دوشنبه 28 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دبير کل بانک مرکزی: روزانه بين ۱۷ تا ۲۰ هزار چک برگشت می‌خورد


در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه بين ۱۷ تا ۲۰ هزار چک برگشت می‌خورد.
دبيرکل بانک مرکزی از تعويق ۲ ماهه اجرای چکاوک خبر داد و گفت: در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه بين ۱۷ تا ۲۰ هزار چک برگشت می‌خورد.

به گزارش ايلنا، محمود احمدی در جمع خبرنگاران به ارائه توضيحاتی درباره سامانه چکاوک پرداخت و اظهار داشت: با توجه به گستردگی شبکه بانکی‌ اجرايی شدن اين طرح در تمام استان‌ها به طور يکجا ممکن نبود و از اول مهرماه امسال در چهار استان به صورت آزمايشی اجرا شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ضمن اشاره به اينکه پيش از اين بنا بود پردازش کامل چک‌ها در سامانه چکاوک از آذرماه اجرايی شود، گفت: با توجه به تعداد بالای شعب برخی از بانک‌های بزرگ، تعدادی از بانک ها درخواست تمديد مهلت را به بانک مرکزی ارائه کردند و بعد از بررسی‌های زياد در نهايت قرار شد که دو ماه ديگر اين تصميم به تعويق بيفتد بنابراين تا بهمن‌ماه و يا اسفند‌ماه سال جاری پردازش کامل چک‌ها در چکاوک انجام خواهد شد.

دبير کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اينکه در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه بين ۱۷ تا ۲۰ هزار چک برگشت می‌خورد، ادامه داد: آمار چک‌های برگشتی در حالی بالاست که پردازش چک‌ها در چکاوک اين اطمينان را به دريافت‌کننده و ذينفع چک می‌دهد که بتوانند تشخيص دهند که آيا طرف مقابل پيش از اين چک برگشتی داشته و يا خير. چک‌هايی که داخل سامانه چکاوک قرار می‌گيرند در کليه‌ی شعب بانک‌ها قابليت نقد شدن دارند.

احمدی همچنين در مورد وضعيت بررسی دريافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها تصريح کرد: اين تصميمی بود که بانک مرکزی مصمم به اجرای آن بود،‌ اما با توجه به حواشی که پيش آمد و طرح موضوع در هيات دولت، مقرر شد که برای بررسی بيشتر به شورای پول و اعتبار منتقل شود.

وی با اشاره به اينکه دريافت کارمزد از کارتخوان‌ها از اول آبان‌ماه اجرايی نمی‌شود، گفت: بايد در مورد تمامی جوانب اين مساله همچنين هزينه‌های شبکه بانکی، امنيت طرح و ساير مسائل مربوط به آن شورای پول و اعتبار به عنوان يک شورای فرادستگاهی تصميم‌گيری کند.

احمدی همچنين درباره‌ی مجموع درآمد بانک‌ها از کارمزد‌های دريافتی گفت: با توجه به هزينه‌های موجود و عدم پرداخت هزينه خدمات درآمد بانک‌ها از کارمزد‌ها کم بوده و قابل اشاره نيست. اصول بانکداری ايجاب می‌کند تا درآمدها و هزينه‌ها به حوزه‌های مربوطه منتقل شود، اما ايراد فعلی شبکه بانکی ما اين است که بسياری از خدمات ارائه شده مجانی بوده و اين مبالغ در برخی موارد از حوزه‌های عمومی و اکثرا از تسهيلات پرداختی دريافت می‌شود. با توجه به هزينه‌ی بسيار بالای بانکداری الکترونيکی هزينه پول نيز بسيار بالا رفته و اين تسهيلات‌گيرندگان هستند که کل مبلغ و تامين بودجه بانک‌ها را پوشش می‌دهند.

دبير کل بانک مرکزی در پاسخ به اين سوال که چرا ايران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی منتشر نمی‌شود؟ گفت: اين ايران‌چک‌ها به عنوان ذخائر بانک مرکزی چاپ شده و نگهداری می‌شوند و تصميمی برای انتشار آنها وجود ندارد. براين اساس ايران چک‌های ۲۰۰ هزار، ۱۰۰ هزار و يا ساير اسکناس‌های ديگر چاپ و نگهداری می‌شوند تا مورد لزوم منتشر شود. به‌طور کلی در تمامی کشور‌ها ذخائری برای بانک مرکزی وجود دارد به‌طوری که در برخی موارد ۳۰۰ درصد اسکناس و سکه در جريان در خزانه نگهداری می‌شود تا اگر مسائلی نظير اختلال در تبادلات الکترونيکی پيش آمد بتوان وجه نقد مورد نياز برای تبادلات مردم را تامين کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016