پنجشنبه 3 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

شورای امنیت طرح اوباما علیه پیکارجویان خارجی را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد، به اتفاق آرا، قطعنامه پیشنهادی رئیس‌جمهوری آمریکا را برای مقابله با حضور پیکارجویان خارجی در کشورهای دیگر و جلوگیری از پیوستن آنها به کشمکش‌ها در نقاط مختلف جهان، تصویب کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا ـ در قطعنامه شماره ۲۱۷۸، مسافرت به خارج از کشور برای جنگیدن برای گروه‌های افراطی، و نیز استخدام چنین افرادی یا تهیه منابع مالی برای آنها منع و جرم تلقی شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این قطعنامه به طور عمومی برای مقابله با پیکارجویانی‌ست که به نبردها در کشورهای دیگر جهان می‌پیوندند. این قطعنامه اجازه استفاده از نیروهای نظامی برای مقابله با چنین موضوعی را پیشبینی نکرده است.

قطعنامه تازه شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید «پیکارجویان خارجی شدت و مدت کشمکش‌ها را افزایش داده و در عین حال می‌توانند به خطری جدی برای کشورهایی که ساکن آنند، کشورهایی که از طریق آنها و کشورهایی که به آنها سفر می‌کنند، تبدیل شوند.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، که در جلسه دوم مهر ماه شورای امنیت حضور داشت، گفته است قطعنامه به تنهایی کافی نیست؛ «کلماتی که اینجا از آنها استفاده می‌کنیم باید به عمل تبدیل شوند».

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا تخمین زده می‌شود که طی سال‌های اخیر، ۱۵ هزار پیکارجوی خارجی از ۸۰ کشور جهان، به سوریه رفته باشند.

اوباما با اشاره به قتل شهروند فرانسوی به دست گروه نزدیک به «حکومت اسلامی» در الجزایر، به عنوان «یک قتل وحشیانه دیگر»، بر مبارزه با شبکه ترور تاکید کرده است.

اسلام‌گرایان الجزایری گروه «جندالخلیفه» که نزدیک به گروه حکومت اسلامی به شمار می‌روند، یک شهروند فرانسوی را که راهنمای کوهنوردی بود، سر بریدند و ویدئویی از آن که شبیه ویدئوهای سر بریده شدن دو روزنامه‌نگار آمریکایی و یک امدادگر بریتانیایی‌ست، منتشر کردند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید قطع‌نامه جدید شورای امنیت سازمان ملل در فصل هفتم منشور ملل متحد جای گرفته، برای همه ۱۹۳ کشور عضو الزام‌آور است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016