پنجشنبه 20 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آغاز فيلتر سايت‌های خبری "فاقد مجوز" از سوی وزارت ارشاد

راديو فردا ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن دسته از وبسايت‌های خبری که فاقد مجوز نهادهای حکومتی هستند، هشدار داد که از فعاليت آنها جلوگيری می‌کند.

اين هشدار با فيلتر چهار وبسايت خبری «دانا»، «شريان»، «روحانی‌نيوز» و «لحظه آنلاين» همراه شده، و اين در حالی است که يک مقام قضايی ايران می‌گويد وزارت ارشاد اجازه فيلتر وبسايت‌ها را ندارد.‌



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رسانه‌های داخل ايران از جمله خبرگزاری مهر روز چهارشنبه، ۱۹ شهريور، بيانيه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را منتشر کرده‌اند که می‌گويد اين وزارتخانه «با هدف جلوگيری از رفتار غيرقانونی، غيراخلاقی، غير حرفه‌ای... و محدود کردن شب‌نامه‌های الکترونيک از انتشار رسانه‌های فاقد مجوز جلوگيری خواهد کرد».

اين بيانيه پايه و اساس تصميم وزارت ارشاد در اين باره را «ماده ۷ قانون مطبوعات» دانسته است، ماده‌ای قانونی که عنوان می‌کند چاپ و انتشار نشريه‌ای که پروانه برای آن صادر نشده است جرم محسوب می‌شود.

در بيانيه وزارت ارشاد حتی از شهروندان درخواست شده که «برای شناسايی صدها سايت خبری فاقد مجوز» به اين وزارتخانه کمک کنند.

اين بيانيه می‌گويد که تاکنون ۲۷۰ خبرگزاری و سايت خبری موفق به اخذ مجوز از هيات نظارت بر مطبوعات شده‌اند و بقيه سايت‌های بدون مجوز نيز به‌طور تدريجی فيلتر خواهند شد، مگر آن که مجوز دريافت کنند.

وزارت ارشاد همچنين تاکيد کرده اولويت فيلترينگ با سايت‌هايی است که «از شاخص‌های اخلاقی به دور هستند و دروغ، توهين، تهمت، ورود به حريم خصوصی مردم، هتک ارزش‌ها، نقض منافع و امنيت ملی، قانون‌شکنی و سياه‌نمايی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند».

اين در حالی است که دبير کارگروه تعيين مصاديق محتوای مجرمانه و معاون قضايی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی روز سه شنبه به وزارت ارشاد هشدار داده بود که اين وزارتخانه «نمی‌تواند راسا دستور فيلتر و مسدودسازی نشريات الکترونيکی را صادر کند» چرا که هيچ اختيار قانونی در اين باره به ارشاد داده نشده است.

عبدالصمد خرم‌آبادی در گفت‌وگويی با خبرگزاری تسنيم اظهار داشت: «اگر وزارت ارشاد، فعاليت سايت يک نشريه الکترونيکی را به لحاظ عدم دريافت مجوز از هيات نظارت بر مطبوعات، غيرقانونی تشخيص دهد می‌تواند عليه آن سايت در مراجع قضايی ذی‌صلاح شکايت کند... اما اگر وزارت ارشاد راسا دستور فيلتر سايتی را صادر کند ، چنين دستوری فاقد اعتبار قانونی است».

در اين ميان علی مطهری، عضو هيات نظارت بر مطبوعات، اطمينان داده است که «مشکل سايت‌های فيلتر شده به زودی حل می‌شود».

آقای مطهری که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده است، اقدام وزارت ارشاد را در راستای ساماندهی سايت‌های خبری دانست و تاکيد کرد هر زمانی که سايت‌های فيلترشده مجوز دريافت کنند، رفع فيلتر خواهند شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016