پنجشنبه 13 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رهبر القاعده از تشکیل شاخه این گروه در شبه‌قاره هند خبر داد


بی بی سی ـ یمن ظواهری، رهبر القاعده، در یک پیام ویدئویی از تشکیل یک شاخه این گروه در شبه‌قاره هند خبر داده است. او در این فیلم به زبانی آمیخته از عربی و اردو سخن گفته است.

در این فیلم ۵۵ دقیقه‌ای، ایمن ظواهری بار دیگر با ملا عمر، رهبر طالبان افغانستان، اعلام بیعت کرده و گفته است که شاخه هندی القاعده، "پرچم جهاد" را در آسیای شرقی به اهتزاز در می‌آورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرنگاران می‌گویند به نظر می‌رسد این اعلام وفاداری به ملا عمر، نوعی تاکید بر مرزبندی با گروه "دولت اسلامی" است که در ماه‌های گذشته در سوریه و عراق فعال بوده است.

شبه‌نظامیان افراط‌گرای "دولت اسلامی"، رهبری القاعده در عملیات نظامی اسلام‌گرایان را به چالش کشیده‌اند.

در فیلم منتشر شده، رهبر القاعده با زبانی آمیخته از عربی که زبان مادری اوست و همچنین زبان اردو که در پاکستان رایج است، سخن می‌گوید.

این رهبر القاعده از "امت" اسلامی خواسته است که "در مقابل دشمنان به جهاد متوسل شوند تا سرزمین اسلامی را آزاد کنند، استقلال آن را باز یابند و خلافت اسلامی را احیا کنند".

این‌طور که از سخنان ایمن ظواهری در این فیلم بر می‌آید، "القاعده شبه‌قاره هند" قرار است در برمه، بنگلادش و ایالت‌های بیشتر مسلمان‌نشین هند فعال باشد.

القاعده پیش‌تر در پاکستان فعال بوده است. شاخه این گروه در سال ۱۹۸۸ در پیشاور پاکستان تاسیس شد.

در مناطق قبیله‌ای در مرز افغانستان و پاکستان، شناخته‌شده‌ترین پایگاه‌های القاعده قرار دارد.

گروه‌های هم‌پیمان القاعده در پاکستان، "لشکر جنگوی" و "لشکر طیبه" هستند. شبکه حقانی و سایر گروه های طالبان پاکستان نیز از متحدان القاعده هستند. جنبش اسلامی ازبکستان هم مانند القاعده در مناطق مرزی پاکستان پناه گرفته است.

تحلیل‌گران می‌گویند رهبران سال‌خورده القاعده این‌روزها با گروه "دولت اسلامی" (داعش سابق) در جذب نیرو رقابت دارند.

گروه شبه‌نظامی داعش در جذب پیروان جوان از سرتاسر جهان موفق بوده و ماه‌هاست که بخش‌های بزرگی از سوریه و عراق را گرفته است.

کلیک ابوبکر بغدادی، رهبر گروه "دولت اسلامی"، خودش را "خلیفه" می‌خواند و از مسلمانان سرتاسر جهان حمایت خواسته است.

اختلافات القاعده و داعش در سال ۲۰۱۳ میلادی و پس از آن عیان شد که پیروان ابوبکر بغدادی در سوریه به سر بریدن، مصلوب‌کردن و دیگر انواع مجازات‌های خشن دست زدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016