جمعه 4 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دولت یمن سه ایرانی «عضو سپاه پاسداران» را آزاد کرد

به گزارش رادیو فردا٬ دولت یمن روز پنجشنبه سوم مهرماه سه ایرانی را که به گفته مقامات این کشور عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند پس از ماه‌ها بازداشت، آزاد کرد.

یک مقام ارشد یمنی با تایید این خبر به خبرگزاری رویترز گفت که این افراد متهم به ارتباط با یک گروه شورشی مسلمان شیعه هستند که اکنون کنترل بخش عمده‌ای از صنعا پایتخت این کشور را در دست گرفته‌اند.

اشغال نقاط مهم پایتخت توسط شورشیان شیعه حوثی درست چند ساعت پیش از امضای توافق تقسیم قدرت با دیگر احزاب سیاسی برای ایجاد یک دولت جدید در یمن صورت گرفت.

حوثی‌ها اکنون به یکی از نیروهای اصلی قدرت در یمن تبدیل شده‌اند، کشوری که متحد منطقه‌ای آمریکا است و تنش‌های سیاسی، قومی و فرقه‌ای در آن تهدیدی جدی برای کشور همسایه صادر کننده نفت، عربستان سعودی به شمار می‌رود.

هنوز علت آزادی ایرانیان بازداشت شده مشخص نیست، هر چند که به گفته مقام یمنی این اقدام در واقع بخشی از توافق با حوثی‌ها برای جلوگیری از پیشروی‌های بیشتر این گروه در صنعا است.

گفته شده است که این گروه شیعه در حال حاضر خواسته‌های خود را در پایتخت دیکته می‌کند.

مقام یمنی به رویترز گفته است: آزادی ایرانیان یاد شده یک روز پس از آزادی دو تن از اعضای گروه حزب‌الله لبنان صورت می‌گیرد که به اتهام برنامه ریزی برای ارائه آموزش‌های نظامی به حوثی‌ها بازداشت شده بودند. این افراد در بندر عدن در جنوب یمن دستگیر شده بودند و به مدت دو تا سه سال در این شهر بازداشت بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا به گفته این مقام یمنی، عمان که روابط خوبی با ایران دارد و در گذشته به آزادی شهروندان ایرانی بازداشت شده در غرب کمک کرده بود برای آزادی ایرانیان دستگیر شده در یمن میانجی‌گری کرده است.

او که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: «ایرانیان آزاد شده به میانجی‌گران عمانی تحویل داده شدند».

وی افزود که این افراد در عدن آزاد شده‌اند.

یک مقام دیگر یمنی نیز تایید کرد که عبدربه منصور هادی رییس جمهوری یمن شخصا دستور آزادی این افراد را صادر کرده است. مقام‌های ایرانی و یمنی هنوز در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.

چند روزنامه عرب زبان از جمله «القدس العربی» که در لندن منتشر می‌شود گزارش داده‌اند که اعضای بازداشتی حزب‌الله و سپاه پاسداران اوایل امسال به اتهام جاسوسی و ارائه کمک‌های آموزشی و لجستیک به حوثی‌ها بازداشت شده بودند.

به گفته مقام ارشد یمنی انتظار می‌رود که در روزهای آینده افراد بیشتری آزاد شوند.

پیش بینی می‌شود ۹ شهروند یمنی که به اتهام دست داشتن در قاچاق اسلحه در یک کشتی ایرانی که در ژانویه ۲۰۱۳ در سواحل این کشور توقیف شد، بازداشت شده بودند نیز روز جمعه آزاد شوند.

به گفته مقامات آمریکایی و یمنی، کشتی جهان- یک حامل یک محموله بزرگ سلاح از جمله موشک‌های زمین به هوا بوده که از ایران بارگیری شده و قرار بود به دست شورشیان یمنی برسد.

مقام یمنی به رویترز گفته است که آزادی ایرانیان و لبنانی‌ها بر اساس توافق سرویس امنیتی صنعا با تهران برای مقابله با حمله برنامه ریزی شده حوثی‌ها در صنعا صورت گرفته است.

حوثی‌ها که از شیعیان زیدی هستند روز یکشنبه هفته جاری پس از چند روز درگیری با سربازان و افرادی که به گفته آن‌ها به حزب سنی مذهب اصلاح وابسته‌اند کنترل بخش‌های مهمی از صنعا را در دست گرفتند.

رییس جمهوری یمن، ایران را به مداخله در امور داخلی کشورش متهم کرده و از همتای ایرانی‌اش خواسته است که حمایت از گروه‌های غیر قانونی مسلح در این کشور را متوقف کند.

ایران این اتهامات را رد کرده است همان گونه که پیش از این نیز اتهام ارتباط با سلاح‌های کشف شده در کشتی جهان-یک را نپذیرفته بود.

آقای هادی به یمنی‌ها هشدار داده است که کشورشان ممکن است گرفتار جنگ داخلی شود. هنوز مشخص نیست که توافق جدید، خواست‌های حوثی‌ها را برآورده می‌کند یا آن‌ها را تشویق به کسب قدرت بیشتر خواهد کرد.

یمن گرفتار شکاف‌های قبیله‌ای و فرقه‌ای است. آغاز دوباره درگیری‌ها در این کشور می‌تواند راه را برای مجموعه‌ای از گروه‌های دیگر، از جمله جدایی طلبان جنوب، علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق و حتی القاعده برای سود جستن از وضعیت موجود هموار کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016