دوشنبه 24 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

استراتژی جديد مصباح يزدی برای انتخابات


وحدت، مهم‌ترين آرزوی اصولگرايان در اين روزهاست. آنها می‌خواهند بعد از مدت‌ها با «يک صدا» و زير «يک بيرق» وارد کارزار انتخابات شوند.

نامه‌نيوز با اين مقدمه نوشت: اين جريان سياسی در کشور سال‌هاست رنگ وحدت و هم‌صدايی را به خود نديده است و شايد انتخابات مجلس هفتم و دومين دوره شواری شهر تهران، آخرين انتخاباتی بود که اصولگرايان در کنار هم و با يک ليست وارد کارزار انتخابات شدند.

حالا بعد از گذشت سال‌ها و بويژه بعد از چشيدن طعم ناکامی در انتخابات رياست جمهوری ۹۲، اصولگرايان به دنبال رسيدن به يک وحدت کلمه هستند تا بتوانند، جريان و تفکر اصولگرايی را بازسازی کنند. سيدرضا تقوی، عضو برجسته جامعه روحانيت مبارز تهران و نماينده سابق مجلس شورای اسلامی، اين روزها در غياب آيت‌الله مهدوی کنی که به علت بيماری، دور از فضای سياسی است و ناطق نوری که اعلام کرده است ديگر فعاليت سياسی نمی‌کند، وظيفه ايجاد يک ريتم منسجم برای سازهای اصولگرايی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او برای اين کار به سراغ آيت‌الله مصباح يزدی رفته است تا رئيس مؤسسه امام خمينی و دوستانش را مجاب به حضور در پروژه وحدت اصولگرايی کند. عضو شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز با اشاره به ديدار خود با آيت‌الله مصباح يزدی می‌گويد: «در اين ديدار گزارشی از حوزه اصولگرايی و اقدامات اخير در اين حوزه به آيت‌الله مصباح يزدی ارائه شده است. آيت‌الله مصباح متعلق به کل نظام و همه نيروهای حزب‌اللهی و مؤمن است و ما بايد از چنين شخصيت‌هايی استفاده کنيم و راهنمايی بگيريم. ما با آيت‌الله مصباح ارتباط داريم و معتقديم آن‌ها در فراز و نشيب‌ها بهترين راهنمايان ما هستند، لذا در ديدار اخير هم گزارش کار خود را ارائه داديم.»

تقوی، گام بلند برنامه طراحی شده خود برای وحدت اصولگرايان را، مجاب کردن «آيت‌الله قم‌نشين» برای وحدت با ديگران اصولگرايان می‌داند. اما مصباح يزدی، استراتژی ديگری را در سر می‌پروراند، و از همين رو آب پاکی را بر روی دستان تقوی ريخت تا مشخص شود ساز رئيس مؤسسه امام خمينی به اين راحتی‌ها با ساز اصولگرايان کوک نخواهد شد.

او در ديدار با سيدرضا تقوی در پاسخ به دغدغه‎ای مبنی بر ضرورت وحدت ميان اصولگرايان گفت: «همانطوری که توقع يکی‌بودن فتاوای همه مراجع در احکام شرعی بيجاست، توقع اينکه در مسايل اجتماعی نيز بين افراد وحدت نظر حقيقی حاصل شود، غيرواقع‌بينانه است، مخصوصا با توجه به اينکه در مسايل اجتماعی افراد با موضوعات سروکار دارند و نه فقط احکام؛ لذا اتحاد نظر در چنين مسايلی شبيه به محال است.»

رهبر معنوی جبهه پايداری با محال خواندن اتحاد اصولگرايان يک پيام روشن و واضح را به راست‌گرايان مخابره کرد و آن‌هم اينکه، آيت‌الله مؤسسه امام خمينی، انديشه اصولگرايان فعلی را انديشه‌ای ناب نمی‌داند و از همين رو ضرورتی نيز برای وحدت با کسانی که قبولشان ندارد، نمی‌بيند.

مصباح يزدی در مورد اصولگرايی نظر مشخصی دارد و رسماً اعلام کرده است که جبهه پايداری را به ديگر جريان‌های اصولگرايی ترجيح می‌دهد. او همچنين به دوستان خود هشدار می‌دهد و می‌گويد: «بايد توجه کرد در زمانی که جنس نابی مثل ولايتمداری، اصولگرايی و آرمان‌خواهی در جامعه طرفدار پيدا می‌کند، جنس قلابی آن هم زياد می‌شود.»

رئيس مؤسسه امام خمينی بر خلاف ديگر علمای قم علاقه فراوانی به جريان‌سازی سياسی دارد. مصباح يزدی سعی کرده است تا چهره يک فقيه را از خود دور کند. آيت‌الله قم‌نشين دوست دارد چهره متفاوت‌تری از خود نسبت به فضای عموماً علمی حوزه از خود نشان دهد. مصباح يزدی با تأسيس مؤسسه امام خمينی، به دنبال تأسيس ضلع سومی در مقابل جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز است. او می‌خواهد مؤسسه امام خمينی به عنوان نهادی تأثيرگذارتر از «جامعتين» در فضای سياسی کشور باشد.

رفتاری که حتی صدای اعتراض آيت‌الله يزدی، رئيس شورای عالی جامعه مدرسين حوزه علميه قم را نيز بلند کرد و خبر از احتمال تجزبه جامعه مدرسين به علت کارشکنی برخی داد.

رئيس سابق قوه قضائيه در همين ارتباط به جلسه خود با آيت‌الله مصباح قبل از انتخابات رياست جمهوری ۹۲ اشاره می‌کند و می‌گويد: «در آن جلسه که بيش از يک ساعت به طول انجاميد، بنده خطاب به جناب آقای مصباح عرض کردم جناب آقای مصباح اگر جامعه مدرسين و روحانيت مبارز در مسائل انتخاباتی آينده که در پيش داريم به يک نقطه واحدی رسيدند شما که در جامعه اثرگذار هستيد آمادگی آن را داريد که همراهی و کمک کنيد تا اختلاف کمتر شود تا با همراهی شما اين دو نهاد که اثرگذار هستند يکی شوند و اختلافات بين آنها کمتر شود؟ ايشان فرمودند که در آن زمان هر تکليفی شرعی که داشته باشم عمل خواهم کرد.»

«تکليف شرعی»، مسأله‌ای که به نظر می‌رسد مصباح يزدی در انتخابات مجلس دهم نيز به آن عمل خواهد کرد. تکليفی که قطعاً باز هم برخلاف نظر اکثريت اصولگرايان خواهد بود.

مصباح يزدی برای انتخابات مجلس دهم يک استراتژی مشخص دارد. تشکيل مجلس مخالف دولت با احتمالاتی چون رياست سعيد جليلی و نايب رئيسی کامران باقری لنکرانی، دو مرد محبوب آيت‌الله پايداری‌ها!

آيت‌الله مصباح يزدی در جلسات خود با اعضای شاخص جبهه پايداری بويژه نمايندگان اين جبهه در مجلس، به اين موضوع تاکيد کرده است که به دنبال کسب اکثريت مجلس است. آيت‌الله اعتقاد دارد که سعيد جليلی و باقری لنکرانی بهترين گزينه‌های رياست قوه مقننه هستند همانطور که زمانی بر اساس حجت شرعيش، ابتدا باقری لنکرانی و سپس سعيد جليلی را به عنوان نامزد اصلح برای انتخابات رياست جمهوری معرفی کرد.

مصباح يزدی نه علی لاريجانی را به عنوان رئيس قوه مقننه قبول دارد و نه حسن روحانی را به عنوان رئيس قوه مجريه به خاطر همين به دنبال تربيت نيروهايی برای نهادهای اصلی جمهوری اسلامی است. آيت‌الله مصباح يزدی در حکومت دارای تفکرات خاصی است که داماد او محمدی عراقی آن را اينگونه روايت می‌کند: «ديدگاهی که داشت اين بود که هر صنف و هر گروه می‌تواند بهترين و صالح‌ترين فرد را در صنف خودش مشخص کند. بنابراين انتخابات ما بايد بيشتر جنبه تخصصی داشته باشد. مثلاً اساتيد دانشگاه و دانشجويان و يا هر صنف ديگری می‌توانند در صنف خودشان تشخيص دهند که بهترين و صالح‌ترين فرد کيست. آقای مصباح اين را قبول نداشت که کسی بيايد و در مورد فردی نظر بدهد که با تخصص او سازگار نيست. ايشان به تعبير بنده معتقد به انتخاب پارلمان‌های صنفی و منطقه‌ای بودند. آقای مصباح می‌گفت دولت و پارلمان مرکزی بايد از پارلمان‌های محلی و صنفی تشکيل شود. در واقع ايشان به يک انتخابات دو درجه‌ای معتقد بود که اول به صورت منطقه‌ای و صنفی برگزار شود و بعد به صورت مرکزی».

آيت‌الله قم‌نشين بر اساس همين انديشه حکومت خود، بسياری از نيروها بويژه نيروهای نزديک به آيت‌الله هاشمی رفسنجانی را ليبرال و نزديک به تفکر غرب می‌داند. برای رئيس مؤسسه امام خمينی يک حزب برتر وجود دارد و آن هم جبهه پايداری است. او اعتقاد دارد هرکسی در فضای سياسی ايران بويژه در فضای اصولگرايی دم از وحدت می‌زند، بايد زير پرچم جبهه پايداری فعاليت کند.

آنچه مشخص است، مصباح يزدی در ماه‌های نزديک به انتخابات مجلس دهم، از استراتژی‌های خود که همان تشکيل مجلس اسلامی با محوريت جبهه پايداری است رونمايی خواهد کرد. بايد ديد اصولگرايان منادی وحدت چه برخوردی با اين ساز مخالف برخورد خواهند کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016