پنجشنبه 1 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
20 مرداد» اخراج یک ایرانی از کانادا
11 مرداد» کانادا برای 'شهر فرنگ' هنرمند ایرانی استثناء قایل شد
پرخواننده ترین ها

تیرانداز حادثه کانادا تازه مسلمان شده بود

یک کانادایی ۳۲ ساله که به اسلام گرویده احتمالأ مظنون اصلی حمله به ساختمان یادبود جنگ و پارلمان کانادا در اتاوا بوده است. او چندی پیش قصد خروج از کانادا را داشته که گذرنامه‌ش به ظن احتمال اقدامات خرابکارانه توقیف شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله ـ در پی تیراندازی روز چهارشنبه (۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر) در داخل ساختمان پارلمان کانادا٬ پلیس این کشور تحقیق درباره فردی به نام مایکل زهاف بیبا را آغاز کرد.


گفته می‌شود این فرد احتمالا مظنون به دست داشتن در جریان حمله روز چهارشنبه به ساختمان پارلمان است. پلیس کانادا اگرچه تایید کرده که یکی از مهاجمان در جریان حمله به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده است، از تایید اینکه فرد کشته شده همان کسی است که با نام مایکل زهاف بیبا معرفی شده خودداری کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود در دولت آمریکا خبر می‌دهد که نام اصلی مایکل زهاف بیبا٬ مایکل جوزف هال است. به گفته دو مقام آمریکایی، این فرد کانادایی است که به اسلام گرویده است. همچنین یکی از این دو مقام آمریکایی خبر از اصلیت این مرد داده است و او را از اهالی کبک کانادا معرفی کرده است.

دستگاه امنیتی کانادا هنوز اطلاعات هویتی مهاجم کشته شده را منتشر نکرده است. گفته می‌شود مایکل زهاف بیبا٬ ۳۲ ساله٬ اخیرا قصد سفر به خارج از کانادا را داشته که از سوی دولت کانادا به عنوان "مسافر پرخطر" شناخته و گذرنامه‌ی او توقیف شده است. بیم آن می‌رفته است که وی برای انجام جرم به خارج از مرزهای کانادا سفر می‌کند.

حمله روز چهارشنبه که طی آن ناثان کرایلو٬ یک سرباز کانادایی٬ نیز در محوطه ساختمان یادبود جنگ در اتاوا٬ پایتخت کانادا٬ کشته شد دومین حمله در یک هفته محسوب می‌شود.

دوشنبه (۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر) يک شهروند ۲۵ سالهٔ کانادايی که به اسلام گرويده بود، دو سرباز کانادايی را در محوطه پارکينگی در کبِک زير گرفت و يکی از آن ها را کشت. خود او در تعقيب و گريز با پليس کشته شد. در پی آن کانادا آماده باش امنيتی خود را از حالت عادی به متوسط افزايش داد.

هنوز مشخص نیست حملات روز دوشنبه و روز چهارشنبه به هم مرتبط‌ بوده‌اند یا خیر.

از تعداد مهاجمان در حمله روز گذشته اطلاعی نیست اما احتمال می‌رود تعداد آن‌ها بیش‌از یک نفر بوده باشد.

همچنین معلوم نیست مهاجمی که در ساختمان یادبود جنگ اقدام به تیراندازی کرد همان فردی باشد که در داخل ساختمان پارلمان نیز تیراندازی کرد.

درخواست از اف بی آی برای تحقیقات

چندین ساعت پس از حمله اگرچه مرکز شهر اتاوا از حالت فوق‌العاده امنیتی خارج شد اما همچنان پلیس در حال جستجوی محدوده پارلمان بود چرا که احتمال آن می‌رفت که افرادی بیش‌از یک نفر٬ فرد کشته‌شده٬ در حمله دخیل بوده باشند.

در حمله روز چهارشنبه یک مهاجم و یک سرباز کشته شدند و سه نفر به علت جراحت به بیمارستان انتقال پیدا کردند که خبرها از مرخص شدن‌آن‌ها حکایت داشت.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، مقامات کانادا نام فرد مظنون حمله روز گذشته را در اختیار مقامات اطلاعاتی آمریکا گذاشته‌اند و از پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) برای تحقیق درباره این فرد تقاضای همکاری کرده‌اند. تنها یک نام ارایه شده است و مشخص نیست این نام واقعی است یا مستعار. از ملیت و سن و دیگر اطلاعات هویتی فرد خبری در دست نیست.

یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت ارتباط حمله روز گذشته با تروریسم منتفی نیست. در همین حال مشخص نیست نامی که سی ان ان در گزارش خود خبر داد که کانادا در اختیار آمریکا گذاشته است،نام مایکل زهاف بیبا باشد.

هارپر: کانادا مرعوب نخواهد شد

روز گذشته و چند ساعت پس از حمله٬ استیون هارپر٬ نخست‌وزیر کاناد٬ که در هنگام حمله در حال سخنرانی در پارلمان بود و طی تمهیدات امنیتی ویژه به سلامت از پارلمان خارج شد٬ در نطقی سراسری گفت که طی روزهای آینده مشخص خواهد شد که فرد مهاجم که او وی را تروریست خواند، به تنهایی اقدام به حمله کرده یا همدستانی داشته است.

هارپر با بیان آن‌که حمله به پارلمان نشان داد کانادا نیز در برابر حملات تروریستی که در دیگر نقاط دنیا دیده می‌شود ایمن نیست٬ گفت: «سوءتفاهم نشود٬ ما مرعوب نخواهیم شد. کانادا هرگز مرعوب نخواهد شد.»

او گفت که این ماجرا "در حقیقت موجب تقویت عزم ما و دو چندان کردن کوشش‌های‌مان خواهد شد "تا برای "شناسایی تهدیدها و پاسخ به آن‌ها، همه گام‌های ضروری را برداریم.

کانادا در ماه جاری میلادی اعلام کرد به ائتلاف جهانی علیه گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش سابق) پیوسته است.

هارپر در نطق خود تاکید کرد حمله روز چهارشنبه همچنین عزم کانادا را برای جنگ علیه تروریسم در خارج مرزهای خود جزم می‌کند.

اوباما: آمریکا و کانادا همگام‌اند

باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا نیز با حضور در جمع خبرنگاران در کاخ سفید٬ واقعه روز گذشته را "تراژیک" خواند و گفت تیراندازی‌های روز گذشته نیاز به هوشیاری در برابر اعمال خشونت‌آمیز و تروریسم را تقویت می‌کنند.

وی گفت اطلاعی از انگیزه تیراندازی‌های روز گذشته و این‌که آیا فرد مهاجم بخشی از یک شبکه ارتباطی گسترده‌تر است یا خیر، ندارد.

با این همه وی تاکید کرد که کانادا و آمریکا در این زمینه با یکدیگر همکاری خواهند کرد. او گفت وقتی کار به مواجهه با اقدامات تروریستی می‌کشد کانادا و آمریکا بایکدیگر همگام‌اند.

آمریکا روز گذشته اعلام کرد نشانه‌ای از اینکه اتفاقات اخیر در کانادا نشانه‌ای از تهدید علیه آمریکا باشد موجود نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016