سه شنبه 18 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
8 شهریور» شجونی: رييس جمهور وزير ارشاد را ارشاد کند
2 شهریور» چه کسی "دیکتاتور" مجلس اصولگرایان است؟
پرخواننده ترین ها

جعفر شجونی: تندروی خيلی هم خوب است

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - «اصولگراها با هم يکی هستند، حتی با تندروها. اين تندروی از نظر ما خيلی هم خوب است. اگر اين تندروها نبودند شاه هم فرار نمی کرد. بعضی کندرو هستند و البته سازشکارند خيال می کنند که برخی تندرو هستند.»

"ما به گزينه اصلح رای می دهيم حتی اگر بدانيم رای نمی آورد" اين همان استراتژی آيت الله مصباح برای انتخابات است که به تازگی در ديدار با حجت الاسلام تقوی بر آن تاکيد کرده است.

نسخه ای که آيت الله پايداری ها برای انتخابات رياست جمهوری ۹۲ پيچيد و حالا گويا تقوی که به دنبال متحد کردن اصولگرايان است می خواهد رای آيت الله را هم به باقی اصولگرايان نزديک کند. او حتی تاکيد کرده همايش اتحاد اصولگرايان با سخنرانی آيت الله مصباح يزدی برگزار می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"کامران باقری لنکرانی" و بعد از او "سعيد جليلی" همان گزينه های اصلح آيت الله مصباح برای رياست جمهوری بودند که آيت الله بر سر آنان با اصولگرايان معامله نکرد و تا لحظه آخر از کانديدای جبهه پايداری حمايت کرد. حمايتی که نشان داد نه آيت الله و نه پايداری ها از حمايت شان در سال ۸۴ برای اين که احمدی نژاد را از "بهشت" راهی "پاستور" کنند،پشيمان نيستند.

اصولگرايان که تا چندی پيش پايداری ها را عامل اصلی تشتت رای در انتخابات رياست جمهوری می دانستند حالا برای اين که مجلس دهم را از دست ندهند پايداری ها را هم "خودی" و نزديکی مصباح و يزدی را محتمل می دانند.

حجت الاسلام جعفر شجونی از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز به "تدبير" خبر می دهد:«از آيت الله مصباح هم دعوت شده است که به اين ائتلاف بپيوندد و حتی قرار است ايشان هم به جامعتين ملحق شوند و بين ايشان و آيت الله يزدی ائتلافی صورت پذيرد.»

اين در حالی است که آيت الله مصباح چندان هم به اين نزديکی تمايل نشان نمی دهد و حتی در ديدار با حجت الاسلام تقوی که بانی شکل گيری اين همگرايی است،ائتلاف در اين موارد را امری غيرواقعی و محال می داند.

با اين وجود گويا جامعتين و ساير اصولگرايان به اين همگرايی خوشبين هستند. شجونی در مورد پيوستن پايداری ها به ساير اصولگرايان به تدبير می گويد:«هر چيزی در دنيا امکان دارد. برخی از قول من نوشته بودند که من گفته ام اين اتحاد صورت گرفته است در صورتی که من گفتم امکان دارد اين اتحاد با جامعتين صورت بگيرد. من در مورد نتايج رايزنی ها اطلاعات دقيقی ندارم اما احتمال قوی وجود دارد که اين بار انتخابات به نفع اصولگرايان باشد.»

اين عضو جامعه روحانيت مبارز معتقد است اصولگرايان به هر روی و با وجود تندروی برخی طيف ها با هم کنار خواهند آمد:«اصولگرايان که با هم خواهند بود اما آشتی ملی اتفاق نمی افتد. آقای سيد محمد خاتمی در مورد آشتی ملی صحبت کرده بود که اين برای ما امکان پذير نيست اما اصولگرايان در کنار هم قرار دارند. اصولگرايان يکی هستند، حتی با تندروها. اين تندروی از نظر ما خيلی هم خوب است. اگر اين تندروها نبودند شاه هم فرار نمی کرد. بعضی کندرو هستند و البته سازشکارند خيال می کنند که برخی تندرو هستند.»

او ادامه می دهد:« ائتلاف به اين معنا است که جامعتين با هم باشند و آقای تقوی هم که همه جای ايران مسافرت می رود و در مورد اصولگرايی و لزوم وحدت صحبت می کند ان شا الله که همه با هم پيوند می خورند و در انتخابات پيروز می شوند. آخرين خبری که من دارم اين است که بنا بر اين شده که آقای مصباح هم با ساير اصولگرايان ائتلاف کنند و به جامعتين بپيوندند.»

پيش از اين حجت الاسلام غروی از اعضای جامعه مدرسين حوزه علميه قم به تدبير گفته بود "با توجه به تفاوت های آيت الله مصباح و آيت الله يزدی در شيوه عملکرد اين همکاری بعيد به نظر می رسد" اما حالا شجونی از ائتلاف اين دو به تدبير خبر داد و گفت:«آقای مصباح و يزدی و مهدوی کنی همه يکی هستند و اختلاف بنيادينی هم با هم ندارند و هر اختلافی هم که بوده را کنار گذاشته اند. ترديدی وجود ندارد که اصولگراها همان اصولگرايان سابق هستند اشتباهی کردند و ضربه خوردند اما راه شان را ادامه می دهند. به ويژه به کمک جامعتين و موتلفه. ما پايداری ها را هم اصولگرا و از خودمان می دانيم و ائتلاف بين اين طيف با ساير اصولگرايان هم شدنی است. از آقای مصباح يزدی هم خواسته شده تا به جامعتين بپيوندند.»

گويا بيشتر از يک سال مانده به اننخابات مجلس دهم اصولگرايان دست به کار شده اند تا اشتباهات استراتژيک انتخابات سال ۹۲ را به هر قيمتی جبران کنند.چه اين ائتلاف با محوريت جامعتين باشد و چه همان طور پيش برود که پايداری ها بر آن اصرار دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016