما حاضرید رسماً بحث فتنه 88 را محکوم کنید؟ الان که بالاخره حتماً صدایتان می‌رسد...

یونسی: بنده همیشه هر فتنه ای را محکوم می‌کنم اما بنده فتنه اصلی را آقای احمدی‌نژاد می‏‌دانم. اگر می‌خواهیم محکوم کنیم، باید ابتدا کسی را که آن حرف‌ها را در تلویزیون زد، محکوم کنیم. صدا‌و‌سیما هم که آن مناظره را پخش کرد، بعد برای دیگرانی که متهم شدند حقی قائل نشد تا بیایند از خودشان دفاع کنند. باید به آقایان هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و دیگران وقت می‌دادند تا از خودشان دفاع کنند که این حق را به آنها ندادند!

تسنیم: آقای یونسی فکر می‌کنم مسئله کمی خلط شد! آنهایی که برای آمدن به خیابان‌ها بیانیه دادند، نگفتند چون احمدی‌نژاد آن حرف‌ها را زده ما به خیابان می‌ریزیم، گفتند تقلب شده! خاطرتان که هست؟

یونسی: اغتشاشات خیابانی غیرقابل توجیه است، اغتشاشات کار ضد انقلاب بود یعنی بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری باید تمام تحرکات و اعتراضات خیابانی تعطیل می‌شد. این کاملاً روشن است و احتیاج به بحث ندارد، ما هم محکوم می‌کنیم.

تسنیم: بنده اینجا در راستای فرمایشات شما لازم است موضوعی را عرض کنم. در حال حاضر یک نظری در خود اصلاح طلبان هم هست که به همین حرفی که شما می‌زنید تقریبا معتقدند، می‌گویند یک‌بار برای همیشه اصلاح طلبان بگویند که آن اتفاقاتی که پس از انتخابات و پس از فرمایشات رهبر مقام معظم انقلاب شد، اشتباه بود و محکوم کنیم و اگر هم کاری کردیم، عذرخواهی کنیم و از فتنه عبور کنیم. بعضی‌ها این را نمی پذیرند.

یونسی: من نماینده حزب و گروه خاصی نیستم و از طرف کسی هم صحبت نمی‌کنم ولی شخصاً این حرف را بارها گفته‌ام. پس از صحبت های مقام معظم رهبری، باید همه انتخابات را می‌پذیرفتند.

تسنیم: به عنوان مثال، در همین انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، عده‌ای از همین اصلاح‌طلبان از قبل می‌گفتند که نباید در انتخابات شرکت کنید و انتخابات را تحریم کنید.

یونسی: من نشنیدم که از اصلاح‌طلبان کسی بگوید در انتخابات شرکت نکنید ولی عناصر افراطی ضداصلاح‌طلبان خیلی مایل بودند که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند و یا آن را تحریم کنند، چون پیروزی عناصر افراطی همیشه در غیاب مردم و عدم حضور و مشارکت آنان شکل می‌گیرد. بنده جزو کسانی بودم که مصمم بودم انتخابات برگزار شود و آقای روحانی نیز به عنوان کاندیدا حتما حضور پیدا کند. البته بنده حضور آقایان هاشمی و خاتمی را به مصلحت نمی‌دانستم.

تسنیم: چندوقت یک بار به آقای روحانی گزارش می‌‌دهید؟

یونسی: زمانی ندارد، مثلاً ممکن است در یک هفته دو یا سه بار گزارش بدهیم و یا در بعضی مواقع هم ماهی یک بار.

تسنیم: خودشان پیگیر هستند؟

یونسی: بله، خودشان هم پیگیری می‌کنند.

تسنیم: از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید تا بتوانیم از نظرات شما استفاده کنیم کمال تشکر را داریم.

یونسی: خواهش می‌کنم. موفق باشید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016