سه شنبه 4 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

قاليباف: ۱۰ درصد مديريت در شهرداری بايد به بانوان اختصاص يابد، با تفکيک جنسيتی مخالفم


شهردار تهران با بيان اينکه ما نان به نرخ روز نمی‌خوريم و بايد حرمت بانوان را نگه داريم، گفت: فروردين ۸۵ ابلاغ کردم ۱۰ درصد مديريت در شهرداری بايد به بانوان اختصاص يابد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدباقر قاليباف شهردار تهران با حضور در اجلاس سالانه بسيج اساتيد که در مشهد مقدس برگزار می‌شود به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن تبريک ميلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و هفته دولت و گراميداشت شهيدان باهنر و رجايی اظهار داشت: موضوعاتی از جمله اقتصاد، فرهنگ و مديريت جهادی هر کدام به تنهايی دنيايی از بحث هستند اما در اينجا آنچه که من از ۳۵ سال فعاليت و کار و تجربه‌ای که به دست آوردم مطالبی را برايتان بيان می‌کنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شهردار تهران در ادامه خاطرنشان کرد: همه ما می‌دانيم که کارنامه موفقی از اقتصاد و فرهنگ در مجموعه کارکردهای اجرايی‌مان در نظام اسلامی نداريم که مقام معظم رهبری نيز به اين موضوع اشاره کردند.

وی افزود: آنچه که اساسی‌ترين عنصر نه‌تنها برای انقلاب اسلامی بلکه برای پيامبر نيز بوده است فرهنگ بوده است فرهنگی که پيامبر به وسيله آن مکه را فتح کردند و اسلام را با آن توسعه دادند.

وی در ادامه تصريح کرد: وقتی مشاهده می‌کنيم که در گذشته تمدن اسلامی در مسير درستی قرار گرفته بود و پيروزی‌ها و توسعه‌های اسلام را نيز مشاهده می‌کنيم همه آنها ريشه در فرهنگ اسلامی دارد. آنچه که مشخص است اين است که ما زمانی توانستيم در تمدن‌سازی موفق باشيم و آن هم به اين خاطر است که دانش را در کنار دين و ايمان قرار داديم چراکه دانش و دانايی بدون دين و ايمان ما را با سعادتمندی نخواهد رساند.

محمدباقر قاليباف با بيان اينکه در کنار دانش و دانايی در بستر دين و ايمان عنصر ديگری نيز نياز است گفت: آن عنصر خلاقيت است موضوعی که کمتر به آن توجه داشته‌ايم البته خلاقيت زمانی اتفاق می‌افتد که در جامعه آزادی انديشه وجود داشته باشد.

وی تصريح کرد: چرا ما از بعضی از رهنمودهای مقام معظم رهبری غفلت می‌کنيم و يا برخورد سطحی و کوتاه به اين موضوع داريم ما بايد فردای قيامت در اين‌خصوص پاسخگو باشيم.

شهردار تهران با بيان اينکه ما نيازمنديم در دانشگاه‌ها به عنصر خلاقيت توجه شود، گفت: کرسی‌های آزاد انديشی در دانشگاه‌ها بايد از بحث‌های سطحی و زودگذر به موضوعات عميق توجه کند تا نشاط در دانشگاه‌ها به وجود بيايد.

قاليبال در ادامه بيان داشت: اگر به دانش و دانايی در بستر دين و ايمان و به عنصر خلاقيت در بستر آزادی انديشه توجه داشته باشيم می‌توانيم مسير سعادت را طی کنيم.

وی با بيان اينکه من با تفکيک جنسيتی مخالف هستم، گفت: متاسفانه برخی عنوان کرده‌اند که قاليباف بعد از انتخابات مسئله تفکيک جنسيتی را مطرح کرده است در حاليکه من با اين مسئله مخالف هستم.

محمدباقر قاليباف در ادامه سخنان خود با بيان اينکه مقام معظم رهبری زمانی که در حوزه تمدن اسلامی سخن می‌گويند آن را به ۵ مقطع تقسيم می‌کنند، گفت: اين مقاطع شامل انقلاب اسلامی، تشکيل نظام اسلامی، تشکيل دولت، ساختن کشور اسلامی و در آخر تشکيل دنيای اسلامی است.

وی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی و نظام اسلامی گام‌هايی است که به نظر می‌رسد ما برداشته‌ايم اما در تشکيل يک دولت اسلامی که شرايط دولت اسلامی را داشته باشد موفق نبوديم.

شهردار تهران تصريح کرد: ما در تمام سال‌های بعد از انقلاب شاهد روی کار آمدن دولت‌ها با سلايق مختلف بوديم که برآيند ‌آن نشان می‌دهد برنامه موفقی نداشتند و يک دولت اسلامی کامل شکل نگرفته است.

وی در ادامه با بيان اينکه جوهره نظام اسلامی رشد و تعالی است که اساس آن را فرهنگ تشکيل می‌دهد، گفت: اين در حالی است که ما گاهی اوقات به اين مبحث توجه کافی نکرديم.

قاليباف در ادامه تصريح کرد: از زمانی که به شهرداری تهران رفتم آن را از يک سازمان خدماتی به يک نهاد اجتماعی تبديل کردم و سبک زندگی را از همان مقطع مطرح کردم که در آن زمان افرادی به من می‌گفتند که سبک زندگی مربوط به فرهنگ غربی است. اما ثابت کردم که سبک زندگی مهمترين موضوع در تمدن‌سازی است.

قاليباف با بيان اينکه من با تفکيک جنسيتی مخالف هستم، گفت: اما متأسفانه برخی گفتند که قاليباف بعد از انتخابات درباره تفکيک جنسيتی صحبت می‌کند که تمام اين موارد کذب است.

وی افزود: من زمانی در نماز جمعه گفتم که ما وقتی پارک بانوان و موضوع مد و لباس را اجرا کرديم با همان نگاه سبک زندگی بوده است و وقتی عده‌ای نيز اغراق کردند که قاليباف گفته منشی زن نبايد داشته باشيم اما من می‌گويم که ما نان به نرخ روز نمی‌خوريم و بايد حرمت بانوان را نگه داريم.

شهردار تهران تصريح کرد: من در فروردين ۸۵ ابلاغ کردم که ۱۰ درصد مديريت در شهرداری بايد به بانوان اختصاص يابد و گفتم که از به کارگيری بانوان در شغل منشی مخالفم که آن نيز بر اساس سبک زندگی بوده است.

قاليباف در ادامه سخنان خود با تأکيد بر اينکه سبک زندگی يک رفتار سطحی نيست، گفت: سال‌هايی که از طرف مقام معظم رهبری نامگذاری می‌شد در همين سبک زندگی معنا می‌شد که ما از اين موضوع غفلت کرديم و بايد به سمتی برويم که يک الگو در سبک زندگی در دولت اسلامی شکل دهيم.

وی افزود: برای الگوسازی نيازمند دو عنصر مردم، مولد بودن و نه مقلد بودن هستيم چرا که هر برنامه‌ريزی اگر منبع اصلی آن مردم نباشند محکوم به شکست است همچنين در حوزه تمدن اسلامی مولد بودن موضوعيت دارد نه مقلد بودن. ما برای حل چالش اقتصاد فرهنگ بايد مولد باشيم و بايد قدرت، ثروت، معرفت و منزلت توليد کنيم و بدين خاطر در فرهنگ و اقتصاد موفق نيستيم که رابطه اين ۴ عنصر را ناعادلانه، ناشيانه و غيربرنامه‌ريزی شده و گاهاً مفسدانه تنظيم کرده‌ايم.

شهردار تهران در ادامه تصريح کرد: بدی رابطه قدرت و ثروت زمانی است که از مسير درست اتفاق نيفتد و بنده معتقدم برای تمدن اسلامی معرفت و منزلت در کنار قدرت و ثروت نياز است. امروز وقتی ثروت می‌خواهد به منزلت تبديل شود ماشين ۵ ميلياردی خريداری می‌شود که اين انجام دادن الگوی مصرف به بدترين شکل است ما بايد راه تبديل شدن ثروت به منزلت را به مردم نشان دهيم.

قاليباف تأکيد کرد: اگر احسان يکی از کاتاليزورهايی است که می‌تواند ثروت را به منزلت تبديل کند چرا ما از آن غفلت می‌کنيم، چرا رابطه بين معرفت و ثروت را برقرار نمی‌کنيم. تأکيد مقام معظم رهبری بر توسعه علم و دانش و شرکت‌های دانش‌بنيان بدين معنی است که چگونه معرفت را به ثروت تبديل کنيم. حال ما در اين موضوع به سمت تقليد رفته‌ايم نه به سمت توليد و دانشگاه‌های ما نيز از اين مبحث فاصله زيادی دارند.

شهردار تهران در ادامه با بيان اينکه تشکيل يک دولت اسلامی فقط رأی دادن نيست، گفت: اگر مواردی را که در خصوص قدرت و ثروت و معرفت و منزلت را درست تبيين کنيم هر که وارد دولت شود بايد از همين مسير حرکت کند که اگر اين چرخه درست انجام شود امنيت، سلامت و معنويت دستاوردهای آن خواهد بود.

محمدباقر قاليباف در ادامه با بيان اينکه برای تمدن‌سازی ۴ لايه وجود دارد، گفت: لايه اول که متعلق به رهبری است و از جمله آن وظايف هدفگذاری، اعتمادسازی، ايجاد انگيزه، سياست‌گذاری و دشمن‌شناسی است. لايه دوم برای نخبگان نظام است که تبيين و ارائه عملياتی برای آنچه که خواسته رهبری است و انتظار مردم در بستر سبک زندگی است را شامل می‌شود.

وی افزود: لايه سوم برای مديران عالی نظام است که آنان بايد زنجيره توليد را ايجاد کنند تا اينگونه نباشد که وقتی قدرت دولت به دست ما رسيد برنامه‌ای برای اجرا نداشته باشيم. لايه آخر نيز مربوط به مجريان است که بنده معتقدم اين لايه و لايه اول وظايف خود را به خوبی انجام داده است و چالش‌های ما مربوط به لايه‌های دوم و سوم است.

وی در ادامه سخنان خود با بيان اينکه لازمه مديريت جهادی روحيه جهادی است، گفت: بد و خوب تاريخ هميشه در مقابل هم به مبارزه ايستاده‌اند و امروز جمهوری اسلامی تکليف ما که در جبهه عدالت و آزادی قرار گرفتن است را مشخص کرده است و همين روحيه ما را در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به پيروزی رسانده است و امروز هر که در سياست خارجی‌مان انجام می‌دهيم از کيسه دفاع مقدس است.

شهردار تهران در پايان سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر انسان آزادگی و مسئوليت‌پذيری را که امام حسين (ع) به ما آموخت نداشته باشد از حقيقت انسانی به دور است و در آن شرايط حرکت در مسير تمدن‌سازی بی‌معنی است. سبک زندگی که ما به دنبال آن هستيم سبک زندگی حسينی است و در مديريت جهادی مکتب عاشورا اساس ماست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016