چهارشنبه 19 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

علی مطهری: سخنان رئيس‌جمهور در مورد بدحجابی، مرا ياد صحبت‌های احمدی‌نژاد می‌اندازد

خبرگزاری تسنيم - نماينده مردم تهران در مجلس نسبت به اظهارات رئيس‌جمهور در مورد برخورد با بدحجابی واکنش نشان داد.

علی مطهری نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام روحانی رئيس جمهور کشورمان درباره برخورد با مظاهر بدحجابی اظهار داشت: سخنان اخير آقای روحانی مرا به ياد صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد درباره مسائل فرهنگی انداخت. رئيس جمهور سابق می‌گفت که مبارزه با ناهنجاری‌های فرهنگی مثل بدحجابی وظيفه روحانيت، حوزه‌های علميه، صدا و سيما و نهادهای فرهنگی است و دولت وظيفه‌ای در اين خصوص ندارد و فقط بايد کار فرهنگی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: به همين دليل يکی از سؤالات ماجرای سؤال از رئيس جمهور همين اظهارنظرها و رويکرد عملی وی در سامان دادن به امور فرهنگی بود که سبب انحطاط در اين حوزه شده بود.

روحانی همان حرف‌های احمدی‌نژاد را درباره حجاب می‌زند

اين نماينده مجلس برهمين اساس تصريح کرد: متأسفانه آقای روحانی نيز همان حرف‌ها را می‌زند و می‌خواهد بگويد که دولت در اين زمينه وظيفه‌ای ندارد. در حالی که اين طور نيست بلکه اجماع فقهاست که آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نيازمند اعمال قانون است، وظيفه دولت اسلامی است لذا وظيفه مردم نيست و اين غير از کار فرهنگی است.

مطهری با تاکيد براينکه هيچ کس منکر کار فرهنگی نيست، تصريح کرد: به عبارت ديگر اين حرف‌هايی که متأسفانه اکثر دولت‌ها می‌گويند در واقع مغالطه‌ای است برای شانه خالی کردن از زير بار مسئوليت خود. به قول طلاب، محل نزاع و محل بحث اين نيست که آيا برای مبارزه با ناهنجاری‌های فرهنگی و اخلاقی بايد کار فرهنگی کرد يا اقدام عملی و آيا امر داير است ميان يکی از اين دو؟ بلکه موضوع بحث اين است که با وجود اين همه کار فرهنگی که انجام شده و می‌شود و با توجه به روشن بودن و پيچيده نبودن مسئله برای عموم مردم و پس از اتمام حجت بر همه مردم در اين سال‌های پس از انقلاب، اگر کسانی هنجارهای مورد قبول جامعه اسلامی را به تمسخر گرفتند و نياز به اعمال قانون بود نه صرفا تذکر، آيا در اينجا دولت اسلامی وظيفه‌ای دارد يا ندارد؟

متأسفانه آقای روحانی اخيراً به گونه‌ای صحبت کرد که گويی اين وظيفه دولت را قبول ندارند و قبلا از وزير کشور ايشان نيز اين رفتار مشاهده شده است. ايشان می‌گويند که با ون و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود. ارتقاء فرهنگ به عهده علما، بزرگان، حوزه‌ها و اساتيد است، يعنی به عهده دولت نيست!. چه کسی گفته است فرهنگ را بايد با ون و سرباز درست کرد؟ اگر کسانی معتقد باشند که دولت موظف است مثلا بر ورود افرادی با پوشش زننده به ادارات دولتی و دانشگاه‌ها و فرودگاه‌ها و ساير اماکن دولتی نظارت داشته باشد تا اين نوع رفتار اجتماعی رسميت پيدا نکند،‌ اين به معنی استفاده از سرباز است؟ قطعاً کسی طرفدار سخت‌گيری در اين امور نيست ولی با مواردی که حداقل نود درصد مردم مخالف آن هستند دولت وظيفه دارد که برخورد مناسب داشته باشد.

«عده‌ای» نمی‌گويند که دختر و پسر را بايد جدا کرد بلکه اسلام می‌گويد

نماينده مردم تهران در مجلس با يادآوری سخنان حجت‌الاسلام روحانی خاطر نشان کرد: آقای رئيس جمهور می‌گويد که عده‌ای می‌گويند بايد دختر و پسر را جدا کنيم. ايشان حتما می‌دانند که اين طور نيست که «عده‌ای» می‌گويند؛ بلکه اسلام می‌گويد که حتی‌المقدور و تا آنجا که امکانات اجازه می‌دهد و عسر و حرج پيدا نمی‌شود، بهتر است محيط کار مردان و زنان و محيط تحصيل پسران و دختران جدا باشد.

مطهری افزود: اگر اختلاط از نظر اسلام بهتر است، چرا حوزه‌های علميه ما مختلط نيستند؟ علاوه بر اين اکنون در دنيای غرب خصوصاً آمريکا به اين نتيجه رسيده‌اند که محيط‌های جداگانه تحصيلی باعث افزايش بازدهی و رشد علمی می‌شود و از دانشگاه‌های دخترانه استقبال خوبی شده است. استاد شهيد مطهری که آقای رئيس‌جمهور ارادت ويژه‌ای به ايشان دارند، راه درست را چنين بيان کرده‌اند که نه پرده‌نشينی و نه اختلاط، بلکه حريم.

وی در پايان اضافه کرد: آقای رئيس جمهور گفته‌اند که در عصر ما راهی جز اقناع وجود ندارد. اولا اين موضوع ربطی به عصر ما و ساير اعصار ندارد، هميشه اقناع گام اول و مقدم بر ساير اقدامات است و ثانياً اقناع به تنهايی کافی نيست. بسياری از کسانی که مثلا از پوشش بسيار نامناسب استفاده می‌کنند، از نظر عقلی اقناع شده‌اند و فلسفه حجاب را می‌دانند اما از روی هوا و هوس رعايت نمی‌کنند، مانند پزشکی که درباره مضرات سيگار صحبت می‌کند و بعد خودش يک سيگار روشن می‌کند. به هرحال دولت نبايد از وظيفه نظارت خود بر امور فرهنگی شانه خالی کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016