دوشنبه 3 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
30 مرداد» جنتی و ظريف، هدف بعدی تندروها؟
29 مرداد» دفاع فرجی‌دانا از خود در جلسه استیضاح مجلس
پرخواننده ترین ها

باهنر: علاقه‌مند نبوديم وزير علوم استيضاح شود

نايب رييس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی هيات رييسه مجلس برای عدم اعلام وصول طرح استيضاح وزير علوم و منتفی شدن استيضاح تا پيش از جلسه چهارشنبه گذشته مجلس، برخورد رييس‌جمهور با نتيجه استيضاح را منطقی دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا باهنر در نشست خبری امروز (دوشنبه) خود اظهار کرد: آقای روحانی استيضاح را حق مجلس دانست و لذا برخورد ايشان با نتيجه استيضاح منطقی بود. ما هم اميدواريم آقای فرجی‌دانا در سنگر ديگری فعاليت کند و رييس‌جمهور هم پيش از مهلت سه ماهه وزير جديد را به مجلس معرفی کند.

وی افزود: ما اميدواريم کسی برای وزارت علوم به مجلس معرفی شود که احتمال رای اعتمادش بالا باشد و قرار نباشد ما چالش ديگری در رای اعتماد داشته باشيم.

نايب رييس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه استيضاح حق نمايندگان است، تاکيد کرد: وزرا و دولت نبايد گره‌ای در ابرو بيندازند که چرا استيضاح انجام شد. در هفت دوره‌ای که من در مجلس بودم هيچ وزيری نبوده که ۱۰ مخالف نداشته باشد و طبق قانون هم ۱۰ نماينده می‌توانند وزير را استيضاح کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


باهنر ادامه داد: البته توصيه من به دوستانمان اين است که تحمل و خويشتن‌داری داشته باشند؛ چرا که وزرا در ميدان عمل هستند و ممکن است اولويت‌بندی‌های آنها متفاوت با نمايندگان باشد که همين‌ها زمينه‌های اختلافی را ايجاد می‌کند، اما اگر همه اين موارد تبديل به استيضاح شود درست نيست و وقت مجلس و دولت را می‌گيرد.

وی در پاسخ به اين سوال که تا پايان مجلس نهم چند استيضاح ديگر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: دولت بايد بتواند کار خود را انجام دهد و نمايندگان هم به وظايف خود عمل کنند. در بسياری از «کشورهايی که دموکراسی در آن نهادينه شده» استيضاح وزير آنقدری که در کشور ما مرکز توجهات قرار می‌گيرد اينطور نيست.

نايب رييس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌ها برای توقف طرح استيضاح وزير علوم، تصريح کرد: من در مورد آقای فرجی‌دانا خيلی تلاش کردم و به عنوان هيات رييسه شش ماه مذاکره و گفت‌وگو کرديم و جلسه گذاشتيم و مطالبات نمايندگان مطرح شد، اما متاسفانه جناب وزير يا نخواست، يا نتوانست و يا موقعيت فراهم نبود که تفاهمات را به اجرا در آورد و اين منجر به اعلام وصول استيضاح شد.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين افزود: حتی ظرف ۱۰ روز از اعلام وصول استيضاح تا مطرح شدن استيضاح در صحن علنی تلاش‌های زيادی کردم که با به نتيجه رسيدن برخی مطالبات استيضاح‌کنندگان، استيضاح منتفی شود که اين اتفاق نيفتاد.

باهنر تصريح کرد: من تا قبل از اعلام وصول استيضاح و حتی بعد از آن تا پيش از طرح استيضاح در صحن علنی تلاش زيادی در اين زمينه انجام دادم که استيضاح منتفی شود اما وقتی استيضاح مطرح شد نظرم چيز ديگری بود.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين در پاسخ به سوالی در مورد اينکه گفته می‌شود استيضاح کار اقليت مجلس بوده، خاطرنشان کرد: مجلس نماد و نمونه همه تفکرهای کشور است برخی تفکرها در مجلس در اقليت هستند و برخی ديگر در اکثريتند اما اصولا مجلس نماد بروز اختلاف آراست. شايد در طول يک دوره مجلس يک مصوبه هم نداشته باشيم که به اتفاق آرا تصويب شده باشد.

باهنر اضافه کرد: قاعدتا اقليت مجلس هم می‌توانند حرف‌هايی بزنند اما اين حرف‌ها به مصوبه و نتيجه منجر نمی‌شود. در مورد جريان استيضاح وزير علوم هم که ما علاقه‌مند نبوديم اتفاق بيفتد تصور برخی اين بود که تندروها وزير را عزل کردند اما تندروها آنقدر رای ندارند که وزير را عزل کنند.

نايب رييس مجلس ادامه داد: من معتقدم اتفاقا فراکسيون رهروان ولايت در مورد استيضاح وزير علوم تصميم خوبی گرفت. در اين فراکسيون رای قاطع يک طرفه مخالف يا موافق وجود نداشت بنابراين فراکسيون به جمع‌بندی نرسيد. در عين حال اقليت مجلس مصمم به استيضاح بود و فراکسيون اکثريت هم به اصطلاح آتش به اختيار بود که اين موجب شد ۱۴۵ رای برای استيضاح داده شود لذا نمی‌توان اينطور تحليل کرد که تندروها يا کندروها برنده بودند.

وی در ادامه در ارزيابی عملکرد اقتصادی دولت در يک سال گذشته، آن را قابل دفاع توصيف کرد و افزود: با توجه به اينکه افکار عمومی بيشتر درگير مسائل اقتصادی است، توقعش از مجلس هم اين است که همتی در اين زمينه داشته باشد البته ما آمادگی همکاری با دولت در زمينه تدوين و تصويب قوانين را داريم اما به هر حال اجرا دست دولت است.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين حل مسائل اقتصادی را مطالبه عمومی کف جامعه دانست و يادآور شد: مسائل مربوط به آموزش عالی که در جريان استيضاح وزير علوم در مجلس مطرح شد ممکن است بين دانشگاهيان مورد حساسيت باشد اما عامه مردم حساسيتی در اين زمينه ندارند لذا ما تلاش داشتيم که شروع استيضاح‌ها با اين موضوع نباشد.

باهنر با بيان اينکه دولت در کنترل سطح عمومی قيمت‌ها موفق بوده است، خاطرنشان کرد: البته اين به معنای ارزانی نيست بلکه شتاب رشد قيمت‌ها کند شده است.

وی با تاکيد بر لزوم حل مشکلات مربوط به اشتغال و توليد، گفت: دولت در مورد توليد جمع‌بندی‌هايی داشته که آن را تحت عنوان لايحه‌ای تقديم مجلس کرد و مجلس هم با رای بالا فوريت آن را به تصويب رساند البته فرآيند تصويب و اجرای اين قانون زمان‌بر است.

نايب رييس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر رکود در کشور سنگين است و بايد تلاش‌های کوتاه مدت ضربتی از سوی دولت اتفاق بيفتد وگرنه حالت رکودی که مربوط به عدم توليد است ممکن است بر سطح عمومی قيمت‌ها اثر بگذارد. حتی اگر بخواهيم از رکود خارج شويم بايد مراقب باشيم که اقدامات ما موجب افزايش سطح عمومی قيمت‌ها نشود. در کل من عملکرد اقتصادی دولت ظرف يک سال گذشته را قابل دفاع می‌دانم و اميدوارم کار جدی‌تر و سريعتر دنبال شود.

باهنر درباره نحوه اجرای هدفمندی يارانه‌ها در دولت يازدهم، خاطرنشان کرد: ما در مورد هدفمندی خط مشی کلی را به دولت گفتيم. بالاخره همين الان هم دريافت‌ها و پرداخت‌های ناشی از هدفمندی متعادل نيست و دولت هر ماه مبلغی کم دارد که پول مردم را بپردازد. راه‌حل مشخص اين است که تعدادی از دريافت يارانه صرف‌ نظر کنند.

وی افزود: توصيه ما اين است که دولت در حداقل زمان تلاش کند که برخی يارانه‌بگيران را که نيازی به دريافت يارانه ندارند يا مبلغ يارانه تاثيری در زندگی‌شان ندارد به صورت داوطلبانه يا اعلام يک طرفه حذف کنند. درست است که ممکن است در برخی نقاط کشور کسی با حقوق سه ميليون تومان هم نتواند زندگی خوب و قابل قبولی داشته باشد اما بحث ما اين است که وقتی کسی سه ميليون تومان درآمد دارد ۱۰۰ هزار تومان او را فقير نمی‌کند و در مقابل خانواده‌ای که تنها ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارند مبلغ يارانه تاثير زيادی روی زندگی آنها دارد بنابراين با حذف يارانه‌بگيرانی که نيازمند نيستند دريافت‌ها و پرداخت‌ها متعادل شود و حق به حق‌د‌ار می‌رسد.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين درباره تحرکات احزاب و جريانات مختلف برای انتخابات مجلس آينده، خاطرنشان کرد: ما معتقديم نيازمند چند حزب قدرتمند، شناسنامه‌دار و پاسخگو هستيم و تا اين احزاب قدرتمند به وجود نيايد و بين فعالان سياسی انسجام وجود نداشته باشد برخی رفتارها به رفتارهای محفلی و باندی تبديل می‌شود و در چنين عملکردی معمولا فرصت‌طلبی زياد است و جناح‌های مختلف پاسخگوی رفتارهای خود نيستند اما سعی می‌کنند به موقع ميوه بچينند.

باهنر ادامه داد: بر اين اساس برای هر انتخابات بايد تلاش وسيعی انجام شود که نيروهای متعلق به يک تفکر به هم نزديک شوند و به سمت وحدت بروند. ما هم برای وحدت بيشتر اصولگرايان تلاش می‌کنيم و هدف‌مان وحدت صددرصدی است که اميدواريم به آن نزديک شويم البته اين مسير پرکار اما ممکن است.

وی اضافه کرد: پيش‌بينی ما اين است که انتخابات دور آينده يا دو محوری يعنی بين اصولگرايان و اصلاح‌طلبان باشد يا سه محوری، بين اصولگرايان، اصلاح‌طلبان و جريان اعتدال يا طرفداران دولت.

اين فعال سياسی اصولگرا ادامه داد: توصيه ما به رقبای اصلاح‌طلبان‌مان اين است که در چارچوب قوانين کشور تلاش‌های انتخاباتی خود را آغاز کنند. دوستان ما بهتر است از برخی گلايه‌های قبلی صرف نظر کنند و کار را جلو ببرند.

باهنر با بيان اينکه کارهای درون تشکيلاتی برای انتخابات مجلس آغاز شده اما نبايد به فضای عمومی جامعه کشيده شود، گفت: ما انتخابات مجلس و خبرگان را در پيش داريم که فضای عمومی کشور به شدت تحت تاثير آن قرار می‌گيرد اما با توجه به اينکه هنوز دو سال از همراهی دولت يازدهم با مجلس نهم باقی مانده بايد حداکثر استفاده را برای حل مشکلات نظام داشته باشيم.

نايب رييس مجلس در پاسخ به سوالی در مورد تشکيل فراکسيون جديد در مجلس، خاطرنشان کرد: موضوع فراکسيون‌های سياسی در مجلس هرازگاهی مطرح می‌شود و برخی در آن می‌دمند اما به نظر نمی‌رسد در مجلس نهم فراکسيون سياسی جديدی شکل گيرد. ما دو فراکسيون اصولگرا در مجلس داريم و دوستان اصلاح‌طلب هم برخی در فراکسيون رهروان ولايت عضويت دارند و برخی فعاليت فراکسيونی نمی‌کنند. در مورد فراکسيون جديد هم ممکن است برخی نمايندگان اين بحث را مطرح کنند اما نيازی به تشکيل فراکسيون جديد نيست زيرا اعتدالی بين دو فراکسيون موجود برقرار است البته اگر بخواهند فراکسيونی تشکيل دهند حق دارند.

باهنر در پاسخ به سوال ديگری در مورد اظهارات اخير رييس‌جمهور درباره منتقدين دولت، تصريح کرد: دولت با مشکلات متعدد و متنوعی روبروست و وارث مسائلی است که حق مردم نيست. مساله اشتغال، توليد و سطح عمومی قيمت‌ها در راس اين مشکلات است. از طرفی دولت درگير مسائل سياست خارجی، مذاکرات و چيزهای ديگری است و من توصيه می‌کنم مجلسی‌ها و منتقدين دولت خويشتنداری بيشتری کنند و رعايت حال دولت را که در ميدان اجراست داشته باشند البته دولت و دولتمردان هم بايد سعه صدر بيشتری به خرج دهند.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين ادامه داد: شايد بعضی‌ها عمدا می‌خواهند حرف‌هايی بزنند و رفتارهايی کنند که دولتمردان را عصبانی کنند لذا دولت بايد تلاش کند تحت تاثير برخی رفتارهای تند و تيز قرار نگيرد. من در کل رفتار آقای روحانی را منهای يکی دو مورد که ممکن است نسبت به آن نقد داشته باشم عقلايی می‌دانم و اميدوارم همه ما سعه صدر بيشتری داشته باشيم.

وی در پاسخ به سوال ديگری در مورد تشکيلات جديد «ندا» که قرار است از سوی اصلاح‌طلبان دنبال شود، گفت: ما نيازمند چند حزب قدرتمند، شناسنامه‌دار و پاسخگو هستيم اما هيچ کدام از اينها اينگونه نخواهند بود. بعضی وقت‌ها توصيه به وحدت می‌شود و ۱۰ قدم به عنوان وحدت برداشته می‌شود که خودش تخريب‌کننده وحدت و عامل تفرقه است.

باهنر درباره اينکه گفته می‌شود مشکلات فرهنگی در جامعه ممکن است به استيضاح وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی بينجامد، تصريح کرد: چالش‌هايی در مسائل فرهنگی وجود دارد که نمی‌شود آن را به همه دولت تعميم داد اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی بايد تلاش‌های جدی‌تری در اين زمينه داشته باشند.

نايب رييس مجلس در پاسخ به سوال ديگری در مورد راه‌اندازی حزب لاريجانی نيز گفت که از چنين چيزی اطلاعی ندارد و اين موضوع بايد از شخص لاريجانی پرسيده شود.

وی درباره حواشی به وجود آمده در مجلس در مورد انتخاب عضو ناظر مجلس در هيات نظارت بر مطبوعات، گفت: بر اساس آيين‌نامه داوطلبان عضويت در هيات نظارت بر مطبوعات به کميسيون مربوطه مراجعه می‌کنند تا اين کميسيون حداقل دو برابر ميزان مورد نياز را به صحن علنی معرفی کند. در اين مورد کميسيون فرهنگی تعدادی از داوطلبان را حذف کرد که البته در ظاهر آيين‌نامه حق کميسيون بود اما می‌توانست تعداد بيشتری را معرفی کند اما کميسيون فرهنگی اين کار را نکرد و نيروهايی که قبول نداشت را به مجلس معرفی نکرد.

باهنر اضافه کرد: در جلسه علنی مجلس هم اين رييس جلسه است که بايد تصميم بگيرد مثلا اگر رياست به عهده فرد ديگری بود شايد تصميم ديگری گرفته می‌شد اما رييس مجلس بر اساس نظر خود عمل کرد. ما پيش از اين به کميسيون فرهنگی توصيه کرده بوديم تعداد بيشتری از کانديداهای عضويت در هيات نظارت بر مطبوعات را به صحن علنی معرفی کند تا مجلس انتخاب جامع‌تری داشته باشد اما کميسيون زير بار نرفت و رييس مجلس انتخابات را تا حل مشکل متوقف کرد.

دبيرکل جامعه اسلامی مهندسين با اشاره به برگزاری يازدهمين کنگره مجمع عمومی اين تشکل، خاطرنشان کرد: کنگره ما معمولا در مناسبت هفتم تير برگزار می‌شود اما امسال به دليل تقارن با ماه مبارک رمضان استثنائا به شهريور موکول شد که مصادف با هفته دولت است.

وی افزود: جلسه مجمع عمومی روز پنج‌شنبه در سالن الزهرای سازمان ارتباطات با سخنرانی آيت‌الله مهدوی کرمانی که فعلا قائم مقام آقای مهدوی کنی در جامعه روحانيت هستند برگزار می‌شود و در اين جلسه گزارش دبيرکل از عملکرد دو ساله جامعه و برنامه‌های دو سال آينده ارائه خواهد شد و نهايتا اصلاحات پيشنهادی در رابطه با مرامنامه و اساسنامه به بحث گذاشته می‌شود و انتخابات شورای مرکزی برگزار می‌شود و بيانيه پايانی قرائت خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016