دوشنبه 5 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تلاش "پايداری" برای استيضاح وزیر ارشاد


علی جنتی

شرق: هرچند علی جنتی می‌گويد نگران «کارت زرد» مجلس نيست اما اين بار به نظر می‌رسد کارت زردی که «حزب پايداری» برای او کشيده، نشانه‌های ديگری در خود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته حميد رسايی شاخص‌ترين عضو اين حزب، طرح استيضاح وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوين شده و امروز تقديم هيات‌رييسه مجلس خواهد شد. حجت‌الاسلام حميد رسايی، نايب‌رييس کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی «فارس»، درباره استيضاح وزير گفت: « با توجه به اصرار آقای جنتی بر سياست‌های غلطی که موجب اعتراض و نگرانی متدينين و دلسوزان و علما شده، بيش از اين نمی‌توان مماشات کرد و بر همين اساس طرح استيضاح وی را تحويل هيات‌رييسه مجلس می‌دهيم. قرار بود طرح استيضاح علی جنتی قبل از نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران تحويل هيات‌رييسه شود اما به دليل برگزاری نمايشگاه اين موضوع به تاخير افتاد. با اين حال اعتراضات مختلف، مجددا عزم نمايندگان را جزم کرد اما مجددا وساطت برخی از افراد اين موضوع را به تاخير انداخت تا اينکه استيضاح وزير علوم در اولويت قرار گرفت.»

«کميسيون اصل ۹۰»، هفته گذشته در نامه‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته بود که جلوی اکران چند فيلم را بگيرند؛ نکته‌ای که از نظر وزير ارشاد تعيين تکليف برای دولت است: «در حوزه سينما، کميسيون فرهنگی مجلس اسامی‌ هشت فيلم را به ما داده‌ و گفته‌اند نبايد آنها را اکران کنيد، اما ما اعلام کرديم آنها نمی‌توانند برای ما تعيين تکليف کنند و خودمان تشخيص می‌دهيم کار درست چيست. در بحث تک‌خوانی بانوان نيز اعتراضاتی شد، اما فتوای رهبرمعظم‌انقلاب اين است که فرقی بين جمع‌خوانی و تک‌خوانی زنان نيست و اگر مفسده‌انگيز نباشد مشکلی ندارند. ما بايد آن‌طور که خودمان تشخيص می‌دهيم، عمل کنيم، تا به حال يک کارت زرد گرفته‌ايم. اگر چند تا ديگر هم بگيريم عيبی ندارد. خود دکتر روحانی جلودار است و ما هم پشت او حرکت می‌کنيم.» البته نماينده تهران هم به اين کارت زرد اشاره کرده و گفته: «متأسفانه کارت زرد مجلس به عملکرد وزير ارشاد نيز سبب نشد تا وی در سياست‌ها و جهت‌گيری‌هايش تامل کند بلکه تاکنون چند بار با ادبيات توهين‌آميزی اعلام کرده که اگر ۱۰ کارت زرد هم از مجلس بگيرد برايش مهم نيست. ظاهرا با وجود گلايه‌های چندباره مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقليد و نمايندگان خبرگان از عملکرد وزير ارشاد، آقای جنتی درباره تذکرات اين بزرگان هم همين نظر را دارد و خيلی اين دغدغه‌ها برايش مهم نيست، بنابراين چاره‌ای جز اقدام قانونی استيضاح که يک مطالبه عمومی است، نمی‌ماند.»نايب‌رييس «کميسيون اصل ۹۰» درخصوص محتوای استيضاح اعلام کرد: «اين استيضاح در هشت بند تهيه شده و درباره جزييات آن اطلاع‌رسانی می‌شود.»

البته خبر استيضاح وزير در حالی منتشر می‌شود که در پی حواشی پيش‌آمده درخصوص تلاش‌هايی برای ممانعت از نمايش برخی فيلم‌های دارای پروانه نمايش از جمله «عصبانی نيستم!» و «قصه‌ها» و چند فيلم ديگر، بيش از ۱۵۰نفر از سينماگران از اصناف مختلف سينمای ايران طی نامه‌ای به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار حمايت وزير ارشاد از اعتبار «پروانه نمايش» شدند. در اين نامه خطاب به علی جنتی، وزير ارشاد آمده است: «با توجه به حواشی پيش‌آمده پيرامون فيلم‌های دارای پروانه نمايش، از آنجا که شورای پروانه نمايش از روحانيون، نماينده مجلس، کارشناسان و افراد متعهد و معتقد به نظام تشکيل شده‌اند، از جنابعالی خواستاريم همانگونه که همواره اعلام نموده‌ايد که پای مجوزهايتان خواهيد ايستاد، قاطعانه پای امضا و پروانه نمايش‌های صادرشده از سوی سازمان سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بايستيد تا بدعتی برای بی‌قانونی، هرج‌و‌مرج، برهم‌زدن آرامش سينما و بی‌اعتباری پروانه نمايش‌ها ايجاد نگردد. در اين نامه امضای هنرمندانی چون فرهاد آييش، صابر ابر، همايون اسعديان، نگار اسکندرفر، مهناز افشار، ايرج افشار، حميد امجد،عبدالحسين برزيده،تينا پاکروان، کامبوزيا پرتوی، پرويز پرستويی، ستاره پسيانی، کيومرث پوراحمد، حسن پورشيرازی، کمال تبريزی، فرهاد توحيدی، رامبد جوان، نگار جواهريان، بابک حميديان، عليرضا داودنژاد، ابوالحسن داودی، اميرشهاب رضويان، عليرضا رييسيان، سيدجمال ساداتيان، سامان سالور، رسول صدرعاملی، فرشته طائرپور، رضا عطاران، محمدمهدی عسگرپور،ترانه عليدوستی، کيانوش عياری، رضا کيانيان، جهانگير کوثری مازيار ميری به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد که تعداد امضاها رو به افزايش است.

ابوترابی‌فرد: خبری از استيضاح وزير ارشاد ندارم
در همين حال، به گزارش «خانه ملت» نايب‌رييس مجلس از استيضاح جنتی ابراز بی‌اطلاعی کرد. محمدحسن ابوترابی‌فرد در حاشيه مراسم ختم آيت‌الله‌مهدوی‌کنی در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که رسايی گفته هشت‌مورد درباره دلايل استيضاح علی جنتی وزير ارشاد مطرح شده، آيا شما از اين موضوع اطلاعی داريد يا خير گفت: «من از اين موضوع اطلاع ندارم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016