چهارشنبه 23 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارش ظريف از ديدار با اشتون: هنوز به يک جمع بندی مشترک نرسيده‌ايم

فرارو- وزير خارجه کشورمان گفت: در گفت‌وگوهای طولانی که با خانم اشتون داشتم و هم ميان معاونان برگزار شد، موضوعات باقی‌مانده و راه‌های متفاوتی که برای حل و فصل اين موضوعات مطرح شده بودند بررسی شدند.

محمد جواد ظريف شامگاه سه شنبه پس از ديدار با کاترين اشتون با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در محل نمايندگی دائم ايران در وين افزود: در اين دور از مذاکرات در حال بررسی راه حل های ارائه شده برای پايان دادن به اختلافات هستيم. همانطور که بارها گفته شده است اختلافات قابل توجهی وجود دارد، اما اين بدان معنا نيست که اين اختلافات غيرقابل حل وفصل است.

وزيرخارجه کشورمان گفت: ضروری است درباره روش‌هايی که هم جدی و هم با مقداری نو‌آوری برای حل و فصل اين اختلافات مطرح می شود بحث شود اما اين بحث ها زمان‌بر هستند و ممکن است اين راه حل ها به گفت‌وگوی بيشتر نياز داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: البته اين به آن معنا نيست که هنوز به راه حلی که مورد توافق همه باشد رسيده باشيم. به اين معنا هم نيست که راه حل غير قابل دسترسی باشد. همه معتقدند که اين موضوع قابل حل است زيرا به واقع، برنامه هسته ای ايران يک برنامه صلح‌آميز و يک واقعيت روی زمين است، به اين معنا که دانش دانشمندان ما و فناوری که ما به دست آورديم يک فناوری بومی است و همگان به اين باور رسيده اند که نمی شود آرزو کرد اين فناوری نباشد.

ظريف افزود: از اين رو ضروری است بر روی راه حل‌ها کار شود و در مذاکرات سه‌شنبه درباره راه حل‌های متفاوتی که هر يک از کشورها مطرح می‌کردند بحث‌های جدی صورت گرفت البته تاکنون به يک جمع بندی مشترک نرسيده‌ايم اما معقدم در صورت وجود اراده سياسی دستيابی به آن ممکن است.

وزير خارجه کشورمان با اعلام اينکه از ظهر چهارشنبه به بعد ملاقات‌های سه‌جانبه با وزير خارجه آمريکا و خانم اشتون برگزار می شود گفت: روز پنج شنبه هم جلسه ای با مجموعه کشورهای ۱+۵ در حد مديران سياسی خواهيم داشت زيرا معتقديم حضور همه اعضای ۱+۵ برای رسيدن به راه حل ضروری است و بسيار خوب است که پنج شنبه از اين فرصت برای رسيدن به نقطه مشترک استفاده کنيم.

ظريف افزود: اين خواست جمهوری اسلامی ايران بود که علاوه بر مذاکرات با خانم اشتون و آمريکا، يک بار هم مذاکره با کل ۱+۵ باشد و به اين دليل است که روز پنج شنبه هم به مدت مذاکرات افزوده شد و اين نشان دهنده اراده سياسی در همه طرف ها است.

وزير خارجه کشورمان در بخش ديگری از سخنان خود افزود: جمهوری اسلامی از ابتدا با توجه به سياست های کلی نظام و نقطه نظرات مقام معظم رهبری که داشتن هرگونه سلاح های کشتار جمعی را از نظر شرعی حرام اعلام کردند، نيازی به سلاح های هسته ای ندارد و برهمين اساس احساس می کند که رسيدن به يک راه حل مفيد است.

وی با بيان اينکه از ابتدا با اراده سياسی و آمادگی کامل برای دستيابی به نتيجه به مذاکرات وارد شديم گفت: اميدواريم که چنين وضعيتی هم در طرف مقابل وجود داشته باشد بنابراين جلسه روز پنج شنبه فرصتی برای مرور موضوعات مختلف با همه اعضای ۱+۵ است، اما الزاما به معنای ان نيست که يک وضعيت جديد، مثبت و يا منفی پيدا شده است.

بنا بر گزارش واحد مرکزی خبر ظريف افزود: بارها گفته ام مذاکرات تا زمانی که به نتيجه نرسد هيچ اختلافی حل نشده است زيرا مجموعه ای به هم پيوسته از موضوعات است و ضروری است در همه موضوعات به نتيجه برسيم.

ظريف گفت: فکر می کنم زمانی که در نيويورک صرف شد و مذاکرات بسيار گسترده ای که در نيويورک انجام شد و پنج شنبه هم گذاشته خواهد شد قادر است راه حل های مطرح شده را بررسی کند و البته به هيچ وجه بحث توافق نيست و تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود، روی هيچ موضوعی توافق نخواهد شد.

وزيرخارجه کشورمان با بيان اينکه زمان برای رسيدن به توافق وجود دارد گفت: بيش از ۴۰ روز ديگر فرصت داريم و همانطور که گفتم درباره همه موضوعات راه حل هايی از سوی طرف های مختلف ارائه شده است اما تنها لازم است که در مورد اين راه حل ها به جمع بندی برسيم و در قالب يک مجموعه و يک بسته با آن برخورد کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016