دوشنبه 10 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

محسنی اژه ای: محمدرضا رحیمی به حبس و جزای نقدی محکوم شد

تهران - ايرنا - سخنگوی دستگاه قضا با بيان اينکه تغييرات در قوه قضاييه در اين دوره همچنان ادامه دارد، درمورد پرونده نفت نيز گفت: اگر از وصول اموال اين فرد در خارج از کشور مايوس شوند، پرونده به دادگاه می رود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضايی ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين «غلامحسين محسنی اژه ای» در شصت وهشتمين نشست خبری خود در مورد پرونده نفت افزود: بازداشتی های اين پرونده همچنان در بازداشت هستند و رسيدگی به اين پرونده ادامه دارد.

به گفته وی، از نظر وجوه نقدينگی چه در داخل و چه در خارج اتفاق خاصی نيافتاده است و ادعای او مبنی بر داشتن پول در خارج از کشور نيز بی اساس است.

وی ادامه داد: اگر از اينکه اموال ديگری در خارج از کشور ندارد يا اينکه نتوانند پول را وصول کنند، مايوس شوند، پرونده به دادگاه می رود و برای کيفر خواست محاکمه می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** «م.ر» به جزايی نقدی و حبس محکوم شد

معاون اول قوه قضاييه در مورد پرونده «م.ر» يکی از مقامات ارشد دولت دهم گفت: حکم اين پرونده صادر شده و «م.ر» به جزای نقدی و حبس محکوم شده است.

محسنی اژه ای ادامه داد: از بيان جزييات حکم صادره معذورم.

** تحقيقات در مورد پرونده قتل کارگر سد معبر در شهرداری ادامه دارد

وی در مورد قتلی که در تهران بخاطر سد معبر کردن رخ داده، گفت: اين افراد پيمانکاران شهرداری بودند نه عوامل آن.

محسنی اژه ای ادامه داد: ضاربان سه نفر بودند که تمامی آنان دستگير شده و تحقيقات در اين پرونده منجر به قتل ادامه دارد.

** حجت الاسلام امينی معاون منابع انسانی قوه قضاييه شد

معاون اول قوه قضاييه با بيان اينکه در دوره دوم رياست آقای آملی لاريجانی برنامه های در دست اقدام بوده و هست، افزود: اين برنامه ها بدين منظور است تا وظيفه ای که قانون اساسی و قانون موضوعه برعهده اين دستگاه گذاشته و همچنين توصيه های مقام معظم رهبری با جديت، تلاش و برنامه ريزی بيشتری انجام شود.

به گفته محسنی اژه ای، دسترسی آسان تر به عدالت و قوه قضاييه، آسان کردن امور و کاهش فرآيند رسيدگی ها، توجه بيشتر به سلامت دستگاه قضا از جهات مختلف و تسريع در گسترش عدالت به معنی واقعی، برخی موضوعات در اولويت کار دستگاه قضا هستند.

وی ادامه داد: در اين رابطه يکی از موضوعات مهمی که در دستگاه قضا روی داد، منابع انسانی بود که قرار شد منابع انسانی از اعم کادر اداری و قضايی در زمينه های جذب، بکارگيری آموزش و استخدام آنها توجيهات لازم لحاظ شده و اينها در معاونتی به نام منابع انسانی تجميع شوند.

محسنی اژه ای گفت: به همين منظور حجت الاسلام امينی به عنوان معاون منابع انسانی قوه قضاييه انتخاب شد.

** قوه قضاييه دارای وظايف عديده ای است

سخنگوی دستگاه قضا تصريح کرد: قوه قضاييه دارای وظايف عديده ای است و مجموعه مسايلی که رياست قوه قضاييه بايد تمشيت آنها را عهده دار شود، متنوع و متکثر است.

وی ادامه داد: بر آن شد که اختيارات بيشتر از قبل به معاون اول قوه قضاييه داده شود تا به رياست اين قوه در امور شخصی دستگاه قضا کمک کند.

محسنی اژه ای سپس به جابجايی برخی مديريت ها در اين دستگاه اشاره کرد و گفت: برای اينکه افرادی که ساليان سال برای نظام خدمت کرده اند بتوانند خدمات بيشتری ارائه دهند، تغييراتی در بخش های ديگری قوه قضاييه انجام شد و در حال انجام است.

وی به عنوان مثال به رييس ديوان عالی کشور اشاره کرد و گفت: رييس ديوان عالی کشور بازنشسته، و نيروی تازه نفسی جايگزين وی شد.

به گفته سخنگوی دستگاه قضا، حجت الاسلام رازينی معاون حقوقی قوه قضاييه به ديوان عالی کشور رفت و آقای خداييان رييس کل دادگستری استان فارس به سمت معاونت حقوقی اين دستگاه منصوب شد.

وی ادامه داد: روسای دادگستری برخی استان ها مانند فارس تغيير کرده اند و آقای القاصی دادستان شيراز به جای خداييان به سمت رييس کل دادگستری استان فارس منصوب شد.

معاون اول قوه قضاييه همچنين از انتصاب آقای حبيبی دادستان اصفهان به رياست کل دادگستری استان يزد خبر داد و گفت: حيدری رييس کل سابق دادگستری استان يزد نيز به ديوان عالی کشور آمد.

محسنی اژه ای ادامه داد: مظفری رييس دادگستری استان کرمانشاه به جای شريعتی رياست دادگستری استان خراسان رضوی را بر عهده گرفت.

** بار ديگر آمريکای زياده خواه، دستش را رو کرد

سخنگوی دستگاه قضا با بيان اينکه آمريکای زياده خواه، بار ديگر دستش را رو کرد، افزود: آمريکا بر فهرست تحريم ها عليه ايران افزود و با اين کار بر همگان روشن شد که چرا نبايد به آمريکا اعتماد کرد و به او خوش بين بود.

محسنی اژه ای ادامه داد: الحمدالله تيم مذاکره کننده ما هوشيار هستند و دست آمريکا را خوانده اند، اما اين کار اخير آمريکا نشان داد که نبايد به چراغ سبزها و احيانا لبخندهای آمريکا خوش بين بود.

** مزايده اموال برادر مه آفريد

وی درمورد پرونده سه هزار ميلياردی گفت: يک اتفاق جديدی که در اين پرونده رخ داده اين است که «مهرگان» برادر مه آفريد که غيابی محاکمه شد و اموالش شناسايی و کارشناسی شده، در روزهای آينده اين اموال به مزايده گذاشته می شود و جهت پرداخت ديون بانک ها، بدهکاری مردم و برگشت به خزانه دولت اقدام خواهد شد.

** در مورد پرونده طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر

معاون اول قوه قضاييه همچنين درمورد پرونده طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر(علی خليلی) نيز گفت: گرچه حکم صادر شده و فرد مصدوم زمانيکه مصدوم بود و پدرش در آن زمان رضايت داده بود، اما مجددا پرونده ضارب به جريان افتاد که آيا فوت بر اثر سرايت ضربه و جراحت بوده يا امر ديگری، که اين موضوع توسط پزشک قانونی تاييد شد و به دليل تاييد سرايت ضربه، بزودی اين پرونده نيز در دادگاه تعيين تکليف خواهد شد.

** احضار برخی در ارتباط با پرونده تحقيق وتفحص تامين اجتماعی

وی درمورد پرونده تحقيق وتفحص تامين اجتماعی نيز گفت: در روزهای قبل و حتی امروز، افراد مربوط به اين پرونده احضار شدند که اکنون پرونده در حال بررسی است و اميدواريم کار سريعتر به نتيجه برسد.

** تشکيل پرونده سقوط هواپيما در تهران

محسنی اژه ای درمورد پرونده سقوط هواپيما در تهران گفت: اين سقوط که منجر به مرگ تعدادی از هموطنان و مصدوم شدن تعدادی ديگر شد، پرونده ای در دادسرای تهران برای رسيدگی بيشتر به اين موضوع تشکيل شد و اميدواريم که نتيجه آن بزودی اخذ شود.

** وزارت بهداشت در مورد روغن پالم شکايتی نکرده است

معاون اول قوه قضاييه درمورد روغن پالم گفت: در اين خصوص با دادستان تهران صحبت شده، اما هنوز شکايت رسمی از سوی وزارت بهداشت نشده است که دادستان تهران به وزارت مربوطه، نامه ای نوشته که اسنادی که دال بر مضر بودن آن است را به آنان اطلاع دهند و اکنون اين موضوع در دست بررسی است.

** سه قاضی، هفت دلال و ۲۱ وکيل تحت تعقيب قرار دارند

محسنی اژه ای با بيان اينکه برخی افراد تحت عناوين جعلی خود را کارمند دستگاه قوه قضاييه معرفی می کنند، افزود: علاوه بر افرادی که قبلا اعلام شد، سه قاضی، هفت نفر دلال و ۲۱ وکيل تحت تعقيب قرار دارند.

وی به مردم هشدار داد به افرادی که تحت عناوين جعلی خود را کارمند قوه قضاييه معرفی می کنند، اعتماد نکرده و آنان را به دادسرا و قوه قضاييه معرفی کنند.

** از بيان جزييات حکم معاون اول دولت دهم معذوريم

سخنگوی قوه قضاييه درمورد پرونده معاون اول دولت دهم گفت: از بيان جزييات حکم تا زمانيکه قطعی نشده، معذوريم، اما حکم وی صادر شده و محکوميت وی حبس و جزای نقدی است.

** آتش سوزی در زندان شهرکرد عمدی بود

وی درمورد پرونده زندان شهرکرد گفت: در اين زمينه پرونده تشکيل شده، اما هنوز پرونده به اتمام نرسيده و چون تعدادی در اين زندان کشته شده اند، پرونده در حال بررسی است.

محسنی اژه ای افزود: آتش سوزی عمدی بوده اما اينکه چگونه و در چه شرايطی اين اتفاق افتاده، در حال بررسی است.

** تلاش برای کاهش مدت رسيدگی به پرونده ها

سخنگوی قوه قضاييه درمورد کاهش روند رسيدگی به پرونده های قضايی نيز گفت: سه تا چهار برنامه برای اين موضوع در حال بررسی داريم که بزودی نهايی می شود تا بدانيم که چه اقداماتی می توانيم برای کاهش روند رسيدگی به پرونده ها داشته باشيم.

وی با بيان اينکه رهبر معظم انقلاب نيز بر کاهش روند رسيدگی به پرونده ها تاکيد دارند، افزود: اقدامات انجام شده بايد شتاب گيرد تا مردم دسترسی آسان به عدالت داشته باشند و فرايند رسيدگی نيز کاهش يابد.

محسنی اژه ای با بيان اينکه متوسط زمان رسيدگی به پرونده ها را نمی توانيم اعلام کنيم، ادامه داد: تلاش می کنيم مدت رسيدگی به پرونده ها را کوتاه کنيم.

** کيفر خواست پرونده مديرعامل سوخت صادر نشده است

وی درمورد آخرين وضعيت پرونده مديرعامل سوخت نيز گفت: کيفر خواست صادر نشده، اما تا جاييکه اطلاع دارم تا چند روز پيش دو نفر در اين خصوص بازداشت بودند و اطلاعی ندارم که بيشتر شده اند يا نه.

** قوه قضاييه با متخلفان زمين خواری برخورد می کند

وی درمورد پرونده زمين خواری نيز گفت: قوه قضاييه به تنهايی نمی تواند موضوع را به صفر برساند، بلکه بايد ديگر دستگاه ها نيز همکاری جدی در اين زمينه داشته باشند تا به منابع طبيعی تجاوز نشود و به اراضی کشاورزی نيز تغيير کاربری داده نشود.

معاون اول قوه قضاييه درمورد برخی اقدامات در اين زمينه افزود: هفته گذشته در غرب تهران، ۲۶ حکم اجرا و در اين زمينه ۳۰ هکتار زمين آزاد شد و تعداد قابل توجهی ساختمان نيز تخريب شد.

وی ادامه داد: قوه قضاييه به شدت با متخلفان در اين زمينه برخورد می کند.

** هيچکس منکر استفاده از تکنولوژی و سرعت بالای اينترنت نيست

محسنی اژه ای درمورد فضای مجازی و وايبر نيز گفت: در زمينه فضای مجازی از اسفند سال ۹۰ شورای عالی فضای مجازی در کشور تشکيل شد که سياست های مربوطه در اين شورا و مرکزی وابسته به آن نيز رسيدگی می شود.

وی افزود: همه می خواهيم از تکنولوژی جديد نهايت بهره برداری شود، اما بايد پيوست های اطلاعاتی، فرهنگی و زيرساخت های مناسب در کشور در اين زمينه فراهم شود.

محسنی اژه ای ادامه داد: هيچکس منکر اين نيست که بايد از تکنولوژی استفاده شود و سرعت اينترنت بالا رود، اما همه بايد تلاش کنيم که جامعه و جوانان ما مبتلا به فساد نشوند، زيرا خسارت های فراوانی متوجه خود و فرهنگ ما می شود.

** محکوميت ناظم متهم به آزار کودکان

وی درمورد جزييات پرونده يک ناظم مدرسه که به آزار و اذيت کودکان پرداخته بود، نيز گفت: فرد مورد نظر در دادگاه بدوی محکوم شده، اما هنوز حکم قطعی نشده، اما به دو سال تبعيد و محروميت از بخش مشاغل و مناصب اجتماعی محکوم شده است.

** اعتراضات در شهر بافق

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سووال خبرنگاری در اين خصوص که اعتراضات اخير در شهر بافق منجر به بازداشت هشت نفر شده، گفت: سه بحث اعتراض، انتقاد و اقدامات خلاف قانون داريم که بايد آنها را از يکديگر تميز دهيم.

وی ادامه داد: اگر کسی اعتراض دارد و فکر می کند حق است، اين اعتراض را چه کتبی چه شفاهی بيان کند و از طريق مجرای صحيح به انجام برساند.

محسنی اژه ای افزود: اما گاهی کسی امری را حق تشخيص می دهد و از طريق غيرقانونی وارد می شود که در اين صورت خود حق هم چه بسا لوث و خدشه دار می شود.

معاون اول قوه قضاييه با اشاره به فردی که راه مردم را می بندد تا اختلال ايجاد کند و از اين راه حقش را بگيرد، افزود: او چون اعتراض دارد و حتی اگر اعتراضش به حق باشد، حق ندارد خيابان را ببندد و در اين صورت با آو برخورد می شود.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: خبر به روزی از اين موضوع ندارم و نمی دانم کسی بازداشت شده است يا نه.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016