پنجشنبه 20 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سردار نقدی: فرمول بسيج راه حل خروج از بن بست اقتصادی

خرم آباد - خبرگزاری مهر: رئيس سازمان بسيج مستضعفين کشور فرمول بسيج را راه حل خروج از بن بست اقتصادی دانست و گفت: بايستی از ظرفيت مردم در اين راه استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمدرضا نقدی پيش از ظهر پنجشنبه در جلسه شورای برنامه ريزی و توسعه استان لرستان با بيان اين مطلب که وضعيتی که در اقتصاد کشور داريم يک نوع بن بست است اظهار داشت: رکود اقتصادی، تورم و ... حاکی از اين بن بست است و برای حل اين بن بست ها مردم کشور با فرمول بسيج می توانند وارد عمل شوند و بايستی از ظرفيت مردم در اين راه استفاده کرد.

وی با استناد به اين جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی که در کشور مشکلات حل نشده کم نداريم و برای حل آن ها بايستی به سراغ مردم برويم صحبتهای خود را اينگونه ادامه داد: اين جمله رهبری بسيار طلايی و تعيين کننده است و همانطور که در جنگ هشت ساله از ظرفيت مردم و بسيج استفاده شد بايستی در اقتصاد و رفع مشکلات آن نيز از پتانسيل مردم استفاده شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ضرورت گسترش و بسط فعاليت های بسيج سازندگی

رئيس سازمان بسيج مستضعفين عنوان کرد: به منظور استفاده از ظرفيت مردم در حوزه عمرانی پديده زيبای بسيج سازندگی شکل گرفت که اين پديده برد چند جانبه دارد و هم برای دولت نفع دارد و هم جوانان فرصت پيدا می کنند در قالب اين طرح کار عملياتی ياد بگيرند، تجربه کسب کنند و از لحاظ معنوی رشد کنند.

سردار نقدی افزود: وقتی مردم برای انجام کارهای پراکنده پيش قدم شوند بسياری از مشکلات حل می شود چرا که دولت نمی تواند به تنهايی به تمامی امور رسيدگی کند بنابراين با ايجاد گروه های بسيجی و داوطلبانه برای حل مشکلات کشور هم وحدت ملی بالا می رود و هم بسيج برنده می شود چرا که جوانان را جذب اسلام و انقلاب و ارزشها کرده است.

وی بر گسترش و بسط فعاليت های سازندگی تاکيد کرد و بيان داشت: هر سال بايستی پروژه های سازندگی در کشور بيشتر شوند و کارهايی که گروه های جهادی می توانند برای استان خود انجام دهد بايستی شناسايی شوند در اين صورت همگان در اين ميدان اقتصادی برنده خواهند شد.

ظرفيت های مناسب سرمايه گذاری و ايجاد اشتغال در لرستان

رئيس سازمان بسيج مستضعفين به راه های علاج رکود اقتصادی و تورم اشاره کرد و اظهار داشت: اگر بتوانيم توليد را بدون وارد کردن نقدينگی های بزرگ افزايش دهيم بازار عرضه زياد شده و تورم کاهش می يابد و همچنين ظرفيت های پنهان و غير فعال فعال می شوند.

سردار نقدی به برخی ظرفيت های مناسب سرمايه گذاری و ايجاد اشتغال در لرستان اشاره کرد و گفت: برای توليد ماهی مهمترين فاکتور استحصال آب است و با توجه به اينکه در لرستان آب فراوان است و نهرهای زيادی وجود دارد اين کار می تواند بسيار راحت باشد و هزينه زيادی را نمی خواهد.

وی لرستان را در توليد کود ورمی استانی توانمند دانست و عنوان کرد: هم اکنون ۶۰۰ هزار تن کود شيميايی وارد کشور می شود که استفاده از اين کود هم زمين های کشاورزی را از بين می برد و هم محصولاتی توليدی دارای مشکل هستند چرا در لرستانی که در توليد کود ورمی توانمند و يکی از استان های برتر در اين زمينه است نبايد اين کود را جايگزين کود شيميايی کرد.

رئيس سازمان بسيج مستضعفين ادامه داد: با جايگزينی کود ورمی به جای کود شيميايی حدود ۴۰ هزار کارگاه ايجاد می شود و اشتغالزايی فراوانی به وجود می آيد و علاوه بر آن از آب و خاک استان محافظت و وابستگی به خارج و واردات قطع می شود.

سردار نقدی اضافه کرد: با يک روش بسيج گونه و پای کار آمدن مردم و همچنين دادن تسهيلات ارزان قيمت به آن ها با يک طرح ضربتی می توان کاری کرد که زمينه اشتغال و توليد در کشور فراهم شود.

علمی کردن کشاورزی يک ضرورت است

رئيس سازمان بسيج مستضعفين علمی کردن کشاورزی را يک ضرورت دانست و گفت: مسئولان بايستی علمی کردن کشاورزی را در دستور کار قرار دهند چرا که ميزان برداشت ساليانه محصولات بسيار پايين است که نمونه آن گندم لرستان است که متوسط برداشت ساليانه آن ۳.۳ تن در هکتار است در حاليکه کشاورز نمونه استان توانسته است ۱۲ تن در هکتار گندم برداشت کند.

سردار نقدی در اينباره ادامه داد: فاصله زياد برداشت محصول کشاورز نمونه با متوسط برداشت محصول نشان دهنده اين است که ميزان برداشت بسيار کم است لذا بايستی کشاورزی را علمی کرد و از ظرفيت های بخش کشاورزی استفاده کرد چرا که در لرستان حدود شش هزار فارغ التحصيل کشاورزی وجود دارد و استفاده از آنها در علمی کردن کشاورزی استان می تواند نقش چشمگيری داشته باشد.

وی تصريح کرد: برای اين منظور پايگاههای بسيج روستايی در کشور فعال شده اند و سمينارهای محلی برای نحوه برداشت برنج، گندم، پرتغال و ... با برجسته ترين اساتيد برگزار شده است و همچنين کتاب روز کشاورزی که نوع بذر، نوع کود و نوع سم در آن مشخص شده است تاليف شده و در اختيار پايگاه های بسيج روستايی قرار گرفته است.

رئيس سازمان بسيج مستضعفين اظهارداشت: برداشت نخود در لرستان ۶۷۰ کيلو در هکتار است در حاليکه کشاورز نمونه توانسته است هزار و ۸۰۰ کيلو در هکتار نخود برداشت کند و ما انتظار نداريم همه کشاورزان به آن ميزان برداشت کشاورز نمونه برسند و اگر تنها ۳۰ درصد ميزان برداشت افزايش يابد تحول بزرگی در اين زمينه ايجاد می شود.

۳۰ ميليارد دلار از واردات ما وسايل غير ضروری هستند

سردار نقدی با بيان اين مطلب که بالا رفتن دانش کشاورزی باعث کاهش ميزان واردات می شود افزود: با علمی شدن کشاورزی جوانانی که از روستاها فرار کرده اند به مزرعه بر می گردند و کشاورزی سودآور خواهد شد و ديگر نيازی به واردات محصول کشاورزی نداريم.

وی بيان داشت: از ديگر ظرفيت های لرستان که بدون استفاده از نقدينگی می توان روی آن کار کرد استفاده از جنگل های استان به ويژه استفاده از جنگل های بلوط است بطوريکه می توان با فرآيندهايی از محصولات بلوط به عنوان غذای دام استفاده کرد و مانع از ورود علوفه دامی از کشورهای ديگر شد.

رئيس سازمان بسيج مستضعفين از شيوه های تدريس در دانشگاههای کشور انتقاد کرد و بيان داشت: بيشتر تعاليم دانشگاه ها جنبه نظری دارند و پايان نامه های آن ها در مورد مباحث نظری است بطوريکه دانشجويان در پايان نامه های خود مسائل خارج کشور را حل می کنند در حاليکه ثروت عظيم در دامنه زاگرس ها خوابيده است.

سردار نقدی با بيان اينکه در کشور سالانه ۶۴ ميليارد دلار واردات رسمی و ۲۰ ميليارد دلار واردات قاچاق داريم اضافه کرد: ۳۰ ميليارد دلار از واردات ما وسايل به درد نخور و غير ضروری هستند و اگر تصميم بگيريم اين کالاها را وارد نکنيم و خود به توليد آن ها دست بزنيم زمينه اشتغال جوانان کشور فراهم می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016