چهارشنبه 19 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
12 شهریور» از اسلام رحمانی چه مانده است؟ ف. م. سخن
3 شهریور» انتشار يکصدمين شماره مجله بخارا، ف. م. سخن
پرخواننده ترین ها

اعدام سردار رحيم صفوی! ف. م. سخن

روزانه های ف م سخن
هاشمی رفسنجانی گفته بود "يکی از فرماندهان - سردار ..-که من آخرين بار او را خوب نجات دادم اين روزها می بينم گاهی حرفهايی می زند! سپس گفت وی فاو را با آن همه امکانات و اموال گذاشت و برگشت از روی پلی که با زحمت ساخته بوديم". اما اين فرمانده سپاه کيست که هاشمی او را از اعدام نجات داده است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پايگاه اطلاع رسانی آيت الله هاشمی رفسنجانی در تاريخ ۱۶ شهريور ۹۳ مطلبی منتشر کرده است با عنوان: «هاشمی کدام فرمانده سپاه را از اعدام نجات داد؟». در اين مطلب آمده است:

«دکتر غلامعلی رجايی در مطلبی پيرامون هشتاد سالگی آيت الله هاشمی به نجات يک فرمانده سپاه از اعدام در پايان جنگ تحميلی اشاره کرده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی آيت الله هاشمی رفسنجانی، در اين مطلب به نقل از آنا آمده است:

در ديدار دوهفته قبل آزادگان با ايشان، با کنايه به گفتار يکی از فرماندهان سپاه که اخيرا غيرمنصفانه ادعا کرده بود هاشمی از همان دوره امام برای بعد از امام نقشه می کشيد و بدنبال کسب قدرت برای خود بود، اشاره ای کرد و بدون اينکه نامی از او ببرد، گفت يکی از فرماندهان - سردار ..-که من آخرين بار او را خوب نجات دادم اين روزها می بينم گاهی حرفهايی می زند! سپس گفت وی فاو را با آن همه امکانات و اموال گذاشت و برگشت از روی پلی که با زحمت ساخته بوديم .

می گفت پس از اين عقب نشينی که برای سامان دادن نيروهای جبهه به جنوب رفته بود، مرحوم خلخالی به او مراجعه کرده و گفته بود آمده است بخاطر از دست دادن فاو و دادن تلفات زياد، سه نفر از فرماندهان سپاه و جنگ را اعدام کند چون باعث اين همه خسارت وضرر به کشور ضرر شده و وکشور را در وضعيت بسيار بدی قرار داده بودند.

می گفت به آقای خلخالی گفتم شما که الآن قاضی دادگاه جنگ نيستی، قاضی دادگاه انقلابی. گفت بالاخره قاضی منصوب امام که هستم. گفتم دلايلت را برای محاکمه بنويس و استدلال کن تا آخر جنگ که دادگاه تشکيل شود. می گفت حتی در آخر جنگ که امام دادگاه رسيدگی به تخلفات فرماندهان را زير نظر من تشکيل دادند که متشکل از چند نفر از قضات برجسته بودند و زير نظر من کار می کردند، تمايل بود بعضی ها را اعدام کنند، علت اين تصميم به عمليات خيبر برمی گشت که در آن الحاق بين نيروها از جزيره وبيرون جزيره ممکن نشد و يک گردان نيروی ما بکلی نابود شد.

می گفتند خيلی از بزرگان -ازجمله رييس جمهور وقت- می خواستند فرماندهانی که باعث اين تلفات شده بودند اعدام شوند اما من اجازه ندادم که دادگاه نظامی با اين نيروها که باخلوص جنگيده بودند والبته گاهی هم ضعف نشان داده بودند برخورد کند .عملا می گفت وی باعث نجات جان آنها از اعدام شده است ولی حالا اينگونه با او رفتار می کنند.» «پايان نقل قول»

اما اين فرمانده سپاه کيست که هاشمی او را از اعدام نجات داده است. به گزارش پايگاه فرهنگ انقلاب اسلامی « در رابطه با تــداوم جنگ و چگونگی به پيروزی رســاندن آن و سرنوشت جنگ، بين زيرمجموعه امام، يعنی رهبری سياســی به طور خاص و آقای رفسنجانی که از ســال ۱۳۶۲ به عنوان فرمانده جنگ از طرف امام منصوب شد و فرماندهی نظامی بخصوص سپاه، اختلاف نظر وجود داشت.

به گزارش فرهنگ نيوز ، گفت و گوی پيش رو شايد صريح ترين گفت وگوی سردار سرلشکر رحيم صفوی، مشاور عالی و دستيار نظامی مقام معظم رهبری و فرمانده پيشين سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد. سردار صفوی به گفته خودش امضايش پای تمام عمليات های ۸ سال جنگ است، ناگفته های مهمی از ادامه جنگ بعد از عمليات بيت المقدس و پذيرش قطعنامه ۸۹۵ دارد.» فرهنگ نيوز سپس از قول رحيم صفوی می نويسد: «به نظر من، آقای هاشمی به فکر قدرت بعد از امام بود و می‌خواست بعد از امام کشــور را اداره کند. لذا می‌خواست قدرت را در دست داشته باشد و شايد پيش خود فکر می‌کرد در اين جنگ نبايد همه چيز از بين برود. اين برای حفظ قدرت خود و ادامه حکومت خودش بود که نمی‌خواست همه منابع کشور از بين برود.»

پس کسی که هاشمی او را از اعدام نجات داده است سردار رحيم صفوی بوده است. حال بايد منتظر بمانيم پاسخ رحيم صفوی به اين اظهار نظر هاشمی منتشر شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016