دوشنبه 14 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سرپرست وزارت علوم: اعلام نتايج بررسی ۳هزار و ۷۰۰ بورسيه تا هفته آينده

خبرگزاری تسنيم: سرپرست وزارت علوم با اشاره به آخرين وضعيت بورسيه‌ شده‌‌های سال‌های گذشته گفت: دوهزار و ۱۰۰ بورسيه شده سال‌های گذشته مشکلی از نظر ادامه تحصيل ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنيم، محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در حاشيه انعقاد موافقت‌نامه همکاری با وزارت نفت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرين وضعيت بورسيه‌هايی که ادعا می‌شود در سال‌های گذشته غيرقانونی بورسيه شده‌اند و آمارهای ضد و نقيض در اين زمينه، اظهار داشت: آمارهايی که وزارت علوم در اين زمينه داده ضد و نقيض نبوده و روشن و شفاف بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: همان‌طور که گفته شده بود کميسيون ۵نفره‌ای مسئوليت تطبيق وضعيت اين بورسيه‌ها را با ضوابط و آئين‌نامه‌های وقت که درباره بورسيه شدن آنها تصميم‌گيری شده، بررسی می‌کند.

سرپرست وزارت علوم گفت: در اين زمينه به پرونده ۴۵۰ دانشجو و بورسيه شده رسيدگی و وضعيت آنها مشخص شده است. البته بررسی تمام پرونده‌ها و زمان اين فرآيند بستگی به حجم و وقتی که اعضا برای اين مسئله می‌گذارند، دارد، ممکن است مدت زمان ثبت‌شده برای يک پرونده طولانی شود و يا شکل ديگری باشد که اميدوارم تا پايان هفته آينده تکليف همه بورسيه‌ها مشخص شده باشد.

نجفی يادآور شد: ۴۸۰ نفر نيز از بورسيه‌های اعلام شده که مربيان دانشگاه‌ها بودند تا حدودی وضعيت‌شان مشخص شده و پرونده‌های آنها برای تصميم‌گيری به هيئت امنای دانشگاه‌ها ارسال شده و تکليف‌شان مشخص شده است.

وی افزود: حدود دوهزار و ۱۰۰ نفر از اين افراد براساس بررسی‌های اوليه اداره‌کل بورسيه وزارت علوم مشکلی از نظر ادامه تحصيل ندارند، بنابراين در اين بين تکليف ۱۱۰۰ نفر باقی می‌ماند که از اين تعداد نيز ۴۵۰ پرونده در کميسيون مطرح و تکليف‌شان مشخص شده و تنها حدود ۶۵۰ پرونده بررسی نشده در کميسيون وجود دارد.

سرپرست وزارت علوم ضمن ابراز اميدواری از اينکه در هفته آينده با تشکيل جلسات ديگر کميسيون، تکليف ۶۵۰ پرونده باقی‌مانده نيز مشخص شود، اضافه کرد: مجلس در هفته آينده تعطيل است و از اين نظر که دو تن از اعضای اين کميسيون از نمايندگان مجلس هستند اميدواريم با حضور اين افراد و انجام جلسات مختلف تا پايان هفته آينده نتيجه قطعی بورسيه اين افراد که حدود سه هزار و ۷۰۰ نفر هستند مشخص شود و تکليف برای آنها و دانشگاهيان مشخص شود.

نجفی در پاسخ به سؤالی در خصوص تکليف وضعيت متخلفان، گفت: ابتدا بايد وضعيت بورسيه‌ها مشخص شود، سپس وضعيت متخلفان.

وی درباره برنامه‌های وزارت علوم درباره ايجاد نشاط در دانشگاه‌ها برای سال جديد، گفت: برنامه‌های زيادی وجود دارد که مهمترين آنها ايجاد فضای آزادانديشی و نقادی در دانشگاه‌هاست که به دانشجو و استاد برای ايجاد فضای نشاط‌آور در دانشگاه کمک می‌کند، اينکه هر دو بتوانند حرف خود را آزادانه بيان و از آنچه به نظرشان مثبت می‌آيد دفاع و آنچه را به نظرشان نادرست است، نقد کنند.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به اينکه کرسی‌های آزادانديشی در سال تحصيلی جديد در دانشگاه‌ها توسعه می‌يابد، گفت: برنامه‌هايی را برای اين مسئله در نظر گرفتيم که هم شامل تعداد برگزاری کرسی‌ها و هم موضوعات متنوع‌‌ها می‌شود تا دانشجويان و اساتيد با هر علايقی در اين جلسات شرکت کنند، قطعاً امسال تحولی در اين زمينه خواهيم داشت.

نجفی گفت: فوق‌برنامه‌های ورزشی، فرهنگی، فلسفی و سياسی نيز در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده که اميدواريم با جلب نظر دانشجويان و اساتيد باعث ايجاد فضای نشاط و تحرک در دانشگاه‌ها شود.

وی در خصوص تفاهم‌نامه وزارت علوم و نفت، گفت: عقد اين قرارداد در راستای سياست جديد وزارت علوم در مأموريت‌گرا کردن دانشگاه‌هاست که در اين زمينه شش دانشگاه با مأموريت مشخصی در فعاليت‌های حوزه‌های نفتی شرکت می‌کند.

سرپرست وزارت علوم در پايان اضافه کرد: قرارداد اين شش دانشگاه و وزارت نفت تقاضامحور است و قرار است دانشگاه‌ها در اين پروژه‌ها به مشکلات موجود در مخازن نفتی راه‌حل ارائه دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016