پنجشنبه 20 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اوباما: برای اقدام علیه داعش در سوریه مردد نخواهم بود

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی تلویزیونی خود در عصر چهارشنبه ۱۸ شهریور، به وقت آمریکا، گفت ایالات متحده "به طور هدفمند به حملات هوایی" علیه گروه داعش ادامه می‌دهد؛ "به این معنی که من برای اقدام علیه داعش در سوریه، همان‌طور که در عراق، تردید نخواهم کرد. این اولویت اصلی ریاست‌جمهوری من است: اگر آمریکا را تهدید کنی، پناهگاه امنی پیدا نخواهی کرد".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا ـ به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، آن کشور حتی اگر گروه‌های تروریستی را هدف قرار دهد نیز باز با تهدید روبه‌رو خواهد بود.

باراک اوباما می‌گوید «ما نمی‌توانیم همه آثار شرارت را از جهان پاک کنیم. و گروه‌های تروریستی کوچک و آدم‌کش‌ها قادر هستند ضربه‌ای شدید وارد کنند. این قبل از یازده سپتامبر (۲۰۰۱) بود و امروز هم باقی است.»

رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزوده است «به همین خاطر ما باید همینکه تهدید پدیدار می‌شود مراقب آن باشیم.»

به گفته اوباما در حال حاضر بزرگ‌ترین تهدید از خاورمیانه و شمال آفریقا می‌آید «جایی که گروه‌های افراطی از نارضایتی برای اهداف خود بهره‌بردای می‌کنند و یکی از این گروه‌ها «داعش» است که خود را حکومت اسلامی می‌نامد».

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید «داعش» یک گروه اسلامی نیست چرا که «هیچ مذهبی کشتار آدم‌های بی‌گناه را مجاز نمی‌داند».

به گفته اوباما این گروه خاورمیانه، از جمله مردم عراق و سوریه را تهدید می‌کند و اگر جلویش گرفته نشود «تهدید فزاینده‌اش به خارج از منطقه، از جمله آمریکا، سرایت می‌کند».

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخرانی خود در عین حال بر اعزام «۴۷۵ نیروی نظامی» دیگر به عراق اشاره کرده و تاکید کرده است «همانطور که قبلا هم گفته‌ام، این نیروهای آمریکایی مامورت جنگی ندارند».

به گفته او آمریکا درگیر جنگ زمینی دیگری در عراق نخواهد شد؛ «اما آنها برای آموزش نظامی، امنیتی و کاربرد ادوات و حمایت نیروهای عراقی و کرد لازم هستند».

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر نیز تاکید کرده بود که مایل نیست تا نیروهای نظامی آن کشور وارد عملیات زمینی در کشورهایی مانند عراق شوند.

با اجازه‌ای که او صادر کرده است، طی هفته‌های گذشته نیروها و مواضع خلافت اسلامی هدف حملات هوایی قرار گرفته‌اند. در کنار این حملات هوایی نیروهای ارتش عراق، پیش‌مرگه‌های کرد و شبه‌نظامیان دست به حملات زمینی علیه افراطیون سنی زده‌اند.

باراک اوباما در عین حال تاکید کرده است که واشینگتن با متحدان خود همکاری خواهد کرد تا جلوی جنگجویان خارجی، به داخل و خارج از خاورمیانه گرفته شود.

او در عین حال افزوده است که دولتش به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای غیرنظامیان نیز ادامه خواهد داد.

سخنرانی باراک اوباما در آستانه سالگر یازدهم سپتامبر و حملات القاعده به آمریکا صورت گرفته است.

پیشتر نیز انتظار می‌رفت که بخش مهمی از نطق آقای اوباما به گروه «خلافت اسلامی» و تهدیدهای آن بپردازد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، یک روز پیش از این سخنرانی در دیدار با سران کنگره آن کشور با آنها در مورد تهدید گروه «خلافت اسلامی» صحبت کرد.

بنا بر گزارش‌ها او معتقد است برای انجام راهکار گسترده‌اش در عراق و سوریه علیه آن گروه مختار است، هرچند خواهان حمایت کنگره است.

موضوع اقدام احتمالی آمریکا علیه خلافت اسلامی در سوریه، از موضوعاتی‌ست که قانونگذاران آمریکایی را این روزها به اظهار نظر و بحث کشانده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید در حالی‌که از یک سو گروهی مایل‌ هستند در این مورد در کنگره رای‌گیری شود، اما گروهی دیگر می‌گویند رئیس‌جمهوری در حال حاضر نیز مجوز لازم را برای گسترش عملیات علیه «خلافت اسلامی»، بر اساس قانونی که بیش از یک دهه پیش برای مبارزه علیه القاعده تصویب شده بود، دارد.

در حالی‌که سخنرانی باراک اوباما در مورد راهکار آمریکا علیه «داعش» انجام شده است، وزیر خارجه آن کشور نیز برای ایجاد ائتلافی علیه آن گروه در خاورمیانه به سر می‌برد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در بغداد گفته است نه ایالات متحده و نه دیگر کشورهای جهان نمی‌توانند نظاره‌گر گسترش شرارت این گروه بمانند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016