پنجشنبه 3 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر: تمام طرف‌های درگيری در سوريه به حقوق بين‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند

http://www.fidh.org/16093

۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲ مهر ۱۳۹۳)

حمله های هوايی به رهبری آمريکا عليه اهداف داعش در مقابل حمله داعش به کوبانی به مرگ دست کم ۱۵ غيرنظامی انجاميده است. با وجود اين که داعش مرتکب نقض حقوق بشر در سطح گسترده ای در سوريه شده است، اولويت ائتلاف بين المللی بايد محافظت از غيرنظاميان باشد.

دولت ايالات متحده امريکا در روز ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ تاييد کرد که با حمايت چندين کشور عربی [۱]، ۱۴ حمله هوايی عليه اهداف «به اصطلاح» دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در سوريه انجام داده است. به گزارش گروه های حقوق بشر سوريه انفجارهای شديدی در استان های رقه، حلب (از جمله ولايت ادلب) و حسکه رخ داده است. به گزارش سازمان های غيردولتی سوری [۲]، در نتيجه حمله های هوايی، دست کم ۱۵ تن که بيشتر آنها غيرنظامی بوده اند، از جمله ۴ کودک، در روستای کَفر دريانِ ادلب کشته شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبدالکريم لاهيجی، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، امروز صبح در ديداری با وزير امور خارجه فرانسه در مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک، گفت: «جنگجويان داعش، که مدام بی اعتنايی کامل خود به زندگی انسان ها را به نمايش گذاشته اند، بيشترِ جنايت های فجيع عليه غيرنظاميان را در سوريه و عراق مرتکب شده اند. با وجود اين، قابل تحمل نيست که ائتلافی که برای مبارزه با تروريسم تشکيل شده مسوؤل کشتن غيرنظاميان باشد. اين گونه حوادث فقط به نقض بيشتر حقوق بشردوستانه و حقوق بشر به دست طرف های درگيری دامن خواهد زد. اولويت در واکنش جامعه بين المللی به درگيری در سوريه و عراق بايد محافظت از غيرنظاميان باشد.»

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر يادآوری می کند که شورای امنيت سازمان ملل روز ۱۵ اوت ۲۰۱۴ قطعنامه ۲۱۷۰ [۳] را به تصويب رسانيد و در آن دوباره تاکيد کرد که دولت ها بايد اطمينان حاصل کنند که هر گونه اقدامی در مبارزه با تروريسم بايد با رعايت تمام تعهدات آنها بر اساس حقوق بين المللی و به ويژه حقوق بين المللی بشردوستانه همراه باشد [۴].

از روز ۱۴ سپتامبر، زدوخورد شديدی ميان داعش و نيروهای مسلح کُرد حزب اتحاد دمکراتيک (PYD) در اطراف کوبانی، که به عين العرب نيز شهرت دارد، درگرفته است. با وجود دشواری اطلاع از اوضاع در محل، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر اطلاعات موثقی در باره تلفات غيرنظامی در اثر گلوله باران و حمله های جنگجويان داعش به غيرنظاميان دريافت کرده است. در چندين روستا، حمله با توپخانه سنگين به دهکده ها و به آتش کشيدن خانه ها گزارش شده است. [۵]

کوبانی بيش از يک سال در محاصره گروه های مسلح غيردولتی از جمله داعش بوده و غيرنظاميان کوبانی در اثر اين محاصره با شرايط زيستی بسيار سختی روبرو بوده اند. نقض فاحش حقوق بشر به طور منظم از جمله ربايش غيرنظاميان به دست داعش گزارش شده است.

عبدالکريم لاهيجی افزود: «شرايط غيرنظاميان در هر جای سوريه غيرقابل تحمل است. نبرد شديد جاری پيرو تهاجم داعش به کوبانی به ويژه نگران کننده است.»

پس از اين که داعش بيش از ۶۰ روستا را در نزديکی شهر کوبانی تصرف کرد، دست کم ۱۳۰۰۰۰ تن، که بيشترشان از اکثريت کُرد اين منطقه سوريه هستند، از خانه هايشان فرار کرده وخود را به مرز سوريه ـ ترکيه رسانده اند. در صورت تاييد جزييات اين خبر، اين يکی از مهمترين رويدادهای مربوط به آوارگی گسترده غيرنظاميان سوريه از سال ۲۰۱۱ به بعد است. آوارگان به کمک بشردوستانه فوری نياز دارند، اما، بنا به اطلاعات دريافتی، اتکا آنها بيشتر به همبستگی محلی است.

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر با تاکيد جامعه بين المللی را به حمايت از آوارگان سوری و تامين نيازهای زيستی کافی برای آنها فرا می خواند.

پی نوشت ها:
[۱] بحرين، اردن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر
[۲] نگاه کنيد به شبکه سوری حقوق بشر، www.sn4hr.org، و مرکز اسناد نقض حقوق بشر www.vdc-sy.org
[۳] قطعنامه ۲۱۷۰ شورای امنيت سازمان ملل در باره تهديد صلح و امنيت بين المللی در نتيجه اقدامات تروريستی
[۴] نگاه کنيد به بيانيه ۱۹ سپتامبر فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، « واکنش شورای امنيت سازمان ملل به تروريسم بايد با احترام به موازين حقوق بشر همراه باشد» (http://www.fidh.org/article16065)
[۵] نگاه کنيد به مرکز اسناد نقض حقوق بشر www.vdc-sy.org


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016