دوشنبه 10 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: نمی‌توان مثل گذشته به جوانان قفل و بند زد


سياست > دولت - رئيس‌جمهور گفت:راست است که بايد نسل جوان را از آب مسموم برحذر داشت؛ درست است که بايد نسل جوان را از هوای مسموم برحذر داشت اما چه کنيم که هوا آنچنان آلوده است که تنها با ماسک قوی می‌توان در برابر اين هوا مقاومت کرد.
به گزارش خبرآنلاين، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئيس‌جمهور کشورمان صبح امروز در اجلاس روز جهانی مساجد با بيان اينکه نسل جوان ما امروز به قول سديد نياز دارد، گفت:ما نمی‌توانيم دروازه‌های دنيا را به روی نسل جوان ببنديم، راست است که بايد نسل جوان را از آب مسموم برحذر داشت؛ درست است که بايد نسل جوان را از هوای مسموم برحذر داشت اما چه کنيم که هوا آنچنان آلوده است که تنها با ماسک قوی می‌توان در برابر اين هوا مقاومت کرد.
روحانی تأکيد کرد: نسل جوان ما نياز به توان و قدرت ايستادگی دارد، نسل جوان ما نياز به آگاهی دارد و در برابر آب‌های آلوده بايد آنها را آگاه کرد، فضای امروز پر شده از وسايل ارتباطی جديد و نسل جوان بايد با آگاهی از آنها استفاده کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اظهار داشت: زمانی اگر يک مؤمن راديويی در خانه داشت آن را پنهان می‌کرد و تنها با آن اخبار گوش می‌داد فکر می‌کنم ديگر از آن دوران عبور کرديم و ديگر نه کمدی وجود دارد و نه قفلی.
روحانی اضافه کرد: دنيای امروز شرايط جديدی را پيش روی ما گذاشته است اگر امروز هم به نسل دوم موبايل نرسيم فردا خواهيم رسيد فردا نرسيم روزهای آينده خواهيم رسيد.
رئيس‌جمهور ادامه داد: هجمه‌ای که در دنيای امروز وجود دارد قابل توجه است، کسی که اينترنت را نداند در دنيای امروز نه تنها او را عالم نمی‌دانند بلکه دانشجو هم نمی‌دانند، امروز اگر کسی نتواند از اينترنت استفاده کند حق ورود به دانشگاه را هم ندارد.
وی گفت‌: مگر می‌شود در دنيای امروز اين ابزار را کنار بگذاريم البته اين ابزار نياز به آگاهی، هوشياری و حمايت نسل جوان را دارد.
روحانی خاطرنشان کرد: درست است که دولت در حوزه فرهنگ وظايفی دارد اما بار اصلی بر دوش روحانيت و فرهيختگان و اصحاب فرهنگ است، حتما دولت در فهم مطالب دينی به اندازه روحانيت آشنايی ندارد و حتما در مباحث دينی بايد از انديشمندان و عالمان دفاع کند.
وی اظهار داشت: بار اصلی فهم دين و تبيين دين در دنيای امروز به عهده روحانيت است، امام(ره) برای ما ارمغان‌های بزرگی آوردند که يکی از آنها ارمغان زمان و مکان در اجتهاد است.
رئيس‌جمهور در ادامه تصريح کرد: امروز به خاطر شرايط و فضای ارتباطی دنيا بار سنگينی بر دوش ماست، دشمن می‌خواهد به ما هجمه کند و قبل از آنکه بر سرزمين ما مسلط شود بر اذهان، افکار و نسل جوان ما مسلط شود.

وی افزود: چه کسی بايد در برابر اين هجمه خود را آماده کند؟ اين روحانيت است که در خط مقدم جهاد و ايستادگی قرار داشته و دارد و امروز توقع جامعه و نسل ما از روحانيت بيشتر است چرا که مساجد تنها برای خواندن نماز نيست گرچه اسمش مسجد است و جای راکعين و ساجدين.
روحانی با اشاره به نقش مسجد در تعليم و تعلم گفت: مسجد جای تفقه و تعليم است همان تعليم و تربيتی که پيامبر آن را از ساليان دراز عبادت بالاتر می‌دانست، چراکه با علم و دانش است که مردم راه روا و ناروا را از هم تشخيص می‌دهند.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه روحانيت است که می‌تواند مسجد را پرجاذبه کند، گفت: در دهه ۴۰ زمانی که در تهران و قم زندگی می‌کرديم می‌ديديم که محله ما چند مسجد دارد اما هجمه جوانان به بعضی از مساجد بيشتر بود، آن روز روزی نبود که در مسجد کوپن بدهند بلکه دوران قبل از انقلاب و دوران اختناق بود.
وی افزود: در آن دوران بعضی مساجد جاذبه و اماراتش بيش از مسجد ديگر بود که در حقيقت اين امام آن مسجد است که می‌تواند آن مسجد را پرجاذبه کند.
روحانی با بيان اينکه درب مسجد برای هر فردی که به عبادت خدا می‌آيد بايد باز باشد، گفت: هيچ وقت در جلو درب مسجد از فرد نمی‌پرسيم که متعلق به کدام جناحی، فقير يا غنی هستی؟ بلکه درب مسجد برای همه باز است.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: همه بايد به سمت مسجد حرکت کنيم و البته اين جاذبه را روحانيت بايد به وجود آورد و البته در اين جاذبه فرقی ميان اين و آن وجود ندارد.
وی گفت: در همين رابطه پيامبر تحمل نمی‌کند از اينکه فرد نابينايی که فرياد نابهنجار سر می‌دهد و کسی را می‌آزارد برای ورود او به مسجد ديگران نسبت به او عبوث شوند چرا که چهره در هم کشيدن در برابر نابينايی که ممکن است صدايش نابهنجار باشد قابل تحمل نيست.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه شرايط امروز منطقه خاص است و اسلام در بسياری از مکان‌ها غريب‌تر از هر زمان است، افزود: بر همين اساس امروز بار رسالت خاصی بر دوش ماست، امروز به نام اسلام مردم را می‌کشند و مساجد را تخريب می‌کنند و زنان را به اسارت می‌گيرند. يک مشت وحشی نادان و سران مزدور‌شان با اسلام و نام اسلام چه‌ها که نمی‌کنند.
وی افزود: اين جاهلان و وابستگان، در مسير اسلام‌هراسی که به عنوان هدف استکبار است حرکت می‌کنند که هم مسجد و هم کليسا را خراب می‌کند، اگر ايستادگی و مقاومت نباشد جاهلان و متجاوزان در هيچ چيز توقف نمی‌کنند. بر همين اساس امروز بار روحانيت سنگين‌تر است.
روحانی در ادامه تصريح کرد: امروز در کشوری هستيم که به عنوان ام‌القری پرچم اسلام‌خواهی و عدالت‌خواهی را به اهتزاز در آورده است و در اين کشور و در شرايط سخت امروز همه بايد دست در دست هم دهيم و روحانيت بايد بار مسئوليت را بر دوش گيرد.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه نياز امروز جامعه ما توليد و توسعه است گفت: سال ما سال فرهنگ و اقتصاد است و اقتصاد بدون فرهنگ سامان نمی‌يابد و فرهنگ و مساجد نيز بدون تلاش روحانيت رونق نمی‌گيرد.

وی با بيان اينکه روحانيت بايد وجدان کاری را در جوانان به وجود آورد گفت: شما بايد نسل جوان ما را تشويق کنيد و وجدان کاری را به وجود آوريد و نسل جوان ما را دعوت به کار و تلاش کنيد چرا که کار و تلاش در هر شرايطی و برای هر جوانی افتخار است.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز نياز به وحدت و اتحاد داريم و اتحاد را شما بايد به وجود آوريد. شکاف را شما بايد برداريد و نسل جوان ما را شما بايد به هم نزديک کنيد. اين دولت دولت شما و مردم است و افتخار اين دولت خدمت به مردم است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به قدم‌های دولت در زمينه سياست خارجی و داخلی، اقتصاد و فرهنگ گفت: کار بزرگی تا امروز با تلاش کارگزاران نظام و حمايت مردم، روحانيت و هدايت‌های مقام معظم رهبری انجام گرفت است و البته در ادامه کار بايد تلاش بی‌وقفه‌ای داشته باشيم.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه بزرگترين معضل کشور در دولت جديد رکود اقتصادی بود گفت: خوشحاليم بگوييم که امروز بزرگترين معضل کشور ما در دولت جديد که رکود و عدم رونق اقتصادی بود، در حال عبور از آن هستيم.
وی افزود: آمار و پيش‌بينی‌ها البته تا سه ماه اول امسال به ما می‌گويد کشور ما در حال عبور از رکود است و اين بزرگترين موفقيت برای اين دولت است.
امروز روز تجليل از مکان عبادت مومنان و مخلصان و روز تجليل از مکانی است که همواره مرکز هدايت مردم و شروع حرکت‌های مردمی و نهضت‌ها و انقلاب‌ها به نفع مردم و جامعه بوده است.
وی ادامه داد: امروز يادی از قبله‌گاه اول مسلمين و مسجد‌الاقصی است که تحت سلطه شروران و تجاوز‌گران است.
ديگر اظهارات رئيس جمهور در اين مراسم به نقل از فارس به شرح زير است:
* مسجد و روحانيت همواره دو مفهومی بودند که در کنار هم ديده می‌شوند. کدام مسجد بدون روحانی و عالم می‌تواند کارکرد خود را داشته باشد و کدام عالم و روحانی است که بدون مسجد جايگاه مناسبی برای بيان سخن حق داشته باشد.
* روحانيت وظيفه و رسالت سنگينی را بر دوش داشته است و امروز نيز رسالتش سخت‌تر و سنگين‌تر است؛ اگر انقلاب اسلامی در برابر هر دسيسه و توطئه‌ای به ثمر رسيد به دليل اميدی بود که روحانيت در دل مردم به وجود آورد و آن اميد را تا پيروزی انقلاب زنده نگه داشت.
*همانطور که امام (ره) فرمودند آن روزی که همه روشنفکران از پيروزی نهضت اسلامی و انقلاب مايوس شده بودند. آنان که ايستادند و اميد را زنده نگه داشتند روحانيت بودند.

* روحانيت در آغاز نهضت اسلامی خود در خط مقدم اين حرکت قرار گرفت . حادثه خونبار مدرسه فيضيه در دوم فروردين سال ۴۲ و شهادت اولين روحانی در مسير نهضت اسلامی يعنی شهيد سيد‌يونس رودباری در آن حادثه نشان از اين موضوع دارد و علاوه بر اين در همه حوادث روحانيت پيشتاز بود چه در زندان چه در شکنجه و تبعيد و حتی در شهادت.
* ما شاهديم که در ۱۵ خرداد در قم يک روحانی جوان در خط مقدم مبارزه در برابر دژخيمان به شهادت رسيد و بعد نيز در همه حوادث و مراحل روحانيت هم پرچم را بر دوش گرفت و هم بار مسئوليت را.
* اگر پيوند روحانيت از يک سمت به قرآن و شريعت و دين اسلام و از سمت ديگر به مردم نبود انقلاب پيروز نمی‌شد و در جنگ تحميلی در برابر عفلقيان پيروز نمی‌شديم و امروز نيز نمی‌توانستيم در برابر توطئه استکبار جهانی مقاومت کنيم.
* اگر روحانيت و مرجعيت نبود امروز عراق آنطور که ما مشاهده می‌کنيم شاهد امنيت نسبی در اين سرزمين نبود و اگر روحانيت، امام (ره)، رهبری و فرياد روحانيت شيعه و سنی و مقاومت نبود امروز غزه همانند سروی سربلند و شاداب در برابر اشغالگران نبود.
* روحانيت در آغاز نهضت اسلامی خود در خط مقدم اين حرکت قرار گرفت. حادثه خونبار مدرسه فيضيه در دوم فروردين سال ۴۲ و شهادت اولين روحانی در مسير نهضت اسلامی يعنی شهيد سيد‌يونس رودباری در آن حادثه نشان از اين موضوع دارد و علاوه بر اين در همه حوادث روحانيت پيشتاز بود چه در زندان چه در شکنجه و تبعيد و حتی در شهادت.
*ما شاهديم که در ۱۵ خرداد در قم يک روحانی جوان در خط مقدم مبارزه در برابر دژخيمان به شهادت رسيد و بعد نيز در همه حوادث و مراحل روحانيت هم پرچم را بر دوش گرفت و هم بار مسئوليت را.
* اگر پيوند روحانيت از يک سمت به قرآن و شريعت و دين اسلام و از سمت ديگر به مردم نبود انقلاب پيروز نمی‌شد و در جنگ تحميلی در برابر عفلقيان پيروز نمی‌شديم و امروز نيز نمی‌توانستيم در برابر توطئه استکبار جهانی مقاومت کنيم.
* اگر روحانيت و مرجعيت نبود امروز عراق آنطور که ما مشاهده می‌کنيم شاهد امنيت نسبی در اين سرزمين نبود و اگر روحانيت، امام (ره)، رهبری و فرياد روحانيت شيعه و سنی و مقاومت نبود امروز غزه همانند سروی سربلند و شاداب در برابر اشغالگران نبود.
* تاريخ‌نويس انگليسی در تاريخ کتاب ايران می‌گويد در نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی دنيا از قدرت روحانيت و سازمان‌دهی مساجد غافل ماند، فکر می‌کرد احزاب و گروه‌ها و ... می‌خواهند انقلاب را به پيروزی برسانند. او می‌گويد در آن سال‌ها اگر شهيد بهشتی‌ها و مساجد تهران و شهرستان‌ها و سازماندهی روحانيت نبود انقلاب به پيروزی نمی‌رسيد.
* مسجد بار بزرگ نهضت انقلاب را به دوش کشيد و با راهبری امام (ره) انقلاب پيروز شد.
* ما قول سديد می‌خواهيم امام(ره) بياناتش و اعلاميه‌هايش قول سديد بود. امروز رهبری انقلاب قولش و کلامش قول و کلام سديد است. روحانيتی که در مسير اسلام راستين قرار دارد قول‌‌شان سديد است.
* قول سديد به معنای راستگويی تنها نيست درست است که قول سديد يعنی قولی محکم و استوار اما معنای سديد تنها استواری و استحکام نيست؛ سديد يعنی ميانه‌روی، قول تأثيرگذاری، استحکام، استوار و ميانه‌روانه.

* پيامبر همه سخنانش قول سديد بود و هميشه به خود و مردم تذکر می داد و می‌خواست يادآوری کند که به دنبال قول سديد باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016