چهارشنبه 9 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جابه‌جايی ميلياردی در حساب بابک زنجانی

شرق، آمنه شيرافکن: پرونده زنجانی راکد است و پيش نمی‌رود اما انتشار خبر درباره ابعاد تازه تخلف صورت گرفته در اين پرونده تمامی ندارد، تخلفی که حالا فرامرزی شده و از تاجيکستان و ترکيه تا مالزی را درگير خود کرده است. عضو کميته پيگيری پرونده زنجانی در مجلس تاکيد دارد با وجود ادعاهای موجود درباره بلوکه‌شدن حساب‌های زنجانی پول‌های زيادی در حساب‌های شخصی و مرتبط با زنجانی جابه‌جا می‌شود که اين مساله به تنهايی نشان‌دهنده فعاليت اقتصادی تيم‌های مرتبط با بابک زنجانی در داخل کشور است.

اميرعباس سلطانی که بنا به دلايلی چندان نمی‌خواهد وارد جزييات شود به «شرق» می‌گويد: «مدعی‌اند که حساب‌های داخل کشور زنجانی بلوکه شده، اما اين چه بلوکه شدنی است که به همين تازگی هزار ميليارد تومان به حساب يک خانم واريز شده است.»

او تاکيد دارد که اگر بخواهد بيشتر درباره اين موضوع وارد جزييات شود، احتمال دارد که اطلاعات درز شده، بيشتر به‌نفع آدم‌های اطراف زنجانی باشد و سرنخ‌های تازه‌ای در اختيار آنها قرار دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سلطانی با اشاره به وضعيت پيچيده پرونده زنجانی از دستگاه قضايی و مسوولان می‌خواهد تا هرچه سريع‌تر نسبت به رسيدگی به اين پرونده اقدام کنند. او می‏‌افزايد: «برخی نهادها و سازمان‌ها در پشت پرده قرار دارند که هم من نماينده آن را می‌دانم و هم شمای خبرنگار. ولی تا زمانی که قوه‌قضاييه به‌صراحت پشت‌پرده ماجرا را به افکار عمومی گزارش ندهد، به هزارويک‌ دليل نه من می‌توانم اطلاعاتی درباره اين شبکه پشتيبان به شما بگويم و نه شما می‌توانيد خبری در اين زمينه منتشر کنيد.»

در همين حال حسين دهدشتی، ديگر عضو کميته سه‌نفره پيگيری پرونده زنجانی از پيشرفت پرونده گله دارد و می‌گويد: «متاسفانه پرونده او در چند وقت اخير هيچ پيشرفتی نداشته و زنجانی همکاری ضعيفی در اين رابطه داشته است.»سلطانی نيز سخن او را تاييد می‌کند: «نوع برخورد با اين پرونده برای ما جای سوال دارد. مساله پرونده زنجانی تنها بدهکاری‌اش به وزارت نفت نيست بلکه در پرونده تامين ‌اجتماعی و ده‌ها تخلف ديگر پايش‌گير است.»

تيم زنجانی به‌دنبال کودتای سياسی و اقتصادی در ايران بود

سلطانی در همين زمينه به «نفتنا» گفته: «به تازگی نيز نزديک‌ترين يار بابک زنجانی گزارشی ۱۰صفحه‌ای برای ما آماده کرده، کسی که دست راست زنجانی بوده است. ما می‌خواهيم بگوييم خيلی به اين افراد نزديک شده‌ايم اما آنها خبر ندارند. ضراب و زنجانی تابلو يک گروه هستند. حاميان آنها برای ما مهم هستند.»

به‌گفته او «ما در اين پرونده به نام‌هايی گردن‌کلفت‌تر از بابک زنجانی رسيده‌ايم. مسايلی را کشف کرده‌ايم که شايد به ذهن شما هم خطور نکند همان‌هايی که فکر می‌کنيد در اين پرونده نقشی ندارند در خط مقدم هستند. زنجانی و تيم او به‌دنبال کودتای سياسی و اقتصادی در ايران بوده‌اند و حالا در بررسی اين پرونده به اسامی گردن‌کلفتی رسيده‌اند و به‌زودی نام ۱۵نفر از همکاران زنجانی افشا خواهد شد.»

وکيل زنجانی پيش از بازداشت او بارها به کميسيون انرژی مجلس رفت‌و‌آمد داشت و بنا داشت هرطور شده نسبت به تطميع نمايندگان اقدام کند، سلطانی در همين زمينه می‌گويد: «آنها موفق نشدند اما وعده وعيد‌های اساسی می‌دادند و خوشبختانه درنهايت با جلسه‌های متعددی که با دستگاه‌های نظارتی برگزار شد و با ارايه مدارک و مستندات به دستگاه قضايی، حکم بازداشت زنجانی صادر شد.»

حمايت تاجر نزديک به عربستان سعودی از زنجانی

نه‌تنها مجلس و قوه‌قضاييه که آدم‌های با پيشينه فعاليت در امور نفتی هم ‌اين‌روزها در موضوع بابک زنجانی خبر سازند. نمونه‌اش حميد حسينی که به‌تازگی برای ديدار با رضا ضراب راهی ترکيه شد و بعدتر تصاوير جنجالی او با شخص ضراب روی سايت‌ها منتشر شد. او چندی پيش خبر داد يک تاجر نفتی خواستار تصفيه بدهی‌های بابک زنجانی شده: «شايد پول بابک نزدش بوده يا فکر می‌کرده اموال زنجانی می‌ارزد، اين تاجر نفتی ضمانتنامه بانکی از بانک H.S.C.B سوييس برای من فرستاد و من هم آن را به بانک مرکزی ارايه کردم بعد از دوماه بانک خبر داد که اصالت اين ضمانتنامه مورد تاييد است اما چون اين ضمانتنامه يک‌ساله است نمی‌توانيم آن را قبول کنيم.» اما حالا حميد حسينی با صراحت بيشتری درباره هويت تاجر نفتی خواهان پرداخت بدهی‌های زنجانی خبر می‌دهد. او به ايلنا گفته: «به‌هرحال ايشان رگ‌وريشه ايرانی داشت و از اتباع عربستان بود و با خاندان سعودی ارتباط نزديک داشت.»بابک زنجانی و گوشه‌های مختلف پنهان‌مانده در پرونده او موجب شد تا او کماکان در راس اخبار رسانه‌های ايران باشد اما گويا آنطور که سلطانی توصيه می‌کند، بايد مساله را از زنجانی دور کرد و اسامی تازه‌ای را به اين پرونده افزود. همين‌که در ماجرای فساد به اين بزرگی تنها اسم يک‌نفر رسانه‌ای شده، يعنی مساله ايراد دارد، مگر می‌شود يه جوان ۴۰ساله اين همه برای خودش جولان بدهد، اگر اين‌طور است؛ پس خوش به حال ما که با اين همه دستگاه نظارتی، يک‌نفر، يک‌تنه توانسته چنين بلايی سر اقتصاد کشورمان بياورد.

بدهی دو ميليارد و هفتصد ميليارد دلاری زنجانی روی دست دولت

بابک زنجانی، عزيز کرده برخی شخصيت‌ها در دولت گذشته بود، به‌گفته وزير نفت، بدهی‌های او به خزانه همين حالا رقمی در حدود دوميلياردوهفتصد ميليارددلار است. اين مبلغ هنگفت با امضای چند وزير و رييس‌کل بانک مرکزی دولت دهم به حساب بانک جعلی بابک زنجانی در تاجيکستان واريز شد و کلا از بين رفت. به‌گفته زنگنه، زنجانی اين مبلغ را به پشتوانه تاسيس يک بانک بی‌اعتبار که تمام دارايی‌اش شايد ۵۰۰هزاردلار نبود از خزانه دولت سابق گرفت. زنگنه همچنين تاکيد دارد که زنجانی يک‌سری اموال در ايران دارد که قرار شده برای ارزيابی به دولت داده شود ولی اين اموال خيلی کمتر از بدهی‌های هشت‌هزارميلياردتومانی است که بابک زنجانی به خزانه دارد. بابک زنجانی با پيگيری رسانه‌ها سرانجام دی‌ماه سال گذشته بازداشت شد و تا به امروز خبر تازه‌ای از پرونده او به گوش نمی‌رسد، جز اينکه تعدادی از رابطان او در خارج از کشور بازداشت شده‌اند و رابط زنجانی از زندان با شرکت‌ها و افرادش در داخل کشور.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016