دوشنبه 24 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

محمدعلی ابطحی: تاريخ مصرف‌ فيلترينگ گذشته


ایلنا ـ محمدعلی ابطحی به رفع فيلترينگ و عضويت در شبکه‌های اجتماعی نظر مثبتی دارد و معتقد است: ما نمی‌توانيم نسبت به بود و نبود شبکه‌های اجتماعی اظهارنظر کنيم بلکه بهتر است آن را به عنوان يکی از اجزای زندگی برای خودمان تعريف کرده و بپذيريم.

ابطحی به خبرنگار ايلنا گفت: وقتی ميليون‌ها آدم از هم‌ميهنان ازجمله اشخاصی چون رييس‌جمهور، مجلسی‌ها و وزرا که بدنه تأثيرگذار اجتماع هستند، عضو اين شبکه‌های اجتماعی هستند، بحث کردن در اين باره که اين شبکه مفيد هست يا نه بحثی بيهوده است چراکه تاريخ مصرف اين حرف‌ها گذشته و حالا زمانی است که ما بايد در استفاده عميق‌تر از اين شبکه‌ها نظر بدهيم. اين شبکه‌ها را بايد به عنوان واقعيتی که در جامعه وجود دارد؛ بپذيريم.

وی در رابطه با موفقيت‌های دولت در طول يکسال اخير در بحث رفع فيلترينگ اظهار داشت: دولت در اين مدت به دلايلی نتوانسته موفقيت چندانی کسب کند. مديريت مخابراتی رييس جمهور شعارهای دکتر روحانی را ناديده گرفتند؛ درحاليکه اجرای اين مسئله چندان هم دشوار نبود. وقتی مردم با وجود سرعت کم و با سختی به سايت‌های دولت دسترسی پيدا می‌کنند؛ مخابرات بايد حداقل احترام را برای مردم قايل باشد و سرعت را بالا ببرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ابطحی ادامه داد: مشکل سرعت اينترنت فقط مربوط به دوره انتخابات نيست. متأسفانه اين مسئله کماکان وجود دارد. مخابرات يکی از وزارتخانه‌هايی است که بيش از ملاحظه‌ی حرمت‌گذاری به مردم، به اصل ملاحظات سياسی توجه می‌کند.

اين روحانی اصلاح‌طلب؛ در جواب اين سوال که چرا برخی از علما با رفع فيلترينگ مخالفند؛ گفت: اطلاعاتی که به شخصيت‌های مختلف نظام داده می‌شود؛ عموماً اطلاعات صحيحی نيستند چراکه اگر صحيح باشند نوع برخوردها بايد متفاوت باشد. مثلاً در بيانيه‌ای که به دفتر آيت‌الله مکارم شيرازی داده بودند، به اين نکته اشاره شده بود که در شبکه‌های اجتماعی تصاويری مستهجن رد و بدل می‌شود. درحاليکه در گفتگوهای تلفنی هم ممکن است حرف‌های ناهنجاری زده شود، آيا اين مسئله دليل اين است که تلفن چيز بد و آسيب‌رسانی است؟! تمام وسايل ارتباطی دچار چنين مسايلی هستند ما بايد اين ناهنجاری‌ها را رفع کنيم.

ابطحی با بيان اينکه تعريف آسيب مهم است و بايد بدانيم که چه چيزهايی آسيب ناميده می‌شود؛ گفت: با توجه به واقعيات دنيا از برخی مسايل بايد بگذريم و برويم سراغ آسيب‌های جدی و آن‌ها را برای خودمان تعريف کنيم. قبل از سيل؛ خيس شدن زمين مشکل است اما بعداز سيل؛ خيس بودن زمين فراموش می‌شود و همه به دنبال حل کردن بحران سيل هستند. مسئله فيلترينگ هم به همين شکل. آسيب‌ها به تناسب اتفاقات متفاوت می‌شوند.

وی در رابطه با اين موضوع که بسياری از شخصيت‌ها و روحانيون در دنيای مجازی فعاليت می‌کنند، اظهار داشت: با توجه به تناقض‌هايی که در اين مورد وجود دارد؛ بايد بگويم وقتی مسئولين حکومت در اين شبکه‌ها در سطح عالی حضور دارند و علما نيز هريک به گونه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ می‌توانيم وجه مثبت اين مسئله را هم ببينيم.

ابطحی افزود: فکر می‌کنم دوران شبکه‌های اجتماعی هم دارد سر می‌آيد. شبکه‌های اجتماعی مثل فيسبوک از لپ‌تاپ و کامپيوتر وارد گوشی‌های تلفن همراه شده‌اند و هر روز رشد بيشتری می‌کنند که با فيلترينگ جلوی رشدش گرفته نمی‌شود. بايد بگويم اين نگاه بسته به فيلترينگ؛ نگاه آسيب‌پذيری است.

وی متذکر شد: هميشه اعتقاد داشتم فيلتر کردن فيسبوک راه درستی نيست چراکه استفاده از فيلترشکن‌ها نه تنها فيسبوک را باز می‌کند بلکه امکان دسترسی به سايت‌های کاملاً غيراخلاقی که در همه دنيا ممنوع است را برای کاربر فراهم می‌کند و اين يک آسيب بزرگتر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016