سه شنبه 1 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مهدی‌کروبی در بيمارستان بستری شد

سحام نیوز ـ روح الله زم- بيش از۱۳۰۰ روز از حصرغيرقانونی رهبران جنبش سبز گذشته است. دراين مدت هيچ کدام از مراجع ذی‌صلاح قانونی نسبت به تعيين تکليف اين حصراقدامی نکرده اند. پيش ازانتخاب حسن روحانی به رياست جمهوری ايران، در برخی محافل غيررسمی عنوان می شد که اين حصر با دستور«شورای‌عالی امنيت ملی» صورت گرفته است. اما پس از انتخاب حسن روحانی به رياست جمهوری ايران که مطالبات جامعه و رای دهندگان به سمت آزادی زندانيان سياسی و اين سه رهبر جنبش سبز متمايل شد و مردم ايران درجشن‌های خيابانی پس ازانتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۹۲، يک‌پارچه درخيابان‌ها فرياد«آزادی زندانيان سياسی» و«رفع حصر» را سر دادند، اعلام شد که شورای‌عالی امنيت ملی، فرمان حصر را صادر نکرده است و مسئوليت مستقيم اين حصرغيرقانونی برعهده رهبرجمهوری اسلامی ست. اين درحالی بود که حسن روحانی در مناظرات انتخاباتی و ميتينگ‌های سياسی پيش از انتخابات، به صراحت از «آزادی زندانيان سياسی» و «رفع حصر» از رهبران جنبش سبز سخن رانده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين حصرغيرقانونی درحالی هزار و سيصدمين روز خود را طی می کند که«ميرحسين موسوی» و«زهرا رهنورد»، درمنزل خود در حبس اجباری هستند، امکانات ارتباطی آن‌ها مسدود است و ملاقات با دختران‌شان نيز تحت تدابير شديدامنيتی و تحت نظر ماموران انجام می شود و هرلحظه بيم آن وجود دارد که با توجه به عدم دسترسی اين دو رهبرجنبش سبز به امکانات پزشکی، اتفاق ناگوار وغيرقابل جبرانی به وقوع بپيوندد. هم‌چنين«مهدی کروبی» دبيرکل حزب اعتماد ملی نيز به مدت سه سال درمکان نامعلومی نگهداری می شد که خانواده وی امکان و اجازه اطلاع رسانی درباره مکان حصر وی را نداشتند. اما پس از گذشت دوسال از بی خبری جامعه از مکان حصر مهدی کروبی، چندی پيش، عکسی منتشرشد که نشان از محل حصر«مهدی کروبی» داشت؛ آپارتمان سه طبقه سفيد رنگ درحاشيه بزرگ راه صدر تهران روبروی مسجد کربلا. درعکس آشکار بود که پنجره های اين واحد آپارتمانی با روکش آهنی ضخيم پوشانده شده است وامکان بهره مندی«شيخ محصور» را از نورآفتاب و هوای آزاد مسدود کرده اند.«مهدی کروبی» به مدت سه سال در دو واحد آپارتمانی در ميدان هفت تير و بزرگ‌راه صدر دريک اتاق کوچک محبوس بود؛ به طوری‌که ارتباط وی با بيرون از اين اتاق، تنها با يک آيفون نصب شده بر ديوار امکان‌پذير بود. درشرايطی که روزهای زيادی بارها تماس می گرفت، اما دری گشوده نمی شد.

حصراين يار مردم دراتاقی کوچک بدون امکانات اوليه بهداشتی و حقوق اوليه يک زندانی، عوارض زياد جسمانی را برای وی ايجاد کرد. به طوری که طی مدتی به دليل در دسترس نبودن نور آفتاب، بدن وی دچار کمبود«ويتامينD» شد وعوارض نارسايی جسمانی کم کم در وی پديدار شد. هم‌چنين به علت عدم دسترسی«شيخ محصور» به هوای آزاد، وی دچار بيماری حاد تنفسی شد و علاوه براين‌ها پديدارشدن مشکلات گوارشی و درد مفاصل زانو نيز طاقت جسمانی او را محدود کرد، اما«مهدی کروبی»،«فرزند احمد» باقی ماند، در برابر ظلم سرخم نکرد و اعلام کرد در راهی که با مردم پيمان مودت وهمراهی بسته، استوار است و از اهداف والای«جنبش سبز» صرف‌نظر نخواهد کرد. با تلاش پزشکان معتمد وزارت اطلاعات و خانواده،«شيخ محصور» مدتی ست که به منزلی درجماران منتقل شده و دوران حبس خود را در ساختمانی ديگر می گذراند. اما آثار سه سال حصرِ بدون دسترسی به هوای آزاد، نورآفتاب، امکانات اوليه پزشکی و بهداشتی و… هم‌چنان در بدن وی نمايان است و او را آزار می دهد. پس از دريافت خبر بستری شدن اين همراه صديق وشجاع جنبش سبز با همسر مکرمه ايشان، خانم«فاطمه کروبی» تماس گرفتم واز وی درباره «آخرين روند درمانی و وضعيت جسمانی همسر محصورش» سوال کردم.

خانم کروبی پاسخ داد:
سه سال و هفت ماه از آغازحصر گذشته و همان‌طور که هم‌وطنان عزيزمان می‌دانند، همسرم سه سال از اين زمان را در مکانی غيراز منزل مسکونی‌شان سپری کردند. نگهداری دريک آپارتمان اداری فاقد امکانات لازم و نيز محروميت از نورآفتاب و هوای تازه، سلامت ايشان را به‌طورجدی به خطر انداخت. در يک‌سال گذشته، چندعمل جراحی داشتند. در۴هفته گذشته، درکنار درد شديد زانو، بيماری«زونا» که منشا اصلی اش ضعف شديد جسمی بوده را تحمل کردند. روند درمان درحصر پيگيری می شد تا اين‌که به تشخيص پزشک محترم اطلاعات و درخواست خانواده نسبت به نگرانی داخلی و گوارشی شان به بيمارستان منتقل شدند. الان روند درمانی آقای کروبی در بيمارستان توسط متخصصين مورد اعتماد خانواده، درحال انجام است. شرايط جسمی شان خيلی آسيب ديده، اما شرايط روحی شان عالی است، به تعبيرخودشان بيش از هر زمانی خدا را از انتخاب اين مسير شاکرند.

برخورد ماموران در روند درمان چگونه بوده و هست؟
مشکلی دراين زمينه نداشتيم. دراين مورد بايد بگويم که مقامات و ماموران امنيتی خللی در روند درمانی و انتقال به بيمارستان ايجاد نکردند. همکاری اين مجموعه با تيم پزشکی مورد نظر خانواده هم خوب بوده است.

در مورد شرايط حصر بگوئيد، آيا از زمان به قدرت رسيدن «دولت تدبيرواميد» تغييری در شرايط حصر مثلا ملاقات ها، دسترسی به تلفن و ديگر حقوق يک زندانی ايجاد شده؟
واقعيتش تغيير محسوسی درحصر ايجاد نشده و روال هم‌چون گذشته است. درحق برخورداری از حقوق يک زندانی هم تغييری ايجاد نشده. اگراطلاع رسانی نکرديم، بدين جهت بوده که تغيير ايجاد نشده. اگر تغييری ايجاد شود، حتما توسط خانواده اطلاع رسانی می شود. واقعيتش اين است که تغيير دولت تاکنون تاثيراساسی در وضعيت حصر نداشته. ظاهرا حصر و حبس های غير قانونی اولويت دوستان دولتی نيست. تغييرات اندک، مانند همکاری در روند درمان و يا انتقال به بيمارستان مانند اين بار، محصول تغيير فضای کشوراست. درارتباط با اصل حصر و حبس غير قانونی، تاکنون هيچ کس مبنای قضائی آن را به ما اعلام نکرده وانتظار جامعه و خانواده درارائه مستندات اين حبس و حصر بلامدت، حتی ازسوی رئيس و دبيرشواری‌عالی امنيت ملی فعلی هم انجام نگرفته. ملاقات فرزندان هفته ای يک‌باراست.«حسين آقا» به تشخيص آقايان، هنوزاز ملاقات پدرشان محروم اند، البته امروز در بيمارستان اجازه ملاقات يافتند.

يک‌سال از زمام‌داری دولت تدبيرواميد گذشته و جامعه هنوز درانتظارعمل به وعده های داده شده آقای روحانی درايام انتخابات است. دريک‌سال گذشته، دولت در برخی از حوزه ها موفق عمل کرده، اما برخلاف انتظارجامعه در امورمدنی و سياسی به شدت منفعل بوده است. بارزترين نمونه آن نيز«تداوم حصر» است. به نظر شما دليل اين انفعال چيست؟
به نظر می رسد تمرکز دولت درحل و فصل موضوع هسته ای و روابط کشور درعرصه های بين المللی است؛ لذا درکنار تلاش‌های بين المللی شان، کاستی‌های جدی در داخل مشاهده می شود. الان قصد ندارم به اين موضوع بپردازم، اما دريک جمله بايد بگويم که حقوق و آزادی های سياسی و مدنی مردم، تاکنون اولويت مقامات قوه مجريه نبوده.

بعضا در جامعه شايعاتی مبنی بر ملاقات برخی مقامات دولت يا شورای عالی امنيت ملی با عزيزان در حصر مطرح می شود. آيا اين اخبار صحت دارد؟
نه؛ اصلا صحت ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016