سه شنبه 6 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روانچی: الان موقع تصميم‌گيری سخت ۱+۵ است

معاون وزير خارجه گفت: طبقه‌بندی تحريم‌ها را قبول نداريم، غرب بايد تحريم‌ها عليه ايران را يکجا بردارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، مجيد تخت روانچی ادامه داد: اگر غربی‌ها واقعاً دنبال حل مسئله هسته‌ای هستند نبايد دنبال بهانه‌جويی باشند و بايد با واقعيت های ايران کنار بيايند.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره نحوه لغو تحريم‌ها افزود: جمهوری اسلامی ايران نمی‌پذيرد تحريم ها دانه دانه لغو شود يا اينکه توافق شکل ديگری پيدا کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو تيم مذاکره‌کننده ايران با ۱+۵ گفت: ما قبول نداريم طبقاتی برخورد کردن با تحريم‌ها را ، يعنی يک طبقه تحريم های اقتصادی، يک طبقه تحريم های تجاری و يک طبقه تحريم های سياسی و يا چيزهای مختلف باشد، بلکه با تحريم ها بايد بصورت واحد برخورد شود.

تخت روانچی با بيان اينکه لغو تحريم پله پله از نظر ما قابل قبول نيست، تاکيد کرد: اينکه تحريم ها بايد برداشته شود اصلا مبنای صحبت ما برای توافق در ژنو است و کلمه ای که به کار رفته لغو تحريم ها است و ما به کمتر از اين رضايت نمی دهيم.

تخت روانچی درباره غنی‌سازی و ميزان آن نيز گفت: ما چشم اندازی که در مورد غنی سازی داريم به آن خواهيم رسيد و اين هدف ماست.

وی با تاکيد بر اينکه هيچ وقت يک اصل غنی‌سازی دکوری را قبول نمی کنيم افزود: اصلا قابل تصور نيست شما با يک برنامه غنی سازی دکوری بتوانيد به ميزان ۱۹۰ هزار سو برسيد.

تخت روانچی اضافه کرد: واقعيت های غنی سازی در ايران نمی تواند فراموش شود. اينکه ما الان چه اندازه غنی سازی می کنيم و کمتر و دور از اين ميزان غنی سازی مورد پذيرش ما نيست.

وی با بيان اينکه ما به مرحله پيشرفته از غنی سازی رسيده‌ايم، تاکيد کرد: اگر يک کشوری بود که تازه می خواست فعاليت های استارت غنی سازی را انجام دهد شايد می شد جلوی آن را گرفت ولی برنامه هسته ای ايران خيلی پيشرفته است.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای گفت: هم در بحث اراک و هم در بحث نطنز و اين واقعيت های موجود در صحنه ايران را نمی شود پاک کرد بلکه بايد با آن کنار بيايند.

تخت روانچی درباره چند صدايی گروه ۱+۵ هم گفت: شما نمی توانيد انتظار داشته باشيد که ۶ کشور موضع واحدی داشته باشند. ما به دنبال اين هستيم که به حق خودمان برسيم و طرف مقابل هر طور دوست دارد مذاکره کند.

وی درباره تعداد سانتريفيوژها هم تصريح کرد: درحال مذاکره هستيم استفاده از سانتريفيوزهای نسل جديد جزء برنامه ماست. اينها از نسل يک است و تعدادی از نسل دو هم داريم و هدف ما اين است که از نسل های جديد استفاده کنيم و حرکت ما به سمت جلو است.

وی افزود: به مرور که بحث طرح و توسعه ما تمام می شود بحث جايگزينی در مذاکرات داريم و بايد بالاخره ما از اين توانايی هايی که داريم بتوانيم استفاده کنيم.

روانچی درباره به نتيجه رسيدن مذاکرات در زمان تعيين شده گفت: ما نااميد نيستيم و فکر می کنيم شدنی است اگر غربی ها واقعاً دنبال حل مساله هستند، در چارچوب خطوطی که تعيين شده ما در يک ماه می توانيم تمامش کنيم ولی ما يک طرف نيستيم طرف مقابل هم هست.

وی با انتقاد از زياده‌خواهی‌های غرب به طرف مذاکره کننده ايران توصيه کرد: اگر قرار است تصميم سختی بگيرند الان موقعش است و اين کار شدنی است اگر واقعا اهل مذاکره باشند.

تخت روانچی گفت: ظاهر قضيه آنها هم علاقه‌مند هستند اين مساله حل شود اما نبايد فراموش کرد کسانی هستند که می‌خواهند اين فرايند را تخريب کنند و ما در گذشته هم شاهد بوديم که اينها اين تلاش ها را انجام دادند و به نتيجه نرسيدند و الان زمانی است که اينها بايد اين تصميم را بگيرند.

وی در پايان گفت: ما به فکر تمديد مذاکرات نيستيم و تلاش می کنيم در زمان مشخص به نتيجه دلخواه خود برسيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016