شنبه 3 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزیر نیرو: نصف پول برق را از مردم می‌گيريم، قيمت هر متر مکعب آب شرب ۱۰۰۰ تومان است


وزير نيرو با انتقاد دوباره از پائين بودن تعرفه قيمت آب و برق، نرخ تمام شده هر مترمکعب توليد آب شرب را ۱۰۰۰ تومان و مبلغ دريافتی از مردم بابت آن را در شهرها ۳۰۰ تومان و در روستاها ۱۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: يک کيلو وات برق را به مردم ۵۰ تومان می‌فروشيم؛ در حاليکه قيمت واقعی آن حدود ۹۵ تومان است.

به گزارش خبرنگار مهر، حميد چيت چيان امروز در همايش مديران ارشد صنعت آب و برق کشور با بيان اينکه مجوز برداشت حدود هشت ميليارد دلار منابع ارزی از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آب و برق مرزی صادر شده است، گفت: بر اين اساس با استفاده از اين تسهيلات ارزی از ظرفيت و پتانسيل ۷ ميليارد مترمکعب از ۱۰.۵ ميليارد مترمکعب آبی که از مرزهای ايران وارد ساير کشورها می‌شد، در داخل کشور استفاده خواهد شد.

وزير نيرو با اعلام اينکه ۷ ميليارد مکعب آبهای خروجی از آب‌های ايران، براساس قراردادهای موجود با کشورهای همسايه است، تصريح کرد: برای تعادل ‌بخشی به آب‌های زيرزمينی هم ۱۵ طرح و پروژه در شورای عالی آب به تصويب رسيده است.

اين عضو کابينه دولت تدبير و اميد با يادآوری اينکه وزارت نيرو به دنبال اجرای يک سياست گذاری صحيح در قالب قانون بودجه سال ۱۳۹۴ است، اظهار داشت: برای استفاده بهينه از منابع آب کشور در سال جاری ۶۰۰ ميليارد تومان از اعتبارات وزارت نيرو به موضوع تعادل‌بخشی آب انتقال داده شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


افزايش ۵ برابری اعتبارات آبی کشور

اين مقام مسئول با بيان اينکه تسهيلات و اعتبارات طرح تعادل بخشی ذخاير آب کشور در سال جاری در مقايسه با سال گذشته افزايشی ۵ برابری پيدا کرده است، تبيين کرد: سال گذشته اعتبارات اين بخش حدود ۱۲۳۰ ميليارد تومان بوده است.

وزير نيرو با يادآوری اينکه با اين بودجه و اعتبارات، ۲۵ درصد از برداشت آب از منابع زيرزمينی را کاهش خواهيم داد، در تشريح سياست های جديد توسعه صنايع آب و برق کشور توضيح داد: مديريت منابع آب و روند آلودگی منابع آب اولويت اصلی صناليع آب کشور است.

چيت چيان با تاکيد بر اينکه در کنار مديريت منابع آب با توجه به محدوديت در ذخاير آبی کشور، تأمين باکيفيت و مطمئن برق مردم و مشترکان اولويت دوم کاری وزارت نيرو است، يادآور شد: ايجاد توازن و تعادل بين درآمدها و هزينه‌های صنعت آب و برق است که به شدت در فعاليت‌های صنعت، آب و برق، ما را تحت‌تأثير قرار داده است.

وی با اعلام اينکه در شرايط فعلی مسئله آب در کانون اصلی توجه دولت قرار دارد، تصريح کرد: تاکنون شورای عالی آب ۸ جلسه تشکيل داده است و در حالی که در ۱۵ سال قبل از دولت يازدهم تنها ۷ بار شورای عالی آب تشکيل جلسه داده است، پس نشان می‌دهد، مسئولان دولتی توجه ويژه‌ای به مسائل آب دارند و آن را دنبال می‌کنند.

اين عضو کابينه دولت با اشاره به فعالسازی مجدد شورای هماهنگی حوزه‌های آبريز در کشور، ادامه داد: علاوه بر اين تاکنون فعاليت کارگروه نجات درياچه اروميه و حوضه زاينده آغاز شده و به زودی در حوضه رودخانه کرخه هم اين سياست گذاری ها آغاز خواهد شد.

اين مقام مسئول با اشاره به صرورت مديريت حوزه‌های آبريز، افزود: در حال حاضر در حوضه فلات مرکزی، حوضه درياچه اروميه و خوزستان مديريت منابع آبی به صورت ويژه در کارگروه های تخصصی وزارت نيرو آغاز شده است.

وی در خصوص آبرسانی به شهرها هم گفت: آبرسانی به شهرها بسيار مشکل است و اگر دو روز به دليل گرمای هوا و افزايش مصرف، آبرسانی به شهرها با مشکل مواجه می‌شود.

به گفته وزير نيرو مهمترين مانع برای آبرسانی به شهرها، مسئله محدوديت منابع مالی است، بنابراين اين طرح‌ها نيازمند خريد زيادی از ورقه‌های فولادی برای توليد لوله است، به طوری که در شهرهای تهران، شيراز، همدان، زاهدان و خوزستان وضعيت تأمين آب آنها با اين مسئله گره خورده است.

وی با اعلام اينکه هم اکنون موافقت‌ رئيس‌جمهور برای حل توليد ورقه‌های فولادی اخذ شده است، تاکيد کرد: اما به دليل مشکلاتی که با بانک‌ها برای فاينانس داشته‌ايم، هنوز اين موضوع مرتفع نشده است ضمن آنکه بايد تاکيد کنم که هم اکنون ۷ ميليون نفر از جمعيت روستاها، وضعيت مطلوبی از لحاظ تأمين آب ندارند.

انتقاد دوباره از ارزان فروشی آب و برق به مردم

چيت چيان با بيان اينکه تنگناهای اقتصادی صنعت برق و آب همچنان ادامه دارد به طوری که هر متر مکعب آب شرب که قيمت تمام شده توليد آن حدود هزار تومان است در شهرها ۳۰۰ تومان و در روستاها ۱۰۰ تومان از مردم دريافت می‌شود و فاصله بين قيمت تمام شده و تعرفه وجود دارد، گفت: در بخش برق نيز قيمت تمام شده هر کيلووات ساعت بدون هزينه سوخت ۸۵ تومان است که کل دريافتی ما در هر کيلووات ساعت ۴۹.۴ تومان است که ۱۰۲ ريال آن بابت سوخت پرداخت می‌شود و عملا در هر کيلووات ساعت ۴۵ تومان دچار کمبود هستيم که اين مساله تمام زندگی شرکت‌های برق را تحت تاثير قرار داده است.

اين عضو کابينه دولت همچنين تاکيد کرد: آنچه برای سال ۹۳ تاييد شده و معاونت راهبردی رياست ججمهوری آن را امضا کرده ۹۶۳۰ ميليارد تومان کسری مالی برق وزارت نيرو در سال جاری است.

وزير نيرو با يادآوری اينکه در حال حاضر بدهی وزارت نيرو در صنعت آب و برق به ۲۵ هزار ميليارد تومان رسيده است، اظهار داشت: در معاونت برنامه‌ريزی رياست جمهوری مقرر شده ۲۵۰۰ ميليارد تومان از محل تهاتر مطالبات و بدهی شرکت‌ها پرداخت شود، ۵ هزار ميليارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت تامين شود که تاکنون تحقق نيافته و ۱۶۰۰ ميليارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی پرداخت کنيم.

به گفته اين مقام مسئول در لايحه خروج از رکود دولت هم مواردی ديده شده تا بدهی‌های نيروگاه‌هايی که واگذار شده ولی هنوز بدهی‌هايش برعهده وزارت نيرو است پرداخت کنيم که تمام اين اقدامات نسبت به بدهی ۲۵ هزار ميليارد تومانی وزارت نيرو قابل توجه نيست.

چيت چيان در پايان خاطرنشان کرد: در دستور اخير معاون اول رئيس‌جمهور، معاونت راهبردی رياست جمهوری مصوب کرده که پرداخت ما به‌التفاوت قيمت تکليفی و تمام شده آب و برق در بودجه ۹۴ ديده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016