یکشنبه 2 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

چه کسی "دیکتاتور" مجلس اصولگرایان است؟

20140824164557l.jpg
جدال حامیان لاریجانی با طرفداران حداد عادل و جبهه پایداری بر سر مجلس داری
گروه سیاسی تدبیر: پس لرزه های مواجهه "اقلیت" و "اکثریت" در استیضاح وزیر علوم به اتهام "دیکتاتوری" در صحن مجلس رسید.

جلسه امروز مجلس این بار به خاطر "هیات نظارت بر مطبوعات" متشنج شد.

کمیسیون فرهنگی مجلس که اکثریت آن را نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری تشکیل می دهند، پس از عبور از علی مطهری، بر تصمیم خود مبنی بر انتخاب رسایی و نبویان برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات پافشاری کرد. اما این بار واکنش علی لاریجانی، بر خلاف جلسه "استیضاح" بود.

"مزاج مجلس" امروز مانع تکرار تصویر کنایه آمیز رسایی خطاب به لاریجانی شد. رییس مجلس "پافشاری" کمیسیون فرهنگی را به "رای استمزاجی" گذاشت و نظر مجلس "مخالفت" با پافشاری بود.

ماجرا به همین جا ختم نشد.

اعضای فراکسیون اصولگرایان، هنوز از پیروزی روز استیضاح سرخوش بودند که با مانع لاریجانی برخورد کردند. برخوردی که با واکنش روح الله حسینیان و علیرضا زاکانی دو چهره سرشناس این فراکسیون اقلیت مواجه شد و آن ها در اقدامی بی سابقه، رییس مجلس را "دیکتاتور" خطاب کردند. در واکنش، لاریجانی هم از "بد" بودن استبداد گفت اما تاکید کرد استبداد اقلیت "بدتر" است.

او پس از تاکید بر اقلیت بودن این نمایندگان، بر اختیارات خود تاکید کرد و گفت رییس مجلس تصمیم می گیرد. رویکردی بر خلاف جلسه استیضاح که مورد انتقاد حامیان فرجی دانا قرار گرفت و پایداری ها آن را "دوپینگ لاریجانی" نامیدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


امتداد حادثه 22 بهمن قم و گذار از دوپینگ به دیکتاتور

سرعت عمل فراکسیون اقلیت اصولگرایان برای مواجهه با لاریجانی بی شک برای اکثریت اصولگرایان نگران کننده است. آن ها در عرض 4 روز از "دوپینگ لاریجانی" به "دیکتاتوری لاریجانی" رسیده اند تا نشان دهند برای سال پایانی مجلس و هیات رییسه مجلس نهم برنامه های مفصلی دارند. برنامه ای که حالا به مرحله اجرایی رسیده و فراکسیون اکثریت اصولگرایان رهروان ولایت را هم به واکنش وادار کرده است.

کاظم جلالی، رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت بحث امروز مجلس را "اختلافی" خواند و گفت: "در بحث اختلافی که هتاکی نمی‌کنند، در بحث اختلافی که رییس مجلس را دیکتاتور نمی‌دانند و اساسا در مجلس کسی نمی‌تواند دیکتاتوری کند؛ زیرا همه نمایندگان از حقوق مساوی برخوردار هستند."

او برخورد امروز با لاریجانی را "سخیف" خواند وافزود:"اگر حادثه 22 بهمن قم مورد بررسی درست قرار می‌گرفت و با عوامل آن برخورد می‌شد، طبعا دیگر شاهد بی‌حرمتی‌ها نمی‌شدیم ولی متاسفانه با آن حادثه هم به شکل ریشه‌ای برخورد نشد."

جلالی با اشاره حمله سال 91 به لاریجانی و نقش برخی چهره های منتسب به جبهه پایداری در این حادثه عملا تایید کرد این اختلاف ها سابقه ای طولانی دارد.

اختلافی که از همان روزهای نخست تشکیل مجلس نهم و با رقابت علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل برای نشستن بر صندلی ریاست مجلس اصولگرایان آغاز شد و رویدادهای اخیر نشان می دهد تا همین امروز هم ادامه دارد.

تقسیم تاریخی اصولگرایان به دو فراکسیون اصولگرایان و اصولگرایان رهروان ولایت نشان از اختلاف های ریشه ای دارد که خود را در تعداد زیاد نامزدهای اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نشان داد.

همان زمان هم بسیاری از اصولگرایان، "جبهه پایداری" را عامل اصلی این "انشقاق" می دانند. انشقاقی که با مشخص شدن رویکرد دو فراکسیون برابر دولت یازدهم شدت گرفت و در یک هفته اخیر نشانه های فراوانی از بحرانی شدن آن دیده می شود.

هر چند بر خلاف گذشته، استیضاح وزیر علوم نشان داد که اقلیت توانسته در دو سال اخیر بخشی از رای های اکثریت را به خود جذب کرده و سربزنگاه علیه "اکثریت رقیب" استفاده کند.

این تاکتیک 4 روز پس از رونمایی امروز به مانع علی لاریجانی خورد تا هم واژه "دیکتاتور" به جایگاه علی لاریجانی شلیک شود و هم رییس مجلس درباره "دیکتاتوری اقلیت" هشدار دهد.

هنوز مشخص نیست ادامه جدال حامیان لاریجانی و حداد عادل به کجا خواهد رسید. اما شاید اصولگرایان باید به این سوال پاسخ دهند: دیکتاتور مجلس تمام اصولگرا کیست؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016