چهارشنبه 16 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

جزييات حضور مديران نفتی در پرونده بابک زنجانی

وزير نفت از تصميم‌گيری برای معرفی قراردادهای جديد نفتی و تعدای پروژه در کنفرانس لندن خبر داد و به جزيياتی از حضور مديران نفتی در پرونده بابک زنجانی اشاره کرد.

بيژن زنگنه در گفت‌گو با ايسنا، در پاسخ به اين‌که آيا در صورتی که مذاکرات ايران و ۱+۵ به نتيجه نرسد، همچنان رونمايی از قراردادهای جديد نفتی ايران به تعويق خواهد افتاد؟ اظهار کرد:در مورد اين قراردها بحث رونمايی به آن صورت مطرح نيست بلکه بيشتر هدف معرفی قراردادهای جديد در کنفرانس لندن است اما نمی دانم، اين موضوع را بايد به وقت خودش اعلام کنيم.

وی با اشاره به اين‌که فعلا طبق قراری که گذاشته‌ايم جلو می رويم، ادامه داد: در کنفرانس لندن قراردادهای جديد و تعدادی پروژه را معرفی خواهيم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير نفت همچنين درباره اينکه گفته می‌شود تعدادی از مديران نفتی که در پرونده بابک زنجانی دخالت داشته‌اند همچنان بر سر کار هستند، تصريح کرد: از مديران نفتی که سر کار هستند کسی در اين پرونده دخالت نداشته است.

زنگنه همچنين در باره س.ج، از مديران نفتی که نامش در اين پرونده مطرح می‌شود، گفت: اسم ايشان در اين پرونده مطرح است اما کس ديگری نبوده است؛ البته برای تکميل شدن پرونده بازپرسی‌ها از برخی مديران انجام و اطلاعات گرفته می‌شود.

وی در پايان درباره اينکه آيا اين مدير ارشد نفتی که نامش در پرونده مطرح شده همچنان بازداشت است؟ تصريح کرد:من اسم بازداشت کسی را نمی‌برم؛ زيرا هيچ جا چنين چيزی را نگفته اند.

شرايط معامله با خارجی‌ها قبل و بعد از تحريم فرق می‌کند
وزير نفت کشورمان همچنين در گفت‌وگويی اختصاصی با روزنامه ژاپنی يوميوری گفت: بسيار مهم است که شرکتهای ژاپنی مذاکرات با ايران درباره ميادين نفتی و پروژه‌های توسعه گاز طبيعی را قبل از لغو تحريمها آغاز کنند.

زنگنه وزير نفت کشورمان گفت: ما کشورها را براساس مواضع آنها انتخاب می‌کنيم و اينکه آيا آنها قبل يا بعد از توافق نهايی با ما مذاکره می‌کنند.

زنگنه با اعمال فشار روی ژاپن افزود: بسياری از شرکتهای خارجی در حال حاضر به ايران می‌آيند و با ما مذاکره می‌کنند.

وزير نفت ايران که به ندرت مصاحبه با رسانه‌های ژاپنی را می‌پذيرد درباره توافق نهايی با قدرت‌های غربی از جمله آمريکا برای حل بن‌بست برنامه هسته‌ای ايران تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر و همچنين لغو تحريم‌ها از سوی آمريکا و اروپا ابراز اطمينان کرد.

زنگنه همچنين گفت: ايران يک کنفرانس برای شرکت‌های خارجی در لندن در روزهای ۲۲ و ۲۳ فوريه برای رونمايی از ساز و کار جديد قرار‌داد‌های توسعه‌ ميادين نفت و گاز در ايران برگزار خواهد کرد.

ايران با پيش‌بينی لغو تحريم‌ها در حال بررسی چنين قرار‌داد‌هايی است.
وزير نفت ايران گفت: در کنفرانس لندن ايران اعلام خواهد کرد که به شرکت‌های توسعه‌ دهنده اجازه می‌دهد که در ميادين نفتی برای يک مدت طولانی بمانند و همچنين پرداخت‌ها براساس توليد هر بشکه نفت يا استخراج هر مترمکعب گاز خواهد بود. مدت قرار‌دادها با شرکت‌های خارجی از ۱۰ سال کنونی به ۱۵ تا ۲۰ سال می‌رسد و به معنی اين است که اگر توليد افزايش پيدا کنند آنها به پول بيشتری خواهند رسيد و اگر کاهش پيدا کند درآمد آنها کمتر خواهد بود و به همين دليل پيمانکاران بيشترين تلاش خود را برای توليد بالاترين سطح توليد در مدت زمان پروژه به کار خواهند گرفت.

وی درباره سرمايه گذاری خارجی در بخش توسعه نفت و گاز ايران گفت: ايران به ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاری خارجی در ۱۰ سال آينده احتياج دارد.

ايران چهارمين ذخاير بزرگ اثبات شده نفت جهان و بزر‌گترين ذخاير گاز جهان را در اختيار دارد اما شرکت‌های خارجی به دليل تحريم‌های اقتصادی از ايران خارج شده‌اند.

اين درحالی است که شرکت‌های نفتی بزرگ اروپايی در انتظار از سرگيری معاملات با ايران هستند.

زنگنه تاکيد کرد: تهران از توسعه ميادين نفتی و پروژه پالايش نفت توسط شرکت‌های ژاپنی استقبال می‌کند و درها به روی شرکت‌های ژاپنی باز است و تصميم با آنهاست.

وی که ظاهرا خروج شرکت‌های ژاپنی از ميدان آزادگان در سال ۲۰۱۰ را از خاطر نبرده افزود: ما آماده‌ همکاری بلند‌مدت با ژاپن هستيم.

وی خاطر نشان کرد: ما بايد همکاری بلند‌مدت با ژاپن داشته باشيم و البته ژاپن نيز بايد همکاری جديد و بلند‌مدتی با ايران در بخش نفت و گاز، پايين‌دست و بالا‌دست داشته باشد. ما بايد درباره‌ اين مسائل با يکديگر مذاکره کنيم.

در همين حال يک مقام دولت ژاپن گفت: در زمينه امنيت انرژی نفت خام ايران جذابيت دارد.

براساس اعلام منابع نفتی، شرکتهای توتال فرانسه و OMV اتريش مذاکرات پشت پرده‌ای را با ايران آغاز کرده اند. در زمينه پالايش نفت که شرکت‌های ژاپنی در آن برتری دارند، شرکت‌های چينی و کره‌ای قصد ورود به بازار ايران را دارند.

برخی شرکت‌ها ظاهرا يادداشت تفاهمی را برای امضای قرار‌داد‌ در صورت لغو تحريم‌ها مبادله کرده‌اند.

شرکت‌های ژاپنی نظير ميتسوبيشی و ميتسويی در ايران پايگاه دارند، اما براساس اعلام يک مقام دولت ژاپن از آنجا که ژاپن نمی‌تواند قبل از حصول توافق نهايی هسته‌ای وعده‌ای بدهد پشت سر شرکت‌های ديگر مانده‌اند.

تبادل يادداشت تفاهم به شرط لغو تحريم‌ها مفاد تحريم‌ها را نقض نمی‌کند اما مقام ژاپنی خاطرنشان کرد: اگر ارتباط با ايران مشخص شود ممکن است ما ديگر نتوانيم در بازار آمريکا حضور يابيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016