پنجشنبه 27 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

افزايش قيمت چند برابری پلکانی، جريمه و قطع آب پرمصرف‌ها

شهروند - مشکل کم‌آبی در کشور اين روزها جای خود را بحران بی‌آبی داده و کار از هشدار گذشته است. گزارش‌ها هم حکايت از آن دارد که ارتفاع کل بارندگی‌های جوی از اول مهرماه تا ٢٥ شهريور‌ سال آبی ٩٢-٩٣ بالغ بر ٢١٨ ميليمتر است که اين مقدار بارندگی نسبت به ميانگين دوره‌های مشابه درازمدت با ميزان ٢٤١ ميليمتر حدود ١٠‌درصد کاهش نشان می‌دهد. ميزان بارندگی‌ها در حوضه آبريز اصلی دريای خزر در ‌سال آبی جاری ٣٦٢ ميليمتر بوده که نسبت به ‌سال آبی دوره گذشته با ٤٠٤ ميليمتر ١٠‌درصد کاهش و نسبت به دوره درازمدت ‌سال قبل با ٤١٩ ميليمتر بارندگی ١٤‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنين حوضه آبريز خليج‌فارس و دريای عمان در سال آبی جاری با ٣٢٨ ميليمتر نسبت به دوره گذشته با ٣٤٥ ميليمتر بارندگی پنج‌درصد و نسبت به دوره درازمدت با ٣٦٧ ميليمتر ١١‌درصد کاهش نشان می‌دهد. در حوضه آبريز درياچه اروميه در ‌سال آبی جاری با ٢٢٨ ميليمتر نسبت به مدت مشابه‌سال گذشته با ٢٩٨ ميليمتر بارندگی به ٢٣‌درصد کاهش و نسبت به درازمدت با ٣٣٦ ميليمتر به ٣٢‌درصد کاهش بارندگی دچار شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين تفاسير می‌توان نتيجه گرفت اگر تصميم عاجل از سوی مردم و مسئولان اتخاذ نشود قطعی آب برنامه‌ريزی‌شده اجتناب‌ناپذير خواهد بود به‌خصوص در کلانشهرها و ازجمله در تهران که وضع شرق آن از همين امروز وخيم به نظر می‌رسد. در همين خصوص معاون اول رئيس‌جمهوری در جلسه شورايعالی آب گفت: در موضوع کمبود آب هرچه زمان را از دست بدهيم، وضع بدتر می‌شود و علاوه بر اقدامات فوری، نيازمند تهيه برنامه‌های کوتاه و بلندمدت هستيم. او صدور مجوز از سوی رهبر معظم انقلاب برای برداشت ١٠‌ميليارد دلار از صندوق توسعه ملی به‌عنوان تسهيلات برای طرح‌های آب‌وخاک کشور را فرصتی طلايی برای وزارت نيرو دانست و افزود: دستگاه‌های اجرايی مرتبط با طرح‌های آب و خاک و به‌خصوص وزارت نيرو بايد با برنامه‌ريزی مناسب بتوانند از اين اعتبارات به بهترين وجه استفاده کنند.

افزايش قيمت پلکانی آب در تهران

در اين ميان حميد چيت‌چيان وزير نيرو که از مدت‌ها پيش تلاش دارد با هشدار و اعلام وضع دشوار از ميزان مصرف بکاهد ظاهرا تصميم گرفته لحن خود را از هشدار به تهديد تغيير دهد. او ديروز پس از جلسه هیأت دولت با تأييد تصويب ۳۰‌ميليارد تومان اعتبار ويژه برای طرح آبرسانی فوری به تهران گفت: قيمت پلکانی آب را در تهران به شدت افزايش می‌دهيم و جدول جديد را به‌زودی منتشر و اعلام می‌کنيم. او با اشاره به اين‌که برای جلوگيری از افزايش مصرف آب در تهران اقدامات ويژه‌ای انجام خواهيم داد گفت: دستگاه‌هايی نصب خواهيم کرد که اگر مصرف آب خانواری بالا رفت آب مشترک قطع شود. او با تأکيد بر اين‌که تهرانی‌ها ٢ برابر متوسط کل کشور آب مصرف می‌کنند تأييد کرد: در تهران حدود ٢٥‌درصد آب شرب مصرفی کشور را توليد و مصرف می‌کنيم.

با اين‌که جمعيت تهران ١٢‌درصد کل کشور است. وی افزود: ميزان آب شرب در تهران يک‌ميليارد و ٣٠‌ميليون مترمکعب است که در اوج پيک مصرف و در ايام تابستان به ٣٨‌ميليون مترمکعب در ثانيه می‌رسد. او افزود: در اطراف تهران پتانسيل ديگری برای انتقال آب وجود دارد و تنها راه انتقال از سد ماملو است که در سال‌های گذشته احداث شده و اين آخرين راه است. چيت‌چيان خاطرنشان کرد: پيشنهادهای لازم را به دولت ارايه کرديم تا آب مشترکان پرمصرف قطع شود و اين موضوع درحال حاضر درحال فرآيند تثبيت در دولت است بعد از تصويب اين پيشنهادها ما مقررات کاملی را برای برخورد با مشترکان پرمصرف آب شرب خواهيم داشت. چيت‌چيان درباره واردات آب از تاجيکستان اظهار داشت: در سفر اخير مقامات ايرانی به تاجيکستان اين مسأله مورد بررسی قرار گرفته و تحت مطالعه است. اميدواريم پس از بررسی‌های لازم نتيجه را اعلام کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016