سه شنبه 15 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزير اطلاعات: وزارت حتی با جريان‌های معاند و محارب هم جلسه داشته است

وزير اطلاعات از کشف و خنثی‌سازی ۲ مورد جليقه انفجاری که برای انفجار در دو مرکز دو استان در روز قدس پيش‌بينی شده بود خبر داد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سيد محمود علوی وزير اطلاعات در جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به سوال نمايندگان سوال‌کننده اظهار داشت: وزارت اطلاعات حساسيت نسبت به مسائل امنيتی و تهديدات کشور را همواره عميقا درک کرده و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری با استراتژی پاسخ لازم را به تهديدات امنيتی داده و خواهد داد.

وی افزود: وزارت اطلاعات همواره چه در سطح استراتژی و راهبرد چه در سطح عملياتی و چه در سطح تاکتيکی با رويکرد واقع‌‌‌نگرانه، آينده‌نگرانه و با در نظر گرفتن قابليت تحقق برنامه‌ها مسائل امنيتی را توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) رصد و به نحو احسنت امنيت را در سطح کشور با همکاری ساير نهادهای امنيتی محقق کرده و به تثبيت رسانده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير اطلاعات خاطرنشان کرد: بخشی از فعاليت‌های وزارت اطلاعات شامل شناسايی و پيشگيری است که در اين زمينه اقدامات بسيار زيادی صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به اشراف اطلاعاتی در گروهک‌های و تهديدکنندگان امنيت ملی و رصد مستمر فعاليت‌های آنها اشراف بر فضای تبادل اطلاعات و تحرکات دشمن اشاره کرد به گونه‌ای که فرصت هرگونه حرکتی از دشمن سلب کرده و اشراف اطلاعاتی به تمام معنا بر آنها وجود دارد الا در مواردی که اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات مورد توجه قرار نگرفته باشد که آسيب‌هايی متوجه کشور کرده باشد که وزارت اطلاعات در جهت اين آسيب‌زدايی نيز تدابيری را انديشيده است.

علوی تصريح کرد: بخش ديگر فعاليت‌های وزارت اطلاعات اطلاع‌رسانی و هشدار به موقع به مسئولان و کمک به ايجاد فضای يکپارچه هماهنگ و هم‌افزا در برخورد با تهديدهاست، طبق اسناد و مدارک موجود گزارش‌های جامع و کارآمدی از سوی وزارت اطلاعات به مسئولان مربوطه در زمينه تهديدها ارائه شده که از جمله‌ آن می‌توان به ارائه اطلاعات لازم در مورد گروه جيش‌العدل قبل از فعاليت اين گروه در جدار مرزی کشور به مقامات مسئول در استان اشاره کرد، حتی در اين گزارش اهداف عملياتی گروهک مذکور نيز تبيين شده و هشدارهای لازم داده شده است.

وی ادامه داد: شناسايی مواضع، پايگاه‌ها، مقرها و رديابی دشمن در قلمرو امنيتی، شناسايی آسيب‌پذيری‌ها، ضعف‌ها و چالش‌ها نسبت به تهديدات گروهک‌ها و اقدام به رفع آنها و همچنين خنثی کردن برنامه‌ها و ناکام گذاشتن دشمن در انجام عمليات از ديگر فعاليت‌های وزارت اطلاعات است که از جمله آن می‌توان به کشف و خنثی‌سازی دو مورد جليقه انفجاری که برای انفجار در دو مرکز دو استان در روز قدس پيش‌بينی شده بود اشاره کرد.

وزير اطلاعات بيان داشت: اقدامات عملياتی و درگيری با دشمن نيز از ديگر اقدامات وزارت اطلاعات است و آنچه می‌توان در اين مورد به آن اشاره داشت دستگيری عناصر معاند و ضدانقلاب و شرور از جمله شناسايی و دستگيری هسته‌ها و تيم‌های مرتبط با تکفيری‌ها طی ده‌ها عمليات و دستگيری بيش از ۱۳۰ نفر از عوامل مؤثر آنها و نيز وارد کردن ضربات غيرقابل جبران به مواضع و نيروهای گروهک‌های شرور و از هم پاشيدن تعدادی از گروهک‌ها در شرق و غرب کشور از جمله برخورد با گروهک فرقان و کشف و خنثی‌سازی محموله‌های سنگين انفجاری اين گروهک‌ها اشاره کرد.

علوی اضافه کرد: معدوم کردن سران و نيروهای مؤثر در اقدامات درگيرانه سربازان گمنام امام زمان با گروهک‌های تروريستی در غرب و شرق کشور نيز از ديگر مواردی است که می‌توان به آن پرداخت که به هلاکت رسيدن عامل جنايت تاسوعای چابهار،انهدام کامل گروهک وابسته به او از اين جمله است.

وی در ادامه بيان داشت: امروز دشمن با تمام وجود لمس می‌کند که در هيچ نقطه‌ای از چشمان بيدار و هوشيار سربازان گمنام امام زمان پنهان نيست و پديده آهنين سربازان گمنام امام زمان در هر نقطه‌ای در گلويش فرو رفته و آرامش را از آنها سلب و فرصت دسيسه را از آنها بازستانده است.

وزير اطلاعات همچنين گفت: کشف اسلحه و مهمات از جمله جليقه‌های انفجاری و انهدام تجهيزات، امکانات ارتباطاتی و اطلاعاتی گروهک‌های شرور نيز از ديگر اقدامات وزارت اطلاعات است که نتيجه اين اقدامات به رغم ناامنی‌های قابل توجهی که در منطقه وجود دارد موفقيت فعاليت‌ها و برنامه‌های وزارت برای امنيت آحاد ملت ايران را نشان می‌دهد.

علوی در بخش ديگری از صحبت‌های خود در جلسه علنی امروز مجلس (۱۵ مهرماه ۹۳) و در پاسخ به سوال نمايندگان گفت: در يک سال گذشته وزارت اطلاعات کارنامه درخشانی داشته و مديريتی که در طول يک سال گذشته ارائه شده به گونه‌ای بوده که هيچ گونه انرژی صرف مسائل بی‌مورد نشود و در جهت برطرف کردن تهديدات امنيتی و مديريت بحران‌های احتمالی به کار گرفته شود.

وی افزود:‌ نتيجه اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عج) اين بوده که بازدارندگی مبتنی بر قدرت امنيتی و اطلاعاتی و عملياتی دشمن با درک اقتدار نظام، ‌انگيزه توطئه را تا حد زيادی از دست داده است. امروز اقتدار، صلابت و هيمنه وزارت اطلاعات دل دشمنان را به لرزه درمی‌آورد و فرصت دسيسه را از آنها سلب و باعث آرامش مردم شده است.

وزير اطلاعات اظهار داشت: کاهش آسيب‌پذيری با پيش‌بينی و پيشگيری و جلوگيری از نفوذ دشمن در حوزه امنيت داخل کشور و فضای تبادل اطلاعات و همچنين ناامنی محيط داخلی و پيرامونی برای دشمن و ايجاد امنيت، آسايش و آرامش برای مردم و فراهم شدن زمينه‌های مناسب برای فعاليت‌های سياسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور از ديگر مواردی است که می‌توان در اين ارتباط به آن اشاره کرد.

علوی خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات در زمينه بکارگيری افراد در مشاغل حساس و مهم در چارچوب قوانين و مقررات موجود وظيفه خود را انجام می‌دهد. قوانين و مقررات موجود مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام است و محتوا نيز محتوای پرونده افراد. ممکن است در مورد افرادی در فضای بيرون صحبتی مطرح شود که اگر اين صحبت‌ها به صورت مستند در پرونده‌های وزارت اطلاعات وجود نداشته باشد نمی‌تواند مورد استناد وزارت اطلاعات برای نفی يا اثبات باشد.

وی افزود: وزارت اطلاعات بدون هرگونه تسامح و تساهل آنچه در پرونده‌های افراد است اعمال می‌کند و اگر فردی مورد عمده و مشخصی و مسلمی نداشته باشد بيهوده با آبروی افراد بازی نمی‌کند و اگر خدای ناکرده فردی توجه نکرده باشد و با دست خود برای خود مشکلی را ايجاد کرده باشد خودکرده را تدبير نيست.

وزير اطلاعات اظهار داشت:‌ مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام و آيين‌نامه‌های مربوط با اين مصوبه دستگاه‌های اجرايی را برای بکارگيری نيروهای مورد نظر از اختياراتی برخوردار کرده که می‌توانند با مسئوليت خود نسبت به بکارگيری افراد اقدام کنند. وزارت اطلاعات در اين بين تنها اعلام کننده پاسخ مثبت يا منفی به استعلامات است اما اعمال از عهده وزارت اطلاعات برداشته شده و در حوزه اختيارات وزارتخانه در اين حوزه ديده نشده است. در عين حال وزارت اطلاعات هرگاه که مصالح امنيتی نظام لحاظ نشود درصورت وجود مستندات اطلاعات تکميلی را برای بهره‌برداری به دستگاه‌های ذی‌ربط می‌دهد و توصيه‌های لازم را نيز می‌کند و ما ترجيح می‌دهيم تا در تمام اين زمينه‌ها با حفظ آرامش مردم کار صورت پذيرد.

علوی خاطرنشان کرد: من اين موضوع را برای خود يک وظيفه و يک فرض دينی و شرعی و انقلابی می‌دانم که رهنمودهای مقام معظم رهبری و خطوط قرمز ترسيم شده توسط ايشان و همچنين رهنمودهای رئيس جمهور و سياست‌های دولت را سرلوحه کار خود قرار دهم و در چارچوب احکام شرع، قانون و اخلاق با رويکرد حفظ کرامت انسان‌ها و رعايت حقوق مردم با تأمين امنيت نظام کشور و مردم اعتماد نمايندگان پاسخ شايسته‌ای بدهم.

وی افزود: من جلسه‌ای با شورای حزب مشارکت به هيچ وجه نداشتم. من جلسات با افراد مختلف زياد داشتم. وزارت اطلاعات جلسه با جريان‌های مختلف سياسی و غير سياسی در راستای انجام مأموريت ذاتی خود بسيار دارد. ما حتی جلساتی را با شورای حزب منحله دموکرات و شورای کوموله نيز داريم که جزء وظايف ذاتی ماست و کار طبيعی سرويس‌های اطلاعاتی است که با جريان‌های معاند و محارب هم جلسه داشته و آسيب آنها را به حداقل برساند.

وزير اطلاعات اظهار داشت: وزارت اطلاعات با هر فردی که مصالح امنيتی اقتضا بکند جلسه برگزار کرده و صحبت می‌کند. اين اختيار ناشی از مأموريت ذاتی وزارت اطلاعات است. با هر کسی هم که بنشينيم و صحبت کنيم به رعايت ادب در گفتار و حسن خلق در رفتار عادت داريم.

علوی خاطرنشان کرد: اين جلسات برای کسانی که عادت به حرمت‌شکنی و عدم رعايت ادب دارند دوستانه جلوه‌گر می‌شود. از اين منظر از آنجايی که در تمامی جلسات ما ادب رعايت می‌شود دوستانه است و برای اينکه دوستانه نباشد به سراغ بی‌ادبی و حرمت‌شکنی نمی‌رويم.

علوی خاطرنشان کرد: لازمه راهبرد جذب حداکثری و دفع حداقلی مقام معظم رهبری اين است که حتی با افراد مخالف با اصل نظام و حتی افراد معاند گفت‌وگو و مذاکره صورت گيرد چه برسد به کسانی که به نوعی در درون نظام تعريف می شوند و اظهار اعتقاد به اصل نظام و قانون اساسی و اصل ولايت فقيه و شخص ولی فقيه دارند.

وی افزود: طبيعی است که اين جلسات در فضای مودبانه بايد انجام شود و الا جذبی صورت نمی‌گيرد که جذب حداکثری محقق شود.حال اگر وزير اطلاعات در جلسه‌‌ای با افرادی از يکی از جريانات سياسی درون نظام از فرصت استفاده کند و سعی در نزديک کردن آنها به مواضع مقام معظم رهبری داشته باشد آيا اين يک اغتنام فرصت است و بايد مثبت تلقی شود يا يک اشکال؟

وزير اطلاعات اظهارداشت: اگر بنا باشد که حتی اطلاعات مجاز به چنين جلسات و مذاکراتی نباشد چه مرجعی مجاز به چنين مذاکرات و جلسات با هدف جذب حداکثری است؟ بنابراين نه تنها منکر چنين جلساتی نيستيم بلکه با حساب و کتاب با آنها می‌پردازيم و اين نشست‌ها به معنای عدم حساسيت نسبت به عملکرد غيرقابل قبول افراد نيست.

علوی خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات از هيچ نماينده‌ای به دليل سوال از وزير شکايت نکرده اما اگر نماينده‌ای شب‌نامه‌ای پر از افترا و توهين در کازيوی نمايندگان قرار دهد آيا جزء وظايف نمايندگی است؟ و در صورتی که از وی شکايت شود شکايت بخاطر سوال است؟

وی افزود: اگر نماينده‌ای مسئوليت نشريه‌ای را داشته باشد و در نشريه توهين کند، تهمت بزند، هتاکی کند، حرمت‌شکنی کند و بابت اين موضوعات از وی شکايت شود آيا اين به معنای شکايت به دليل سوال است؟ سوال مجلس در اين زمينه مستمسک قرار گرفته که به هيچ وجه به عنوان انگيزه سوال مطرح نبوده و به ياری خدا در دادگاه موارد به صورت مشروح بيان خواهد شد و مسئوليت دادگاه اقتضاء می‌کند آنچه که مقتضای حق و حقيقت است به صدور حکم بپردازد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016