شنبه 5 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مقام آمريکايی: توافق جامع در انتظار اتخاذ تصميم‌های سخت است

رادیو فردا ـ در حالی‌که وزيران خارجه ايران و آمريکا، همراه نماينده ارشد اتحاديه اروپا، دومين ديدار سه‌جانبه خود را برگزار و درباره برنامه اتمی تهران مذاکره کرده‌اند، يک مقام آمريکايی به خبرنگاران گفته است تنها چند هفته از مذاکرات باقی مانده و «فاصله‌ها همچنان جدی است».

جمعه چهارم مهر ماه (به وقت آمريکا) نيويورک بار ديگر محل ديدار محمد جواد ظريف و جان کری، وزيران خارجه ايران و ايالات متحده بود. برای دومين بار کاترين اشتون، نماينده ارشد اتحاديه اروپا در سياست خارجی، نيز در اين ديدار که به گفته وزارت خارجه آمريکا دو ساعت طول کشيد، حضور داشته است.

خبرگزاری فرانسه از قول يک مقام ارشد وزارت خارجه ايالات متحده در جمع خبرنگاران، نقل کرده است «ما همچنان به کار سختی که داريم، در هفته‌های آينده ادامه خواهيم داد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا که نامش فاش نشده است می‌گويد «اين مذاکرات پيچيده است و اگر نتوانيم راهی برای آن پيدا کنيم، نمی‌شود» تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر ماه) به توافقی جامع در مورد برنامه اتمی تهران دست پيدا کرد.

خبرگزاری فرانسه از اين مقام ارشد دولت آمريکا نقل کرده است که آنچه لازم بود «خلاقيت» (در مذاکرات) بود؛ او تاکيد کرده است که اختلافات همچنان بر سر غنی‌سازی اورانيوم و ظرفيت آن در ايران است.

به گفته اين مقام آمريکايی اعضای شرکت‌کننده در مذاکره به پايتخت‌های خود بازگشته و پيش از آنکه در مورد ديدار بعدی تصميم بگيرند، به «تحليل» آنچه رخ داده می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين مقام وزارت خارجه آمريکا همچنان بر فقدان درک «مشترک»، در تمام مسائل اصلی مذاکرات، تاکيد کرده و افزوده است «ما درکی از برخی مسائل داريم که به پيشبرد اين روند رو به جلو کمک می‌کند».

اين مقام وزارت خارجه ايالات متحده افزوده است «هرکسی بايد تصميم‌های سختی بگيرد، و ما منتظر می‌مانيم تا ايران برخی از آن تصميم‌های لازم را برای رسيدن به توافق بگيرد».

ظرفيت غنی‌سازی ايران طی هفته‌های گذشته بارها به عنوان يکی از مهم‌ترين موارد اختلاف ميان اين کشور و طرف‌های مذاکره در گروه ۵+۱ اعلام شده است.

گفته‌ها و گزارش‌هايی در روزهايی که مذاکرات در نيويورک جريان داشته در مورد پيشنهادهای ارائه‌شده برای حل اين موضوع منتشر شده‌اند.

يکی از اين پيشنهاد‌ها که در رسانه‌ها مطرح شد در مورد قطع اتصالات تزريق اورانيوم به سانتريفيوژهای ايران به جای کاستن از شمار آن‌ها بوده است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز در گزارشی تازه اين امکان را مطرح کرده است که آمريکا برای کمک به دستيابی به توافق جامع، بپذيرد ايران تقريبا نيمی از سانتريفيوژهای فعلی خود را نگه دارد.

با اين همه توافقی رسمی در مورد پشنهادهای مطرح شده در رسانه‌ها حاصل نشده است.

مذاکرات نيويورک با اين احتمال آغاز شد که وزيران خارجه کشورهای طرف گفت‌وگو به آن بپيوندند.

آقای ظريف و آقای کری دو بار تا کنون ديدار کرده‌اند. اما روز جمعه لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه، گفت هنوز پيشرفت چشمگيری حاصل نشده و او و ديگر همتايان در گروه ۵+۱ به گفت‌وگوها ملحق نمی‌شوند.

ديپلمات‌ها، دستيابی به توافق جامع در دور فعلی از مذاکرات را دور از انتظار دانسته‌اند. مقام‌های ايرانی نيز پيشتر چنين پيشبينی کرده بودند، اما ابراز اميدواری شده است که اين گفت‌وگوها مواضع طرف‌ها را به هم نزديک کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016