سه شنبه 25 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حسين مرعشی: ليست خاتمی و هاشمی شوخی است

حسين مرعشی درباره تحليل برخی رسانه‌ها مبنی بر ارائه ليست مشترک از سوی خاتمی و‌ هاشمی برای انتخابات مجلس، گفت که نسبت‌دادن ليست انتخاباتی به بزرگان اصلاحات و نزديکان آنها چيزی نيست جز تحليل اشتباه چند رسانه کم‌اطلاع که هنوز از نقش آيت‌الله هاشمی رفسنجانی و سيدمحمد خاتمی در جبهه اصلاحات اطلاعی ندارند.

به گزارش ايسنا، اين عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان به برخی اخبار و تحليل‌ها درباره حضور در انتخابات آتی مجلس پاسخ داده است که گزيده‌ای از آن را در زير می‌خوانيد:

* با توجه به اينکه بحث انتخابات مجلس دهم و نقش‌آفرينی آقای خاتمی بحث روز شده است، آيا آقای خاتمی در انتخابات پيش‌رو ليست می‌دهد؟ ظاهراً گفته می‌شود شما در مصاحبه‌ای با يک رسانه اين بحث را طرح کرده‌ايد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- ما هيچ‌گاه نگفتيم که خاتمی به طور مستقيم در انتخابات مجلس يا انتخابات ديگری شرکت می‌کند. من و ديگر اصلاح‌طلبان نقش خاتمی را به‌عنوان محور اصلاحات و البته محور گروه‌های اصلاح‌طلب قبول داريم اصولا هيچ گروه اصلاح‌طلبی نمی‌تواند واقعيت نقش خاتمی را نفی کند. خاتمی محور جريان‌های اصلاح‌طلبی است اما اينکه برخی از رسانه تحليل می‌کنند که خاتمی در انتخابات يا ارائه ليست‌ها نقش دارد تحليل غلطی است.

* پس خاتمی چه نقشی دارد. مگر ليدر اصلاح‌طلبان نيست؟
- خاتمی محور اصلاحات است. اما اينکه خاتمی بخواهد به طور مستقيم در انتخابات دخالت کند يا در ارائه ليست‌ها و ترتيب آنها نقش ايفا کند، نقش يک محور نيست. اين نقش که شما می‌گوييد تحليل رسانه‌ها است. همه گروه‌های اصلاح‌طلب خاتمی را به عنوان فرد مورد اعتماد و دارای جايگاه خود پذيرفته‌اند.

* اينکه گفته می‌شود خاتمی، ‌هاشمی و ناطق‌نوری در انتخابات مجلس آينده ليست اصلاح‌طلبان و انتخابات را هدايت می‌کنند، تعبير صحيحی است؟
- نه تحليل صحيح و نه تعبير صحيحی است، چه کسی گفته است که خاتمی، ناطق و آيت‌الله ‌هاشمی قرار است در انتخابات نقش اجرايی ايفا کنند و ليست بدهند. ليست خاتمی و‌ هاشمی برای انتخابات مجلس شوخی است. خاتمی محور اصلاح‌طلبان و آيت‌الله ‌هاشمی رجل مورد اعتماد و تکيه‌گاه فعالين سياسی اصلاح‌طلب و غيراصلاح‌طلب است. بنابراين هيچ‌کدام از اين افراد شناخته‌شده در انتخابات ليست نمی‌دهند. نقش اين بزرگان تعريف شده است، وارد مسائل و درگيری‌های احزاب نمی‌شوند اين حرف‌ها که می‌زنيد تحليل است اما واقعيت اين است که خاتمی محور و شکل‌دهنده جريان اصلاحات است. هيچ گروه اصلاح‌طلبی نمی‌تواند ادعا کند که اصلاح‌طلب است اما در عين حال از خاتمی هم عبور کند.

* چرا مطمئن هستيد که نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان بتواند در انتخابات شرکت کنند؟
- اگر رد صلاحيت هم شويم باز هم در انتخابات شرکت می‌کنيم. علاقه‌مند به حضور در انتخابات هستيم چون علاقه‌مند به کشور و نظام هستيم. بنابراين با گزينه‌های ديگری در انتخابات شرکت می‌کنيم. بدنه اصلاح‌طلبان دارای نيروهای کارآمد و باتجربه است. به هر حال سرنوشت کشور برای ما مهم است.

• شما گفتيد که خاتمی،‌ ‌هاشمی و ناطق در انتخابات ليست نمی‌دهند. آيا در انتخابات مجلس هم چهره‌هايی مثل خاتمی، ناطق‌نوری و آيت‌الله هاشمی همچون انتخابات رياست جمهوری سال گذشته در کنار يکديگر قرار خواهند گرفت؟
- در مورد اينکه الزاماً همه اين افراد در کنار هم قرار بگيرند، نمی‌توان از هم‌اکنون نظر داد اما تا امروز هنوز ناطق‌نوری قانع نشده است که همراه با دوستان ديگرش حرکتی را آغاز کند. البته ما هم از پراکندگی و افتراقی که در جبهه رقيب است، راضی و خوشحال نيستيم. اصلاح‌طلبان زمانی قدرتمند می‌مانند که رقيبشان در صحنه مانده باشد. اتفاقی که در جبهه اصولگرا افتاده اين است که بدنه متعادل و باتجربه اصولگرايان در حاشيه قرار گرفتند و گروه‌های تندرو مثل جبهه پايداری ميدان‌دار شده‌اند و ما اين اتفاق را برای کشور مفيد نمی‌دانيم. ما فکر می‌کنيم همانطور که اصلاح‌طلبان جبهه نيرومند و واقعی در کشور بوده و حذف آنها به مصلحت کشور نيست، افتراق و اختلاف در جبهه اصولگرا هم به نفع کشور نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016