دوشنبه 3 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مطهری: تندروها از خارج از مجلس خط می‌گيرند

روزنامه شرق - علی مطهری ـ مجلس؛ مکانی است که در آن هر يک از نمايندگان بايد امکان طرح ديدگاه و سخن خود را داشته باشند و کسی نمی‌تواند اين حق را از آنان سلب کند. در چنين فضايی، طبيعی است که گرايش‌های مختلف به دنبال بيان مواضع خود باشند و طرف مقابل هم موضع خود را بيان کند. اين؛ طبيعت مجلس است، گرچه اين اعلام مواضع گاهی توام با توهين و افترا می‌شود، اتفاقی که در جلسه ديروز افتاد که البته اخلاقی نيست. درخصوص معرفی نامزد برای نمايندگی قوه‌مقننه در شورای نظارت بر صداوسيما و نيز هيات نظارت بر مطبوعات، کميسيون فرهنگی با توجه به اکثريتی که دارد، از اختيار قانونی خود که در ماده ۲۱۸ آيين‌نامه داخلی مجلس وجود دارد استفاده نادرست کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



آنان به اين مهم بی‌توجه بودند که قرار است نماينده قوه‌مقننه در هيات نظارت بر مطبوعات انتخاب شود نه نماينده کميسيون فرهنگی و يک گرايش خاص فکری.

نوعی بی‌تدبيری در اين مساله اتفاق افتاد و دو شخص خاص از يک تيپ فکری، آن هم تندرو، به مجلس معرفی شدند در حالی که در چنين مواردی بايد دست مجلس باز باشد تا افراد بتوانند به گرايش موردنظر خود رای بدهند. بنده برای بازشدن دست‌کميسيون فرهنگی و نيز ازبين‌رفتن شبهه تاثير نسبت خانوادگی با رييس مجلس در تصميم هيات‌رييسه، با اينکه نفر سوم در رای‌گيری کميسيون با اختلاف يک رای بودم، از نامزدی انصراف دادم تا مشکل حل شود و کميسيون فرهنگی که در واقع با من مشکل داشت نفرات بعدی را معرفی کند ولی آنها روی نظر خود پافشاری کردند و در نتيجه جلسات اخير مجلس با تنش در صحن بر سر اين موضوع همراه شد. تضعيف آقای لاريجانی يک هدف کلی برای تندروهای مجلس است که به هر بهانه‌ای حمله‌ای را تدارک می‌بينند و اين در ماجرای برهم‌زدن سخنرانی ايشان در قم و جلسه علنی روز گذشته و مانند اينها قابل مشاهده است.

با وجود اين، روز گذشته دکتر لاريجانی به‌خوبی جلسه را اداره کرد و پاسخی درخور تامل به اتهام آنها داد که «ديکتاتوری اقليت، بدتر از آن چيزی است که مرا به آن متهم می‌کنيد.»

تجربه نشان داده که اين گروه همچنان به دنبال تنش و حاشيه‌سازی خواهد بود. راهکار مواجهه با آنها اين است که نمايندگان معتدل که تعداد آنها کم نيست، انسجام بيشتری داشته باشند و فرصت عرض‌اندام به اين افراد را ندهند. واقعيت اين است که اکثر نمايندگان، اين تفکر را قبول ندارند اما به دليل فقدان انسجام کافی ميان آنها گاهی تندروها ابتکار عمل را به دست می‌گيرند. آنها دارای تشکيلات و برنامه هستند و از محافلی خارج از مجلس خط می‌گيرند. گاهی مجلس را در مقابل عمل انجام‌شده قرار می‌دهند و نمود خارجی آن اين است که کل مجلس تندرو است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016