دوشنبه 31 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کارزار جهانی حفاظت از آب‌ و هوا در ۱۵۰ کشور

رادیو زمانه ـ در آستانه برگزاری اجلاس آب و هوای سازمان ملل، ميليون‌ها نفر در فراخوان به يک توافق‌نامه زيست محيطی موثر در تظاهرات خيابانی شرکت می‌کنند. بزرگترين راه‌‌‌پيمايی در نيويورک خواهد بود.

کارزار جهانی حمايت از محيط زيست، با ۲۶۰۰ مورد راهپيمايی و شرکت ميليون‌ها نفر در ۱۵۰ کشور جهان آغاز شده است. قرار است رهبران ۱۲۵ کشور جهان روز سه‌شنبه ۲۳ سپتامبر در نيويورک، پيرامون گرم شدن زمين و دستيابی به يک توافق اقليمی به بحث بنشينند.

برگزارکنندگان اين تظاهرات از «بزرگترين مارش حمايت از آب‌وهوا در تاريخ بشری» ياد می‌کنند. هدف از اين تظاهرات جهانی افزايش فشار بر سياستمداران و دستيابی به توافقنامه‌ای موثر در حفاظت از آب و هوا است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نخستين راهپيمايی‌ها از نيوزلند و استراليا شروع شدند. تظاهرکنندگان از جمله با اجتماع در برابر محل نشست وزيران دارايی ۲۰ کشور صنعتی و در حال رشد جهان در سيرنز استراليا، شعارهای زيست محيطی دادند. استراليايی‌ها قبل از هر چيز به نخست‌وزير کشورشان، تونی ابوت انتقاد کردند. ابوت جزء اولين کسانی بود که محدوديت توليد دی‌اکسيد کربن را برای مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی را برداشت. بر روی پلاکاردی در ملبورن آمده بود: «تونی، تو در در پرتگاه آب‌وهوا ايستاده‌ای.»

در نپال و هند هم روز شنبه ۲۰سپتامبر، تظاهراتی با شرکت هزاران نفر برگزار شد. شرکت‌کنندگان در دهلی‌نو با پوشش‌هايی به شکل ببر و پنگوئن ظاهر شده بودند تا توجه عموم را نسبت به زيست‌بوم حيوانات جلب کنند. برخی هم ماکت‌های کلکتورهای خورشيدی و توربين‌های بادی را حمل می‌کردند.

طبق برآورد سازمان کمک‌های مردمی “Oxfam” از زمان برگزاری بدون نتيجه اجلاس آب و هوا در سال ۲۰۰۹، فاجعه‌های طبيعی خساراتی بالغ بر ۵۰۰ ميليارد دلار به محيط زيست وارد کرده‌اند؛ ۶۵۰ ميليون نفر در اين رابطه متحمل آسيب شده و ۱۱۲هزار نفر جانشان را از دست داده‌اند.

در اجلاس جهانی آب و هوا که روز سه‌شنبه ۲۳ سپتامبر در نيويورک برگزار می‌شود، رهبران دولتی، چهره‌های سياسی و هنری متعددی شرکت خواهند کرد. جلسه روز سه‌شنبه جزء بخش رسمی اجلاس جهانی آب و هوا نيست و پيش درآمدی است برای نشست پاريس در سال ۲۰۱۵ و ايجاد تحرک بيشتر در ارائه راه‌کارهای زيست محيطی.

قرارداد رسمی در پايان سال ۲۰۱۵ در اجلاس آب و هوای سازمان ملل در پاريس منعقد و از سال ۲۰۲۰ اجرايی خواهد شد. ايالات متحده آمريکا و چين که تا کنون مخالف توافق‌های لازم‌الاجراء بودند، قول داده‌اند در تحقق کاهش سقف افزايش گرمای زمين به ميزان ۲ درجه همکاری کنند.

قرار است عصر يک‌شنبه ۲۱ سپتامبر، «بزرگ‌ترين تظاهرات محيط زيستی تاريخ» در نيويورک برگزار شود. در اين راه‌پيمايی، در کنار دبيرکل سازمان ملل بان کی مون، چهره‌های ديگری مانند لئوناردو دی‌کاپريو هنرپيشه معروف هاليوود، ال گور معاون سابق رئيس جمهور آمريکا و بيل د بلاسيو شهردار نيويورک شرکت خواهند داشت.

لئوناردو دی‌کاپريو که به عنوان فعال زيست‌محيطی شناخته می‌شود به تاز‌گی به عنوان سفير صلح سازمان ملل به ويژه در امور آب‌وهوايی معرفی شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016