پنجشنبه 20 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
12 شهریور» "قرارداد ۴۰۰ ميليارد ينی ‌مرتضوی با زنجانی"
28 مرداد» مدير بازداشت شده نفتی کيست؟
پرخواننده ترین ها

بابک زنجانی در زندان فيس‌بوکش فعال

مهسا جزينی ـ شرق: خودش هشت‌ماهی است در زندان به‌سر می‌برد اما صفحه فيس‌بوکش در حمايت از او همچنان فعال است. حاميانی در ايران يا خارج از کشور هم دارد که پيش‌تر عضو کميته پی‌گيری پرونده «بابک زنجانی» در مجلس از آن خبر داده بود.

«اميرعباس سلطانی» گفته بود: «خبرهايی به ما رسيده که نشان از «لابی» جدی آدم‌های زنجانی در لايه‌های ميانی برخی نهادها دارد. او در زندان هم سرحال و سرخوش است و گويا دچار توهم شده که به‌زودی اتفاقی خواهد افتاد، که با قوه‌قضاييه همکاری نمی‌کند و اطلاعات لازم را نمی‌دهد.»

فارغ از گفته‌های «سلطانی» اما علنی‌ترين حمايت‌ها از او در صفحه فيس‌بوکش ديده می‌شود. فردی با نام مستعار «حداد» به‌حمايت از او آنجا مطلب می‌نويسد و برخی اطلاعيه‌ها و پيام‌ها هم با امضای «هولدنيگ سورينت» شرکت تحت رياست «بابک زنجانی» منتشر می‌شود. مثل پيام تسليتی که به‌مناسبت سانحه اخيرهوايی روی صفحه فيس‌بوک «بابک زنجانی» منتشر شد. يا وقتی شرکت سورينت اعلام کرد حاضر است هزينه درمان دانش‌آموزان شين‌آبادی را متقبل شود؛ قصدی که گويا در حد همان اطلاعيه باقی ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صفحه «بابک زنجانی» نزديک به۳۵هزارو۲۰۵عضو دارد و کامنت‌ها و لايک‌های برخی پست‌ها گاه به دوهزار هم می‌رسد. صفحه «بابک زنجانی» بهار ۹۲ همزمان با مطرح‌شدن نام«زنجانی» در قضيه انتشار فيلم جنجالی مذاکرات سعيد مرتضوی در مجلس و بعد هم طرح بدهی‌هايش به وزارت نفت، آغازبه‌کار کرده است. مشخص است که هدف اصلی راه‌اندازی اين صفحه به‌نوعی مطرح‌کردن «بابک زنجانی» و حمايت از او دربرابر اخبار و نقدها بوده‌است. اگرچه صفحات ديگری هم با نام« بابک زنجانی» در فيس‌بوک وجود دارد ولی همان اوايل او درنوشته‌ای در همين صفحه انتساب ديگر صفحات منتسب به خودش را در فيس‌بوک تکذيب کرد. نخستين پست فيس‌بوکی «بابک زنجانی» عکسی از خودش است و بعد هرچه هست تا پيش از دستگيری، اخبار و عکس‌های او است به‌هنگام افتتاحيه‌ها و بازديدها از پروژه‌هايش. از کارخانه تا مجتمع مسکونی، هتل، هواپيماسازی، شرکت فيلمسازی، شرکت هوايی و حتی پروژه ايران‌زمين.

انتقاد حاميان زنجانی از اصلاح‌طلبان

در پست‌های صفحه «بابک زنجانی» معمولا رد مشخصی از گرايش‌های سياسی ديده نمی‌شود اما در آخرين پست با امضای مستعار «سپهری»، ابتدا «زنجانی» با «بيل گيتس» مقايسه شده و در نهايت نتيجه گرفته‌ شده است که «بازداشت زنجانی نتيجه احساساتی‌شدن جناح اصلاح‌طلب پس از مدت‌ها انتظار برای قدرت‌نمايی و اثبات حقانيت خود بوده‌است.»

با گذشت چندماه از بازداشت «زنجانی» طرح اين سوال قابل‌تامل به‌نظر می‌رسد که چه اتفاقی رخ داده که حاميان «بابک زنجانی» به يکباره به فکر افتاده‌اند پای اصلاح‌طلبان را به موضوع کشانده و داستانی نو اختراع کنند. چه کسانی از طرح اين سناريو سود می‌برند؟ نويسنده مدعی است که اصلاح‌طلبان برای بهره‌برداری جناحی به زنجانی حمله می‌کنند «آنها موضوع يک بدهی حساس را با شعار مبارزه با فساد درهم‌آميخته و هر دو را در يک ظرف گذاشتند و زنجانی را وارد اين ميدان کرده و از هرجهت شروع به مانوردادن کردند تا بهره‌برداری‌های خود را کنند اما فراموش کردند که قضاوت نهايی در مورد حقانيت آنها، منوط به موفقيت در وصول وجه است و اگر نتوانند آن را وصول کنند، بايد همه اتهامات وارده را پس بگيرند و اقرار کنند که در مورد زنجانی اشتباه کرده‌اند، از او عذرخواهی کرده و ايشان را آزاد و با اسکورت به کشورهای مختلف ببرند تا او پول را وصول کند.»

بابک زنجانی و پيش‌بينی انتخابات

نخستين کامنت‌های فيس‌بوکی «زنجانی» هم جالب است، برخی او را تحسين کرده‌اند و برخی ديگر با ارسال رزمه‌کاری خود از او تقاضای شغل دارند. اما هرچه جلوتر می‌رويم کامنت‌ها رنگ‌وبوی ديگری می‌گيرد و اين پرسش برای کامنت‌گذاران اساسی می‌شود که چطور و چگونه او به اين همه ثروت در اين مدت کوتاه دست يافته‌است؟ : «اين نصيحت را از من به يادگار داشته باش که مردم دو دسته‌اند. يا قمارباز يا کاسب. به‌نظر می‌رسد شما از دسته اول باشی. هيچ قماربازی تاکنون، تا آخرش نبرده. شما مرا ياد اين داستان از رضاخان می‌اندازی که بهش گفتند،«قاچاقچی‌ها خيلی دارند فعاليت می‌کنند. او گفت ولشان کنيد، هرچه درمی‌آورند آخرش مال من است. تو خودت فکر نمی‌کنی يکی از شرايط مدنيت ايجاد فرصت يکسان و عادلانه در عرصه فعاليت اقتصادی در کشور است؛ که افرادی مثل شما با تکاثر و حذف رقبای خود آن را لوث کرده‌ايد. آخر پسرعموی من کجای دنيا قبول می‌کنند که در کنار ۱۰ميليون فارغ‌التحصيل بيکار در کشور، يکی مانند شما که نه تخصصی داری، نه صاحب تکنيکی هستی به ثروت قارونی برسی.» خرداد۹۲ بابک زنجانی در صفحه‌اش سوال جالبی مطرح می‌کند. «به‌نظر شما چه‌کسی رييس‌جمهور ايران خواهد شد» پاسخ يکی از کامنت‌گذاران جالب است. «واسه شما که فرقی نمی‌کنه، هم از توبره می‌خوری هم از آخور... اصولا تاجر نبايد تو سياست دخالت کنه... فقط تماشا کن.»

شرکت هولدينگ سورينت يا گردانندگان سايت «بابک زنجانی» از زمان بازداشت رييس، وظيفه حمايت از«بابک زنجانی» را برعهده گرفته‌اند. حاميان «بابک زنجانی» مدعی‌اند او يک قربانی است. در يکی از آخرين پست‌های اين صفحه با امضای «حداد» آمده است: «آيا نه اين است که زنجانی قربانی شده است تا موضوع خيانت بارز عده‌ای، به فساد واهی ديگران تبديل شود؟ آيا اين فرار به جلو نيست؟ آيا نه اين است که هر کجا راهی برای پرداخت بدهی زنجانی پيدا شد، همين آقايان فورا مانع از ادامه روند پرداخت شدند؟ آيا مردم ايران حق دارند بدانند که نامه بانک مرکزی تاجيکستان هرگز جعلی نبوده است و فقط هياهوی برخی مانع از ادامه روند پرداخت شد؟ آيا مردم حق دارند بدانند که ارزش اموال زنجانی را بسيار پايين ارزيابی کرده‌اند تا مشکل از اين طريق هم حل نشود؟ آيا مردم حق دارند بدانند که قرار است اين مشکل حل نشود؟» بعد هم خطاب به دولت و رييس کميته تحقيق‌تفحص مجلس از سازمان تامين‌اجتماعی می‌نويسد: «با برنامه‌ريزی‌های دولت تدبير و اميد، چنين مردانی در نطفه خفه خواهند شد و هرگز ديگر به دنيا نخواهند آمد و اگر هم بنا به اشتباه در ايران به دنيا بيايند يا از ايران می‌روند يا می‌شوند کارمند اداره آب... آقای محجوب، بيش از آنکه بايد اميدوار باشيد مردانی مثل زنجانی، ديگر ظهور پيدا نکنند بايد دعا کنيد به خدمات و توانايی‌های چنين سربازانی ديگر نياز پيدا نکنيد.»

بازيکنان تيم زنجانی به حريف پيوسته‌اند

حاميان «زنجانی» از بی‌معرفتی ياران سابق هم شاکی‌اند، تا آنجا که در يک پست در صفحه زنجانی نوشته شده: «همه بازيکنان تيم زنجانی به مرور به تيم حريف پيوسته‌اند و زنجانی بايد يک نفره بازی کند. کسانی که تا ديروز با زنجانی بودند و از محل کارشان در مجلس يا وزارت نفت اس‌ام‌اس‌های پ‌نَ‌پَ برای زنجانی ارسال می‌کردند که هنوز در موبايل زنجانی موجود است، امروز ادای قهرمان ملی را درمی‌آورند که چه نشسته‌ايد زنجانی پول بيت‌المال را برد! کجا برد؟ نمی‌دانيم!...» حاميان‌ رييس، گاه به رسانه‌ها و اشخاص و نهادها هشدار می‌دهند که اخبار مربوط به «بابک زنجانی» را تنها از طريق دادستانی و مراجع ذی‌صلاح پی‌گيری کنند و از اخبار ديگری که فاقد مدرک يا مستندات است و باعث تشويش اذهان عمومی می‌شود در مورد پرونده آقای بابک زنجانی منتشر نکنند. در غيراين‌صورت: «شرکت هولدينگ سورينت و شرکت‌های تابعه و همچنين شخص آقای بابک زنجانی حق پيگرد قانونی را برای خود محفوظ می‌دارند و با متخلفان طبق قانون مجازات اسلامی يا قانون مطبوعات برخورد خواهد شد.»

حامی «زنجانی» معتقد است که با تغيير دولت همه تقصيرها گردن «بابک زنجانی» افتاده و مسوولان و دست‌اندرکاران دولت قبل که آگاهانه ريسک معاملات «زنجانی» را پذيرفته بودند الان پاسخگو نيستند: «آيا اين اموال در اختيار شخص زنجانی بوده يا شرکت‌های او؟ اگر در اختيار شخص او بوده بايد از مسوولان پرسيد کجای دنيا چندميليارددلار را به يک شخص می‌دهند؟ اين واقعيت است که همه مسوولان و دست‌اندرکاران شرکت نفت و بانک مرکزی ايران در زمانی که آقای زنجانی را جناب مهندس خطاب می‌کردند آگاهانه ريسک چنين معاملاتی را پذيرفته بودند و می‌دانستند که زنجانی نقل‌وانتقالات مالی غيرقانونی از ديدگاه بين‌الملل انجام می‌دهد و هر لحظه ممکن است حساب‌های‌شان مسدود شود و با وجود همه احتمالات تن به چنين ريسکی داده‌اند. اما با تغيير دولت، همه مسوولان ريسک را تنها متوجه زنجانی کرده‌اند.»

آخرين پستی که «بابک زنجانی» پيش از دستگيری روی صفحه‌اش منتشر کرده شکايتی است از اين بابت که او را «جرثومه فساد» دانسته‌اند. در اين پست نوشته شده: «در هر صورت من کار کرده‌ام، شايد اشتباهی در کار من ديده شود ولی حتما خطا نکرده‌ام و کسی با اين حجم کار احتمال اشتباهش هست ولی يادآور می‌شوم من هم مثل شما از جان و مالم گذشته‌ام و برای خدمت به کشور کار کرده‌ام و چيزی برای ازدست‌دادن ندارم. در هر صورت سرباز کوچک جسور ولايتم نه جرثومه فساد.» هرچند بايد منتظر ماند تا روز محاکمه و ديد آيا نظر دستگاه قضايی هم درباره «بابک زنجانی» همين است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016