دوشنبه 17 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
4 شهریور» ۵۲ درصد جمعيت ايران کار نمی کنند
30 تیر» نرخ بيکاری زنان ۲۰ تا ۲۴ سال ۵۴ درصد
پرخواننده ترین ها

جزئيات حذف يکباره ۲۰۰ هزار شاغل از بازار کار

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: نرخ رشد منفی اقتصادی، عدم انجام سرمايه گذاری های موثر و جذب ناچيز سرمايه های خارجی در سال های اخير، اجرای فازاول هدفمندی يارانه ها و افزايش يکباره قيمت انرژی، وجود مشکلات تامين نقدينگی در بنگاه ها به ويژه واحدهای خُرد و ناتوانی دولت در کمک به اين بخش؛ از دلايل عمده رکود در بازار کار طی ۹ سال گذشته عنوان می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار مهر، طبق تعريف مرکز آمار ايران افراد دارای اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع حاضر در سر کار يا غايب موقت از محل کار بوده، به دلايل اقتصادی نظير رکود کاری، پيدا نکردن کار با ساعت کار بيشتر، قرار داشتن در فصل غيرکاری و ... کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده اند.

بر اساس اين تعريف، در پايان سال ۹۲ از مجموع ۲۳ ميليون و ۸۳۴ هزار و ۵۵۱ نفر جمعيت فعال کشور، ۲ ميليون و ۴۸۸ هزار و ۳۷۲ نفر بيکار مطلق و يک ميليون و ۹۰۰ هزارنفر نيز دارای اشتغال ناقص بوده اند. بنابراين تا پايان سال گذشته، تعداد افراد دارای مسائل کاری جدی در کشور طبق آمارهای رسمی، ۴ ميليون و ۳۸۸ هزارنفر بوده است.

طبق تعريفی که از اشتغال ناقص وجود دارد، افراد دارای اشتغال ناقص کسانی هستند که درآمد آنها کفاف هزينه های زندگی را نمی دهد و آنها به دنبال انجام کار بيشتر به منظور دريافت حقوق بالاتر در مشاغل خود هستند.

اين مسئله در دستکم يک دهه اخير به پديده دوشغله شدن و چندشغله بودن افراد دامن زده و باعث شده تا افرادی که توان تامين هزينه های زندگی خود از طريق درآمد شغل اول را ندارند، بعضا به انجام مشاغل ديگر و حتی فعاليت در بازارهای سوداگری و غيررسمی رو بياورند.

بررسی گزارش مرکز آمار ايران از وضعيت بازار کار در بهار امسال نشان می دهد، استان گلستان با ۲۰.۸ درصد بالاترين سهم اشتغال ناقص جمعيت ۱۰ ساله و بيشتر را به خود اختصاص داده است. اين رقم در استان يزد با ۲ درصد، کمتر از ساير استان های کشور بوده است.

آمارهای ۹ سال اخير بازار کار ايران نيز نشان می دهد که تعداد افراد دارای اشتغال ناقص کشور از يک ميليون و ۵۰۰ هزارنفر در سال ۸۴ به يک ميليون و ۹۰۰ هزارنفر در پايان سال گذشته افزايش يافته است.

در عين حال، تعداد کل شاغلان کشور نيز از ۲۰ ميليون و ۶۰۰ هزارنفر سال ۸۴ به ۲۱ ميليون و ۳۰۰ هزارنفر در سال ۹۲ رسيد که نشان دهنده شاغل شدن تنها ۷۰۰ هزارنفر در طول ۹ سال است. آمارهای رسمی در حالی اين ميزان اشتغال را نشان می دهد که معاون وزير کار می گويد اگر بخواهيم از سد بيکاری تا سال ۱۴۰۰ رد شويم، بايد ساليانه يک ميليون شغل در کشور ايجاد شود.

بنابراين در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۲ بايد ۹ ميليون فرصت شغلی در کشور ايجاد می شد که متاسفانه منفی شدن رشد اقتصادی کشور و رکود شديد در جذب سرمايه ها و سرمايه گذاری خارجی در دوره مورد بررسی باعث ايجاد وضعيت بحرانی در بنگاه ها، افت شديد ظرفيت توليد در بسياری از واحدها و در نتيجه کاهش سطح اشتغال زايی و به نوعی توقف ايجاد فرصت های شغلی در کشور شد.

مقامات دولت تدبير و اميد عنوان می کنند با متوقف شدن نرخ رشد منفی اقتصادی و مشخص شدن روزنه های اميد در بهبود شرايط اقتصادی کشور و همچنين اجرايی کردن بسته خروج از رکود؛ وضعيت بازار کار کشور نيز بهبود يابد.

در فصل بهار امسال، علاوه بر اينکه بر تعداد افراد دارای اشتغال ناقص کشور افزوده شد؛ اندکی نيز تعداد کل بيکاران مطلق بالا رفت و در مجموع ۱۰۰ هزارنفر نيز به تعداد افراد دارای اشتغال ناقص در فصل بهار امسال نسبت به سال ۹۲ افزوده شده است.

مجموع جمعيت فعال کشور در فصل بهار امسال ۲۳ ميليون و ۶۳۷ هزار و ۳۰۹ نفر بوده که از اين تعداد ۲ ميليون و ۵۳۰ هزار و ۶۴ نفر بيکار مطلق و ۲ ميليون نفر نيز دارای اشتغال ناقص بوده اند. بنابراين تعداد افراد شاغل کشور در بهار سال جاری ۲۱ ميليون و ۱۰۰ هزارنفر بوده که نسبت به سال ۹۲ تعداد ۲۰۰ هزارنفر کاهش نشان می دهد.

جدول وضعيت اشتغال ناقص در ايران از ۸۴ تا ۹۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016