یکشنبه 23 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"برنامه خاتمی، عارف و رفسنجانی برای وفاق حداکثری در انتخابات مجلس"

ایلنا ـ عضو هئيت مديره بنياد اميد ايرانيان گفت: آقايان خاتمی، هاشمی و عارف بنا دارند با بکارگيری تجربه موفقيت آميز رياست جمهوری سال ۹۲ با حداکثر وفاق، وحدت و همگرايی همه جانبه به صورت حزبی، جبهه‌ای و دور از هرگونه تفرقه به وظيفه خويش به گونه‌ای عمل کنند که شاهد خلق حماسه سياسی ديگری باشيم.

سيدحسن رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در مورد انتخاب سال آينده مجلس شورای اسلامی و شرايط و چگونگی ليست‌های انتخاباتی جريان اصلاحات گفت: موضوع کانديداگزينی جريان اصلاحات برای انتخابات مجلس مستلزم رصد هوشمندانه در همه مراحل است و بايد توجه کرد مسئله نهايی کردن ليست کانديداها در حوزه‌های انتخاباتی مجلس، پس از رسيدگی به صلاحيت‌های قانونی داوطلبان در سراسر کشور انجام می‌شود.

رسولی گفت: به عبارت ديگر قبل از ورود به مرحله نهايی انتخاب افراد برای ليست‌های انتخاباتی جريان‌ها سياسی و مشخصا جريان اصلاح طلبی لازم است در موضوعاتی که در تبيين و تعيين بهتر اعضا مفيد است، ورود جدی داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين فعال سياسی اصلاح‌طلب، نحوه جهت‌گيری مراجع مرتبط با انتخابات،نهادها و دستگاه‌های اجرايی و نظارتی در ايجاد فضای انتخاباتی را موثر دانست و گفت: ما مشاهده کرده‌ايم که برخی از تريبون‌های عمومی مدت‌ها قبل از انتخابات و رای‌گيری به توليد محتواها و پيام‌های می‌پردازند که در شکل‌گيری قواعد رفتاری رای دهندگان موثر است.

وی با اشاره به صحبت‌ مقام معظم رهبری که رای مردم حق الناس است،گفت:طبعا هيچ فرد حقيقی و حقوقی با هيچ بهانه‌ای حق ندارد به حق الناس دست اندازی داشته باشد.

عضو هئيت مديره بنياد اميد ايرانيان تصريح کرد: صدا و سيما،برخی از تريبون‌های عمومی، رسانه‌ها و مجموعه کانون‌هايی که در فضای پيام رسانی کشور فعال هستند بسيار در امر انتخابات اثرگذارند،و چنانچه بی‌طرفانه با موضوع انتخابات برخورد کنند از اين حيث شاهد عدالتی خواهيم بود که در سياست بندی جريانات و کانديدهای انتخابات بسيار موثر است.

اين‌فعال‌اصلاح‌طلب‌گفت: شواری‌نگبهان و هئيت‌های مرکزی نظارت در استان‌ها و شهرستان‌ها در ايفای نقش نظارتی خويش بايد پدرانه و به دور از جهت‌گيری حزبی و جناحی عمل کنند،در اين صورت همه اطمينان خواهند داشت که داوری بی‌طرف و مشفق برنحوه رقابت آنها عادلانه نظارت دارد و حقی از آنان ضايع نمی‌شود.

رسولی با تاکيد براينکه در شکل‌گيری ترکيب هئيت اجرايی بايد همه جريان‌ها و جناح‌ها حضور داشته باشند، اظهار کرد: بايد سعی شود که در تمام مراحل انتخابات از بررسی تاييد صلاحيت‌ها و تا تصميم‌گيری نهايی، به دور از سليقه سياسی عمل، تا در حدامکان حضور همه جريان ها فراهم شود،در اين حالت اطمينان و اعتمادی ايجاد می‌شود که می‌تواند بيشترين تاثير را در مرحله تعيين کانديداها داشته باشد.

رسولی درباره نحوه عملکرد نهادهای اجرايی در بحث انتخابات نيز گفت: در حوزه اجرا وزير کشور،ستاد انتخابات کشور از جمله فرماندارن، بخشداران و... که متولی اجرای قانون انتخابات هستند،بايد با اعتماد به نفس بالا و به دور از انفعال و محافظه کاری و مسئولانه در راستای تامين حقوق اساسی جامعه گام بردارند. در اين صورت امنيت سياسی و انتظامی مورد نيازفراهم شده و رقابت،آزاد و عادلانه شکل می‌گيرد.

اين عضو بنياد باران اضافه کرد: چنانچه هرکدام از اين بايسته‌ها به نحو کامل انجام نشوند شاهد خواهيم بود مانندانتخابات ‌سال ۸۸ که تقريبا نيمی از اعضای وقت شواری نگبهان و هئيت مرکزی نظارت به نفع يک داوطلب در مجامع عمومی موضع گيری می کردند، آسيب‌های جبران ناپذيری به انتخابات وارد شد.

رسولی تصريح کرد:چنانچه اين بايسته ها تحقق پيدا کند نشاط و شادی سياسی در فضای انتخابات حاکم و در آن صورت به هر ميزانی که گروها و جريانات بهتر بتوانند بر افکار و رفتار اثر بگذارند بهترين نتيجه را خواهند داشت،که يکی از نتايج آن تعيين ليست کانديداهای معتبر، توانمند و فراگير به گونه‌ای که همه افکار، اقشار، نسل‌های بعد از انقلاب، اقوام و مذاهب در اين ويترين انتخاباتی حضور خواهند يافت.

وی تاکيد کرد: در اين فضا همه جريان‌ها می‌توانند از خدمات حقوقی، سياسی، امنيتی و رسانه‌ای در پيشبرد حقوق خود و تعيين سرنوشت مجلس دهم استفاده کنند که نتيجه اصلی آن صرف نظر از ترکيب جريانی و جناحی به نفع مردم سالاری دينی و توسعه کشور خواهد بود.

رسولی در مورد برنامه اصلاح‌طلبان در زمينه انتخابات آتی مجلس ابراز کرد:تا آنجايی که من اطلاع دارم آقای خاتمی رهبرجريان اصلاحات،شخصيت‌های تراز اولی همچون آقای عارف با همراهی شخصت‌هايی مانند آقای هاشمی و احزاب واقع در حوزه اصلاح طلبی با بکارگيری تجربه موفقيت آميز رياست جمهوری سال ۹۲ بنا دارند با حداکثر وفاق، وحدت و همگرايی همه جانبه به صورت حزبی، جبهه‌ای و دور از هرگونه تفرقه به وظيفه خويش به گونه‌ای عمل کنند که شاهد خلق حماسه سياسی ديگری باشيم.

رسولی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه آيا امکان دارد در آنتخابات آينده مجلس اصلاح طلبان با جريان ميانه رو اصولگرايی در يک جبهه باشند، يا ائتلافی صورت بگيرد، ابرازکرد: شايد هنوز زود باشد در اين مورد پيش‌بينی کنيم اما آنچه به صورت کلی می‌توان گفت، جامعه اسلامی و انقلابی ايران در چهارمين دهه از حيات انقلاب اسلامی از وقايع و رويدادهای انتخاباتی تلخ و شيرين گذشته، پندها و عبرت ها مفيدی آموخته‌است.

وی افزود: امکان ائتلاف ميانه‌روها در دو جناح بستگی به بروز و ظهور جريان‌های انتخاباتی راديکال دارد. البته سمت‌گيرهای متوليان امر انتخابات درحوزه نظارت و اجرا و تريبون‌های رسمی که قبلا به آن اشاره کرديم در وقوع يا عدم وقوع اين نوع همگرايی موثر خواهد بود.

رسولی در پايان با بيان اينکه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان همه مردم ايران هستند و از حق يکسان در انتخابات برخوردارندگفت:اگر زمينه بايسته‌های که ذکر کردم فراهم شود از همه آسيب‌ها در فضای انتخابات به دور خواهيم بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016