سه شنبه 29 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

يک قربانی اسيدپاشی در اصفهان درگذشت

برخی از خبرنگاران زن اصفهانی ديگر اسمشان را پای مطالب خود نمی‌نويسند که مبادا مورد حمله اسيد پاش‌ها قرار بگيرند. تيم پزشکی و پرستاری بيمارستان‌های سوانح و سوختگی اصفهان چنان ترسيده‌اند که حتی حاضرنيستند، راجع به کمک‌های ابتدايی به قربانيان با خبرنگاران صحبت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش هرانا به نقل از سايت محلی زندگی سالم؛ اين‌روز‌ها فضای عمومی شهراصفهان برای زنان و دختران مملو ازترس درمورد اسيدپاشی توسط موتورسواران نا‌شناس است. ازانصارحزب‌الله و بسيج به عنوان متهمان اين اقدام جنايتکارانه نام برده می‌شود. پدريکی از قربانيان اسيدپاشی از بی‌نتيجه بودن پيگيری‌های انتظامی در روند پرونده دخترش خبر داده است.


اسيدپاشی زنجيره‌ای که به طورمتناوب دراصفهان به وقوع پيوسته و زنان و دختران اين شهر را هدف گرفته، جوی روانی سنگينی به‌وجود آورده و مردم از يک اسيدپاشی تازه خبر می‌دهند.

در تازه‌ترين مورد، سايت محلی زندگی سالم که اخبار استان اصفهان را پوشش می‌دهد عصر روز يکشنبه در خبری نوشت: حوالی ساعت ۱۱ صبح امروز (يکشنبه ۲۷ مهر) در اصفهان، يک موتور سوار دو ترکه به سمت ۳ دختر در خيابان شيخ صدوق اسيد پاشيد که يک نفر از آن‌ها به خاطر پاشيدن اسيد در قفسه سينه در دم، جان باخت و دو نفر ديگر راهی بيمارستان شدند.

يکی از شاهدان عينی اين ماجرا اظهار داشت: زمانی که با پدرم به سمت خيابان مرداويج می‌رفتيم شاهد تجمع عظيمی از مردم بوديم که در لحظه اول فکر کردم تصادفی شده اما با نزديک شدن به محل، ماموران نيروی انتظامی و اورژانس را ديديم که اعلام‌کردند به سه دختر، اسيدپاشی شده است. وی با بيان اينکه درحين انتقال دختران به بيمارستان، مشاهده کردم که روی قفسه سينه يک نفر از آن‌ها اسيد پاشيده شده که در دم جان باخته بود.

اين شاهد عينی بيان داشت: دونفر ديگرهم بر روی صورت و دست آن‌ها اسيد پاشيده شده بود که راهی بيمارستان شدند. وی با بيان اينکه پدرم با مشاهده اين صحنه، ديگر اجازه رفتن به دانشگاه را به من نداد، گفت: درحال حاضر به خاطر رعب و وحشتی که در خانواده‌ام ايجاد شده، نشستن در خانه را بهتر از رفتن برای کسب دانش می‌دانم. به گزارش زندگی سالم، حادثه اسيد پاشی چند روزی است که جزو اخبار داغ رسانه‌های استان اصفهان شده که طی آخرين اخبار، تعداد زنانی که بر روی آن‌ها در اصفهان، اسيد پاشی شده، به ۱۴ نفر رسيد.

از سوی ديگر گزارش خبرگزاری آنا، حاکی‌است که بسياری از زنان اصفهانی دراين چند روز يا رانندگی نمی‌کنند يا تمهيدات ويژه‌ای برای رانندگی خود انديشيده‌اند. به گفته يک شهروند اصفهانی زن‎‌ها به عنوان راننده پشت فرمان نمی‌نشينند و ترجيح می‌دهند در خانه بمانند. مردم در خيابان‎های اصفهان ديگر آن آرامش هميشگی يک شهر تاريخی و توريستی را ندارند. در خيابان چهار باغ اصفهان، نقش جهان، باغ گل‌ها و خيلی جاهای ديگر مردم با احتياط از کنار هم رد می‌شوند.

او می‌گويد: شب گذشته درتصادف يک خودرو با موتورسواری درخيابان مهرداد که چهارمين اسيدپاشی اتفاق افتاد، مردم چندنفر را با بطری‌های اسيد پيدا کردند که دردرگيری رخ داده بين مردم و مظنونان، موتورسوران به کلانتری محل منتقل شدند اما هنوز خبری از آن‌ها در دسترس نيست. همچنين شايعه شده است که صبح امروز درخيابان شيخ صدوق شمالی اصفهان، يک مورد اسيدپاشی ديگر رخ داده است اما هنوز منابع رسمی، انتظامی و قضايی اين خبر‌ها را تاييد نکرده‌اند.

حال قربانيان مناسب نيست

يک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی ايران نيز در واکنش به درخواست خبرنگارآنا برای حضور در بيمارستان شهيد مطهری برای پيگيری وضع قربانی اسيد پاشی اصفهان، گفت که درتلاش برای ارتباط با وزرات بهداشت هستيم اما آن‌ها اجازه حضور خبرنگاران را نمی‌دهند. با اين حال پدر «سهيلا جورکش» که حالا دربيمارستان مطهری تهران بستری است، گفت: حال روحی و روانی سهيلا بسيار بد است. درصد سوختگی دراصفهان ۲۸ درصد اعلام شد اما دربيمارستان مطهری تهران می‌گويند ۱۳ درصد سوختگی دارد. به گفته جورکش، سوختگی‌بدن سهيلا عميق‌است و صورت، گردن، کمر، دست‌ها و پاهای او آسيب‌ديده است. قرار است پوست سر سهيلا را برای يک عمل جراحی تازه بردارند.

زنان با ترس بيرون می‌روند

انتشار اطلاعات ضد‌ونقيض در اصفهان و واکنش سلبی مقامات باعث سردرگمی مردم شده است. يک خبرنگار اصفهانی می‌گويد: برخی از خبرنگاران زن اصفهانی ديگراسمشان را پای مطالب خود نمی‌نويسند که مبادا مورد حمله اسيد پاش‌ها قرار بگيرند. به گفته وی، شهروندان اصفهانی ترس و دلهره دارند و ازطرفی خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند دختران به خيابان بروند و اين روند طبيعی زندگی را لااقل به لحاظ روانی در شهر اصفهان مختل کرده است. اين روز‌ها جرات نمی‌کنيم به آسودگی به خيابان برويم و مجبوريم شيشه اتومبيل خود را بالا بکشيم.

به گفته خبرنگاران محلی دراصفهان و افرادعادی که مورد پرسش خبرنگاران بودند، بسياری به لحاظ روانی درشوک هستند. يکی ازخبرنگاران اصفهانی که ماجرای اسيدپاشی را از نزديک دنبال می‌کند، می‌گويد: هنوزهيچ اطلاعاتی درمورد ماهيت افراد اسيدپاش منتشرنشده است و نمی‌توان گفت چه کسی يا چه گروهی متهم است. شهر اصفهان که شهری هميشه امن بوده حالا دارد به يک شهر سراسر استرس تبديل می‌شود.

وی می‌گويد: اطلاعاتی که نيروی‌انتظامی در روزهای اول به خبرنگاران داد، ضد و نقيض بوده و برای نمونه، رئيس کلانتری يکی از مناطق اصفهان به ما گفت چند نفری را در اين باره دستگير کرديم ولی بعد روابط عمومی ناجا مطلقا، دستگيری را تکذيب کرد. با اين‌حال وی معتقد است: اين روند بی‌شک بر روی توريسم اين شهرتاريخی اثرگذارخواهد بود چرا که بسياری از مردم با بيم و دلهره به خيابان وارد می‌شوند و اگر اطلاع رسانی دقيقی صورت نگيرد شايعه، شهر را فرا می‌گيرد و به زودی گردشگر‌ها اين شهر را ترک می‌کنند.

وی می‌گويد: تيم پزشکی و پرستاری بيمارستان‌های سوانح و سوختگی شهراصفهان چنان ترسيده‌اند که حتی حاضرنيستند، راجع به کمک‌های ابتدايی به قربانيان با خبرنگاران صحبت کنند. يکی از مسئولان بيمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان گفته مقامات درخواست داشته‌اند در مورد اين اسيدپاشی اطلاع رسانی صورت نگيرد.

همچنين يکی ازنزديکان قربانی اسيدپاشی اصفهان می‌گويد: دقيقا نمی‌دانيم چند روزاست که اسيدپاشی به بقيه صورت گرفته اما ماموران نيروی انتظامی ازخانواده‌ها خواسته‌اند کسی چيزی به رسانه‌ها نگويد، تا پليس اسيدپاشان را پيدا کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016