چهارشنبه 5 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

توصيه‌های رهبر جمهوری اسلامی به دولت: لزومی ندارد به هر مطلب يا انتقادی، پاسخ داد

رئيس جمهور، وزيران و اعضای هيات دولت امروز چهارشنبه با رهبری انقلاب ديدار کردند.

به گزارش عصرايران به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، آيت الله خامنه ای صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار رئيس جمهور و اعضای هیأت دولت، ايجاد آرامش روحی و روانی در جامعه، کنترل تورم، تثبيت قيمت ارز و اجرای طرح نظام سلامت را از اقدامات با ارزش و خوب دولت يازدهم در يکسال گذشته برشمردند و همه دولتمردان را به حفظ و تقويت جهت گيری و روحيه انقلابی، تکيه بر ظرفيت ها و توليد داخلی، اجرای دقيق سياستهای اقتصاد مقاومتی، توجه ويژه به بخش کشاورزی و صنايع تبديلی در روستاها، جدی گرفتن ادامه رشد علمی و تقويت شرکتهای دانش بنيان، موضع گيری صريح در قبال مسائل منطقه و جهانی بويژه دخالتهای امريکا، حفظ انسجام درونی دولت، رعايت خطوط قرمز و فاصله گذاريها بويژه در موضوع فتنه سال ۸۸، و سعه صدر و آرامش در قبال انتقادهای منصفانه، توصيه کردند.

آيت الله خامنه ای در اين ديدار که به مناسبت هفته دولت برگزار شد با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايی و باهنر، جهت گيری و روحيه انقلابی و طلب رضای الهی را از مهمترين ويژگی‌های اين دو شهيد بزرگوار دانستند و افزودند: بايد همه ما به عنوان مسئولان نظام همواره جهت گيری و روحيه انقلابی را حفظ کنيم و هدف نيز کسب رضای الهی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از گزارش رئيس جمهور از عملکرد يکساله دولت يازدهم، گفتند: گزارش عملکرد دولت بايد به افکار عمومی ارائه شود تا مردم ضمن اطلاع از اقدامات انجام گرفته، از کارها و برنامه های آينده نيز مطلع شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: ارائه گزارش عملکرد، موجب اميدواری مردم به آينده خواهد شد. البته بايد دقت شود که در اين گزارش ها، آمارها دقيق و بدور از اغراق باشند.

ايشان با تأکيد بر اين‌که يکی از برکات تغيير دولتها و روی کار آمدن دولتها با شعارهای جديد، ايجاد اميد در مردم است، افزودند: بايد اين اميد را در مردم حفظ و تقويت کرد که يکی از راههای تقويت آن، اطلاع افکار عمومی از کارهای انجام گرفته، است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: البته اميد مردم فقط با ارائه گزارش، تقويت نخواهد شد بلکه مردم به دنبال عمل، و نتيجه عملی، صحبت ها هستند.

آيت الله خامنه ای در ادامه چند توصيه مهم به دولت داشتند که «کار و فعاليت و خدمت مستمر به مردم» و «پرهيز از حاشيه سازی ها» اولين توصيه به دولتمردان بود.

حفظ انسجام درونی و شنيده شدن يک صدا از دولت، دومين توصيه رهبر انقلاب اسلامی بود.

آيت الله خامنه ای گفتند: بايد مراقبت شود تا در سخنان مسئولان دولتی تعارض وجود نداشته باشد و فلسفه تعيين سخنگو هم اين است که از دولت صدای واحد در مسائل مختلف شنيده شود.

رهبر انقلاب اسلامی در توصيه سوم خود، دولتمردان را به پرهيز از دو قطبی کردن جامعه با شعارها و دعواهای سياسی سفارش کردند و گفتند: جناح بنديهای سياسی اشکالی ندارد اما نبايد جامعه را به دو قطب تبديل کرد زيرا اين کار موجب دل زدگی و خستگی مردم و شکننده شدن محيط جامعه می شود.

چهارمين توصيه آيت الله خامنه ای عبور دولت از جناح بندی ها در مسائل سياسی، بود که ايشان تأکيد کردند: علائق اعضای دولت به برخی جناح های سياسی اشکالی ندارد اما دولت و اعضای آن نبايد اسير جناح بندی ها شوند.

ايشان افزودند: در موضوع جناح بندی های سياسی همواره تأکيد بر رفاقت و اُنس با يکديگر است اما در برخی موارد هم مسئله متفاوت است و بايد حتماً خطوط قرمز و خطوط فاصل رعايت شوند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مسئله فتنه و فتنه گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است که آقايان وزرا بايد همانگونه که در جلسه رأی اعتماد خود بر فاصله گذاری با آن تأکيد کردند، همچنان بر آن پايبند باشند.

آيت الله خامنه ای توصيه پنجم خود را به رعايت سعه صدر و آرامش در قبال انتقادهای منصفانه اختصاص دادند و گفتند: آقای رئيس جمهور از برخی انتقادها ناراحتند که البته در برخی موارد هم واقعاً حق با ايشان است و برخی انتقادها، تند و گاهی غيرمنصفانه هستند.

ايشان افزودند: لزومی ندارد که انسان بخواهد به هر مطلب يا انتقادی، پاسخ دهد زيرا در برخی موارد سکوت بهتر است ضمن آنکه هر حرفی هم که بر ضد ما زده شود اينگونه نيست که حتماً در ذهن افراد جامعه تأثير بگذارد و مورد قبول قرار گيرد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: انتقاد بايد باشد اما انتقاد بايد با لحن خوب و منصفانه باشد و هدف از آن نيز بی آبرويی و سبک کردن طرف مقابل نباشد که اين روش قطعاًَ غلط است.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: پاسخ به انتقادها هم بايد منطقی و با خونسردی داده شود.

ايشان با تأکيد بر اينکه انتقادهای منصفانه دشمنی نيست، بلکه کمک به دولت است، گفتند: يکی از مسائل بسيار مهم کنونی، آرامش روانی موجود در جامعه است که بايد حفظ شود.

رعايت انصاف در انتقاد از اقدامات و سياست‌های دولتهای گذشته، توصيه ششم رهبر انقلاب اسلامی به اعضای دولت بود.

آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: همواره دولت‌ها نسبت به دوره های گذشته خود منتقد بوده اند که ايرادی هم ندارد اما اين انتقاد نبايد حالت اغراق آميز و تخريب پيدا کند زيرا در روحيه مردم تأثير بد می گذارد و آنان را نسبت به آينده نيز نامطمئن می کند.

ايشان با اشاره به برخی اظهارنظرهای مبالغه آميز و غيرمنصفانه درخصوص دولت های گذشته افزودند: اگر در اين اظهار نظرها بی انصافی شود، قطعاً در آينده نيز نسبت به عملکرد ما هم بی انصافی خواهد شد. اگر برخی سياست ها يا عملکردهای دوره گذشته را قبول نداريم، بهترين شيوه، اصلاح آن در عمل است و اين روش، بهتر از اظهار نظر است.

موضع گيری صريح و قاطع در قبال مسائل منطقه ای و بين المللی، هفتمين توصيه رهبر انقلاب اسلامی به دولت بود.

آيت الله خامنه‌ای موضع گيری‌های دولت در يکسال گذشته را خوب ارزيابی کردند و گفتند: موضع گيری صريح و قاطع در مسائلی همچون فلسطين، رژيم صهيونيستی، غزه، سوريه، عراق، تکفيری ها و دخالت های امريکا، به نفع نظام جمهوری اسلامی است و منافاتی هم با زبان ديپلماسی و مذاکره ندارد.

ايشان تأکيد کردند: موضع گيری صريح و شفاف درخصوص اين مسائل شاکله کلی نظام اسلامی و عقبه راهبردی نظام در ميان ملت‌ها را حفظ خواهد کرد.

توصيه هشتم رهبر انقلاب اسلامی تأکيد بر ادامه پرشتاب رشد علمی کشور و حمايت از شرکت‌های دانش بنيان و نقش تعيين کننده تحقيقات کاربردی و تحقيقات بنيانی بود.

آيت الله خامنه ای طرح نظام سلامت را يکی از اقدامات بسيار خوب دولت يازدهم برشمردند و در توصيه نهم خود گفتند: بايد اين طرح پشتيبانی شود و ادامه يابد، ضمن آنکه مراقبت شود برخی تصميم ها، اين طرح را به ضد خود تبديل نکند.

توصيه های بعدی رهبر انقلاب اسلامی به دولت، عمدتاً توصيه های اقتصادی بود.

آيت الله خامنه‌ای در توصيه دهم خود با اشاره به لزوم تکيه بر توان و ظرفيت های داخلی و حمايت از توليد، افزودند: کليد رونق اقتصادی که مورد تأکيد رئيس جمهور محترم نيز است، مسئله توليد است.بايد با استفاده از ظرفيت های فراوان داخلی، توليد را به حرکت درآورد تا رونق اقتصادی و افزايش صادرات غيرنفتی محقق شود.

آيت الله خامنه‌ای، اجرای سياست‌های اقتصاد مقاومتی را برای بالفعل کردن ظرفيت‌های داخلی و به حرکت درآوردن توليد، بسيار مهم دانستند و خاطرنشان کردند: دولت بايد بسته سياست‌های اقتصادی خود را با سياست‌های اقتصاد مقاومتی تطبيق دهد و مواردی را که غيرمنطبق با اين سياست‌ها است، حذف کند.

ايشان، تثبيت قيمت ارز و کنترل تورم را از اقدامات با ارزش دولت در يکسال گذشته برشمردند و افزودند: نبايد به اين اقدامات بسنده کرد، زيرا اين موارد، قدمهای اول هستند.

رهبر انقلاب اسلامی يکی از مشکلات جدی کنونی کشور را بنگاه داری بانک ها دانستند و تأکيد کردند: دولت بايد اين موضوع را بطور جدی پيگيری و حل کند، زيرا بانکها بايد در خدمت توليد باشند و اگر در خدمت توليد قرار گيرند بسياری از مشکلات حل خواهد شد.

توجه ويژه به بخش کشاورزی و صنايع تبديلی در روستاها توصيه يازدهم حضرت آيت الله خامنه ای به دولت بود.

ايشان تأکيد کردند: صنايع بخش کشاورزی، يکی از بخش‌های راهبردی است که در همه کشورها به آن کمک ويژه می شود و دولت بايد به بخش کشاورزی مساعدت ويژه‌ای داشته باشد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنين خاطرنشان کردند: راه توسعه روستاها، ايجاد صنايع تبديلی در روستاها است.

آيت الله خامنه ای، اهميت ويژه بخش معدن و ارزش افزوده و اشتغال زايی اين بخش را به عنوان توصيه دوازدهم بيان کردند و سپس با اشاره به ضررها و زيان های واردات بی رويه و تاثير منفی آن بر توليد داخلی ، توصيه سيزدهم خود را به اين موضوع اختصاص دادند.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکيد بر اينکه موضوع واردات ، فقط از طريق تعرفه حل نخواهد شد ، افزودند: دولت بايد درخصوص واردات کالاهای غير ضروری و تجملی سخت گيری بيشتری انجام دهد و اِعمال قدرت کند.

چهاردهمين توصيه رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آب کشاورزی بود که حضرت آيت الله خامنه ای ضمن تأييد سياستهای وزارت نيرو درخصوص آب، گفتند: يکی از راه حل های جدی برای مشکل آب در کشور، صرفه جويی در آب کشاورزی از طريق استفاده از شيوه های نوين آبياری بويژه آبياری تحت فشار است.

توجه جدی برای تکميل مسکن مهر، پانزدهمين و آخرين توصيه رهبر انقلاب اسلامی به دولت بود.

آيت الله خامنه ای گفتند: اگر احتمالا با اصل طرح مسکن مهر و يا نحوه تزريق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد ، اما اين را هم بدانيم که اکنون چند ميليون نفر چشم انتظار تکميل مسکن مهر هستند و بايد اين کار بطور جدی پيگيری شود و به اتمام برسد.

رهبر انقلاب اسلامی در پايان سخنان خود، خطاب به اعضای دولت يازدهم گفتند: به خدا تکيه و به او توکل کنيد اگر به کمک خداوند اميدوار باشيد، قطعاً پروردگار هم به شما کمک خواهد کرد و اين راهم بدانيد که موفقيت شما، موفقيت و سرافرازی نظام اسلامی است.

پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب، حسن روحانی رئيس جمهور، گزارشی از عملکرد يکساله دولت بيان کرد.

آقای روحانی با اشاره به تحقق حماسه سياسی در انتخابات رياست جمهوری يازدهم، گفت: تمام تلاش دولت حرکت به سمت ثبات و آرامش در جامعه و اميدوار کردن مردم به آينده‌ی رشد و توسعه کشور بوده است و امروز دولت، مهمترين دستاورد خود را ايجاد همين آرامش و طمأنينه می‌داند.

رئيس جمهور سپس به بيان آمارهايی از تغييرات در برخی شاخص‌های اقتصادی پرداخت و خاطرنشان کرد: برنامه دولت در ابتدای کار بر مهار رشد نرخ سريع تورم متمرکز بود و بر اساس وعده داده شده به مردم، تورم در پايان سال ۹۲ به کمتر از ۳۵ درصد کاهش يافت که اين رقم در پايان سال جاری به کمتر از ۲۰ درصد خواهد رسيد، همچنين اميدواريم در پايان سال ۹۵، برای اولين بار نرخ تورم در کشور تک رقمی شود.

آقای روحانی گفت: در کنار مشکل تورم، رکود بی سابقه در دو سال پياپیِ ۹۱ و ۹۲، يکی ديگر از مشکلات دولت در آغاز کار بود و دولت برای خروج از رکود پس از ماه‌ها برنامه ريزی، بسته سياستی مناسبی را تهيه کرد.

رئيس جمهور رشد توليد در بخش‌های «نفت و گاز، کشاورزی، صنايع و معادن» و افزايش ورود گردشگر خارجی به کشور را از جمله نشانه‌های آغاز رونق و رشد مثبت اقتصادی برشمرد و افزود: البته برای خروج از رکود، سياست‌های اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر اتکا به توليد داخل و افزايش صادرات غير نفتی است، مورد توجه جدی دولت قرار دارد.

وی مسئله اشتغال و حل مشکل بيکاری را دغدغه ديگر دولت خواند و خاطرنشان کرد: دولت بايد برای حل اين مشکل اقداماتی فوری در بستر افزايش رونق اقتصادی و سرمايه‌گذاری انجام دهد.

آقای روحانی در بخش ديگری از گزارش خود به اقدامات دولت در بخش آب و مشکلات جدی در تأمين آب کشاورزی، صنعتی و حتی آب شرب اشاره کرد و با تشکر از حمايت و کمک رهبر معظم انقلاب در اجرای اين طرحهای مهم و زيربنايی، گفت: ۱۰ ميليارد دلار در اين بخش سرمايه‌گذاری و ۱۲ ميليارد متر مکعب آب در ظرف ۴ سال آينده مهار خواهد شد.

رئيس جمهور با اشاره به نگرانی‌های موجود در تأمين برق نيز، راه حل اين مشکل را تشويق سرمايه‌داران و کارآفرينان برای سرمايه‌گذاری در اين بخش عنوان کرد.

گزارش آقای روحانی با بيان اقدامات انجام شده در افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز به ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه ادامه يافت. رئيس جمهور همچنين گفت: تلاش می کنيم تا ابتدای زمستان سال جاری، ۱۰۰ ميليون متر مکعب به توليد روزانه گاز و در سال آينده نيز ۱۰۰ ميليون متر مکعب ديگر به توليد روزانه افزوده شود.

وی با اشاره به مشکلات زيست محيطی در مناطقی نظير درياچه اروميه، درياچه هامون، جنگلهای بلوط و همچنين معضل ورود ريزگردها به کشور، افزود: اين مسائل هنوز بطور کامل رفع نشده اما دولت مصمم به پيگيری و رفع نگرانيهاست.

آقای روحانی سپس به کسری بودجه ۱۴ هزار ميليارد تومانی ناشی از پرداخت يارانه نقدی تا قبل از اجرای مرحله دوم هدفمندی يارانه‌ها اشاره کرد و افزود: با اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی در يک شيب ملايم، اين کسری جبران و بخشی از منابع حاصله نيز صرف اجرای طرح تحول سلامت شد.

رئيس‌جمهور، کنترل و تثبيت قيمت دارو و کاهش قيمت داروهای خارجی و لوازم پزشکی و همچنين کاهش سهم مردم از هزينه درمان در بيمارستانها از ۳۵ درصد به کمتر از ۱۰ درصد و اعزام متخصصان به مناطق محروم را از دستاوردهای مهم دولت در بخش سلامت برشمرد و گفت: اجرای بيمه همگانی سلامت نيز از جمله موفقيتهای دولت در اين بخش است.

وی برنامه دولت در زمينه تأمين امنيت غذايی، طرحهای مربوط به سواحل مکران و انجام ۷ سفر استانی با دادن تعهدات قابل اجرا به مردم را از ديگر اقدامات دولت در يکسال گذشته خواند و افزود: در بخش سياسی، اجتماعی و فرهنگی آرامش، همدلی، وحدت و انسجام ملی افزايش يافته است.

رئيس جمهور سپس به تشريح رويکرد سياست خارجی دولت پرداخت.

آقای روحانی افزود: دولت در حمايت از مردم عراق، سوريه، لبنان و بخصوص مردم فلسطين، همه توان سياسی و اقتصادی و اجتماعی خود را بکار گرفته است.

وی اظهار اميدواری کرد آينده‌ی منطقه شاهد پيروزی ملتهای منطقه عليه تروريسم و رژيم جنايتکار صهيونيستی و بازگشت آرامش باشد.

رئيس جمهور همچنين از کوتاه شدن ديوار «ايران هراسی» در افکار عمومی دنيا خبر داد و در خصوص تحريمهای ظالمانه عليه کشور نيز گفت: قدمهايی در زمينه کاهش و رفع تحريمها برداشته شده و قدمهای بسيار زيادی نيز پيش روی دولت است.

آقای روحانی در خصوص راهبرد مذاکراتی دولت نيز گفت: طرف ايرانی، منطق و شفافيت و صلح خواهی خود را نشان داده و مذاکرات را بگونه‌ای ادامه خواهيم داد که اگر زياده‌خواهی برخی قدرتها مانع از موفقيت مذاکرات شد، افکار عمومی دنيا مسئوليت آن را متوجه همان زياده‌خواهان کند.

رئيس جمهور سپس با مقايسه وضعيت ۳ دوره هشت ساله شروع بکار دولتها تا قبل از دولت يازدهم از لحاظ شاخص تورم و رشد اقتصادی، محور پايانی سخنان خود را به ضرورت کمک و حمايت همه دستگاهها به دولت برای عبور از اين شرايط سخت اختصاص داد و گفت: دولت همواره توفيقات خود را مرهون لطف خداوند، توجهات حضرت ولی‌عصر(عج)، حمايت مردم و هدايتها و کمکهای رهبر معظم انقلاب می‌داند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016