چهارشنبه 30 مهر 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

فرضيه زنجيره‌ای‌بودن اسيدپاشی‌ها تاييد شد

شرق: تحقيقات درباره اسيدپاشی‌های اصفهان در حالی ادامه دارد که نتايج به‌دست‌آمده زنجيره‌ای و سريالی‌بودن اين حوادث را تاييد می‌کند.

پيش از اين درباره زنجيره‌ای‌بودن اسيدپاشی به‌صورت چهارزن در اصفهان ترديدهايی وجود داشت اما اکنون آزمايش‌های تخصصی ثابت کرده است حداقل سه‌مورد از اين حوادث به‌هم مرتبط هستند. تشابه ظاهری اين اسيدپاشی يکی از دلايل موجود است. در تمام اين موارد متهم يا متهمان از ساعت هفت تا ۷:۳۰ مرتکب جرم شده‌اند و در تمام موارد زنانی را که راننده خودرو بوده اند هدف قرار داده‌اند اما به‌غيراز شواهد ظاهری، مدارک ديگری نيز به‌دست‌آمده که زنجيره‌ای‌بودن اين حوادث را تاييد می‌کند. بعد از وقوع اسيدپاشی‌ها نمونه اسيد برجامانده روی لباس‌ها و خودرو قربانيان مورد آزمايش قرار گرفت و تاييد شد اسيدها مشابه است. نوع و عمق جراحات ايجادشده روی زنان نيز اين موضوع را تاييد می‌کند. در حال حاضر پليس فرضيه اسيدپاشی با انگيزه برخورد با بدحجابی را به‌طورکامل مردود می‌داند و تحقيقات خود را روی انتقام‌جويی از زنان و انگيزه‌های شخصی متمرکز کرده است. در اين ميان، از چهارمظنون بازداشت‌شده يکی از آنها بيش از ديگران در مظان قرار دارد اما هنوز بازجويی‌ها از او به نتيجه نرسيده و مشخص نشده است آيا عامل اسيدپاشی‌های اخير همان فردی است که در سال۹۰ نيز روی صورت زنی به نام «الف» اسيد پاشيده بود يا خير؟

يکی از گره‌های اصلی اين است که هيچ‌کس چهره موتورسوار اسيدپاش را به‌طورکامل نديده است. اين فرد از کلاه‌کاسکت استفاده می‌کرد و از طرفی چون قربانيان را به‌طور ناگهانی مورد هجوم قرار می‌داد آنها از شناسايی اين مرد ناتوان هستند. شاهدان عينی حوادث نيز چهره متهم را نديده‌اند. يکی از آنها که در فروشگاه روسری کار می‌کند، به خبرنگار ما گفت: «وقتی صدای جيغ را شنيدم از مغازه بيرون دويدم، آن لحظه فقط صدای موتور را شنيدم اما چهره اسيدپاش را نديدم.»يک راننده اتوبوس که شاهد اسيدپاشی بوده نيز گفت: «آن زن به حدی داد و فرياد می‌کرد که همه متوجه او بودند و کسی به اين موضوع توجه نداشت که اسيدپاش را ببيند و مشخصات او را به‌خاطر بسپارد.»با اين وجود سرنخ‌هايی از اين حوادث به‌دست‌آمده و پليس اميدوار است به‌زودی متهم را به مردم معرفی کند. ضمن اينکه مناطق حساس و محدوده وقوع حملات تحت پوشش نيروی انتظامی درآمده است. اين در حالی است که هنوز زنان اصفهانی در وحشت به‌سر می‌برند و بازار شايعات نيز داغ است به‌گونه‌ای که هرروز خبر وقوع حادثه‌ای مشابه در شهر می‌پيچد. پليس اين شايعات را پيگيری کرده و به اين نتيجه رسيده که بخشی از آنها به دليل شوخی نامناسب پسران موتورسواری است که با استفاده از آب‌معدنی تظاهر به اسيدپاشی می‌کنند. روح‌الله جمعه‌ای، رييس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت کشور نيز ادعای برخی رسانه‌ها مبنی‌بر افزايش قربانيان اسيدپاشی در اصفهان را کذب دانست و گفت: «مردم و رسانه‌ها اخبار صحيح را از مراجع ذی‌صلاح دريافت کنند.»

وی ادامه داد: «رسانه‌هايی که اين اخبار واهی را نشر دادند، مدعی شده بودند ديگربار دختری جوان در اصفهان مورد اسيدپاشی قرار گرفته و پس از چندساعت فوت شده که اين اخبار دروغ است.»در شرايطی که تحقيقات تخصصی برای شناسايی عامل يا عاملان اين حادثه ادامه دارد، مسوولان دستگاه قضايی اعلام کرده‌اند با متهمان برخوردی شديد خواهد شد. خسروی‌وفا، رييس کل دادگستری استان اصفهان اسيدپاشی را اقدامی «غيراخلاقی و غيرانسانی» دانست و گفت: «با قربانيان اين حوادث ابراز همدردی می‌کنيم و به‌شدت پيگير اين مساله هستيم.»

وی افزود: «دادگستری اصفهان به‌محض اطلاع از وقوع اين جرم کارگروهی را تشکيل داد که در آن نيروهای اطلاعاتی و انتظامی حضور جدی پيدا کردند و تا شناسايی همه متهمان و رسيدن به نتيجه نهايی به کار ادامه می‌دهند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: «اين کارگروه؛ هر روز در ساعت معينی تشکيل جلسه می‪دهد و اقدامات نيروهای انتظامی و اطلاعاتی توسط دادستان بررسی می‌شود. هر روز نيز دستور لازم از طرف دادستان به افسران پرونده ارايه می‌شود و اميدواريم که با اقدامات بسيار خوبی که در اين کارگروه شکل گرفته به سرعت شاهد به‌نتيجه‌رسيدن پرونده باشيم.» رييس‌کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به جديت موضوع اسيدپاشی، گفت: «با توجه به اهميت اين موضوع، دادستان کل کشور ابلاغ ويژه‪ای به دادستان اصفهان داده و با جديت کامل همه‌وقت خود را مصروف اين پرونده می‌کند.» خسروی وفا با بيان اينکه «متاسفانه برخی افراد در حال دامن‌زدن به شايعات هستند»، اضافه کرد: «برخی عنوان می‪کنند که افراد قربانی دارای پوشش و حجاب مناسب نبودند، اما اصلا اين گفته‌ها مورد تاييد نيست. اتفاقا يکی از قربانيان اين حوادث از خانواده‪ای کاملا مذهبی بوده که پدرش سابقه حضور در جبهه را دارد.» وی با رد اخبار و شايعاتی که در فضای مجازی منتشر شده، اضافه کرد: «متاسفانه بسياری از رسانه‪های غربی به‌دنبال اين هستند که فضای جامعه را ملتهب و احساسات خانم‪ها را تحريک کنند، اما هيچ‌کدام از اخباری که از سوی اين شبکه‪ها و رسانه‌های بيگانه منتشر می‌شود، مورد تاييد دادگستری استان اصفهان نيست.» خسروی وفا اصفهان ادامه داد: «من به‌عنوان رييس دادگستری و با همکاری نيروهای امنيتی و انتظامی به وظيفه خود عمل می‪کنيم و ابدا احساس نگرانی و عدم‌امنيت وجود ندارد.» رييس‌کل دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: «قول می‪دهم با جديت کامل و با تلاش‪های شبانه‌روزی موضوع اسيدپاشی را دنبال کنيم و به‌محض دستگيری متهم يا متهمان و با توجه به اينکه از هم‌اکنون بهترين قضات خود را مامور رسيدگی به اين پرونده کرده‪ايم، در کوتاه‌ترين زمان حکم قاطعی در اين مورد صادر کنيم.» وی اضافه کرد: «حکم قاطعی برای متهمان صادر می‪شود تا هم برای مجرم و هم مجرمان درس عبرت شود. قول می‪دهم دادگستری با برنامه‌ريزی دقيقی که دارد به‌محض شناسايی متهمان برخوردی به‌شدت قاطع و بدون سر سوزنی اغماض صورت گيرد. رييس‌کل دادگستری استان اصفهان تصريح کرد: «به‌سرعت به اين پرونده رسيدگی و متهمان را به اشد مجازات محکوم می‌کنيم و آن را به اطلاع مردم خواهيم رساند.» حجت‌الاسلام‌والمسلمين مصطفی پورمحمدی، وزير دادگستری نيز ديروز با بيان اينکه «نيروی انتظامی و دستگاه‌های ذی‌ربط به‌دنبال شناسايی عاملان اسيدپاشی در اصفهان هستند، گفت: متاسفانه اين عمل اقدامی خرابکارانه و تروريستی است.»
وزير دادگستری خاطر نشان کرد: «ما خيلی نگران اين موضوع هستيم و اميدواريم عاملان آن شناسايی شوند و به مجازات برسند. همه مسوولان و دست‌اندرکاران با تمام قدرت و انگيزه در تلاش هستند تا اين افراد را شناسايی کنند و همچنين اميدوارم ديگر اجازه بروز چنين حوادثی را ندهيم.»

در همين حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت گفت: «اسيدپاشی اقدام شنيعی است که دستگاه‌های اطلاعاتی بايد مانع از بروز اتفاقات مشابه آن شوند و فردا (چهارشنبه) در جلسه مطبوعاتی دولت مواضع دولت را در اين زمينه بيان می‌کنم.»سرتيپ بسيجی محمدرضا نقدی، رييس سازمان بسيج مستضعفان نيز در اين‌باره گفت: وزارت ارشاد و هيات نظارت بر مطبوعات نبايد اجازه دهند رسانه‌های فاسد و غربزده اين جنايت را با مقدسات و واجباتی مثل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مرتبط کنند و به اين بهانه به تضعيف ارزش‌ها بپردازند. او ادامه داد: اوج‌گيری محبوبيت انقلاب اسلامی و حرکت بسيج و حزب‌الله در جهان و خطری که گسترش نفوذ اين جريان برای مستکبران ايجاد کرده، آمريکا و رژيم صهيونيستی را به عکس‌العمل‌های جنايت‌کارانه واداشته است. رييس سازمان بسيج مستضعفين راه‌اندازی و هدايت گروه‌هايی با عمليات خشونت‌بار و نسبت‌دادن آن به مسلمين را از جمله عکس‌العمل‌های جنايتکارانه آمريکا و رژيم صهيونيستی دانست و افزود: راه‌اندازی گروه‌های تروريستی و بمب‌گذار و نسبت‌دادن آن به مسلمانان اهل‌سنت، تحريک روحانی‌نماهای شيعه‌نما به توهين به اهل‌سنت و ترغيب به انتقام‌گيری از اهل‌سنت به‌جای تکفيری‌ها و تشويق به قمه‌زنی و راه‌اندازی جريان جنايت‌کاری مانند القاعده و داعش نمونه‌هايی برای خشن جلوه‌دادن مسلمانان است.

نقدی اضافه کرد: امروز هم می‌بينيم وقتی يک عمل جنايت‌کارانه انجام می‌گيرد و اسيد به‌صورت زنان مظلوم می‌پاشند، فورا رسانه‌های بيگانه وارد عمل می‌شوند و با تيترهای مشابه سعی می‌کنند اين اسيدپاشی را به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ربط دهند. وی ادامه داد: اولا کدام مسلمان است که نداند اين کار جنايت است و به خودش اجازه دهد چنين عمل فجيعی را انجام دهد؟ ثانيا اگر اين عمل زشت کار يک آدم متحجر با کج‌فهمی از مذهب است، پس چرا زنان هرزه خيابانی با آرايش‌های آنچنانی را رها کرده و زنانی را که حجاب نسبتا موجهی داشته‌اند هدف قرار داده؟ چرا اين کار همزمان با طرح قانون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در مجلس شورای اسلامی انجام شده است؟ چرا اين کار در آستانه محرم و هفته امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر انجام شده است؟

نقدی تصريح کرد: همه اينها نشان می‌دهد حتی اگر سند و مدرک محکمی بر اينکه اين اقدام شنيع با هدايت دشمن مستکبر صورت گرفته، نداشته باشيم، ولی با قاطعيت می‌توانيم بگوييم مرتبط‌کردن اين فعل حرام و شيطانی با نهی‌ازمنکر کار حساب‌شده عوامل رسانه‌ای بيگانه است.

وی با بيان اينکه با اين جو‌سازی رسانه‌ای دشمنان چند هدف را دنبال می‌کنند، تصريح کرد: آنها می‌خواهند امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را خشن و غيرقابل قبول جلوه دهند و مردم را از اين واجب الهی منصرف کنند، نمايندگان مردم در مجلس را در تصويب قانون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر متزلزل کنند، چهره نيروهای ارزشی و انقلابی را مخدوش و برای غرب‌زدگان و بی‌بندوبارها مظلوم‌نمايی کنند و اعتبار اجتماعی درست کنند و با خشن جلوه‌دادن نيروهای حزب‌الله زمينه را برای بازگشت تجديدنظر‌طلبان به عرصه سياسی و انتخابات فراهم کنند.

اين مسوول بسيجی در ادامه تاکيد کرد: رسانه‌های فاسد و روزنامه‌های زنجيره‌ای کور خوانده‌اند؛ ملت ايران بسيار هوشيار‌تر است که بازی اين جريانات را بخورد؛ اين ملت عبور از فتنه‌های رسانه‌ای را در بازی عظيم ۹دی سال۸۸ تمرين کرده است.

رييس سازمان بسيج مستضعفان در پايان اظهار کرد: از وزارت اطلاعات و نيروی انتظامی می‌خواهيم با سرعت عوامل اين جنايت فجيع را که به احتمال قوی مرتبط با سرويس‌های اطلاعاتی غربی هستند، دستگير کنند و با حکم قضايی، حداقل، قصاص و مقابله‌به‌مثل شوند. هرچند با اين فضای ناامنی که ايجاد کرده‌اند چه‌بسا مفسد فی‌الارض تلقی شوند. حتی اگر آسيب‌ديدگان هم عامل جنايت را بخشيدند، دستگاه قضايی از حقوق و امنيت عمومی نبايد بگذرد و قصاص، حداقل انتظار است. مسوولان قضايی و امنيتی در تلاش هستند آرامش را به اصفهان بازگردانند اما فضای اين شهر همچنان ملتهب است. يک راننده آژانس به خبرنگار ما گفت: «از زمانی که اين حوادث رخ می‌دهد استفاده زنان از آژانس زياد شده است و آنها سعی می‌کنند از تاکسی‌های خطی استفاده نکنند يا در خيابان پياده راه نروند.»مالک سوپرمارکتی در منطقه «سپاهان» نيز گفت: «در منطقه ما اتفاق خاصی رخ نداده اما از وقتی خبر اسيدپاشی پيچيده مشتريان ترجيح می‌دهند از پيک ما استفاده کنند و زنان کمتر برای خريد بيرون می‌آيند.»

خبر اسيدپاشی بر توريست‌ها نيز اثر گذاشته است. کارمند يکی از هتل‌های اصفهان در اين‌باره به خبرنگار ما گفت: «روزهای اول مسافران خارجی از ما می‌پرسيدند اگر روسری‌شان عقب برود واقعا روی صورت آنها اسيد می‌پاشند ما هم توضيح می‌داديم اينطور نيست و اخبار صحت ندارد ما با اينکه وظيفه نداريم با هر تور که البته ليدر خودش را دارد يکی از کارمندان را راهی می‌کنيم تا مسافران احساس آرامش کنند و اکنون وضع بهتر شده است.»مردی که در نقش‌جهان مغازه ترمه‌فروشی دارد نيز به خبرنگار ما گفت: «قبل از اين حوادث کار رونق گرفته و فروش ما حدود پنج‌برابر شده بود البته هنوز هم اين روند ادامه دارد اما به‌نظر من کسانی که اين کار را می‌کنند می‌خواهند اصفهان از رونق بيفتد.»بنابراين گزارش تحقيقات پليس از مظنونان دستگيرشده در حالی ادامه دارد که تلاش برای شناسايی مظنونان تازه و بازداشت آنها نيز در جريان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016