شنبه 22 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بان: آزادی‌‌ بيان و حقوق بشر در ايران پيشرفت چندانی نکرده است

بنا بر گزارش ساليانه بان کی‌مون دبير کل سازمان ملل متحد، قول‌های حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران، برای تامين آزادی بيان و تضمين حقوق بشر، همچنان در عمل به شکل عمده‌‌ای به نتيجه نرسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا ـ به گزارش ۲۱ شهريور ماه خبرگزاری رويترز، بنا بر اين گزارش ساليانه به نشست عمومی اين سازمان در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران -که نسخه‌ای از آن به اين خبرگزاری رسيده- در مورد «افزايش اعدام‌ها» در اين کشور نيز هشدار داده شده است.

اين گزارش ساليانه می‌گويد «رئيس‌جمهور روحانی وعده داده بود که از فشارها بر آزادی بيان بکاهد و امنيت رسانه‌ها را تضمين کند»، با اين همه «متاسفانه آن وعده‌ها هنوز نتيجه چشم‌گيری در بر نداشته است و فشارها بر آزادی بيان کماکان بسياری از عرصه‌های زندگی (در ايران) را تحت تاثير قرار می‌دهد».

بان گی‌مون، دبير کل سازمان ملل، در اين گزارش می‌گويد «قوه قضائيه روزنامه‌نگاران و ديگر کارکنان رسانه‌ها در ايران را به طور مکرر احضار و بازداشت می‌کند و نيروهای امنيتی نيز به آنها حمله کرده و آزارشان می‌دهند».

حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران، با حمايت گروهی از اصلاح‌طلبان و معترضان ايرانی، در سال گذشته و پس از آنکه در مورد حقوق مدنی و آزادی‌های سياسی و اجتماعی در ايران قول‌هايی داد، به پيروزی رسيد.

از آن زمان برخی سازمان‌های بين‌المللی، محقق نشدن قول‌های او را در مورد کاهش فشارها بر فعالان سياسی، روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی يا اقليت‌ها گوشزد کرده‌اند.

گزارش تازه سازمان ملل متحد برای نمونه به وضعيت بهائيان در ايران اشاره کرده و می‌گويد «همچنان از تحصيلات عالی و شاغل شدن در کارهای دولتی منع می‌شوند؛ آنها در عين حال در زمينه فعاليت‌های شغلی خصوصی نيز با دخالت دولت روبه‌رو می‌شوند».

بان می‌گويد «بر پايه گزارش‌ها تبعيض عليه اقليت‌های قومی و مذهبی، هم در عمل و هم از نظر قانونی، ادامه دارد».

گزارش سازمان ملل در عين حال به موضوع سانسور اينترنت اشاره کرده و می‌گويد در اين مورد نيز وعده‌ها برای بهبود شرايط، محقق نشده‌اند.

گزارش آقای بان، به سخنان آقای روحانی اشاره دارد که نبايد به اينترنت به شکل تهديد نگاه کرد، بلکه آن را بايد به شکل «فرصت» ديد؛ «با اين همه دبير کل سازمان ملل از اين واقعيت که آن واژگان نتيجه‌ای نداده‌اند» و مقام‌ها «همچنان به فيلتر کردن بسياری از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سايت‌ها ادامه داده می‌دهند، متاسف است».

حسن روحانی در ارديبهشت ماه گذشته، در جشنواره فناوری اطلاعات از حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی استقبال کرده و از وزارت ارتباطات دولت خود خواسته بود پهنای باند و سرعت اينترنت را در ايران افزايش دهد.

با اين همه همان زمان اين گفته‌ها با انتقاد و حملات اصولگرايان روبه‌رو شد. آنچه تا کنون نيز ادامه داشته است. برای نمونه در يکی از تازه‌ترين اين حملات امام جمعه مشهد، در واکنشی به سخنان رئيس‌جمهوری ايران تاکيد کرده بود که حل مشکلات فرهنگی کشور بدون «پاسبان، ون، فيلتر و ديوار» ممکن نيست.

بان گی‌مون در گزارش خود در عين حال نگرانی خود را در مورد اعدام‌ها در ايران و افزايش آن نيز ابراز کرده است.

رويترز می‌گويد بنا بر اطلاعات دانشکده حقوق کرنل، در سال گذشته ميلادی بين ۶۲۴ تا ۷۲۷ مورد اعدام در ايران انجام شده است. در سال ۲۰۱۲ اين رقم بين ۳۱۴ تا ۵۸۰ نفر بود.

بنا بر گزارش اين دانشکده حقوقی، دست‌کم دو هزار نفر در ايران با حکم اعدام روبه‌رو هستند.

گزارش دبير کل سازمان ملل در مورد حقوق بشر در ايران می‌گويد «بنا بر اطلاعاتی که از منابع قابل اعتماد جمع‌آوری شده‌اند، بيش از ۱۶۰ نوجوان در ايران حکم اعدام گرفته‌اند و طی ماه‌های اخير دست کم دو نفر از آنها نيز اعدام شده‌اند. اين اعدام‌ها به خاطر جرايمی است که آنها پيش از رسيدن به سن ۱۸ سالگی مرتکب شده بودند».

بنا بر قوانين بين‌المللی که ايران نيز به اجرای آن متعهد است، صدور حکم اعدام برای نوجوانانی که جرمی را پيش از رسيدن به ۱۸ سالگی مرتکب شده‌اند، ممنوع است.

مقام‌های دولت ايران هنوز به اين گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

اخيرا محمد خاتمی، رئيس‌جمهوری پيشين ايران، که از چهره‌های حامی حسن روحانی در انتخابات بود، گفته است برخی جريان‌های سياسی با تداوم «فضای امنيتی» به حيات خود ادامه می‌دهند و آقای روحانی نيز نمی‌تواند اين «واقعيت‌ها» را يک شبه تغيير دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016